2017-04-14, 23:04
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Och det är väl meningen?!
Jag accepterar gärna att det blir så, även om jag inte kan bestämma mig för hur mycket jag ska våga lita på SÄPO.
Jag vet inte ens hur jag ska mäta tillit, men jag måste hoppas att åtminstone något kommer ut av detta.
Ur mitt perspektiv fokuserar jag gärna på den nära miljön, och då den kommunala. I spåren efter de beramade försöken med "nationell samordning" kan man redan se att kommunerna tagit på sig (eller tilldelats) uppgifter som de inte har kompetens att genomföra - kartlägga "våldsbejakande rörelser" genom utredning på lokal nivå" som exempel.
Något annat som är bekymmersamt är ju att Migrationsverket tycks ha en ganska tung uppgift när de granskar asylsökande; i många fall kanske SÄPO borde varit den adekvata instansen.
Om det nu visar sig att den här utredningen hittar nätverk och individer som lyckats hålla sig under radarn, då är jag helt nöjd med det, vilken tid det än tar. Men jag lär kanske inte få veta om det lyckats ...
Hizb ut-Tahrir retar mitt öga, särskilt det som sägs om att rörelsen använder sig av dem som är mest lättlockade och lättlurade. Jag ser gärna att de här utredningarna leder till omdefinitioner och ett mer genomtänkt samarbete mellan alla de instanser som har att handskas med dessa frågor.

Artikel som träffar bra, ang vad du skriver då;
https://www.svd.se/polislarm-svart-nar-vi-ska-kartlagga-jihadister
(Bohman är lika rutinerad som han är vaken)

Problemet vi har, är att vårt system är byggt på att alla myndigheter & instanser ska flyta samman vad gäller individhantering ur faktiskt alla samhällets aspekter. Allt från sjukvård, - ända till terrorbrottslingar.
Klart det fallerar när det inte flyter samman och mest anmärkningsvärt, det arbetas efter helt olika ramar.
Att se till det kommunala är nog det smartaste. Landet är långt. Centraliseringens baksida är att mycket nog missas eftersom arbetsdirektiv & själva förhållningen till viktiga lokala arbetsmetoder också centraliseras.
Artikeln ovan pekar tydligt på detta, om än mellan raderna.

Kort & gott.
Oavsett om Säpo gör bra eller anus med erhållen info, är det omöjligt för en nationell säkerhetstjänst alla råda hela riket på detaljnivå.
Dela med sig. Flyt samman sedan.
Citera
2017-04-14, 23:06
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaqk
Just det, den grejen har vi glömt lite tycker jag. Att han kanske sitter kvar när elden slår upp. Att det kanske är hans anordning som tar fjutt. Men det är vagt.

Helt omöjligt om det är Akilov på Polisens bild i T-banan 14:55:
http://static.lakana.com/mmm-global-us-east-1/photo/2017/04/09/Stockholm%20suspect.jpg_6420655_ver1.0_640_360.jpg

Branden började någon gång 14:55:30 +/- 10 sekunder. (Källa: kraschtidpunkt, video norrut på Drottninggatan m m).

Någon som börjar förstå varför det kanske kan vara viktigt att få tidsangivelser lite mer precisa än på minutnivå?
Citera
2017-04-14, 23:10
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Det är väl både troligt och rimligt att han hade bankkonto.
Han fick sitt avslag i December och ska ha 4 veckor på sig att lämna landet. Före detta har han varit här lagligt och kunnat ha bankkonto, etc.

Tror knappast att hans bankkonto fryses inne per automatik 4 veckor er hans avslag.

Så att han skulle kunnat betala med kort eller app är troligt. Om han sedan betalade eller plankade, vet jag inte. Han kanske uppehöll sig på toaletten för att tvätta sig och lappa ihop skadan så gott det gick...
Återigen, man får inte svenskt bankkonto utan svenskt personnummer som GM bevisligen inte hade. Givetvis kan man ha ett konto kopplat till exempelvis Visa i annat land för att betala. Vem konto var det i så fall?

Men visst kan ha gömt sig på toa.
Citera
2017-04-14, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Om ölchaffisen är inblandad rör det sig nog om pengar.
Men han begrep inte att han blev lurad, därför är han nu i äkta chocktillstånd.
Det skulle ju räcka som förklaring. Om så de utlovade pengarna inte lämnas som överenskommet, så blir ju den mutade förbannad och försöker stoppa ekipaget. Detta sagt utan avsikt att misstänkliggöra den legitima chauffören, bara argumentera för en noggrann utredning av omständigheterna vid övertagandet. Min erfarenhet av helt vanliga hyrbilar vid flygplatser gör att jag förutsätter en stunds trevande och försiktig start av resan. Det verkar alltså som att attentatsmannen var mycket väl förtrogen med just denna typ av bil. Han kanske hade kört en sådan ?
Citera
2017-04-14, 23:12
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Jag kan säga så här mycket. De informatörer jag kom i kontakt med, kom jag i kontakt med mindre än ett dygn efter dådet.
Jag hade då inte skrivit så många inlägg om det här och jag hade inte börjat, det som av vissa, beskrivs som en "sekundjakt", så nej det är inga informatörer som driver med mig.
Dock finns det ju gott om andra i tråden som gör! Gör något vettigt istället!
Det jag tycker är intressant med din "sekundjakt" är att dådet verkar ha gått så oerhört fort. Ju snabbare vansinnesfärden på Drottninggatan gick, desto större är sannolikheten att det var just en vansinnesfärd och inte ett terrorbrott i första hand. Kanske en fyllegrej. Om det gick så snabbt som 20-25 sekunder kan det rent av ha varit en olycka.
Citera
2017-04-14, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det jag tycker är intressant med din "sekundjakt" är att dådet verkar ha gått så oerhört fort. Ju snabbare vansinnesfärden på Drottninggatan gick, desto större är sannolikheten att det var just en vansinnesfärd och inte ett terrorbrott i första hand. Kanske en fyllegrej. Om det gick så snabbt som 20-25 sekunder kan det rent av ha varit en olycka.
Men det hävdar han alltså inte ens själv.
Citera
2017-04-14, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Återigen, man får inte svenskt bankkonto utan svenskt personnummer som GM bevisligen inte hade. Givetvis kan man ha ett konto kopplat till exempelvis Visa i annat land för att betala. Vem konto var det i så fall?

Det gjorde han säkert - både gömde sig och kissade och tvättade av sig lite nödtorftigt. Jag tror att han först på toa insåg hur han såg ut.
Om han hann med det sista tåget innan alla linjer stängdes, då är det tveksamt om han också hann lösa biljett ens med kort. Han hade kanske ett par hundralappar kontant och betalade på det sättet. Om detta var ett beställningsjobb, så hade han säkert fått en liten handkassa för att inte avslöja sig och andra just genom kort.
Konduktören har säkert haft något att berätta.
Senast redigerad av tantigheter 2017-04-14 kl. 23:20.
Citera
2017-04-14, 23:18
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall

Återigen då: Han hade ett samordningsnummer: Rakhmat Akilov, 780274-8215, så det borde gå alldeles utmärkt att skaffa sig svenskt bankkonto.
Om du inte känner till det så är samordningsnumret konstruerat så att födelsedagen (i det är fallet 14) i ett samordningsnummer adderas med siffran 60. 14 + 60 = 74.
Inga problem alls att få bankkonto. Hur tror du att de flesta asylsökande har det?
Citera
2017-04-14, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
https://www.youtube.com/watch?v=B_nJng8HFqQ

Här ser du hur livräddning arbetet pågår och Fredrik Lie säger själv. "Det brinner här". Jag vet inte vilken film du talar om. Lägg gärna upp en länk. Men någon man med järnrör finns inte i denna film.

Sorry, jag trodde den här hörde till allmänbildningen i tråden

https://m.youtube.com/watch?v=eP6JyHiogdE

Du ser mannen som bankar med järnrör. Han föses undan av en man med grå luvtröja som sedan syns kring lastbilen på flera filmer och bilder. Säpo enligt ett ganska färskt inlägg. Du ser att de för bort en skadad mot Åhléns huvudingång, där hon får vård. Det är hon som senare bärs längs klara norra. Du ser en snubbe i brunt gå omkring, som på annan bild + film blir omhändertagen av polisen. Du ser en civil polisbil som anländer från riktning T-centralen. Du ser branden flamma upp en minut in i filmen.
Citera
2017-04-14, 23:22
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonny crocket
Så om han inte glömt vad det nu var så hade dådet aldrig sket

Varför skulle han bry sig om att stänga?

Även detta ter sig intressant.
-Chauffören i bilen ska leverera öl till restaurang Caliente. Det är den sista av veckans två ölleveranser hit – och den sista för dagen för chauffören.
Citera
2017-04-14, 23:23
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
......Ingen som bankar på dörren med järnrör, inga tjoande ungdomar och det tog inte en minut innan branden var i full gång. Däremot tog det cirka en minut innan Fredrik Lie hann fram och filma.

Klart att ingen bankar på dörren när du hänvisar till Fredrik Lies attention whore video som är fel video.
Jag har aldrig nämnt några tjoande ungdomar, du sitter alltså helt medvetet och hänvisar till fel video och adderar sen än mer faktafel. Jävla snygg "utredare" som med flit förvanskar inläggen här

Här är rätt video där man klart ser tidsförloppet från banka på dörren till det tar fyr.
En viss "SÄPO-gubbe" i keps och skägg spelar en avgörande roll i denna video.

https://www.youtube.com/watch?v=eP6JyHiogdE&feature=youtu.be&t=6

Fråga till de andra här, snubben med stålröret som bankar, är det korvmojs-gubben som lackade ur..?
Senast redigerad av duqu 2017-04-14 kl. 23:31.
Citera
2017-04-14, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Helt omöjligt om det är Akilov på Polisens bild i T-banan 14:55:
http://static.lakana.com/mmm-global-us-east-1/photo/2017/04/09/Stockholm%20suspect.jpg_6420655_ver1.0_640_360.jpg

Branden började någon gång 14:55:30 +/- 10 sekunder. (Källa: kraschtidpunkt, video norrut på Drottninggatan m m).

Någon som börjar förstå varför det kanske kan vara viktigt att få tidsangivelser lite mer precisa än på minutnivå?

Jag håller med. Både att det verkar osannolikt att han skulle dröja sig kvar så länge och att tidpunkterna är viktiga. Om vi ska få nån ordning på vår lilla privatspaning. Som är terapi. Kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in