2017-04-15, 10:19
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
På min tid fick de flesta mensen mellan elva år och 13 (början av 80-tal). Och nej, ingen av dem kom från sydligare breddgrader heller.
Jag gick på en skola där bara de adopterade inte var helsvenska mer eller mindre, visst fanns några nordeuropeer men iaf.
90% utvecklades vid 13 och 10% vid 14, i runda slängar.
Citera
2017-04-15, 10:30
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag gick på en skola där bara de adopterade inte var helsvenska mer eller mindre, visst fanns några nordeuropeer men iaf.

Jag är uppväxt i ett område som geografiskt sett var omgivet av skyddsområden där utlänningar inte fick vistas, så det var inte bara på vår skola det var mest svenskar. Det var överhuvudtaget. En adopterad hade förvisso räknats som svensk medborgare, och deras svenska adoptivfick givetvis ta med sig sina ickebiologiska barn, men mig veterligt fanns det inte ens många adopterade i närheten. I bedömningen räknar jag inte in adopterade sysslingar till mig som bodde i helt annan del av landet (som jag inte vet när de kom i puberteten).

De tjejer som i sjunde klass vare sig hade fått antydan till bröst, hår under armar och mellan benen och menstruation sågs nog som lite sena. Puberteten var alltså i full gång i sjunde klass vanligtvis.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-04-15 kl. 10:33.
Citera
2017-04-15, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Mina klasskompisar var helsvenskar. Tror att nu när de säger/mäter att det går ner i åldrarna är att det är fler utrikesfödda nu än tidigare men att det inte alls gått ner i åldrarna om man endast tittar på etnisk svenska snarare verkar det ju här som om det går upp i åldrarna.

Vara barn längre sa du för att man blev myndig senare; tja de fick börja jobba i tidiga tonåren om de ej hade det så förspänt så de studerade. Mina föräldrar började jobba som 13-åringar, gick några kurser senare och mamma läste in grundskolan i medelåldern och utbildade sig mer senare. Så så var det att vara "barn" i den generationen.
Citera
2017-04-15, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halsingland
Mina klasskompisar var helsvenskar. Tror att nu när de säger/mäter att det går ner i åldrarna är att det är fler utrikesfödda nu än tidigare men att det inte alls gått ner i åldrarna om man endast tittar på etnisk svenska snarare verkar det ju här som om det går upp i åldrarna.

Vara barn längre sa du för att man blev myndig senare; tja de fick börja jobba i tidiga tonåren om de ej hade det så förspänt så de studerade. Mina föräldrar började jobba som 13-åringar, gick några kurser senare och mamma läste in grundskolan i medelåldern och utbildade sig mer senare. Så så var det att vara "barn" i den generationen.

Intressant, min mamma började sin yrkesutbildning först när hennes barn börjat skolan (jag var yngst). Dessförinnan var hon hemmafru. Mormor gifte sig tidigt, har inte koll på exakt årtal men hon fick "gå till kungs" för hon var inte 18 så särskilt tillstånd krävdes. Det som är lite lustigt är att mormor var oäkting som det hette, född utom äktenskapen men väldigt mån om att hennes barn skulle slippa det. Även fast hon var tämligt "röd" vad det ansågs så var hon väldigt traditionell i vissa saker, vissa av hennes barn fick studera vidare men det var männen för de skulle ju bli familjeförsörjare. Medan de äldre kvinnliga barnen fick ut och jobba (mormor blev änka tämligen ung med en hel del ungar). Där var det inte tal om att den som hade läshuvud skulle ges tillfälle att studera efter den obligatoriska grundskolan, utan det var morbröderna. Jag ser även liknande på min fars sida. Den enda av mina fastrar som yrkesarbetade såväl innan som under sitt äktenskap är den äldsta som händelsevis också min farmor hade med sig (oäktingen alltså) . I övrigt var de väl också hemmafruar till barnen var i mellanstadieåldern.

Myndighetsålder verkar inte primärt vara satt utifrån ett barnrättighetsperspektiv. Än längre tillbak var väl sällan kvinnan r självstäbdigt myndiga men de betraktades inte som barn för densskull.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-04-15 kl. 11:33.
Citera
2017-04-15, 11:02
Medlem
Eftersom ingen hedersmördats eller balkonghoppat tror jag på kristna svenskar. Typ pingst eller livets ord.
Citera
2017-04-15, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dennziil
Nej han var 16 när det hände, men är nu 18 år.

Men flickan är 6 år yngre hela tiden och om han då 16 år gjorde henne gravid när hon var 10 så är det ännu värre än om han är 18 nu och hon 12.
Citera
2017-04-15, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Rent biologiskt är hon ju en winner som är så fertil, så där faller ditt resonemang om skräpmänniskor.

Det är en skräpmänniska och parasit som enbart existerar för att allmosor delas ut till detta avskräde, hennes gener, hennes rasbastardavkomma och och hennes släkt. Finns inte en chans annars att dessa överlever i enlighet med naturens lagar och utan hjälp från artificiella källor och hjälpmedel.

Citat:

Varför använder du Darwin som exempel när du inte ens har rätt?

Edit: Våra lagar tar inte hänsyn till Darwins (ofta felciterade) teorier heller. Är hon 12 och han 16 så är det en våldtäkt och det kommer säkert skapa ett psykologiskt problem för henne i framtiden.

Du vet inte ens vad du svamlar om. Detta är glasklart fall av vad Darwin åsyftade. Men även utan eller med Darwins teorier, så framgår det för alla med lite begåvning och tresiffrigt IQ, att detta rör sig om skräpvarelser, 12 år eller inte.
Citera
2017-04-15, 11:57
Medlem
sylvia.borins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Han träffade henne iofs när han var 16.

En sextonåring som ihop med en tioåring är minst lika illa som en artonåring som är ihop med en tolvåring.
Citera
2017-04-15, 12:48
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Jag försvarar inte att hon blev gravid. Men biologiskt så är det tydligen ett fakta. Vilket väl inte är lyckat men ändå inte i sig är tillräckligt för att kvalificera det som våldtäkt om de nu var tillsammans och inte tolvåringen uppenbart var begåvningshandikappad?

Frågan är hur föräldrarna skulle kunnat hindra det, oklart om det skulle vara vettigt att de skulle skickat tjejen för att få p-piller eller liknande i tidig pubertet? Under högstadiet kunde man såvitt jag mindes gå till skolsköterskan och bli vidare skickad till BM för att få preventivmedel. Det var inget man var tvungen att informera föräldrarna om. Är man tolv år kan man ju gå i sjunde klass och 16 åringen i nionde klass. Det är inte så märkvärdig åldersskillnad på så sätt?

Fast anledningen till att det räknas som våldtäkt är för att en tolvåring i vanliga fall inte är i stånd att ta dessa beslut på ett vettig och rationellt sätt. Det är därför både straffmyndighetsålder och byxmyndighetsålder är 15 år i Sverige, innan det så kan man inte förväntas ta ansvar för det man gör, utan det ligger på den äldre parten och eventuellt föräldrar.

Nej det är absolut nödvändigt att journaler är sekretessbelagda för även föräldrar när det gäller sexuell aktivitet, det kanske inte är jättekul att prata med onani med en ungdomsmottagning för att dom sen ska skicka ett brev till föräldrarna, däremot så är det så att det är inte olagligt för två tolvåringar att ha sex, vilket gör situationen något knepigare när det gäller kondomer och p-piller. Dels vill man inte att barnet ska vara sexuellt aktivt så tidigt, men även inte barnet ska bli gravid.

Vad gäller föräldrarna så är det nog väldigt lite som kan göras för att förhindra sånt här, möjligtvis om man försöker ha en öppen dialog med sitt barn i puberteten, men långt ifrån alla klarar av att prata om sånt här, tyvärr.
Citera
2017-04-15, 12:55
Medlem
Vaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar faaaaaaaaaaaan är föräldrarna.
Hade 18 åring idkat samlag med min 14 åringa dotter så hade vart död oavsett hur många kusiner som ska hämnats hans död.
Ingen som har någon heder här i Sverige. Barn och kvinnor våldtas till höger och vänster men ingen gör något. Inte undra på att Sverige går under.

Sen 16 åring som har sex med en 12 åring är fan sjukt alltså.
Det är fan skottpengar på sådana människor och det här skulle aldrig hända under min uppväxt.
Men nya tider som sagt och det har kommit hit folk som inte bryr sig om åldern på barn eller om personen vill det eller inte.
Citera
2017-04-15, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Fast anledningen till att det räknas som våldtäkt är för att en tolvåring i vanliga fall inte är i stånd att ta dessa beslut på ett vettig och rationellt sätt. Det är därför både straffmyndighetsålder och byxmyndighetsålder är 15 år i Sverige, innan det så kan man inte förväntas ta ansvar för det man gör, utan det ligger på den äldre parten och eventuellt föräldrar.

Nej det är absolut nödvändigt att journaler är sekretessbelagda för även föräldrar när det gäller sexuell aktivitet, det kanske inte är jättekul att prata med onani med en ungdomsmottagning för att dom sen ska skicka ett brev till föräldrarna, däremot så är det så att det är inte olagligt för två tolvåringar att ha sex, vilket gör situationen något knepigare när det gäller kondomer och p-piller. Dels vill man inte att barnet ska vara sexuellt aktivt så tidigt, men även inte barnet ska bli gravid.

Vad gäller föräldrarna så är det nog väldigt lite som kan göras för att förhindra sånt här, möjligtvis om man försöker ha en öppen dialog med sitt barn i puberteten, men långt ifrån alla klarar av att prata om sånt här, tyvärr.

En 16åring är väl straffmyndig formellt sett men betraktas ändå inte som "fullvärdigt straffbar" till hen är 21 om man ser till de tvingande reglerna domstol ska ta hänsyn till i straffmätning.
Jag tycker på sätt och vis man devalverar begreppet/gärningen "våldtäkt" när den yngsta parten i ett från båda sidor frivilligt umgänge ändå är i ålder där abstrakt tankeförmåga normalt sett börjat utvecklas (och således viss förmåga till konsekvensanalys borde finnas).

Jag kan föreställa mig att resultatet av oplanerad graviditet så tidigt blir tämligen jobbigt oavsett vad man väljer att göra. Är det så att de hade ett förhållande så tror jag uppriktigt inte man hjälper flickan genom att stämpla pojkvännen som våldtäktsman.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-04-15 kl. 13:21.
Citera
2017-04-15, 13:12
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
En 16åring är väl straffmyndig formellt sett men betraktas ändå inte som "fullvärdigt straffbar" till hen är 21 om man ser till de tvingande reglerna domstol ska ta hänsyn till i straffmätning.
Jag tycker på sätt och vis man devalverar begreppet/gärningen "våldtäkt" när den yngsta parten i ett från båda sidor frivilligt umgänge ändå är i ålder där abstrakt tankeförmåga normalt sett börjat utvecklas (och således viss förmåga till konsekvensanalys borde finnas).

Hon saknade uppenbarligen konsekvenstänkande eftersom hon blev gravid. Hon kan inte vara skyldig att tänka igenom saker när man knappt haft sexualundervisning, däremot så har en 16 åring haft det och i.o.m straffmyndig borde ha förstått vad han sysslade med.

Det är våldtäkt eftersom vi har en strikt lag, sluta fokusera på order Våld, det har inte med det att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in