Citat:
Ursprungligen postat av
Germanofil
I morgon är det dags för ett av Tysklands värsta hatderbyn, det mellan Hannover 96 och Eintracht Braunschweig. Rivaliteten mellan dessa klubbar är urgammal och det hela blir naturligtvis extra tillspetsas när tabellen ser ut som den gör och de båda kämpar om en uppflyttningsplats till fotbollens finrum. Braunschweig tvåa en poäng före Hannover. Sexpoängsmatch med andra ord.
I media handlar det mesta om säkerhetsåtgärder inför matchen. På stadion säljs ingen alkohol och vid insläppet kommer man att göra stickprover på besökare som verkar alltför berusade. Den som har över 1.6 promille nekas inträde. Har aldrig hört om något liknande vid en tysk fotbollsmatch men någon måste ju vara den första. Vidare så råder ryggsäcksförbud och polisen kommer att närvara överallt på stan och kring stadion. Delar av Niedersachsenstadion stängs av för att skapa buffertzoner mellan fangrupperingarna. Därför blir det bara 42.700 åskådare istället för de 49.000 som vanligtvis betyder utsålt.
Man får helt enkelt hoppas på att dessa säkerhetsåtgärder ger någon effekt och att vi slipper kravaller i morgon. Själv ser jag matchen hemma i soffan.
Vid den promillegränsen så har man svårt att gå rakt fram. Klarar en åskådare inte själv att gå 10 steg mot biljettspärren utan istället träffar väggen/staketet bredvid så borde denna inte komma in, är min åsikt. Det är på den nivån er gräns ligger, hur nu mätmetoderna än ser ut.
Känner mig inför matchen väldigt neutral, H96 hör mer hemma i BL men EB har intressantare svenskar. Att sen Braunschweigs eventuella BL-tid känns som en kort sådan, de saknar resurser, är en annan sak.
Hoppas ni kan spela utan bomber och annat skit. Senaste jag läste om BVB:s var att polisen ännu inte avskrivit några idiotgrupper, så ryggsäckförbund är nog befogat.