Citat:
Ursprungligen postat av
HeiligeMakkaroni
Nu litar jag på det du säger men lite taskigt att plocka fram en importprodukt som antagligen också var på tekologiska framkanten - dessa produkter ligger alltid högt i början.
Om det nu är som du säger att låg ränta driver upp priserna så kan tillverkarna bara luta sig tillbaka och höja.
Är ju onödigt för dom att då riskera kapital på osäker teknikutveckling.
Men det är inte det vi ser.
Citat:
Ursprungligen postat av
HeiligeMakkaroni
Problemet ligger i att de unga inte längre kan klara dessa priser - vem ska köpa när de äldre paret (som bara kan betala av lägenheten om det nya unga paret kan betala 6.5 Mkr - eftersom de finasiert sina bilköp via nya lån på lägenheten och aldrig amorterat) vill flytta till sitt seniorboende?
De som köpte av mig när jag flyttade senast var inte gamla.
Det var så att jag frågade mäklaren om han verkligen kollat att de klarade finansiering.
Men det gjorde dom. Dels hade dom en BR att sälja. Men den lär ha varit belånad också. Men jag vet hur mycket dom lånade och jag tyckte att dom var för unga för att ha tillräckligt hög lön för att få låna så mycket. (Kan i sig ha funnits medlåntagare).
Men med facit i handen så gjorde dom inte direkt fel. Jag kan se att den stigit med ca 2.5 MSEK sedan dom köpte.
Det du glömmer är att det finns massor med folk som äger sina bostäder. De som köper de dyra objekten har vanligen något att sälja. De jag känner till som köpt i Stockholm innerstad har sålt något. Dom har bara lånat lite.
(Och de som köpte för länge sedan är skuldfria nu).
Citat:
Ursprungligen postat av
HeiligeMakkaroni
Så fort priserna slutar stiga (ja kommer att hända precis som när aktiemarknaden gör en korrektur) blir hela korthuset väldigt känsligt.
Det där har sagts flera ggr i tråden. Verkar vara en omhuldad föreställning.
Småhuspriserna stod i stort sett still från 2007 till 2013. Det ledde inte till vara sig gråt, jämmer eller panikartad försäljning.
Ni har inte förstått att folk köper en bostad för att bo i den. Det är inte detsamma som att köpa aktier maxbelånad.