2017-04-16, 12:48
Medlem
Man blir förvirrad av alla vittnesberättelser men efter att ha läst varenda en och kollat klipp och Gore-bilderna så finns väl bara två alternativ:

1a offret blev inte belgiskan, man trodde det eftersom hon skulle stämma träff med nån på Olof Palmes gata.
Nej istället var det Lena, som blev skadad och senare dog utanför Carat. Detta enligt flera vittnen som hjälpt henne och känner igen henne.
Andra vittnet på Olof Palmes gata (bild på offret mitt i gatan finns) blev belgiskan.
Tredje och fjärde offren blev Chris och Ebba varav Ebba dessvärre är den tredelade.
Den som alla tjatar om som dog under lastbilen , dog aldrig där utan klarade sig.

Många vill dock inte gärna tro att Ebba är den tredelade och enligt vittnet besarta så såg hon Ebba nere vid Åhléns och bli påkörd där.
Tyvärr funkar dock inte detta för då är det ett offer för mycket (Lena vid carat, belgiskan som tredelad och chris bredvid, men vem är det då vid Olof Palmes gata som har en filt över sig mitt i korsningen, om Ebba dött vid Åhléns?).
Många har sett kvinnor bli påkörda vid Åhléns. En flög iväg och en fastnade under. Dessa överlevde, det finns flera vittnen till det med, men andra vittnen kanske trodde det var Ebba.

Kan väl också iofs vara så att personen under filten vid Olof Palmes gata inte är död men det låter oroligt, eller att det är Lena som blivit flyttad från carat (varför?). Isf kan ju Ebba blivit påkörd vid Åhléns och fastnat under lastbilen varav det inte finns foton på henne men då finns det isf flera personer som fastnade under lastbilen vid Åhléns.
Jag såg dessutom en person under en filt i hörnet vid mäster samuelsgatan på en bild. Men nu hittar inte jag den bilden såklart. Men det kan ju också vara en som bara är i chock och ej död.

Anledningen till att jag grunnar på hur Ebba ska kunna vara den tredelade är för att benen är för tjocka för att tillhöra en spinkig 11-åring plus att det inte finns nån rimlig förklaring till vad hon skulle göra på Kungsgatan om hon gick av vid Sergels torg och skulle till T-banan??? Det handlar inte om att jag inte kan se ett barn som så slaktad utan för att det är mystiskt.
Citera
2017-04-16, 12:48
Medlem
Kan ju skicka länkar till vittnesberättelserna jag hänvisar till men då får jag återkomma.
Citera
2017-04-16, 12:51
Medlem
Aftonbladet placerar MGM i Vårby gård klockan 12.40. Om man utgår ifrån lägenheten i Vårberg och ska ta tunnelbanan till centrum, så går man till stationen i Vårbergs centrum, som ligger nämare Stockholms centrum och på kortare gångavstånd än stationen i Vårby gård. Han hade alltså ett ärende i Vårby gård eller i dess omgivningar. Extra god pizza värd en promenad om ca 2 km ?
Citera
2017-04-16, 12:55
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pikakahvi
Man blir förvirrad av alla vittnesberättelser men efter att ha läst varenda en och kollat klipp och Gore-bilderna så finns väl bara två alternativ:

1a offret blev inte belgiskan, man trodde det eftersom hon skulle stämma träff med nån på Olof Palmes gata.
Nej istället var det Lena, som blev skadad och senare dog utanför Carat. Detta enligt flera vittnen som hjälpt henne och känner igen henne.
Andra vittnet på Olof Palmes gata (bild på offret mitt i gatan finns) blev belgiskan.
Tredje och fjärde offren blev Chris och Ebba varav Ebba dessvärre är den tredelade.
Den som alla tjatar om som dog under lastbilen , dog aldrig där utan klarade sig.

Många vill dock inte gärna tro att Ebba är den tredelade och enligt vittnet besarta så såg hon Ebba nere vid Åhléns och bli påkörd där.
Tyvärr funkar dock inte detta för då är det ett offer för mycket (Lena vid carat, belgiskan som tredelad och chris bredvid, men vem är det då vid Olof Palmes gata som har en filt över sig mitt i korsningen, om Ebba dött vid Åhléns?).
Många har sett kvinnor bli påkörda vid Åhléns. En flög iväg och en fastnade under. Dessa överlevde, det finns flera vittnen till det med, men andra vittnen kanske trodde det var Ebba.

Kan väl också iofs vara så att personen under filten vid Olof Palmes gata inte är död men det låter oroligt, eller att det är Lena som blivit flyttad från carat (varför?). Isf kan ju Ebba blivit påkörd vid Åhléns och fastnat under lastbilen varav det inte finns foton på henne men då finns det isf flera personer som fastnade under lastbilen vid Åhléns.
Jag såg dessutom en person under en filt i hörnet vid mäster samuelsgatan på en bild. Men nu hittar inte jag den bilden såklart. Men det kan ju också vara en som bara är i chock och ej död.

Anledningen till att jag grunnar på hur Ebba ska kunna vara den tredelade är för att benen är för tjocka för att tillhöra en spinkig 11-åring plus att det inte finns nån rimlig förklaring till vad hon skulle göra på Kungsgatan om hon gick av vid Sergels torg och skulle till T-banan??? Det handlar inte om att jag inte kan se ett barn som så slaktad utan för att det är mystiskt.

Väldigt kort.
Belgiskan vid Olof Palmes gata.
Lena vid Karat (dödförklarad på sjukhus).
Chris och Ebba vid Kungsgatan.
Den yngre kvinnan vid Åhléns överlevde mirakulöst.
Citera
2017-04-16, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pikakahvi

Håller med om att benen ser lite för tjocka ut för att tillhöra en 11-åring, men handen däremot ser mer "liten" ut.
Citera
2017-04-16, 13:01
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrangea
Syns rätt så bra på bilden på Iggy var han ligger, butikerna syns tydligt. Bilderna på Ebba (?) är så pass inzoomade att det är omöjligt att bedöma annat än att hon ligger på ett övergångsställe. Tänker att hon nödvändigtvis inte behövs varit just på övergångsstället utan liksom har flugit dit i smällen.

Jag blir riktigt förvirrad av dessa motsägesfulla vittnesintervjuer som strömmar in. Kan det inte vara så att det är i chock och att man har svårt att hålla reda på tider och händelser?

Det mycket demolerade offret ligger vid korsning Kungsgatan-Drottninggatan (eller möjligtvis väg före, minns inte just nu). Inte vid Åhléns iaf.

Sen kan man fråga om den demolerade var E**a. Men det verkar vederlagt vara så.

Vittnen som nu säger att de sett E**a vid Åhléns tror jag gör lite felaktiga antaganden. De har sett en liten flicka dras fram från bilen, hon kanske liknar/påminner om den bild på en "kyssblåsande" flicka som spridits. Sedan säger de att E**a var den de såg. Men hur vet de att det var E**a egentligen?
Man ska ta detta med en nypa kritisk salt.

Så tror jag.

///den "sanning" som finns här gäller att kläder på den demolerade personen överensstämmer mycket väl med påstådd uppgift om hur E**a angavs vara klädd i en FB-efterlysning. Den efterlysningen har mig veterligen inte ifrågasatts. Så vi kan väl värdera den demolerade flickans "klädesidentifikation" med ett vittnes påstådda identifikation. Klädesidentifikationen väger mycket tyngre.

(Men skulle FB-efterlysningen visa sig vara ett falsarium blir läget annorlunda.)

Tillägg:
Dubbelkollar var den demolerade kvinnan ligger och det är på övergångsstället där Kungsgatan och Drottninggatan korsar varandra.

Bild 2 och 9 på https://www.gangrapesweden.com/stockholmterrorattack.php verifierar detta.
Bild 2 är uppenbart den demolerade. Där ser man bl.a. Ett par svarta handskar i nedre bild (norrut), blodspår i gatan mot offret, "barnvagnsrampen" upp på Drottninggatan i övre bild (söderut). Allt detta kan verifieras i bild 9 som är enkelt bestämbar till korset d-gata och k-gata. Klarlagt.

Men, kan hålla med om att ben och fotstorlek på den demolerade till synes är tjockare/större än en elvaårings.
Senast redigerad av JonasFB 2017-04-16 kl. 13:31.
Citera
2017-04-16, 13:11
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Jag tycker man ser tydligt här att 39-åringen har skägg: https://www.google.se/search?q=akilov+aftonbladet&espv=2&source=lnms&tbm =isch&sa=X&ved=0ahUKEwjq9Nq86ajTAhWKVSwKHfvVD9cQ_A UIBygC&biw=1024&bih=473#imgrc=U3d3XLrPL5KwdM:

Även här: https://www.google.se/search?q=akilov+aftonbladet&espv=2&source=lnms&tbm =isch&sa=X&ved=0ahUKEwjq9Nq86ajTAhWKVSwKHfvVD9cQ_A UIBygC&biw=1024&bih=473#imgrc=w9AP2ZFsvULhJM:

Det har ju tidigare diskuterats huruvida det är skugga eller skägg som syns på bilderna från tunnelbanan. Bilderna ovan är alltså från när han ska ha handlat snus på attentatsdagen.

Bilderna ovan ska enligt uppgift vara från 2 timmar innan attentatet. Om det finns någon som helst möjlighet att uppskatta längden på den mannen som handlar i butiken skulle det vara intressant.
Citera
2017-04-16, 13:13
Medlem
Å andra sidan... Var finns det en bild på ETT offer vid Olof Palmes gata? Finns det? Eller en bild ovanifrån som visar bilder på tre offer med filtar på två olika platser?
Nu när jag går igenom alla bilder igen så ser jag att de är missvisande eftersom de är i perspektiv uppifrån gatan och alla affärer flyter ihop och korsningarna syns inte. Man kan lika gärna tro att bilden på två offer vid kungsgatan är från Olof palmes gata (eller apelbergsgatan) eftersom det är så trångt med skyltar och sånt.
Rätta mig om jag har fel men om det inte finns någon bra bild som tydligt visar ett offer på olof palmes gata eller apelbergsgatan så är det mer troligt att ebba flög iväg av lastbilen vid åhlens eftersom offren längre upp på gatan är 3) .
Citera
2017-04-16, 13:15
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Är det någon som kan länka till Niclas Carlings video från Drottninggatan?

Har tappat bort den och hittar den inte i sökning på Youtube.
Dök precis på den i flödet (Chrome plug-in):
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/213932
Citera
2017-04-16, 13:16
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Jo jag fattar det kunde varit så. Men varför tog han då inte direkt på stationen? Eller har ArlandaExpress konduktörer nollkoll när ett attentat händer?

Tidigare postare har nämnt att pendeltågen stod för det var obehörigt folk på spårområdet. Akilov kan ha sett det nere på perrongen i infoskyltarna som säger när nästa tunnelbana kommer.
När pendeltågen står får man enligt resegarantin åka AE utan kostnad. Jag gissar att biljetter inte kollades på den resan alt. att han visade ett åkkort för SL.
Citera
2017-04-16, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jag tycker man ser tydligt här att 39-åringen har skägg: https://www.google.se/search?q=akilov+aftonbladet&espv=2&source=lnms&tbm =isch&sa=X&ved=0ahUKEwjq9Nq86ajTAhWKVSwKHfvVD9cQ_A UIBygC&biw=1024&bih=473#imgrc=U3d3XLrPL5KwdM:

Även här: https://www.google.se/search?q=akilov+aftonbladet&espv=2&source=lnms&tbm =isch&sa=X&ved=0ahUKEwjq9Nq86ajTAhWKVSwKHfvVD9cQ_A UIBygC&biw=1024&bih=473#imgrc=w9AP2ZFsvULhJM:

Det har ju tidigare diskuterats huruvida det är skugga eller skägg som syns på bilderna från tunnelbanan. Bilderna ovan är alltså från när han ska ha handlat snus på attentatsdagen.

Bilderna ovan ska enligt uppgift vara från 2 timmar innan attentatet. Om det finns någon som helst möjlighet att uppskatta längden på den mannen som handlar i butiken skulle det vara intressant.

Det som är störigt är ju att han inte har skägg eller blod/smuts i ansiktet på bilden när polisen gripit honom.
Har han varit hemma hos någon och duschat/rakat sig?

Vi vet att han var blodig och skitig på bussen till Märsta, är det där han känner någon som låtit han fräscha upp sig?
Citera
2017-04-16, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Frejgatan ligger i Valsta som närmast kan liknas vid en muslimsk stadsdel. Inte långt därifrån ligger Arlanda Gymnasiet där den lokala Moskéns ungdomsavdelning har haft möten och bjudit in radikala talare från andra länder som tex tycker att homosexuella ska dödas. Bara för att ta ett exempel.

Han har haft en anledning att bege sig till Märsta. Det är ingen slump. Fler är garanterat inblandade och jag skulle inte bli förvånad om vi åker på fler terrordåd inom kort.

Märsta Unga Muslimer är så pass radikal, att de häromåret uteslöts av Rashid Musas paraplyorganisation SUM.
Samma SUM tolererar annars ytterst radikala underföreningar, som Eskilstuna Unga Muslimer där en styrelseledamot ( Ibrahim Ly ) är öppet IS-sympatisör.

Märsta Unga Muslimer verkar ha en lokal på Stationsgatan 3A.
https://sv-se.facebook.com/marstasungamuslimer/

Stationsgatan 3A ligger drygt 300 meter från ändhållplatsen för buss 583 som Akilov ska ha tagit från Arlanda till Märsta. En slump ?

Vet inte om Märsta Unga Muslimer har något relation till uzbekiska radikala islamister, men de är tveklöst bland de mer radikala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in