2017-04-16, 08:59
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av another-devil
När han tog bilen stod den på AF kyrkogata med nosen mot Sveavägen. Han kör vänster på holländaregatan, förbi wallingatan, uppför Kammakargatan, nedför Drottninggatan, nåt hinder gör att han svänger av Drottninggatan vänster nedför wallingatan, höger mot enkelriktning på holländaregatan och sedan höger mot enkelriktat på AF kyrkogata för att slutligen svänga vänster in på Drottninggatan igen. Så har inledningen beskrivits. Verkar oplanerat enl min mening. Han hade lätt kunnat fastna mot mötande trafik på de enkelriktade gatorna.

Varför svänger lastbilen av från Drottninggatan och ner vänster på Wallingatan?

(och sedan första höger, ner för Holländaregatan, mot enkelriktning, sedan första höger igen, upp på AF Kyrkogata, mot enkelrikting, och till sist vänster, ner för Drottninggatan igen)

Den gör sammanlagt 7 svängar: vänster, (passerar en gata), vänster, vänster, vänster, höger, höger och vänster. Hur lång tid tar (tog) det? 5 minuter?

Det blir många svängar som skulle kunna få vilken normalbilist som helst att fullständigt tappa orienteringen, och vår man hade väl redan från början i sinnet att dundra nerför Drottninggatan(?).

Det verkar som om karln har kört rutten tidigare (promenerat & datorsimulerat) från just Caliente-restaurangen, och räknat med de trafikhinder som kunnat uppstå, och som nu verkar ha uppstått vid korsningen mot Wallinggatan.

Vad för slags hinder var det som gjorde att lastbilen var tvungen att avvika från Drottninggatan en stund och tråckla sig tillbaka? Eller var det tanken redan från början, att utsätta sig för en trafikprövning?
Citera
2017-04-16, 09:11
Medlem
duqus avatar
Personen i bilden x, där verkar jackan sakna revär och personen i fråga saknar också delar i de skäggutväxter som vi nu har att jämföra med när nu 2 bilder till kommit fram. Ser vi nu till hur kamerorna jobbar under olika belysningsförhållande och vinklar ser det faktiskt ut som om personen på bild x helt enkelt inte är samma snubbe fastän med exakt likanda kläder och skor.

https://s22.postimg.org/lxi21plnl/fel.png

Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
........Vad för slags hinder var det som gjorde att lastbilen var tvungen att avvika från Drottninggatan en stund och tråckla sig tillbaka? Eller var det tanken redan från början, att utsätta sig för en trafikprövning?

En gulaktig container stod högt upp i backen invid 2 betonglejon, finns på en del foton med teleobjekiv.
https://s2.postimg.org/4vmlpx1m1/cont_kopia.jpg
Senast redigerad av duqu 2017-04-16 kl. 09:18.
Citera
2017-04-16, 09:12
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Varför svänger lastbilen av från Drottninggatan och ner vänster på Wallingatan?

(och sedan första höger, ner för Holländaregatan, mot enkelriktning, sedan första höger igen, upp på AF Kyrkogata, mot enkelrikting, och till sist vänster, ner för Drottninggatan igen)

Den gör sammanlagt 7 svängar: vänster, (passerar en gata), vänster, vänster, vänster, höger, höger och vänster. Hur lång tid tar (tog) det? 5 minuter?

Det blir många svängar som skulle kunna få vilken normalbilist som helst att fullständigt tappa orienteringen, och vår man hade väl redan från början i sinnet att dundra nerför Drottninggatan(?).

Det verkar som om karln har kört rutten tidigare (promenerat & datorsimulerat) från just Caliente-restaurangen, och räknat med de trafikhinder som kunnat uppstå, och som nu verkar ha uppstått vid korsningen mot Wallinggatan.

Vad för slags hinder var det som gjorde att lastbilen var tvungen att avvika från Drottninggatan en stund och tråckla sig tillbaka? Eller var det tanken redan från början, att utsätta sig för en trafikprövning?

Jag har naturligtvis inget bra svar på din fråga, men huvudsyftet måste ju ha varit att komma in på Drottninggatan med maximal hastighet, sista kurvan i minst 25-30 km/h, sen gasen i botten i ca 520 meter söderut Drottninggatan (som till en början sluttar något nerför).

Turerna vid Adolf Kredriks kyrka ca 570 meter. Tror att det kan ha varit en kombination att det fanns hinder i läge 1) och att hastigheten då inte var tillräckligt hög. Bara ett förslag.
Citera
2017-04-16, 09:16
Medlem
[quote=Onkel-Ben-ny|60470763]
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Frågan är då vad han gjorde på Arlanda i ca: 1½ timme och inte kom på tanken att tvätta bort blodet.
Legat inne på muggen vänd mot Mecka för fredagsbön?

Framme 15:25 sen rulltrappa upp och passerar biljettkontrollen, oftast ingen kö de gånger jag kommit. Paret lyssnar på radio ca: 17 när de väntar på buss 583 och hör om dådet. Buss 583, går 17:09 mot Märsta station har jag för mig.
Letar efter nya fordon att kapa?

Försöker hitta en väg in på området som inte är bevakad?

Vi kanske skall vara glada över att han misslyckades, om något av ovanstående är sant...
Citera
2017-04-16, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Personen i bilden x, där verkar jackan sakna revär och personen i fråga saknar också delar i de skäggutväxter som vi nu har att jämföra med när nu 2 bilder till kommit fram. Ser vi nu till hur kamerorna jobbar under olika belysningsförhållande och vinklar ser det faktiskt ut som om personen på bild x helt enkelt inte är samma snubbe fastän med exakt likanda kläder och skor.

En gulaktig container stod högt upp i backen invid 2 betonglejon, finns på en del foton med teleobjekiv.

Personen x är för mig en annan person!
Citera
2017-04-16, 09:18
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:

Jag stör mig lite på jackfickorna, på vänstra bilden ser det ut som högra jackfickan är snedställd men på högra bilden ser det ut som vänstra jackficka är rak.
Citera
2017-04-16, 09:24
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:

För vad det nu är värt så tror jag att person x är Akilov. Killen på 14:55-bilden är sannolikt Akilov, det som ser ut som skäggväxt skulle kunna vara skuggbildning.

Bilderna från 12:40 är jag starkt kritisk till om de avser samma person.
Visst färger kan ha lite olika skiftning, men jackan ser grön ut. Den är kortare än på bilden av x. Och jag tycker att det är ganska tydligt att personen 12:40 har både mustasch och kort skäggväxt.

Jag har faktiskt rätt svårt att få ihop att person x är samma som på bilderna 12:40.
Citera
2017-04-16, 09:24
Medlem
Citat:
Personen i bilden x, där verkar jackan sakna revär och personen i fråga saknar också delar i de skäggutväxter som vi nu har att jämföra med när nu 2 bilder till kommit fram. Ser vi nu till hur kamerorna jobbar under olika belysningsförhållande och vinklar ser det faktiskt ut som om personen på bild x helt enkelt inte är samma snubbe fastän med exakt likanda kläder och skor.https://s22.postimg.org/lxi21plnl/fel.png

Är det bara jag som ser fel, men på vänster bild är det en stor blodfläck "under hjärtat " ?
Förtydligande: Hjärtat är ett organ i kroppen.
Citera
2017-04-16, 09:29
Medlem
duqus avatar
T-banan har vänstertrafik på både spår och rulltrappor, så på bild x ser vi person x som lämnar en rullrappa, men rulltrappan har högertrafik, har "någon" spegelvänt bilden ?

https://s2.postimg.org/4vmlpx1m1/cont_kopia.jpg

För att förtydliga, det borde alltså ha sett ut så här: https://s28.postimg.org/nucsw0l0t/tbana.png
Senast redigerad av duqu 2017-04-16 kl. 09:37.
Citera
2017-04-16, 09:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeoilman
Personen x är för mig en annan person!

Ja fast det "ser ju ut" som han saknar nåt finger, som sedan växt ut osv osv. Det är ju övervakningskamera med riktigt risig upplösning som filmat när han är i rörelse. Då blir det sådana artefakter.
Citera
2017-04-16, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Han uppger själv att han ställde sin bil en bit längre upp på Drottninggatan, strax efter den plats där lastbilen kraschade. Hans aktion blev ju dock onödig i och med att lastbilen aldrig kom så långt...såvida föraren inte själv valde att köra in i Åhléns eftersom han såg att en bil stod parkerad tvärsöver vägen längre fram (dock ej troligt).

Om han ställde bilen på tvären där nånstans och sen gick för att hjälpa till, borde man ju kunna se den på filmerna.
Citera
2017-04-16, 09:39
Medlem
Juristakutens avatar
Nån som har det korta filmklippet uppifrån Drottninggatan där man delvis på långt avstånd kan se när lastbilen dundrar söderut? Det är inte så långt (30 sekunder någonting) och det spelas upp flera gånger i videon delvis i slow motion.
Försökte hitta det på Youtube med det verkar raderat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in