2017-04-15, 16:36
Medlem
sebno1s avatar
Tror också han tagit blåa linjen-vägen hade han tagit vägen via gröna-suckarnas gång-Centralstationen-spår 1 så tror jag aldrig han hade hunnit med 15.05 tåget, det stärker väl lite bilden av att han visste vart han skulle ta vägen också!

Hade han tagit den andra vägen via Gröna så låter det mer som någon som handlar i panik!
Citera
2017-04-15, 16:38
Medlem
sebno1s avatar
Skulle han ha sprungit? Gått eller joggat tror man? Kan åka och "klocka" vägen via Åhléns-nergången, ner till blåa och upp till Vasagatan sedan till spår 1 vid centralen om det skulle behövas?!
Citera
2017-04-15, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Skulle han ha sprungit? Gått eller joggat tror man? Kan åka och "klocka" vägen via Åhléns-nergången, ner till blåa och upp till Vasagatan sedan till spår 1 vid centralen om det skulle behövas?!

Kan du möjligtvis ta bilder på nergången Klarabergsgatan/Drottninggatan, Åhléns. Samt även uppgången vid Max? Gärna också rulltrappan från gröna/röda linjen mot Vasagatan (innan spärrarna ut mot Continental/centralstation). Om du har tid vill säga. Kan va skönt att bena ut vart bilderna är tagna.
Citera
2017-04-15, 16:46
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Kort videoanalys av frames från 0:07 till 0:09 påvisar att något rörde sig i förarhytten.
Han var alltså kvar där inne i röran när mobilen filmade:
https://s30.postimg.org/5vcm6u3oh/010.png
Extremt intressant analys. Har du gjort denna själv?

Jag ser samma sak som du ser, något vitt som finns på en bildruta men inte på de andra. Frågan är dock om detta är någon/något som rör sig inne i lastbilen eller om det är en ljusreflex eller liknande.

Från mellan ungefär 4-10 sekunden ser man förarhytten: https://www.youtube.com/watch?v=eP6JyHiogdE&feature=youtu.be&t=6

Jag har dock svårt att se samma sak när jag pausar filmen bara genom att använda spelaren i Youtube. Är det möjligt måntro att öka skärpan i bilderna (jämfört med de bildrutor du länkar) samtidigt som man zoomar in på samma sätt? Kan det göras via något slags redigeringsprogram tro?
Citera
2017-04-15, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
På radion för några dagar sedan påstod de ju att anordningen innehöll spikar,bultar och muttrar bla.Så att polisen dementerat att man hittat en bomb är väl att ta i, sen är det ju en annan sak om vad som är sanning och inte när det gäller medias rapportering.
GM jobbade väl inom bygg? Han hade snott hem lite material för egna projekt?
Men vi vet väl egentligen inget om detta mer än initiala rykten och vag dementi av polisen om materiel till ”anordning”. Eller om det rentav var chauffören som varit och handlat spik och skruv till sig själv. Det som har ryktats om är inget onormalt att inneha.
Citera
2017-04-15, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love

Jag ser samma sak som du ser, något vitt som finns på en bildruta men inte på de andra. Frågan är dock om detta är någon/något som rör sig inne i lastbilen eller om det är en ljusreflex eller liknande.

Från mellan ungefär 4-10 sekunden ser man förarhytten: https://www.youtube.com/watch?v=eP6JyHiogdE&feature=youtu.be&t=6

Jag har dock svårt att se samma sak när jag pausar filmen bara genom att använda spelaren i Youtube. Är det möjligt måntro att öka skärpan i bilderna (jämfört med de bildrutor du länkar) samtidigt som man zoomar in på samma sätt? Kan det göras via något slags redigeringsprogram tro?
Det finns i alla fall möjlighet att ställa om hastigheten så att du får ner till 0,25 och då har du lättare att stoppa och backa och köra om på de ställen som verkar intressanta. Det fungerar även i helskärmsäge. Du har tre ikoner nere till höger med "kugghjulet" längst till vänster = inställningar. Ställ in först, välj helskärm sedan.
(Du kanske vet, men inte andra i tråden)
Citera
2017-04-15, 17:15
Medlem
Finns det uppgifter om vilka som blev skadade?
Citera
2017-04-15, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeoilman
Ja det är märkligt, enligt chauffören så ska inte bilen gå att framföra med liften nere. Hur kan GM veta detta? För det är ingen generell regel. Många gånger har jag haft chaufförer som glömt stänga liften och då har privatpersoner ringt in och påpekat att bil bla bla åker runt på E4:an med liften nere. Det är något som inte stämmer i historien.
Intressant.

Om vi utgår i från att den person som stal lastbilen inte hade kunskap om hur just denna modellen fungerar så blir det ännu en omständighet som innebär att GM haft tur.

GM borde ju strunta i om liften är uppe eller nere om han ändå bara ska göra en kort vansinnesfärd. Eller kan han varit mån om att inte väcka uppmärksamhet förens han började gasa för fullt? Tveksamt.

Att han körde in på en enkelriktad gatan utan att han blev ståendes där med en massa bilar framför sig var ju också flyt. Att en GM som Akilov skulle ha haft ledning när han körde utifrån medhjälpare som hade koll på trafiken är tveksamt, mycket tveksamt. Bäst överblick på trafiksituationen har man ovanifrån, till exempel från helikopter. Att den illegale immigranten Akilov skulle ha varit i åtnjutande av färdledning från flygfarkoster kan enligt mig betraktas som mycket osannolikt. Därför bör 39-åringen, om han är synonym med personen som stal lastbilen, bara ha chansat när han körde mot enkelriktat eller inte förstått att han gjorde det.
Citera
2017-04-15, 17:20
Medlem
Citat:

Jag får lite känslan av att GM redan flytt från hytten här. Varför agerar civilpolisen annars så konstigt? Håller ingen koll alls på hytten och som vi sett i annan video möter andra poliser och ber om nyckel och försvinner (antagligen i bil) kanske till SLs övervakningscentral?
Citera
2017-04-15, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det finns i alla fall möjlighet att ställa om hastigheten så att du får ner till 0,25 och då har du lättare att stoppa och backa och köra om på de ställen som verkar intressanta. Det fungerar även i helskärmsäge. Du har tre ikoner nere till höger med "kugghjulet" längst till vänster = inställningar. Ställ in först, välj helskärm sedan.
(Du kanske vet, men inte andra i tråden)
Mycket bra tips! Hade glömt detta. Man kan även med fördel använda denna teknik för att bättre höra vad som sägs i filmer.
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Men vi vet väl egentligen inget om detta mer än initiala rykten och vag dementi av polisen om materiel till ”anordning”. Eller om det rentav var chauffören som varit och handlat spik och skruv till sig själv. Det som har ryktats om är inget onormalt att inneha.
Jobbade han verkligen inom bygg? Du tänker inte på den andre Akilov nu? Han vars skatteuppgifter och anställningsförhållanden det pratades mycket om de första dagarna och som man då trodde var samma Akilov som den som nu är häktad.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/flera-personer-bakom-identiteten-akilov-vem-ar-den-riktiga-akilov-flera-personer-har-anvant-samma-na mn
Citera
2017-04-15, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
MGM ska enligt media slutat jobba i januari. Till skillnad mot många här tror jag att hade ett så kallat AT-UND vilket innebar att han hade tillstånd att arbeta under asylprocessen. Det finns ett slags legitimation som asylsökande får och som förnyas var sjätte månad eller kanske ännu oftare nuförtiden. Av den framgår om den asylsökande har rätt att arbeta eller inte. MGM förlorade sin rätt arbeta i och med att han fick det slutgiltiga avslaget på sin ansökan om uppehållstillstånd i slutet av förra året. Han förlorade också rätten bostad och bidragt som asylsökande. Men visst kan ha snott spik och dylikt tidigare, från sin arbetsgivare, om han redan då planerade denna attack.
Citera
2017-04-15, 17:31
Medlem
sonny crockets avatar
Citat:
GM borde ju strunta i om liften är uppe eller nere om han ändå bara ska göra en kort vansinnesfärd. Eller kan han varit mån om att inte väcka uppmärksamhet förens han började gasa för fullt? Tveksamt.
Man kan nog glömma att han skulle ha fällt upp den själv. Fatta vad kylig man ska vara att stå där och vänta på att den ska fällas upp innan chaffisen kommer.
Stå där och trampa medans den segar sig upp "bwoääääääääääääää".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in