2017-04-16, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag ändrade kontrasten lite på bilden och det ser ut som att det är en skugga eller dubbelexponering på uppåt en centimeter på föremålet.
Jag tycker det ser ut som en Samsung S5 med tanke på kamerans placering?
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/samsung_s5_-784.JPG

Om det nu skulle vara en mobil. Vilka möjligheter har polisen att se vem han har pratat med?
Citera
2017-04-16, 00:57
Medlem
Pippirayas avatar
Läskburk eller mobil:

någon undrade varför han skulle ha hållit en mobil upp och ned. Jag tänker mig att det kanske är lättare att prata i normal samtalston med mikrofonen riktigt nära munnen. Jag ser inga hörlurar, om han nu pratar med högtalare kommer då ljudet från samtalspartnern också ur botten på mobilen. Bara en tanke.

Läskburk: perspektivet kanske gör burken större än proportionellt. Den kan ju vara längre från munnen än vi tror och ser då större ut mot kameran
Citera
2017-04-16, 01:08
Medlem
Bilder på gärningsmannen är polisens minsta problem.

Eftersom polisen vet vilken tid lastbilen körde in i Åhlens så har de redan hämtat in alla filmer som finns i området + från bussar, pendeltåg & Arlanda Express.

Polisen har garanterat hämtat in videofilmer från olika T-banestationer som ligger närmast stället lastbilen stals på också i tidslinjen 1 min ---> 1-3 timmar före terrordådet startades.

Så denna terrorist han finns på många filmer & bilder, kommer bli intressant att läsa FUP:en när den kommer.

Vet inte exakt hur länge olika företag sparar filmerna, men minst 24 timmar är nog det minsta i tid så det är inga problem att hämta in dessa.
Citera
2017-04-16, 01:14
Medlem
emotion-lotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flazbaz
Är det ofta du försöker knuffa omkring lastbilar? Jag skulle tro att det är tämligen lönlöst, speciellt om den är inkilad i en butiksvägg och har massa bråte under.

Ja skulle någon vara fastklämd ( någon skulle ju kunna vara fastklämd av en trasig del från lastbilen också smartass) så skulle man väl kanske försöka i alla fall? 4-5 personer kan rubba på ganska mycket vikt om man är samspelta.
Citera
2017-04-16, 01:18
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om det nu skulle vara en mobil. Vilka möjligheter har polisen att se vem han har pratat med?
Alla tänkbara möjligheter utifrån mobilspårning, masttömning etc. Men det förutsätter förstås att inte mobilnätet låg nere, när bilden togs, vilket somliga påstått var verklighet i stadskärnan kort efter dådet. Togs bilden däremot före dådet, ökar chanserna både till att han talade i en telefon som kan spåras - och att han drack kaffe ur en mugg.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2017-04-16 kl. 01:32.
Citera
2017-04-16, 01:25
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Stort tack till MegaTant och Batuta för information om hur 39-åringen kan ha rört sig med buss efter att han lämnade Arlanda!

Vi bör i sammanhanget också komma i håg att Arlanda väl är ett skyddsobjekt (?). Om ett terrordåd sker inne i city tror jag att man skärper vaksamheten ute vid Arlanda tämligen omgående, samt att bevakningen redan normalt sett bör vara relativt hög. Toleransen för män av uppenbart utländsk härkomst med uppdragen luva och sönderrivna byxor bör ha varit synnerligen låg om han uppehållit sig där särskilt länge, allt eftersom minuterna går så sprids ju nyheterna om dådet i city och folks vaksamhet ökar. Själva bevakningspersonalen på flygplatsen bör dock ha blivit upplysta om dådet tämligen snabbt gissar jag.

Han bör därför, gissar jag, ha tagit en buss från flygplatsen tämligen snart efter att han anlänt.

Angående en annan sak; om man pausar denna filmen vid 12:43 så ser man tydligt två svartklädda män som inte kan vara annat än civilpoliser: https://www.youtube.com/watch?v=wbcGCWC0QSg#t=2.864372

Övrigt folk står en bit bakom dessa herrar som bär svart kostym (?). Folk står som längs en linje.

Stämmer överens med denna bild där man ser att gatan uppåt är tom och att folk står samlade längre upp: https://www.gangrapesweden.com/stockholm/swedishmigration99.jpg

Förstorar man upp den bilden så ser man även tydligt att mannen i grå tröja håller ett polis-ID i handen. Detta utesluter ju inte att han är vid SÄPO som en annan användare hävdade ty även SÄPO är ju en polismyndighet.
Citera
2017-04-16, 01:30
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag tycker hur som helst att det syns ännu tydligare nu, i dessa bilder, att det är en mugg han håller i handen, än i senare publicerade kopior av samma bild som endast visar ett större blått objekt.
Det rör sig om en kaffemugg, man ser tydligt rundningen upptill. Likaså syns här en avfasning i mitten, från den smalare underdelen till den bredare överdelen av kaffemuggen. Han drack kaffe på den här bilden, det blir min slutsats.
Det kan också vara en genomskinlig plastmugg med lemonad el. likn. (köpt i språnget, s.a.s.) - och som sagt: det kan tolkas in en avfasning.
Citera
2017-04-16, 01:35
Medlem
mushis avatar
Övervakningsfilmen - från vilken butik?

Jag vet ej om detta skrivits om tidigare i tråden, försökt söka men inte hitta något. Men har man i tråden lyckats klargör från vilken butik den påstådda övervakningsfilmen ska vara filmad ifrån?

https://www.youtube.com/watch?v=jm8p42CkD8k

Då jag inte bor i Sthlm så har jag endast genom google streetview försökt gå hela drottninggatan ner men kan inte hitta någon passande butik som har en singeldörr som svänger inåt med skyltdockor på vardera sida. Är det någon som vet vilken butik det är?
Citera
2017-04-16, 01:37
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag ändrade kontrasten lite på bilden och det ser ut som att det är en skugga eller dubbelexponering på uppåt en centimeter på föremålet.
Jag tycker det ser ut som en Samsung S5 med tanke på kamerans placering?
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/samsung_s5_-784.JPG

Tycker det syns tydligt att det är en lur han håller i.
Citera
2017-04-16, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushi

Jag vet ej om detta skrivits om tidigare i tråden, försökt söka men inte hitta något. Men har man i tråden lyckats klargör från vilken butik den påstådda övervakningsfilmen ska vara filmad ifrån?

Då jag inte bor i Sthlm så har jag endast genom google streetview försökt gå hela drottninggatan ner men kan inte hitta någon passande butik som har en singeldörr som svänger inåt med skyltdockor på vardera sida. Är det någon som vet vilken butik det är?

Kan vara från butiken Salt. Har för mig jag läste det butiknamnet tidigare.

Drottninggatan 66

https://www.google.se/maps/place/Drottninggatan+66,+111+21+Stockholm/@59.3336358,18.0617224,3a,90y,64.54h,86.04t/data=!3m7!1e1!3m5!1sA3Byih_CaM0y5KuUdlaYzg!2e0!6s% 2F%2Fgeo2.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DA3Byih_CaM0y5 KuUdlaYzg%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dsearc h.TACTILE.gps%26thumb%3D2%26w%3D86%26h%3D86%26yaw% 3D63.2219%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6 656!4m5!3m4!1s0x465f9d6755ee781f:0x33bdafa5128ca0d 8!8m2!3d59.3337321!4d18.0621224!6m1!1e1

Dörren & gatufärgerna stämmer.
Senast redigerad av Azimut68 2017-04-16 kl. 01:54.
Citera
2017-04-16, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushi

https://www.google.se/maps/@59.3333002,18.0615292,3a,75y,74.31h,84.09t/data=!3m6!1e1!3m4!1s2bFj3CuTNV_3Api3_zwB1A!2e0!7i1 3312!8i6656
mittemot Bryggargatan, enda stället som har en tvärgata som slutar vid Drottninggatan i det aktuella området.
Senast redigerad av Efterdradd 2017-04-16 kl. 01:58.
Citera
2017-04-16, 02:01
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Från och med exakt 17 minuter in i denna filmen så intervjuas en man som satt på ett tåg på Centralstationen: https://www.youtube.com/watch?v=wbcGCWC0QSg#t=2.864372

Som jag uppfattar det är det alltså inte T-Centralen. Han som intervjuas heter Petter Svensson och han satt på ett tåg på spår 10 och tåget var tänkt att gå klockan 15:14. Det han berättar är att han med egna öron hörde en smäll samt såg dammet från vad man kan förmoda var den explosion som orsakade smällen. Han hör och ser alltså detta fast han är utanför byggnaden och sitter i tåget.

Jag har läst flera vittnesmål i media från vittnen som befann sig inuti Centralstationen. Dessa beskriver också smällen samt att de lämnade sina egna resväskor och flydde i panik. Dessa vittnen trädde fram med bild och namn i vissa fall. Allt sådant är nu borttaget från medias egna sidor men det går fortfarande att komma åt via Google cache (Google sparar alltså sidor automatiskt).

Anledningen att jag tar upp det är för att vissa användare menar att dessa uppgifter ska ha varit ett resultat av fals ryktesspridning. Jag tycker själv att vittnesmålen bär sanningens prägel, jag har svårt att se att så många människor ska ha missuppfattat samma sak.

Edit: 28:30 in i samma film ovan så visar Aftonbladet en mobilfilm som ska föreställa lastbilen när den kör längs med Drottninggatan. Jag har dock svårt att urskilja något konkret på filmen. Att den är tagen mycket snart efter det att lastbilen har passerat verkar dock uppenbart.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-04-16 kl. 02:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in