2017-04-14, 19:43
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
På avdelningen får han en kontaktperson som berättar att hon "förstod direkt att (20-åringen) var sjuk, jättesjuk". Hon beskriver ett samtal med 20-åringen om hans tankar på att döda människor som "det sjukaste samtalet jag någonsin haft". Senare, när hon inser att 20-åringen misstänks för Råbodådet, söker hon söker hjälp hos företagshälsovården.
http://www.helahalsingland.se/blaljus/brott/den-mordmisstankte-20-aringens-vag-genom-psykiatrin-skramde-personal?referrer=app

Påminner om killen som slaktade 73-åriga Elsie utanför Halmstad för sju år sedan.
Tror att hon fick motta uppemot 20 knivhugg, den stackars damen.

Citat:
Den 21-årige man som erkänt att han dödat Elsie, 73, i Halmstad döms för mord.
Han kommer att få sluten psykiatrisk vård.
I förhör säger mannen att han kan tänka sig att döda igen.
Citat:
Elsie brukade besöka skogen i Kisinge för att plocka blommor. Det var där 21-åringen anföll henne med en kniv och en påk. Han beskriver hur någon annan tog över hans kropp.

Enligt 21-åringen var det en slump att Elsie blev hans offer. Han hade länge planlagt hur han skulle döda flera människor, men att han flera gånger "fegade ur".

Han berättar att det kändes jobbigt att döda Elsie, men att han efteråt kände sig nöjd över att ha genomfört det han hade planerat.

Han säger att han inte ångrar sig och kan tänka sig att döda igen.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12423732.ab

Tråd om det fallet: https://www.flashback.org/t1207937
Senast redigerad av Grandioso 2017-04-14 kl. 20:35.
Citera
2017-04-14, 19:59
Medlem
helsinges avatar
har vi ett målnummer eller motsvarande så kan jag ta mig dit och också begära ut handlingen.
Citera
2017-04-14, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsinge
har vi ett målnummer eller motsvarande så kan jag ta mig dit och också begära ut handlingen.

(FB) Dubbelmord på Kjell List och Vanja Nilsson vid Råbosjön Hudiksvall kommun 2016-12-22
Citera
2017-04-14, 21:23
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buddisten
Jag tror att det var pappan som sa till sin pojk att mörda. Måste ju vara så. Eftersom pappan var så himla duktig på det 😏

Inte så lämpligt att göra sig lustig, det handlar om mord och är en stor tragedi för alla inblandade.
Citera
2017-04-15, 04:12
Medlem
Hydraheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
http://www.helahalsingland.se/blaljus/brott/den-mordmisstankte-20-aringens-vag-genom-psykiatrin-skramde-personal?referrer=app

Påminner om killen som slaktade 73-åriga Elsie utanför Halmstad för sju år sedan.
Tror att hon fick motta uppemot 20 knivhugg, den stackars damen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12423732.ab

Tråd om det fallet: https://www.flashback.org/t1207937

Vad står det mer i tidningen ?
Kommer in in då det är någon slags plustjänst.
Citera
2017-04-15, 04:39
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrahead
Vad står det mer i tidningen ?
Kommer in in då det är någon slags plustjänst.
Konstigt, för det var ingen plus-artikel tidigt igår kväll. Då gick det utmärkt att få läsa.

Synd att man inte passade på att citera lite mera ur artikeln medan man hade möjlighet
till det.
Citera
2017-04-15, 07:50
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsinge

kolla kommentar 2696
Citera
2017-04-15, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Inte så lämpligt att göra sig lustig, det handlar om mord och är en stor tragedi för alla inblandade.

Alldeles riktigt. Det tror jag att de flesta håller med om.
Precis lika olämpligt som att beskylla gärningsmannens far för att ha orsakat sonens sjukdom genom sitt intresse för jakt.
Citera
2017-04-15, 12:39
Medlem
Obehaglig att SP inte blev tvångsintagen då flera människor reagerat så kraftigt efter samtal med honom.

Men en sak som jag inte förstår är hur det här kan stå i tidningen. Har inte dessa personer tystnadsplikt? Och kommer hans sjukhusjournaler finnas med i FUPen? Hur funkar det egentligen?
Citera
2017-04-15, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Obehaglig att SP inte blev tvångsintagen då flera människor reagerat så kraftigt efter samtal med honom.

Men en sak som jag inte förstår är hur det här kan stå i tidningen. Har inte dessa personer tystnadsplikt? Och kommer hans sjukhusjournaler finnas med i FUPen? Hur funkar det egentligen?

Ja visst har de tystnadsplikt inom psykvården. Uppgifterna är nog tagna från fup:et.
Vet ej hur det är med journaler i fup. Om det bedöms relevant/av vikt för målet så kan de nog tas med men kanske blir de sedan sekretessade?
Citera
2017-04-15, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja visst har de tystnadsplikt inom psykvården. Uppgifterna är nog tagna från fup:et.
Vet ej hur det är med journaler i fup. Om det bedöms relevant/av vikt för målet så kan de nog tas med men kanske blir de sedan sekretessade?

Jo jag kan förstå att det är relevant men borde inte det här omslutas av sekretess redan nu? Även om åklagare etc har tillgång till det så tycker jag att det verkar konstigt att dessa delar av FUP är offentliga.

Ett alternativ är ju att SP tillåtit polis etc att ta del av journaler men annars förstår jag inte hur lagen funkar.

Edit: Nu vet jag inte alls hur det fungerar men om en psykolog eller liknande får veta saker som gör att de kan misstänka att patienten kommer att begå ett allvarligt brott, då kan de väl anmäla? En person i artikeln pratade ju om rättspsyk. Men det här verkar ju ha kommit fram i förhör EFTER att morden begåtts.
Senast redigerad av tagmaster 2017-04-15 kl. 13:48.
Citera
2017-04-15, 14:11
Medlem
5549s avatar
Ja, vårdpersonal har anmälningsplikt om dom misstänker grova brott. Angående uppgifterna i FUP, en polisutredning går nog före sekretessen så att säga. Om du har ihjäl någon så görs journaler tillgängliga för utredare vid behov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in