2017-04-16, 13:25
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
Tidigare postare har nämnt att pendeltågen stod för det var obehörigt folk på spårområdet. Akilov kan ha sett det nere på perrongen i infoskyltarna som säger när nästa tunnelbana kommer.
När pendeltågen står får man enligt resegarantin åka AE utan kostnad. Jag gissar att biljetter inte kollades på den resan alt. att han visade ett åkkort för SL.

AE?
Citera
2017-04-16, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jag tycker man ser tydligt här att 39-åringen har skägg: https://www.google.se/search?q=akilov+aftonbladet&espv=2&source=lnms&tbm =isch&sa=X&ved=0ahUKEwjq9Nq86ajTAhWKVSwKHfvVD9cQ_A UIBygC&biw=1024&bih=473#imgrc=U3d3XLrPL5KwdM:

Även här: https://www.google.se/search?q=akilov+aftonbladet&espv=2&source=lnms&tbm =isch&sa=X&ved=0ahUKEwjq9Nq86ajTAhWKVSwKHfvVD9cQ_A UIBygC&biw=1024&bih=473#imgrc=w9AP2ZFsvULhJM:

Det har ju tidigare diskuterats huruvida det är skugga eller skägg som syns på bilderna från tunnelbanan. Bilderna ovan är alltså från när han ska ha handlat snus på attentatsdagen.

Bilderna ovan ska enligt uppgift vara från 2 timmar innan attentatet. Om det finns någon som helst möjlighet att uppskatta längden på den mannen som handlar i butiken skulle det vara intressant.

Jag tittade med lupp och det såg ut som att han hade skägg och även mustasch på bilderna som tagits då han handlade snus före terrordådet. Kollade även en T-banebild med lupp och där var det svårare avgöra om det var skägg eller skugga men såg ingen mustasch. Formen på näsan verkade stämma. I tobaksaffären såg man han klätt sig lager på lager. Något vitt skymtade längst in. Kan vara t-tröja. Sneakers verkade vara samma före och efter.
Citera
2017-04-16, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Jag var där senast idag, men var aldrig in på Mäster Samuels gatan.

I hörnet av Åhlens mot Klara kyrka finns en mindre ingång. Åhlens glasdörrarna är mot Klara bergsgatan.
Var ligger den andra mot Klarabergs gatan exakt ?

Du går mot Sergels torg och vid Glashuset tar du vänster, där är stora entren till Åhlens.
Dessa dörrar är mot Drottninggatan.

Ja precis, och lite längre fram i mitten av byggnaden ungefär så finns en till mindre ingång. På insidan ligger Rituals och Joe and the Jucie där, sen har faktiskt Joe and the jucie också en dörr ut mot klara bergsgatan när jag tänker efter.
Citera
2017-04-16, 13:28
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
AE?

Arlanda Express
Citera
2017-04-16, 13:30
Medlem
Blir så provocerad av denna insändare:
http://www.aftonbladet.se/debatt/a/3aL4q/jag-skrams-av-hatet-som-nu-sprids
Människan förespråkar ännu mer öppna gränser och vågar sig på att påstå något så osmakligt som att högern glädjs åt att detta har inträffat.
Men en annan fråga jag nu undrar över:
Det nämns ofta att terroristerna VILL spä på främlingsfientlighet och vaksamhet och hat, att det är deras mål. Hur vet de det? Kanske bara är jag som inte är tillräckligt insatt, men har de någonstans sagt att det är målet med dessa attacker eller är det bara PK-vänsterns tolkning??? Tacksam för ett klargörande av någon som är mer påläst!
Citera
2017-04-16, 13:31
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeoilman
Det som är störigt är ju att han inte har skägg eller blod/smuts i ansiktet på bilden när polisen gripit honom.
Har han varit hemma hos någon och duschat/rakat sig?

Vi vet att han var blodig och skitig på bussen till Märsta, är det där han känner någon som låtit han fräscha upp sig?
Ja, det är av största vikt att jämföra bilderna från när han köper snus med exempelvis bilden från när han sitter i baksätet efter att han gripits. Man bör granska bilderna kritiskt.

Just det med att han skulle ha varit blodig i ansiktet när han åkte buss från Arlanda (enligt Aftonbladet) skulle jag inte påstå att vi kan ha visshet om. Enligt Aftonbladet tog han en buss kl. 17:00 från Arlanda mot Märsta. Det går ingen buss vid det klockslaget. Jag ifrågasätter starkt dessa uppgifter. Kom ihåg att den som berättade detta för Aftonbladet med största sannolikhet har fått betalt för det.

Se även mitt tidigare inlägg från i går med bifogad busstidtabell samt övriga poster med analys av hur han reste från city ut till Arlanda: (FB) Terrordådet på Drottninggatan i Stockholm (2017-04-07)
Citera
2017-04-16, 13:37
Medlem
Citat:
Ja, det är av största vikt att jämföra bilderna från när han köper snus med exempelvis bilden från när han sitter i baksätet efter att han gripits. Man bör granska bilderna kritiskt.

Just det med att han skulle ha varit blodig i ansiktet när han åkte buss från Arlanda (enligt Aftonbladet) skulle jag inte påstå att vi kan ha visshet om. Enligt Aftonbladet tog han en buss kl. 17:00 från Arlanda mot Märsta. Det går ingen buss vid det klockslaget. Jag ifrågasätter starkt dessa uppgifter. Kom ihåg att den som berättade detta för Aftonbladet med största sannolikhet har fått betalt för det.

Se även mitt tidigare inlägg från i går med bifogad busstidtabell samt övriga poster med analys av hur han reste från city ut till Arlanda: (FB) Terrordådet på Drottninggatan i Stockholm (2017-04-07)

Absolut, men det känns inte direkt långsökt att han skulle kunna vara både skitig och blodig efter den resa han gjorde. Aftonbladet är ju en riktigt skittidning och det är sannolikt att inget konstigt för deras "journalister" att skriva 1700 för det var ju runt 1700 han åkte istället för att ange exakt vilken buss han åkte. "Journalisten" kanske bara återberättar vad vittnet säger, utan att ens kolla upp om det går några bussar vid denna tid. Precis som övriga samhället så tror även "journalisterna" på allt en annan människa säger.
Citera
2017-04-16, 13:37
Medlem
Om den mobilpratande/läskdrickande MGM igen.

Jag har visserligen efter över en vecka som smartphoneseende kommit ut som burkanhängare, men jag har inte slutat tänka för det.

Jag konstaterar att på min Galaxy med 5,7" skärm kan locket i skalet vikas runt på baksidan, varvid objektivet täcks över. Men det kanske alla utom jag räknat med redan ?
Citera
2017-04-16, 13:38
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
AE?
Arlanda Express
Citera
2017-04-16, 13:54
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jag tittade med lupp och det såg ut som att han hade skägg och även mustasch på bilderna som tagits då han handlade snus före terrordådet. Kollade även en T-banebild med lupp och där var det svårare avgöra om det var skägg eller skugga men såg ingen mustasch. Formen på näsan verkade stämma. I tobaksaffären såg man han klätt sig lager på lager. Något vitt skymtade längst in. Kan vara t-tröja. Sneakers verkade vara samma före och efter.
Mycket intressant.

Han har vita (?) hörlurar instoppade. Man ser även en sån där mikrofon eller volymkontroll på sladden. Uppenbarligen sitter de i en smartphone. Stod det inte i Aftonbladet att han ska ha pratat med någon?

Det bör vara butiksägaren som de köpt filmen av och även troligen han som de intervjuat i samband med detta.

Han tycks alltså ha markerat ut sina förehavanden på attentatsdagen med både mobiltelefon och snusinköp. Mobilens rörelser kan ju polisen måhända fastställa i efterhand.

Skulle för övrigt vara intressant att veta hur fort mobilnätet kollapsade efter dådet. Samt även varför det kollapsade. Enligt en annan användare så ska den teknik som används i city inte kunna kollapsa på grund av överbelastning om jag minns rätt.
Citera
2017-04-16, 13:57
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Om den mobilpratande/läskdrickande MGM igen.

Jag har visserligen efter över en vecka som smartphoneseende kommit ut som burkanhängare, men jag har inte slutat tänka för det.

Jag konstaterar att på min Galaxy med 5,7" skärm kan locket i skalet vikas runt på baksidan, varvid objektivet täcks över. Men det kanske alla utom jag räknat med redan ?
Alla skal har inte lock. Just det skal jag menar är det som sitter på den mobil som GM använder, är ljusblått metallic och saknar lock över skärmen. Min kollega har exakt den konfigurationen till sin Samsung S6 och jag höll den i min hand så sent som igår.

Intressanta uppgifter om den lokala IS-föreningen i Märsta och dess lokal i förhållande till busshållplatsen. Säkert har GM tagit sig dit och kanske har han varit säker på att han skulle få support där eller anvisats dit av sin/sina "hanterare" i detta syfte (mobilsamtalen före och efter dådet har kanske handlat om just detta). Väl på plats har man fått klarhet i att han är röjd (övervakningsbilderna) och man har skickat iväg honom. Kanske via en mötesplats som är enkel att hänvisa till (Circle K). Kanske fanns där en plan för att hämta upp honom där. Kanske inte. Man ville bara ha bort honom. Han får vaska av sig, fixa till sina kläder (oklart om han fortfarande har trasiga byxor vid gripandet) och sen skickas han ut.

Konsekvenserna för de inbäddade islamisternas olika mer eller mindre öppet extrema organisationer skulle, ifall man kan knyta GM till dem, bli förödande. Bidragskranarna skulle stängas, folk skulle arresteras för samröre, lokaler sägas upp. Allt Musa och hans "kollegors" idoga lobbyarbete skulle bli ogjort med ett alexanderhugg rätt i gordiska knuten! Alla infiltratörer i de etablerade partierna skulle få det hett under fötterna.
Citera
2017-04-16, 14:06
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:

Rätt ska va rätt.
Jag kan inte se att Aftonbladet anger tid för bussavfärd till 17:00 (med den precisionen).

I den här artikeln http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GWQdV/per-83-sag-akilov-pa-bussen--satt-blodig-bland-folk skriver de att "vittnet Per" hör om händelsen kl 17 (ej närmare bestämt) och att de då väntade på bussen, men det kom inga flygbussar och att de tog SL-buss till Märsta istället.
Då kan man kanske anta att de tog 1:a eller 2:a buss efter 17. (Grovt antagande.)
(Har också sett annan uppgift (Expressen?) att de tydligen köpt sin bussbiljett 16:50. Troligen i en automat. Förklaras nog med att det fortfarande gick att köpa biljetter men bussar var inställda.)

/// kan tyvärr inte hjälpa med bättre tidsuppgifter. Men kanske värt nått.
/// Aftonbladet kanske skrivit 17:00 i annan artikel eller ändrat, vet ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in