2017-04-14, 22:53
Medlem
Känna som många av de jag talat med inte förstår att man inte bara har sitt eget lån i en br utan även föreningens lån man betalar på. Så då tänker dom att dom utan problem klarar 1% extra ränta på sin milion om året men glömmer att de även betalar ränta på en milion i föreningen också. Vips så var det 2000kr extra i hyra per år. Alt en dålig ekonomi i föreningen vilket också leder till lägra pris för legenheten.
Inom 2 år vill jag tro att priserna rasat alt stabiliserat sig och stannat upp.
Citera
2017-04-14, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Här kan man se hur reallönerna ökat genom åren.
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-i-Sverige/
Nästan en fördubbling sedan 1995.

Det har du däremot rätt i.
När vi röstar fram vänsterregeringar så får vi Nordkoreapolitik i någon grad.

Det troliga är väl att man inte går så långt att vi får fallande BNP/Capita. Utan det blir mer som i Danmark att det står still.
Kan bli fallande som i Grekland också.

Och då räcker inte BNP för att upprätthålla bostadspriserna så då kommer de att krypa nedåt. I takt med fallande tillväxt.

Alpha101, det av staten betalda internet trollet? Älskar dina länkar med "fakta" från en korrupt regering eller diverse myndigheter som exempelvis försöker övertala folket att brotten minskar och att invandringen behövs för pensionssystemet.

Det senare angående pensionssytemet har majoriteten av folket förstått är en bluff utom de allra dummaste. Har ni tänkt på att politikerna inte maler denna lögn längre? Man kan helt enkelt inte lita på några siffror som kommer från staten/etablissemanget. Vi har har t.ex haft obefintlig inflation i landet de senaste året, maten har blivit dyrare, hyrorna och bostadspriserna har blivit extremt mkt dyrare (där syns inflationen som mest).

Tänk även på att orginal definitionen på inflation betyder utökning av penningmängd. Runt 80-talet ändrade man den definitionen att beskriva prishöjningen på varor. Då väljer staten helt enkelt ut specifika varor som går att producera billigare eller varor som säljs i mindre förpackningar. Då får man ner den nya definitionen på "inflationen".

Men Sverige ångar på och går som tåget trots att vi tar in hundratusentals människor som inte jobbar
Citera
2017-04-14, 23:33
Medlem
Hur kan man se om det är en bubbla eller ej i tre enkla steg:

1, Googla fram en graf för svenska bopriser (Länk)

2, Googla fram en graf för finansbubbla (Länk)

3, Jämför bilderna

Sen är jag ju jävligt bitter att jag inte köpte BR 2010 eftersom jag tyckte att det var bostadsbubbla redan då...

/Hyrestorsk
Citera
2017-04-15, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shko
Hur kan man se om det är en bubbla eller ej i tre enkla steg:

1, Googla fram en graf för svenska bopriser (Länk)

2, Googla fram en graf för finansbubbla (Länk)

3, Jämför bilderna

Sen är jag ju jävligt bitter att jag inte köpte BR 2010 eftersom jag tyckte att det var bostadsbubbla redan då...

/Hyrestorsk

Case closed

Det var en bubbla redan då men västs politiker har gjort allt i sin makt för att elda på den. Inte ens aktiemarknaderna är fria från manipulation med centralbanker som stödköper på aktiemarknaden. Se ECB och Japans centralbank som tydligt exempel. Sen har vi ingen ränta längre, sparande bestraffas. Inflationen äter med andra ord upp dina pengar. Man har inget annat väl än att sätta stålarna i aktiemarknaden, eller i bostaden. Väldigt få förstår att man kan köpa fysiskt guld/silver för att skydda sig så bubblorna fortsätts att blåsas upp.
Citera
2017-04-15, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Verkligheten? Ska man höra såna ord från någon som helt förnekar den? Du har ju till exempel helt förnekat att det ens finns något som heter bubblor.
Det är just verkligheten jag relaterar. Då blir ni som bara ägnar er åt fantasier upprörda.

Ang bubbla så har ni som tror på sådana problem med att påvisa deras existens.
Det är er sak att visa existens. Det har ni misslyckats med hittills.
Citera
2017-04-15, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeiligeMakkaroni
Nu litar jag på det du säger men lite taskigt att plocka fram en importprodukt som antagligen också var på tekologiska framkanten - dessa produkter ligger alltid högt i början.
Om det nu är som du säger att låg ränta driver upp priserna så kan tillverkarna bara luta sig tillbaka och höja.
Är ju onödigt för dom att då riskera kapital på osäker teknikutveckling.

Men det är inte det vi ser.

Citat:
Problemet ligger i att de unga inte längre kan klara dessa priser - vem ska köpa när de äldre paret (som bara kan betala av lägenheten om det nya unga paret kan betala 6.5 Mkr - eftersom de finasiert sina bilköp via nya lån på lägenheten och aldrig amorterat) vill flytta till sitt seniorboende?
De som köpte av mig när jag flyttade senast var inte gamla.
Det var så att jag frågade mäklaren om han verkligen kollat att de klarade finansiering.
Men det gjorde dom. Dels hade dom en BR att sälja. Men den lär ha varit belånad också. Men jag vet hur mycket dom lånade och jag tyckte att dom var för unga för att ha tillräckligt hög lön för att få låna så mycket. (Kan i sig ha funnits medlåntagare).

Men med facit i handen så gjorde dom inte direkt fel. Jag kan se att den stigit med ca 2.5 MSEK sedan dom köpte.

Det du glömmer är att det finns massor med folk som äger sina bostäder. De som köper de dyra objekten har vanligen något att sälja. De jag känner till som köpt i Stockholm innerstad har sålt något. Dom har bara lånat lite.
(Och de som köpte för länge sedan är skuldfria nu).

Citat:
Så fort priserna slutar stiga (ja kommer att hända precis som när aktiemarknaden gör en korrektur) blir hela korthuset väldigt känsligt.
Det där har sagts flera ggr i tråden. Verkar vara en omhuldad föreställning.
Småhuspriserna stod i stort sett still från 2007 till 2013. Det ledde inte till vara sig gråt, jämmer eller panikartad försäljning.

Ni har inte förstått att folk köper en bostad för att bo i den. Det är inte detsamma som att köpa aktier maxbelånad.
Citera
2017-04-15, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Så du menar att om räntan var 10% i väst så skulle fortfarande John Lennons kalsonger gå upp i pris?

Din jämförelse haltar en hel del tycker jag.
Har inte nya Ferrari, Rolex, Cigarette osv inte rusat i pris de senaste åren?
Eftersom jag har hela rasket och har haft i ett par decennier så vet jag svaret.
Gick inte priser upp på 80-talet?
Citera
2017-04-15, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är just verkligheten jag relaterar. Då blir ni som bara ägnar er åt fantasier upprörda.

Ang bubbla så har ni som tror på sådana problem med att påvisa deras existens.
Det är er sak att visa existens. Det har ni misslyckats med hittills.

Det är din sak att bevisa att den inte finns!? Vad är det för trams, hur bevisar man att en bubbla finns innan den är sprucken??
Citera
2017-04-15, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Så dagens hus priser är normala?
Bankerna producerar inte billiga pengar som de frikostigt lånar ut?
Bankerna producerar inga pengar. Om du tror det har du lyssnat på tokstollars svammel. Gör inte sådant.

Citat:
Om bankerna skulle sluta låna ut pengar till bostäder så skulle inte priserna påverkas?
Har du druckit rejält nu. Det där är lite som att säga att om världens bönder slutade leverera livsmedel skulle vi inte bli hungriga då.

Frågan är extremt hjärndöd. Vad hade du tänkt skulle betala bankernas omkostnader som löner, IT, hyra etc om de inte har ett räntenetto. Förstår verkligen inte du att utlåning är bankernas levebröd.

När du måste förfalla till sådant säger du öppet att du är extremt svarslös.
Citera
2017-04-15, 00:51
Medlem
Citat:
Hyreshus är relativt billiga.
Då borde detsamma gälla för villor och BR också.

Prisutvecklingen på hyreshus har varit som för småhus.
http://www.scb.se/contentassets/3baed481a79c439c87d6e74870987099/bo0501_2015a01_di_07_sv_index_ar.gif

Då kan vi väl avsluta den här diskussionen. Bostäder är billiga.
Citera
2017-04-15, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitan
Känna som många av de jag talat med inte förstår att man inte bara har sitt eget lån i en br utan även föreningens lån man betalar på. Så då tänker dom att dom utan problem klarar 1% extra ränta på sin milion om året men glömmer att de även betalar ränta på en milion i föreningen också. Vips så var det 2000kr extra i hyra per år. Alt en dålig ekonomi i föreningen vilket också leder till lägra pris för legenheten.
Inom 2 år vill jag tro att priserna rasat alt stabiliserat sig och stannat upp.
De som bor i BR lär förstå att föreningen har lån och att en del av månadskostnaden är räntor på föreningens lån.
Sedan finns det BRF som inte har några lån. Och där gäller naturligtvis inte det.

Men de som inte verkar förstå är de som bor i HR. Iaf inte de som skriver i trådarna här. De får psykbryt när jag påtalar att hyrorna kommer att gå upp när räntan stiger.
Nivån på bubbelpratarna här är sådan att de vet att fastighetsbolagen är belånade. Men förstår inte att stigande ränta på de lånen innebär att hyran stiger.
Det tankesteget är för komplicerat.

(Och när sådant är för komplicerat är det väl inte konstigt att de blir en massa förvirrat bubbelprat).
Citera
2017-04-15, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fok.Dr1
Det är din sak att bevisa att den inte finns!?
Nej, det är den som påstår som har bevisbördan.
Det är ni bubbelpladdrare som har på er att bevisa existensen. Och det har ni misslyckats med.

Citat:
Ursprungligen postat av Fok.Dr1
Vad är det för trams, hur bevisar man att en bubbla finns innan den är sprucken??
Om du inte kan mäta upp den, varför menar du då att den skulle finnas?

(Ja, i din fantasi kan den för all del finnas. Men den kan du få hålla för dig själv).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in