2017-04-15, 20:54
Bannlyst
Citat:
"The text is unusual at this point in describing the Cross itself as speaking, and even floating out of the tomb, which has led some scholars[who?] to suspect it of gnostic sympathies. The text then proceeds to follow the Gospel of Mark, ending at the short ending (where the women flee the empty tomb in fear), adding on an extra scene set during the Feast of Unleavened Bread, where the disciples leave Jerusalem, and ends, like the short ending, without Jesus being physically seen." -Wikipedia

korset är helt enkelt en symbol som ni vanliga dödliga aldrig kommer förstå.
Citera
2017-04-15, 23:16
Medlem
Bar Jesus verkligen på ett kors?

"Han bar själv sitt kors ut till den plats som kallas Skallen, på hebreiska Golgota."(Joh 19:17 Bibel2000)

Vissa menar att Jesus bar på tvärslån till korset, men då innebär det att Jesus inte bar på ett kors, utan en påle/bjälke. Vilket då motsäger Bibel2000 bland andra översättningar.

Varför skulle romare tillverka ett avancerat estetiskt kors innan vandringen, för att Jesus skulle sedan bära på?

För att tillverka ett kors som håller för en vandring där Jesus bär på den, så krävs det att man binder tvärslån till pålen på något sätt som är hållbart, inte bara för vandringen, utan även när man hänger en människa på den. Att foga med notning känns för avancerat, att använda sig av spik känns både för dyrt(på den tiden) och inte så hållfast.

Tror ni romare snickrade på ett kors, eller bara skickade med en påle där förbrytaren skulle torteras och hänga?

Hur kunde korset överleva vandringen till Golgata? Hur kunde Jesus bära på ett helt kors? Varför vill romarna använda sig av ett så avancerat avrättningsredskap, som är estetiskt tilltalande för dagens kristna så att dom "glömmer" att det är ett avrättningsredskap/tortyrredskap?
Citera
2017-04-15, 23:28
Medlem
Det jag funderar på främst är alltså varför romare skulle ägna tid åt att snickra på ett kors som Jesus ska bära på?

Vad är nyttan (för romare) att snickra ihop något som tar tid, istället för att spika upp en person på en enkel påle?

Varför ägna en massa tid till att snickra ihop en estetisk konstruktion för tjuvar och förövare?

Det måste i så fall finnas en fördel för romarna, eftersom dom var effektiva i andra avseenden. Vad är fördelen med ett kors istället för en påle?
Citera
2017-04-15, 23:35
Bannlyst
enligt Hans Ord, som jag läst , så var det ~600 personer som såg korsfästelsen och jag kan tänka mig att det fanns många som såg dödandet av "brottslingar" som något rättfärdigt och de kan göra massor i jävelskapens namn.
Citera
2017-04-15, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Helt fel. Som Zugibe på ett övertygande sätt visat i sin bok dog man av shock, inte av kvävning när benen slogs sönder. Att man slog sönder benen för att påskynda döden anger alltså på inget sätt att armarna var spikade ovanför huvudet och att det handlade om pålfästelse i stället för korsfästelse.

Du kan se i denna dokumentär att man säger att "Offren dog oftast, såvitt vi kan förstå, genom kvävning." (Ung. efter 42 minuter)

Jag menar inte att hela dokumentären stödjer min synpunkt.
Citera
2017-04-16, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Bara en påle som reses upp är ännu lättare och mer praktiskt. Från början hängde man nog i närmaste befintliga påle eller träd.

Jag tror inte romarna byggde en estetisk konstruktion för att hänga brottslingar, varken kors eller kryss, det är en efterkonstruktion.

Korsfästelse i stället för pålfästelse skedde inte av estetiska skäl. Det skedde uppenbarligen av praktiska skäl. Att korsfästelse skedde är inte en efterkonstruktion. Det är massivt dokumenterat. Endast okunnigheten förnekar det.
Citera
2017-04-16, 11:17
Medlem
Citat:
Bar Jesus verkligen på ett kors?

"Han bar själv sitt kors ut till den plats som kallas Skallen, på hebreiska Golgota."(Joh 19:17 Bibel2000)

Vissa menar att Jesus bar på tvärslån till korset, men då innebär det att Jesus inte bar på ett kors, utan en påle/bjälke. Vilket då motsäger Bibel2000 bland andra översättningar.

Varför skulle romare tillverka ett avancerat estetiskt kors innan vandringen, för att Jesus skulle sedan bära på?

För att tillverka ett kors som håller för en vandring där Jesus bär på den, så krävs det att man binder tvärslån till pålen på något sätt som är hållbart, inte bara för vandringen, utan även när man hänger en människa på den. Att foga med notning känns för avancerat, att använda sig av spik känns både för dyrt(på den tiden) och inte så hållfast.

Tror ni romare snickrade på ett kors, eller bara skickade med en påle där förbrytaren skulle torteras och hänga?

Hur kunde korset överleva vandringen till Golgata? Hur kunde Jesus bära på ett helt kors? Varför vill romarna använda sig av ett så avancerat avrättningsredskap, som är estetiskt tilltalande för dagens kristna så att dom "glömmer" att det är ett avrättningsredskap/tortyrredskap?

Jesus kunde inte bära ett helt kors, och inte heller en så kraftig påle som förutsätts i evangelieskildringarna. Han bar tvärslån som benämndes med samma ord. På avrättningsplatsen spikades Jesus först fast vid tvärslån, som sedan häktades på den påle som i förväg stod redo. Väl upphängd spikades Jesu fötter fast vid pålen. Jag är kristen och har inte glömt att korset var ett avrättningsredskap. Men det var mer än så i Jesu fall. Det var en symbol för frälsningen enligt Paulus.
Citera
2017-04-16, 11:19
Medlem
jipeesss avatar
intressant reflektion kring korset av någon som doktorerat inom religionsvetenskap,
(om nu det betyder något..?)

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2151&artikel=3738375
Citera
2017-04-16, 11:22
Medlem
Citat:
Det jag funderar på främst är alltså varför romare skulle ägna tid åt att snickra på ett kors som Jesus ska bära på?

Vad är nyttan (för romare) att snickra ihop något som tar tid, istället för att spika upp en person på en enkel påle?

Varför ägna en massa tid till att snickra ihop en estetisk konstruktion för tjuvar och förövare?

Det måste i så fall finnas en fördel för romarna, eftersom dom var effektiva i andra avseenden. Vad är fördelen med ett kors istället för en påle?

Man snickrade inte ihop estetiska konstruktioner. Fördelen för romarna var att det var lättare att spika fast händerna på den dödsdömde när tvärslån var på marken. Det var lättare att sedan hänga upp en dömde på den redan på platsen befintliga pålen. Korsformen och korsfästelser är väl omvittnade i källorna.
Citera
2017-04-16, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
intressant reflektion kring korset av någon som doktorerat inom religionsvetenskap,
(om nu det betyder något..?)

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2151&artikel=3738375

Jag har den aktuella doktorsavhandlingen av Gunnar Samuelsson. Den säger inte alls att Jesus inte dog på ett kors, och Samuelsson har också framträtt i pressen och sagt att källorna talar för att Jesus verkligen dog på ett kors.
Citera
2017-04-16, 11:40
Medlem
Citat:
Du kan se i denna dokumentär att man säger att "Offren dog oftast, såvitt vi kan förstå, genom kvävning." (Ung. efter 42 minuter)

Jag menar inte att hela dokumentären stödjer min synpunkt.

Zugabe, en medicinsk expert, säger att benkrossningen i Jesu fall medförde att Jesus dog av chock, inte av kvävning. Sönderslagning av ben i samband med korsfästelse är klent belagt utanför evangelieskildringarna. Det är känt att korsfästa lidit i dagar på korset, vilket också torde ha inneburit att den dödsdömde inte kvävts till döds. Att man krossade Jesu ben berodde på att man ville påskynda hans död med tanke på den stundande sabbaten.
Citera
2017-04-16, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Jesus kunde inte bära ett helt kors, och inte heller en så kraftig påle som förutsätts i evangelieskildringarna. Han bar tvärslån som benämndes med samma ord.
stämmer nästan med Hans egna ord.

Jesus—"I want the people to know that when I was crucified the nails were placed through My palms, but I was also tied by skin-like rope about My wrists to the cross. And as I walked to My death, I carried not the full cross but only a crossbeam across My shoulders, and I found at the edge of town on a high hill the other part of what was to be My crucifixion plank." www.smwa.org/Message/Text/1980_1989/89_17_06.htm

men att Han inte skulle kunnat om Han hade velat stämmer givetvis inte med Hans Ord. för Han sade att med Gud så är ALLTING möjligt. att Han vilken stund som helst kunde be fadern om hjälp för att få dit flera legioner änglar.

dessutom "råkar" jag ha läst att Han sagt att Gud kommer till hjälp och ger sina barn övernaturliga krafter i samband med dödsogonblicken.

Do not fear. You think it is darkness - it is light. You think it is pain - it is joy. Give Me your hand. I know death. I experienced it before you. I know that it is an instant and that God supernaturally comes to your aid to deaden the force of the sensorial so as not to demoralize the soul in its final struggle.
[...]
Do you see? You have crossed the threshold. Come with Me now, to the Father. Do not fear now, either. I am with you. The Father loves those I love.’

http://www.notebook44.strefa.pl/jun_14.htm#fifth
Senast redigerad av saggeliten 2017-04-16 kl. 12:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in