2017-04-16, 15:19
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja om avsikten var att döda så många som möjligt så kanske man kan tycka det var misslyckat, men jag tror inte att det var så. Dels försökte han säkert undvika att köra på folk med "muslimskt" utseende, dels så tror jag som sagt att målet var att köra in i Åhléns för att därifrån kunna smita. Det finns knappast ett bättre ställe än där på hela Drottninggatan, eller har du ett bättre förslag.

Jag tror mer att det handlade om att göra en spektakulär grej men att ändå komma undan. Kanske hoppades han även på en större brand på Åhléns.

Om man utgår ifrån detta så framstår det hela som väl genomtänkt. Han startade ifrån Vårberg med en fullpackad bag över axeln. Verkade helt avslappnad när han köpte en snus i butiken. Hur han kom till Adolf Fredriks kyrkogata vet vi inte heller, men åkte han kommunalt så borde han finns på fler övervakningsfilmer. Man borde kunna se när han är på väg dit, annars måste han ha åkt bil.

Dålig planering.
Hade han tänkt bränna upp Åhléns hade han snott en lastbil längre bort och lastat massor med brännbart som han satt eld på.

Jag tror inte avsikten var att stanna vid Åhléns utan försvinna bort ett bra stycke och där bränna bilen liknande postrånare/värdetransportrånare mm gör med sina bilar. Troligen droppa den och bränna där för att rensa från spår och så det gick att försvinna enklare.
Nu fick resan fel slut och det blev en panikartad flykt med AE mm.

Dessutom dåligt planerad om det råkat stå en annan lastbil längs Drottninggatan och spärrat vägen helt.
Citera
2017-04-16, 15:43
Medlem
Hydrangeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jag tittade med lupp och det såg ut som att han hade skägg och även mustasch på bilderna som tagits då han handlade snus före terrordådet. Kollade även en T-banebild med lupp och där var det svårare avgöra om det var skägg eller skugga men såg ingen mustasch. Formen på näsan verkade stämma. I tobaksaffären såg man han klätt sig lager på lager. Något vitt skymtade längst in. Kan vara t-tröja. Sneakers verkade vara samma före och efter.

På filmen från tobaksaffärer har han ju det där hakskägget som går upp mot munnen, som jag jag anspråk på att han hade på en av bilderna från tunnelbanan (den utan turkos telefon/läsk).
Citera
2017-04-16, 15:45
Medlem
NisseNyfikens avatar
Tror han visste att han skulle bli fast eller sittande någonstans en muslim som snusar nej tror inte det snusa är ett ganska svenskt beteende han röker det vet vi när en kamrat fråga vad han gör nu förtiden sover och röker svarade han nej snuset är en nikotin ersättning.
Citera
2017-04-16, 15:45
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pikakahvi
Å andra sidan... Var finns det en bild på ETT offer vid Olof Palmes gata? Finns det? Eller en bild ovanifrån som visar bilder på tre offer med filtar på två olika platser?
Nu när jag går igenom alla bilder igen så ser jag att de är missvisande eftersom de är i perspektiv uppifrån gatan och alla affärer flyter ihop och korsningarna syns inte. Man kan lika gärna tro att bilden på två offer vid kungsgatan är från Olof palmes gata (eller apelbergsgatan) eftersom det är så trångt med skyltar och sånt.
Rätta mig om jag har fel men om det inte finns någon bra bild som tydligt visar ett offer på olof palmes gata eller apelbergsgatan så är det mer troligt att ebba flög iväg av lastbilen vid åhlens eftersom offren längre upp på gatan är 3) .

Tycker det ser som att Ebba just passerat övergångsstället och där blev påkörd och kastades framåt mot övergångsstället igen, ev. fastnade under lastbilen och släpades dit innan hon lossnade, detta då man ser betydligt mer blod strax efter övergångsstället än på platsen hon hittades, sett från en flygbild, om nu inte det var något annat offer som dödats just där?
Vilket fall som helst hade Ebba ingen chans att fly där hon kom gående, han hade ju siktat in sig på folk, så hon var helt chanslös mot den äckliga terroristen, må han brinna i helvetet i all evighet!
Citera
2017-04-16, 15:52
Medlem
Har vi någon info om det så kallade rekandet innan av RA?
Citera
2017-04-16, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Dålig planering.
Hade han tänkt bränna upp Åhléns hade han snott en lastbil längre bort och lastat massor med brännbart som han satt eld på.

Jag tror inte avsikten var att stanna vid Åhléns utan försvinna bort ett bra stycke och där bränna bilen liknande postrånare/värdetransportrånare mm gör med sina bilar. Troligen droppa den och bränna där för att rensa från spår och så det gick att försvinna enklare.
Nu fick resan fel slut och det blev en panikartad flykt med AE mm.

Dessutom dåligt planerad om det råkat stå en annan lastbil längs Drottninggatan och spärrat vägen helt.

Ja som sagt där går våra uppfattningar isär. Jag tror inte avsikten var att ställa till maximal skada. I så fall kunde han troligen kört på fler, haft en större bomb, kanske en kniv och skjutvapen. Jag kan tänka mig att meningen med branden var att utplåna alla DNA-bevis från hytten.

Hade han kört längre fram på Drottninggatan hade det blivit längre att komma till tågen.

Det som han däremot verkar ha missat är just att han skulle bli identifierad och fotograferad i tunnelbanan. Hade detta inte skett så skulle han mycket väl ha kunnat komma undan.
Citera
2017-04-16, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrangea
På filmen från tobaksaffärer har han ju det där hakskägget som går upp mot munnen, som jag jag anspråk på att han hade på en av bilderna från tunnelbanan (den utan turkos telefon/läsk).

Tittade på bilden utan turkos telefon/läsk. Med lupp. Mycket riktigt. Ser ut som skägg och även mustasch. Han verkar ha stylat sig själv som Anonymous. Nu letar jag efter bilden där han sitter i polisbilen. Trodde jag hade länk.
Citera
2017-04-16, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Konsekvenserna för de inbäddade islamisternas olika mer eller mindre öppet extrema organisationer skulle, ifall man kan knyta GM till dem, bli förödande. Bidragskranarna skulle stängas

Jag spekulerar fortfarande i varför IS inte har tagit på sig dådet i Sverige.

Är det långsökt att tro det beror på att de får verka relativt ostört i Sverige? Och t.o.m får bidrag till sina små föreningar. Att de inte vill se försämrade relationer med Sverige?
Citera
2017-04-16, 16:36
Medlem
Smegmas avatar
Helt ärligt (detta kanske har ponerats tidigare i tråden), men är inte det enklaste svaret på frågan varför den utvisningshotade terroristen sedan flera år tillbaka gjorde detta illdåd helt enkelt eftersom att Sverige är ett bra land att förgripa sig på och därmed inte bli utvisad. Han har det säkert bra mycket bättre nu vad det gäller mat och hushåll än vad han hade innan. Nu får han ju över ett år på sig med förundersökning, tak över huvudet och mat. Domen som aset får kommer att överklagas och ytterligare miljontals penningar går till för att hålla denna parasiten vid liv.

Jag är övertygad om att han skrattar sig till sömns varje natt i fina Sverige.

Han har EXAKT samma uppsåt som IKEA negern, och han försörjer vi väl fortfarande, vilket är för jävligt. Man behöver ju inte vara GW för att räkna ut detta.

Citera
2017-04-16, 16:36
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Tittade på bilden utan turkos telefon/läsk. Med lupp. Mycket riktigt. Ser ut som skägg och även mustasch. Han verkar ha stylat sig själv som Anonymous. Nu letar jag efter bilden där han sitter i polisbilen. Trodde jag hade länk.
Här är en i 1960x1100
https://tv-gfx.aftonbladet-cdn.se/users/ab_/images/06cef9058aad1ba46739ba61af2e7933.jpg?t%5B%5D=1960x 1100q50
Citera
2017-04-16, 16:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Jag spekulerar fortfarande i varför IS inte har tagit på sig dådet i Sverige.

Är det långsökt att tro det beror på att de får verka relativt ostört i Sverige? Och t.o.m får bidrag till sina små föreningar. Att de inte vill se försämrade relationer med Sverige?
Högst troligt är det så. Sverige är en fantastisk bas för att vila upp sig, få gratis sjukvård, diverse bidrag & penningtvätt. Utanför det sk "kalifatet" i Mellanöstern så är Sverige definitivt IS absolut bästa tillgång i hela världen. Därför tror jag inte vi får se stora organiserade attentat i Sverige än på ett tag. Det blir mest ensamvargar som inte begriper bättre.
Citera
2017-04-16, 16:50
Medlem
TbbWs avatar
2:a på bollen

[quote=Ikea-Kamprad|60474239]Tittade på bilden utan turkos telefon/läsk. Med lupp. Mycket riktigt. Ser ut som skägg och även mustasch. Han verkar ha stylat sig själv som Anonymous. Nu letar jag efter bilden där han sitter i polisbilen. Trodde jag hade länk.
Senast redigerad av TbbW 2017-04-16 kl. 16:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in