2017-04-14, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Jaja... Jag suckar bara. Om du hade läst på lite fakta så var det inte möjligt att ta sig ut på förarsidan (den vänstra sidan) utan det måste alltså ha skett på passagerarsidan (den högra sidan). Teoretiskt skulle han kunnat ta sig ut genom mittfönstret, men det ter sig mindre troligt.
Det var den delen av kritiken.
Sen kritiserar du mig för att inte var öppen för uppgifter.
Jag har efterlyst uppgifter och fått in en hel del uppgifter. Jag gör detta helt förutsättningslöst (jag har ingen bestämd agenda). Om någon ifrågasätter eller påstår något som jag VET inte stämmer så avfärdar jag naturligtvis den uppgiften och försöker verka för att den inte sprids vidare. Är det så konstigt?
Om man nu skall ägna sig åt "privatspaning" som vi gör här på FB så gäller naturligtvis att ha en professionell attityd. Jag kommer INTE under några som helst omständigheter att avslöja de privata källor som jag har! Om du väljer att inte tro på vad jag skriver så är det din ensak, men du behöver inte kritisera mig för det! Det leder inte framåt!

Jag anser inte att "den delen av kritiken" är avklarad med ditt svar. Jag är medveten om att han inte hade kunnat ta sig ut genom förarsidan, ingenting av det jag skrev i mitt tidigare inlägg föreslår att han kan ta sig ut genom förarsidan eller vindrutan. "Hur han tog sig ut" syftade snarare på vägen från (antagligen) förarsätet till passagerarsidan och dess dörr (antagligen, vi vet inte om den gick att öppna, i såna fall hur mycket - han kanske behövde klämma/åla sig ut och rev så upp byxbenet, eller om t.ex. rutan var krossad och han kanske ålat sig ut där, eller?). Dessutom har du INTE besvarat varför du uppskattar det till cirka 5 sekunder. Enligt ett akademiskt tillvägagångssätt, som du ju vill ge sken av att värdesätta, skall sådana uppskattningar motiveras, t.ex. "Med tanke på kollisionskraften lär han ha varit groggy och behövt ett par sekunder för att orientiera sig. Att förflytta sig från förarsätet (om det var där han befann sig) till passagerardörren lär ha tagit 1-2 sekunder med tanke på lastbilens storlek/bredd." Förstår du hur jag menar?

Jag förstår och respekterar att du inte vill avslöja dina privata källor, men det går fortfarande att ange källa: "källa: person som var på platsen" "källa: person inom polisväsendet" etc...
Senast redigerad av morboso 2017-04-14 kl. 22:13.
Citera
2017-04-14, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillBass
Återfann uppgiften om att lastzonen var blockerad förresten, står inte i texten, men hörs i klippet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/no3rx/spendrups-lastbilen-blev-stulen

Låter dock som att Spendrupskommunikatören är ganska osäker på händelseförloppet, så man ska nog ta det med en nypa salt.

Lyssnar man på denna så har historien ändrats efterhand. Kan ju dock förstå att händelseförloppet inte riktigt stämmer överens med vad som verkligen hände så kort inpå händelsen.
Citera
2017-04-14, 22:11
Medlem
Amsvartners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Men en app måste väl liksom ett kontokort (slarvigt skrivet av mig) vara kopplat till ett bankkonto? Liksom alla andra betalningsmöjligheter?

Korrekt.

Men han sket väl säkert i att betala och drog när tåget stannade, fan vet.

Jag tror tiden va 14.59.37 +/- 3.7 sek, osäker på diffen dock..
Citera
2017-04-14, 22:14
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Vad e're för (viktig) information du har som media uppenbarligen inte har?

- Berätta! Vi vill också veta.

Vi hjälper dig med info som du vill ha - nu får du berätta för oss vad du har för info.

Kommer att återkomma till detta. Några saker till jag behöver kontrollera först. Betänk att det är mitt i Påsken och allt är inte öppet. Det tar tid att få svar!
Citera
2017-04-14, 22:16
Medlem
duqus avatar
Krutlukten på Åhlens..?

Kan det vara så simpelt att lastbilens airbags och bältesspännare löste ut sina laddningar vid krocken med skyltfönstret, och eftersom bilen sen stod halvvägs inne i parfymavdelningen, blev det ju då ett rejält lukt-avbräck mot de franska lukterna inne på avdelningen + korsdraget med ett skyltfönster borta..

Lite om airbags: http://www.lakartidningen.se/OldArticlePdf/#!/2002/25132

Sen själva smällen mot skyltfönstret.

Videon som flera refererar till visar ju att de tar över minuten innan det tar fyr i förarhytten. Eftersom uzbecken hade brännskador måste han då ha varit kvar i hytten fram tills dess att de tog fyr där, så när vi då ser videon med killen som bankar med ett metallrör mot dörren, då är uzbeken kvar i hytten, där killen sen tvingas bort av en skäggig civilare, det är väl då här som uzbeken ser sin chans eller det är då som en gnista eller snubben drar igång brasan i hytten och det är väl här som flyktstarten börjar, den finns alltså på video även om nu uzbecken inte syns.
Citera
2017-04-14, 22:19
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Du har givetvis rätt. Om jag ska vara ärlig, jag vet inte.
Hoppas någon i tråden kan besvara din fråga.
Det jag verkligen undrar över är om namnet. Är Rakhimat Akilov kontoinnehavaren vars kort betalade resan på ArlandaExpress och GM egentligen är och heter en helt annat? Det där med 340000 i inkomst förra året stör mig. Något slags gemensamt konto för en grupp uzbeker?

Att rätt person är häktad tvivlar jag jag inte på, men vad heter denne på riktigt???
Senast redigerad av motvall 2017-04-14 kl. 22:22.
Citera
2017-04-14, 22:20
Medlem
rotesaus avatar
På förekommen anledning...

Citat:
Kartläggningen av attentatet fortsätter
http://www.sakerhetspolisen.se/ovrigt/pressrum/aktuellt/aktuellt/2017-04-14-kartlaggningen-av-attentatet-fortsatter.html

Formuleringarna i texten väcker mer frågetecken än det besvarar
Citera
2017-04-14, 22:25
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Jag anser inte att "den delen av kritiken" är avklarad med ditt svar. Jag är medveten om att han inte hade kunnat ta sig ut genom förarsidan, ingenting av det jag skrev i mitt tidigare inlägg föreslår att han kan ta sig ut genom förarsidan eller vindrutan. "Hur han tog sig ut" syftade snarare på vägen från (antagligen) förarsätet till passagerarsidan och dess dörr (antagligen, vi vet inte om den gick att öppna, i såna fall hur mycket - han kanske behövde klämma/åla sig ut och rev så upp byxbenet, eller om t.ex. rutan var krossad och han kanske ålat sig ut där, eller?). Dessutom har du INTE besvarat varför du uppskattar det till cirka 5 sekunder. Enligt ett akademiskt tillvägagångssätt, som du ju vill ge sken av att värdesätta, skall sådana uppskattningar motiveras, t.ex. "Med tanke på kollisionskraften lär han ha varit groggy och behövt ett par sekunder för att orientiera sig. Att förflytta sig från förarsätet (om det var där han befann sig) till passagerardörren lär ha tagit 1-2 sekunder med tanke på lastbilens storlek/bredd." Förstår du hur jag menar?

Jag förstår och respekterar att du inte vill avslöja dina privata källor, men det går fortfarande att ange källa: "källa: person som var på platsen" "källa: person inom polisväsendet" etc...

Tror att du har fastnat lite väl mycket i mina "sekundfunderingar".
Ca 5 sekunder kan lika gärna varit ca 2 sekunder eller ca 8 sekunder. Spelar inte så stor roll.
Jag tyckte inte att det behövdes motiveras närmare eftersom han uppenbarligen försvann relativt omgående.
Jag är inte ute efter en exakt tidslinje eftersom vi inte kan uppnå den (kanske inte ens Polisen) utan en ungefärlig tidslinje med en felmarginal på +/- 5 sekunder. OK?
Jag får se hur jag yttrar mig i min uppdaterade sammanfattning men jag tänker skydda mina informatörer i första hand.
Citera
2017-04-14, 22:28
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeoilman
Lyssnar man på denna så har historien ändrats efterhand. Kan ju dock förstå att händelseförloppet inte riktigt stämmer överens med vad som verkligen hände så kort inpå händelsen.

Det har den absolut. Håller med, dels har säkert inte kommunikatören själv pratat med chauffören och dels sägs det ju att chauffören var väldigt chockad när Spendrups pratade med honom.
Citera
2017-04-14, 22:29
Medlem
sonny crockets avatar
Citat:
Med risk för att bli tjatig, ett normalt beteende hade varit såhär:

Chauffören kommer på att han glömt något på flaket. Direkt när han kommer på detta så trycker han på lift ner knappen på fjärren, antingen redan i bilen eller så fort han hoppat ur. Nu säger chauffören att han står bakom bilen när GM hoppar in i bilen. Hur länge har han stått bakom bilen och väntat på att fälla ner bakgaveln? Varför är inte bakgaveln nerfälld? Varför står han bakom bilen? Normalt står man vid sidan om bilen om man ska fälla liften.

Så om han inte glömt vad det nu var så hade dådet aldrig skett?

Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
"Bakluckan – där han nyss rullat ut ölen – är nu stängd. Annars går inte bilen att köra"
Som det framställs är det inte chauffören som stängt luckan. Då är det GM som stängt, har han bevakat lossningen förstår han förstås hur man gör detta. Har han jobbat inom bygg har han sett sådant här förr. Men GM har jobbat med snäva tidsmarginaler där, att chauffören inte skulle ha sett att luckans stängs inifrån restaurangen. Chansen att han upptäckts av chauffören under dessa manövrer är betydande.

Citat:
Nej precis, då kan vi konstatera att GM är den som stänger bakgaveln. Denna stängs från sidan, precis i anslutning till själva liften.

Varför skulle han bry sig om att stänga?
Citera
2017-04-14, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Tror att du har fastnat lite väl mycket i mina "sekundfunderingar".
Ca 5 sekunder kan lika gärna varit ca 2 sekunder eller ca 8 sekunder. Spelar inte så stor roll.
Jag tyckte inte att det behövdes motiveras närmare eftersom han uppenbarligen försvann relativt omgående.
Jag är inte ute efter en exakt tidslinje eftersom vi inte kan uppnå den (kanske inte ens Polisen) utan en ungefärlig tidslinje med en felmarginal på +/- 5 sekunder. OK?
Jag får se hur jag yttrar mig i min uppdaterade sammanfattning men jag tänker skydda mina informatörer i första hand.

Ja, jag verkar ha lagt mer precision i dina yttringar om sekunder än du själv gjort, antagligen för att du upprepade gånger skrivir hur viktigt det är med sekunderna. Det var ju en lättnad att läsa.
Citera
2017-04-14, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
På förekommen anledning...

http://www.sakerhetspolisen.se/ovrigt/pressrum/aktuellt/aktuellt/2017-04-14-kartlaggningen-av-attentatet-fortsatter.html

Formuleringarna i texten väcker mer frågetecken än det besvarar
Och det är väl meningen?!
Jag accepterar gärna att det blir så, även om jag inte kan bestämma mig för hur mycket jag ska våga lita på SÄPO.
Jag vet inte ens hur jag ska mäta tillit, men jag måste hoppas att åtminstone något kommer ut av detta.
Ur mitt perspektiv fokuserar jag gärna på den nära miljön, och då den kommunala. I spåren efter de beramade försöken med "nationell samordning" kan man redan se att kommunerna tagit på sig (eller tilldelats) uppgifter som de inte har kompetens att genomföra - kartlägga "våldsbejakande rörelser" genom utredning på lokal nivå" som exempel.
Något annat som är bekymmersamt är ju att Migrationsverket tycks ha en ganska tung uppgift när de granskar asylsökande; i många fall kanske SÄPO borde varit den adekvata instansen.
Om det nu visar sig att den här utredningen hittar nätverk och individer som lyckats hålla sig under radarn, då är jag helt nöjd med det, vilken tid det än tar. Men jag lär kanske inte få veta om det lyckats ...
Hizb ut-Tahrir retar mitt öga, särskilt det som sägs om att rörelsen använder sig av dem som är mest lättlockade och lättlurade. Jag ser gärna att de här utredningarna leder till omdefinitioner och ett mer genomtänkt samarbete mellan alla de instanser som har att handskas med dessa frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in