2017-04-15, 18:01
Medlem
bananapanss avatar
Hade liknande problem med en laptop för ett par år sen. Den var helt ny och alla spel laggade fruktansvärt mycket, gick nån vecka och jag får varningar om att minnet är paj. Lämnar in och dom byter grafikkortet.. Hämtar ut den och åker hem, den laggar fortfarande och jag åker tillbaka in nån vecka senare och det blir en diskussion där personen påstår att det är jag som förstört den på nåt vis och att dom vägrar ta in den igen. Alltså, det var skitjobbigt att ha med dom att göra helt enkelt
Citera
2017-04-15, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av key33
Du skulle ha kontaktat tillverkaren direkt, alltså ringa supporten och skapat ett service ärende, att blanda in ÅF brukar bara bli problem, det brukar ta minst en vecka extra innan du får tillbaka den och många ÅF tar ut en "service avgift" för att packa ner den och skicka den till tillverkarens verkstad. Dom flesta tillverkare har ju i dag någon slags upphämtningsservice.

Jag rekommenderar att du ringer till tillverkarens support och hävdar reklamation(om du nu har reklmationsrätt kvar) om du inte har garanti kvar, ja reklamation är något mellan ÅF och kund men ring supporten ändå då många tillverkare tar in enheten ändå för att det är lättare än att ha en förbannad kund.

Ett tips, om du ska köpa en ny dator och har möjlighet att köpa den i Norge, gör det då dom har 5 års reklmationsrätt och den skilljer sig från den Svenska då tillverkaren ska bevisa att det inte har varit något fabriksfel från början, med min erfarenhet så har alla reklamationsärenden i Norge blivit godkända om datorn inte har haft yttre skador eller liknande.
Är det fel på en vara är det alltid den man har gjort affär med som är ansvarig inför kund. Dom kan inte bara hänvisa till tillverkaren eftersom kunden inte gjort upp affären med denne. Tyvärr förekommer det nästan som en regel inom elektronikhandeln.
Citera
2017-04-15, 18:34
Medlem
Köpte ett TV fäste där, märkte att det inte passade så ville lämna tillbaka det.. 25% avdrag på priset utan anledning, öppnade allting väldigt försiktigt osv.

Visst, öppnad förpackning så de kunde väl ha nekat att ens ta tillbaka det, men har aldrig haft det problemet på något annat företag.

Citat:
Ursprungligen postat av key33
Du skulle ha kontaktat tillverkaren direkt, alltså ringa supporten och skapat ett service ärende, att blanda in ÅF brukar bara bli problem, det brukar ta minst en vecka extra innan du får tillbaka den och många ÅF tar ut en "service avgift" för att packa ner den och skicka den till tillverkarens verkstad. Dom flesta tillverkare har ju i dag någon slags upphämtningsservice.

Jag rekommenderar att du ringer till tillverkarens support och hävdar reklamation(om du nu har reklmationsrätt kvar) om du inte har garanti kvar, ja reklamation är något mellan ÅF och kund men ring supporten ändå då många tillverkare tar in enheten ändå för att det är lättare än att ha en förbannad kund.

Ett tips, om du ska köpa en ny dator och har möjlighet att köpa den i Norge, gör det då dom har 5 års reklmationsrätt och den skilljer sig från den Svenska då tillverkaren ska bevisa att det inte har varit något fabriksfel från början, med min erfarenhet så har alla reklamationsärenden i Norge blivit godkända om datorn inte har haft yttre skador eller liknande.

Nja, fungerar inte riktigt så, inte i Sverige iallafall.
Har försökt flertalet gånger jag själv och de ber alltid att man ska kontakta ÅF för dessa ärenden.

Vet att i USA t.ex går det alldeles utmärkt dock.
Citera
2017-04-15, 19:06
Medlem
Vad ska Webhallen göra åt att din laptop inte klarar Civ V i 60 fps?
Citera
2017-04-15, 19:46
Medlem
DrSpankels avatar
Maila deras VD, han är konflikträdd som tusan.
wilhelm.sporrong[at]webhallen.com
Alt. wille@webhallen.com.
Senast redigerad av DrSpankel 2017-04-15 kl. 19:59.
Citera
2017-04-15, 20:06
Medlem
aquoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geolazakis
Jag är inte efter beliven jag kan skillnaden mellan en mobile grafikkort och en desktop grafikkort.

Nähä...

Sen att 1000 serien inte fanns va ju lite surt men man ska aldrig köpa en laptop för spel.
Citera
2017-04-15, 21:40
Medlem
Var med om samma med min MSI jag köpte på NetonNet.. Till slut så pallade jag inte längre och lade datorn åt sidan och köpte en stationär igen.

Spelade egentligen bara Cs på datorn och den sjönk från 250-300 fps med hög grafik till mellan 30-60 konstant.
Fick också tillbaka datorn där de hade lagat något helt annat än själva problemet.. Hade bara haft datorn i ett par månader innan det satte igång.
Citera
2017-04-15, 23:59
Medlem
Upn0rths avatar
Varje gång någon elektronikvara pajat när den varit ny så har jag bara lämnat tillbaka den. Finns bara mardrömshistorier för service av teknik. Tyvärr inget unikt för Webbhallen, väldigt tråkigt dock.

Vad var det för en dator? Hittade ingen när jag läste igenom tråden men kan ha missat.
Citera
2017-04-16, 00:37
Medlem
EulersIdentitets avatar
Jag har inte handlat på Webhallen sedan jag köpte ett par hörlurar där. När jag väl kom hem med dem upptäckte jag snabbt att de redan hade varit uppackade en gång, och sedan nedpackade igen väldigt slarvigt. Jag packar upp dem nyfiket även fast jag redan bestämt mig för att ta tillbaka skiten, men tro fan att ena luren är som en jävla marackas av lösa små delar som flyger omkring där inne. Åker genast tillbaka och står vid samma kassörska 15 minuter senare. Jag beskriver hur varan förutom sin deffekt såg uppackad ut och får med enbart detta sagt ett stammande "Men vi brukar inte sälja skadade produkter". Nä jag märker det. Jag fick iaf ett par nya lurar med mig men fy fan aldrig igen. Det var också i Barkarby detta hände.

Flera vänner har på senare tid också haft problem med skadade och t.ex. repade varor, vissa har gått att lämna tillbaka, andra har som du beskriver varit inne på reparation fram och tillbaka tills de gett upp och accepterat att man får skadad skit till fullpris hos Webhallen.

Jag kommer ihåg Webhallen som en närmast fläckfri butik för ca. 10 år sen, kunde lungt knalla ner till deras (då enda?) butik i Sumpan och det var aldrig några problem, snabb service och bra priser. Synd att de gått ner sig så. Är det Barkarby som gäller kan jag starkt rekommendera Inet där, i mina erfarenheter fruktansvärt bra service.

Det enda positiva med Webhallen i mina ögon är att deras lagersaldo verkar stämma förvånansvärt bra med verkligheten till skillnad från många andra butiker.

Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Deras sida funkar ypperligt även om den inte är den vackraste..

I helvete heller, de har inte rört sin sida sedan 2008. Förutom den uppenbart nästan antika designen tar det lång tid att ladda sökresultat. Klickar du på ett sökresultat och försöker backa går webbsidan dessutom sönder och du får börja om på startsidan och söka igen. På min dator/med min skärm tar sidan endast upp halva utrymmet och lämnar resten till någon dassig blågrå färg, fullkomligt oprofessionellt och slösaktigt. Och tillråga på allt ser den för jävligt ut och är näst intill oanvändbar på mobiltelefoner.
Citera
2017-04-16, 01:43
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geolazakis
Jag hänger inte med vad menar du med "det är dock en dom från ARN, något i princip alla företag som inte är bluff följer." Påstår du att Webbhallen, bluffar?
ARN kan inte tvinga något företag, enbart rekommendera.

OnT: Man ska alltid ha en dator i reserv.
Citera
2017-04-16, 06:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av superhajen
Hatar webbhallen, totalt inkompetent personal. Jobbar mest små barn där.

Går ej att fråga något om hur en produkt fungerar då läser dom bara rätt av från produkt-texten och när man frågar om man kan få testa den (eftersom dom inte kan svara på frågor) så säger dom att: direkt man öppnat paketet så är det ej öppet köp!

Tacka vet jag Kjell & co som exakt kan berätta vilka kablar som fungerar till vad. Eller Elgiganten som har 30 dagars öppet köp.

Betalar hellre mer på andra butiker än billigt på webhallen då dom har så dålig personal och dålig service.

Då har du inte blivit straffknullad av kjell o co i vällingby och deras inkvorterade kebab tekniker.
Citera
2017-04-16, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Jaha, till att börja med, vad menar du med inverterare? Troligen något med strömmatningen men då startar inte datorn alls. Dåligt beskrivet av dig.

Av vad du beskrivt ovan iövrigt är det inte säkert att det är fel på datorn. Problemet är troligen att du var för snål å köpte en dator som inte klarar av dessa spel. Du har inte sagt vilken dator det var.

Kan också vara så att du har haft för höga inställningar. Stängde du av optimus?

Öppet köp innebär inte alltid att man får bryta förpackningen. Även på netonnet.

Sedan har jag ett viktigt tips till alla som någonsin ska lämna in ngt för reparation:

Skriv en egen felbeskrivning hemma i lugn och ro och lämna in den tillsammans med utrustningen. Om du muntligt förklarar på plats blir det missförstånd.

Förövrigt är det svårt att bedöma bemötanden, den som inte får som den vill, kommer alltid att tycka bemötandet var dåligt även om den personen har fel i sak.
Är webhallen dina polare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in