2017-04-14, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Spendrups chauffören har många frågor att besvara.
Han ville dessutom inte gå ut med sitt ansikte. Vad är han rädd för ?
Hämnd kanske ? Från vem ? Han är ju oskyldig, eller ?

Är det så konstigt tycker du?
Finns många stollat som skulle jaga honom även om han är oskylldig
Citera
2017-04-14, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
http://drottninggatan.story.aftonbladet.se/

Denna artikel tycker jag alla i tråden ska LÄSA.
Knökfull av fakta.
Tack !
Citera
2017-04-14, 20:03
Medlem
Med risk för att bli tjatig, ett normalt beteende hade varit såhär:

Chauffören kommer på att han glömt något på flaket. Direkt när han kommer på detta så trycker han på lift ner knappen på fjärren, antingen redan i bilen eller så fort han hoppat ur. Nu säger chauffören att han står bakom bilen när GM hoppar in i bilen. Hur länge har han stått bakom bilen och väntat på att fälla ner bakgaveln? Varför är inte bakgaveln nerfälld? Varför står han bakom bilen? Normalt står man vid sidan om bilen om man ska fälla liften.
Citera
2017-04-14, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeoilman
Var har du fått idén om att han eventuellt lastad 4 kaggar explosivt från?

Bra att du skriver idé för det är mer eller mindre vad det är.

Det finns flera motsägelsefulla uppgifter om någon slags anordning i förarhytten samt att vi vet från samtida video att lastbilen fattade eld som slocknade av sig själv. En del uppgifter talar om brandbomb, vad nu civilister menar med det.

Min idé eller tanke är att en 12 tons lastbil inte är ett precisionsinstrument och det är förhållandevis få offer. Ursäkta om någon tycker att jag låter cynisk, det är inte meningen, men förlusterna borde ha varit mer omfattande.

Tanken är att branden i förarhytten skulle vara omfattande och antända något brännbart/explosivt i lasten. Därav idén om något explosivt i lasten.

Jag kanske skall tillägga att jag förvisserligen för många år sedan utbildade mig till instruktör i sprängtjänst inom det militära och kanske tänker lite annorlunda.

Kan det ha det ha funnits gasbehållare på lastbilen eller var det bara ölkaggar?
Citera
2017-04-14, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeoilman
Med risk för att bli tjatig, ett normalt beteende hade varit såhär:

Chauffören kommer på att han glömt något på flaket. Direkt när han kommer på detta så trycker han på lift ner knappen på fjärren, antingen redan i bilen eller så fort han hoppat ur. Nu säger chauffören att han står bakom bilen när GM hoppar in i bilen. Hur länge har han stått bakom bilen och väntat på att fälla ner bakgaveln? Varför är inte bakgaveln nerfälld? Varför står han bakom bilen? Normalt står man vid sidan om bilen om man ska fälla liften.

Japp, du har rätt, man står vid sidan av bilen, men han kan ha stått bakom bilen för att inte bli påkörd av andra inkommande bilar på AF kyrkogata.
Citera
2017-04-14, 20:07
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Är det inifrån Salt mittemot Bryggargatan är det 100 - 105 M till sidan av Åhléns.

SALT Damkläder har adress Drottninggatan 66. Denna adress ligger mellan Apelbergsgatan och Kungsgatan. I så fall är det mer än 200 meter ner till Åhléns. Krasch 14:53:55?
Citera
2017-04-14, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
SALT Damkläder har adress Drottninggatan 66. Denna adress ligger mellan Apelbergsgatan och Kungsgatan. I så fall är det mer än 200 meter ner till Åhléns. Krasch 14:53:55?

Nej. Den ligger vid början av Bryggargatan. 102 m från Åhléns.

http://kartor.eniro.se/?c=59.333230,18.056931&z=17&d={%22l%22:[[59.333671,18.061609,59.332839,18.062382,null,0],[59.334174,18.063927,null,0]]}&sv=59.333532,18.061747,5.9815,1.3259,0.0000
Citera
2017-04-14, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Jag kollade aldrig var Salt låg, då var det nog någon annan butik, mittemot Bryggargatan. Att där finns en tvärgata syns på filmen.
Citera
2017-04-14, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Bra att du skriver idé för det är mer eller mindre vad det är.

Det finns flera motsägelsefulla uppgifter om någon slags anordning i förarhytten samt att vi vet från samtida video att lastbilen fattade eld som slocknade av sig själv. En del uppgifter talar om brandbomb, vad nu civilister menar med det.

Min idé eller tanke är att en 12 tons lastbil inte är ett precisionsinstrument och det är förhållandevis få offer. Ursäkta om någon tycker att jag låter cynisk, det är inte meningen, men förlusterna borde ha varit mer omfattande.

Tanken är att branden i förarhytten skulle vara omfattande och antända något brännbart/explosivt i lasten. Därav idén om något explosivt i lasten.

Jag kanske skall tillägga att jag förvisserligen för många år sedan utbildade mig till instruktör i sprängtjänst inom det militära och kanske tänker lite annorlunda.

Kan det ha det ha funnits gasbehållare på lastbilen eller var det bara ölkaggar?

Då är jag med, och jag kan mycket väl tänka mig att även spendrups levererar gastuber från AGA, precis som andra matleveranrörer gör i sina leveranser.
Citera
2017-04-14, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Hur stod lastbilen i förhållande till fönstret? Jag har inte tittat på Google Street view men någon stockholmare kanske kan svara om vittnet såg det tvärs över gatan eller bara över trottoaren och vilken sida förar eller passagerarsidan.

I en envig mellan en latinare och en 12 tons lastbil tror jag att lastbilen vinner alla dagar i veckan.
Om det fortfarande är som på Google Street View så är där 18 m lastzon i slutet av Restaurangen, på samma sida.
Citera
2017-04-14, 20:13
Medlem
PrincessDaisys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag misstänker inte chauffören men många här menar att attacken var planerad. Utifrån texten som du länkade till och vad som övrigt framkommit verkar det varit en slump att MGM fick tillgång till lastbilen. Jag förstår inte hur MGM skulle kunnat veta att det fanns en lastbil just där som han kunde ta över. Sedan har det också framkommit uppgifter om än obekräftade om han skulle haft någon bomb eller åtminstone ingredienser till bomb med sig. Frågan är vad han egentligen tänkte göra om det är så att han hade planerat att göra någonting.

Tror inte det var helt genomplanerat utan vissa delar tom slumpen! Han skulle göra något därav den ännu inte ihopsatta bomben. Målet var förmodligen någon större än Åhléns. Utan tex T-centralen slottet eller riksdagshuset!
På vägen dit stod denna lastbil och kom att tänka på Nice och vilken skada den kunde göra så han kapar lastbilen för att meja ner så många som möjligt på vägen till hans egentliga mål. Men på vägen tappade han kontrollen på lastbilen och den tjongade in i Åhléns.
Tror heller inte att IS står bakom detta, när dom gör det brukar dom på olika sociala medel ganska snabbt uttala sig att dom gjort detta. Och det har dom inte gjort nu!
Han sympatiserade iofs med IS, men det var nog allt'
Nej, detta var nog likt morden på IKEA ett sätt att få stanna i Sverige och inte bli utvisad härifrån.
Min teori iallafall
Citera
2017-04-14, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Andra chaufförer från Spendrups har ju fått utstå spott och spe efter denna terrorattack. Det är mycket möjligt att just denna chaufför skulle få utstå ännu mer av den varan om han gick ut med namn och bild.
-----------------------
En intressant text. Se det fetmarkerade. Det finns alltså ett vittne till kapningen.
http://drottninggatan.story.aftonbladet.se/
"Bakluckan – där han nyss rullat ut ölen – är nu stängd. Annars går inte bilen att köra"
Som det framställs är det inte chauffören som stängt luckan. Då är det GM som stängt, har han bevakat lossningen förstår han förstås hur man gör detta. Har han jobbat inom bygg har han sett sådant här förr. Men GM har jobbat med snäva tidsmarginaler där, att chauffören inte skulle ha sett att luckans stängs inifrån restaurangen. Chansen att han upptäckts av chauffören under dessa manövrer är betydande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in