Citat:
Ja om avsikten var att döda så många som möjligt så kanske man kan tycka det var misslyckat, men jag tror inte att det var så. Dels försökte han säkert undvika att köra på folk med "muslimskt" utseende, dels så tror jag som sagt att målet var att köra in i Åhléns för att därifrån kunna smita. Det finns knappast ett bättre ställe än där på hela Drottninggatan, eller har du ett bättre förslag.
Jag tror mer att det handlade om att göra en spektakulär grej men att ändå komma undan. Kanske hoppades han även på en större brand på Åhléns.
Om man utgår ifrån detta så framstår det hela som väl genomtänkt. Han startade ifrån Vårberg med en fullpackad bag över axeln. Verkade helt avslappnad när han köpte en snus i butiken. Hur han kom till Adolf Fredriks kyrkogata vet vi inte heller, men åkte han kommunalt så borde han finns på fler övervakningsfilmer. Man borde kunna se när han är på väg dit, annars måste han ha åkt bil.
Jag tror mer att det handlade om att göra en spektakulär grej men att ändå komma undan. Kanske hoppades han även på en större brand på Åhléns.
Om man utgår ifrån detta så framstår det hela som väl genomtänkt. Han startade ifrån Vårberg med en fullpackad bag över axeln. Verkade helt avslappnad när han köpte en snus i butiken. Hur han kom till Adolf Fredriks kyrkogata vet vi inte heller, men åkte han kommunalt så borde han finns på fler övervakningsfilmer. Man borde kunna se när han är på väg dit, annars måste han ha åkt bil.
Dålig planering.
Hade han tänkt bränna upp Åhléns hade han snott en lastbil längre bort och lastat massor med brännbart som han satt eld på.
Jag tror inte avsikten var att stanna vid Åhléns utan försvinna bort ett bra stycke och där bränna bilen liknande postrånare/värdetransportrånare mm gör med sina bilar. Troligen droppa den och bränna där för att rensa från spår och så det gick att försvinna enklare.
Nu fick resan fel slut och det blev en panikartad flykt med AE mm.
Dessutom dåligt planerad om det råkat stå en annan lastbil längs Drottninggatan och spärrat vägen helt.