2017-04-16, 18:31
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Det där med "kollapsa" ska man ta med en nypa salt. Vad menas med "kollapsa"?
Jag kan bekräfta att minuterna efteråt kom iaf jag inte fram då jag skulle ringa min fru via mobilnätet. Jag befann mig hyggligt nära Drottninggatan. Jag skulle hellre kalla det "överbelastning". Vilket givetvis kan inträffa. Närliggande basstationer och luftens kanaler/frekvenser har inte *oändlig kapacitet*.
Ja, det som den användaren jag menade syftade på var att celler längre bort inte borde ha gått ned på grund av överbelastning. Nu är jag inte insatt i detta till 100% men det sitter ju sådana där vita grejer lite varstans ("Master" som mobilerna kopplar upp sig mot). Dessa microceller är tämligen frekvent utsatta och täcker en relativ liten yta. Det som menades var kanske varför nätet gick ned simultant längre bort trots att människor som befann sig i de zonerna inte omedelbart torde ha insett vad som hänt. Däremot så har vi väl inga exakta tidpunkter för när det blev blockerat.

Om du ringde din hustru bara minuter efteråt torde det väl dock ha skett tämligen snart efter attacken. Åtminstone i den zon du befann dig i.

Sista stycket i detta inlägg var det jag syftade på, fast jag mindes det fel: (FB) Terrordådet på Drottninggatan i Stockholm (2017-04-07)

Om microceller: https://en.wikipedia.org/wiki/Microcell

Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Rätt ska va rätt.
Jag kan inte se att Aftonbladet anger tid för bussavfärd till 17:00 (med den precisionen).

I den här artikeln http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GWQdV/per-83-sag-akilov-pa-bussen--satt-blodig-bland-folk skriver de att "vittnet Per" hör om händelsen kl 17 (ej närmare bestämt) och att de då väntade på bussen, men det kom inga flygbussar och att de tog SL-buss till Märsta istället.
Då kan man kanske anta att de tog 1:a eller 2:a buss efter 17. (Grovt antagande.)
(Har också sett annan uppgift (Expressen?) att de tydligen köpt sin bussbiljett 16:50. Troligen i en automat. Förklaras nog med att det fortfarande gick att köpa biljetter men bussar var inställda.)

/// kan tyvärr inte hjälpa med bättre tidsuppgifter. Men kanske värt nått.
/// Aftonbladet kanske skrivit 17:00 i annan artikel eller ändrat, vet ej.
Mycket möjligt! Jag har ej själv läst detta i Aftonbladet utan jag har bara återgett vad andra användare skrivit kring Aftonbladets tidpunkter. Korrigera gärna felaktigheter.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-04-16 kl. 18:37.
Citera
2017-04-16, 18:31
Medlem
Det är Ebba på bild 2 o 3, tagna från 2 olika håll bara..Förstår inte varför det fortfarande spekuleras så mycket i vart dom blev påkörda...Majlis först, Chris o Ebba i närheten av varandra o Lena vid Åhlens där även hennes vän blev svårt skadad.
Citera
2017-04-16, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Jag håller med dig i allt i första stycket.
- relativt välplanerat.
- lastbilen.
- väskan.
- varvet runt kvarteret. Vittnen har sett att bilen hela tiden är i rullning.

- Målet var inte Åhlens.
- tror inte han legat ner i bilen för han styr in i Åhlens skyltfönster. I hörnet är det en betongpelare.
Sedan kommer 3 skyltfönster, just in i dessa fönster kör han.
Han kör alltså in i mellan 2 stora betongpelare.
Du kan själv titta på huset Åhlens drottnigninggatan Stockholm, på "svenska gator.se"
Utredningen om bilen skulle jag vilja läsa: du skriver Bromsolja - jag vill lägga till Motorolja
Vi får heller inte glömma att han körde på ett trafikljus - det närmast varuhuset.

- Ja, GM hade tänkt komma undan. Han stannar inte kvar på plats tillex. Hytten / bilen börjar någon min. efter han lämnat den på att brinna. Där hade han chansen att DÖ.
Han kunde haft tid på sig i hytten att spränga Åhlens
Han kunde ha tagit sitt liv i hytten.
Han kunde ha gått ut och stannat på gatan - vilket hade kunnat föra med sig fler dödsoffer.
etc. etc. Men han flyr till tuben.
Jag tror han tänkte: överlever jag eller dör jag, kvittar det. Bara jag får DÖDA otrogna.

Åhlens var inte målet om man säger så - därför blir det också ( se ovan ) relativt välplanerat.
Leif GW Person tror han hade handskar på sig, han tänkte inte lämna spår efter sig. Det låter inte otroligt.
- Om han hade tänkt ta flyget är jag skeptiskt till, varför bokar han då inte en biljett till valfritt land innan och lägger den någonstans ? Med lite fantasi är det inte omöjligt.
Om han hade tänkt lämna landet, varför ställer han inte en bil någonstans i närheten av Åhlens ?
Han har ju åkt kommunalt överallt ?

Är ganska så säker på att det inte var lastbilen som slog ner / körde på denna stolpe.

Själv tror jag att det var "betongsuggan=ett utav Lejonen" på 270-370kg som låg mitt på vägen vid denna adress Mäster Samuelsgatan 51 som slog ner stolpen.
https://www.google.se/maps/place/M%C3%A4ster+Samuelsgatan+51,+111+57+Stockholm/@59.3329671,18.0624608,19z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x465f9d5e0900cec5:0x814fb 06e1289bc40!8m2!3d59.3328799!4d18.0624572

Tittar du på bilden i starten 0:02 på denna video så ser du vilken "Betongsugga" jag pratar om.

https://www.youtube.com/watch?v=8-Ka3qgI5KM

Stolpen som slogs ner är den till höger i denna bild. https://www.google.se/maps/@59.3329196,18.0625283,3a,90y,261.43h,69.01t/data=!3m6!1e1!3m4!1skzLSv9oadW4aEOCuYUVapA!2e0!7i1 3312!8i6656!6m1!1e1 alla andra stolpar i denna korsning verkar stå upp.
Senast redigerad av Azimut68 2017-04-16 kl. 19:17.
Citera
2017-04-16, 18:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Och hur vet du det?

Vid London attentatet tog IS på sig ansvaret relativt omgående trots att den gärningsmannen hade mindre IS-kopplingar än Akilov.

Det finns dock en skillnad. Den gärningsmannen DOG, det gjorde inte Akilov.

Vänta här nu, vad vet du som varken Säpo, polisen, journalisterna gått ut med?

Skilj på dikt och verklighet, alternativa "fakta" för inte spekulationerna framåt.
Citera
2017-04-16, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resursteam
Det är Ebba på bild 2 o 3, tagna från 2 olika håll bara..Förstår inte varför det fortfarande spekuleras så mycket i vart dom blev påkörda...Majlis först, Chris o Ebba i närheten av varandra o Lena vid Åhlens där även hennes vän blev svårt skadad.

Kanske pga att enligt ett vittnesmål, en tjej i en butik mittemot Carat, framträtt och sagt att hon var med och försöka rädda livet på Lena, i en port invid Carat. Fsnns att läsa i nån av tidningarna för någon dag sedan.
Citera
2017-04-16, 19:01
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geminina
Kanske pga att enligt ett vittnesmål, en tjej i en butik mittemot Carat, framträtt och sagt att hon var med och försöka rädda livet på Lena, i en port invid Carat. Fsnns att läsa i nån av tidningarna för någon dag sedan.
Jag uppfattade att den tjejen inte såg kvinnan död, utan har antagit att hon dog = Lena.
Citera
2017-04-16, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resursteam

http://www.expressen.se/tv/nyheter/hon-forsokte-radda-lena-wahlberg-pa-drottninggatan/
Citera
2017-04-16, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Jag uppfattade att den tjejen inte såg kvinnan död, utan har antagit att hon dog = Lena.

http://www.expressen.se/tv/nyheter/hon-forsokte-radda-lena-wahlberg-pa-drottninggatan/
Citera
2017-04-16, 19:15
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geminina
Tack, men den hade jag ju redan sett.
Citera
2017-04-16, 19:26
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Dessa microceller är tämligen frekvent utsatta och täcker en relativ liten yta. Det som menades var kanske varför nätet gick ned simultant längre bort trots att människor som befann sig i de zonerna inte omedelbart torde ha insett vad som hänt.

Är det inte bara att när cellen blir 100% belastad, minskar den automatiskt sin täckning till bara allra närmast masten?

Även i ett så tät landskapstäckning som i Stockholms innerstad blir det tomma ytor när många mikroceller samtidigt ställer om till nanoceller. I en kedjereaktion som ringar på vattnet utåt från Drottninggatan. Eller utåt från alla tågspår där folk sitter fast och belastar nätet.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2017-04-16 kl. 19:29.
Citera
2017-04-16, 19:28
Medlem
I dag i kvällstidningen var det något om att han varit på Pizzeria och i en kiosk, om det var Vårby gård eller Vårberg, minns jag inte. Dessa områden ligger precis bredvid varandra ändå.

Vet Någon i tråden vilken kiosk det var ? Det kan inte finnas hur många kiosker som helst där.

Har vi något på eller om pizzerian ?
Citera
2017-04-16, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrangea
Om Lena dödförklarades på sjukhus så är det här påståendet från vittnet i artikeln i dagens DN märkligt, om Lena verkligen var den första;
"– Några andra har dragit in en kvinna i en portöppning, de håller på med hjärt- och lungräddning. Det visar sig att det är kvinnan som jag passerat på gatan bara några sekunder tidigare. Jag frågar om jag kan hjälpa till, men de säger att det verkar lönlöst. Hon är redan död."

Vittnet var vid barnhusgatan men kan ha hunnit ner mot Olof Palmes.

Kan ha varit belgiskan då, eftersom Lena var högre upp och vittnen sa att man inte gjorde hjärt lungräddning på henne utan istället fokuserade på att stoppa blodflöde från öron och mun och huvud. Henne drog man också in i en port men det var tydligt att hon inte dog på plats direkt. Det var nog flera personer man drog in i portar oavsett om de dog där eller ej sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in