Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Med könsmogen avser jag ett strikt biologiskt kännetecken. Sådant som typiskt medför att ungen kan framstå som om hen är äldre. Hon blev ju förfan gravid, det är väl det det handlar om? Visst kan det väl hända att hon så oturligt kanske blev gravid med sitt livs första ägglossning men jag tror inte det är vad som är fallet här. Men jag kan ha fel förstås. Jag tror inte heller hon har lurat honom om åldern, mycket möjligt är väl att de ev till och med gick på samma skola.
Jag vet inte vad du vill säga med att du tackar din lyckliga stjärna med att du inte ville knulla när du söp som barn?!??! Jag menar då att om intresset för att knulla finns så vet man väl något om vad, det är väl lättare för en formellt sett unge att förstå hur barn blir till än exakta ev skadeverkningar av alkohol?
Märkligt från en somsynes tycka att det är okunnig att påpeka vissa kännetecken som typiskt uppträder i puberteten, som hon väl var i om hon nu blev gravid?
En intressant debatt!
Lagstiftningen är intressant med vad en del kallar "gummiparagrafen". Den ger utrymme till ett ungdomligt oförstånd, men enbart inom rimliga gränser.
Och då kommer frågan, vad är att anse som "rimliga gränser" och vem som anser den?
Lagstiftningen är ju onekligen till för att skydda barnen. Och jag tror att behovet av det här skyddet ökar med tiden då samhället ser ut att gå i bitar.
För så var det inte samma behov av en lag som skyddar då föräldrar och skola tog (och gavs rätten) att uppfostra barnen.....låt oss kalla det att ge moralisk guidning.
I och med att föräldrar idag agerar annorlunda, nya kulturer har fått fritt fält och skolorna helt har förlorat sin funktion vad det gäller att föra vidare moraliska principer, då krävs ett starkare skydd från rättsstaten.
Antagligen så kan alla vara ense om att något är jäkligt fel då en 12-årig flicka blir gravid, oavsett i vilken utvecklingsfas hon är i? (biologiskt såväl som psykologiskt).
Då en 12-åring blir gravid så vill jag mena att ansvaret ligger till stor del på föräldrarna och till en viss del på skolan, något har ju gått fel.