2017-04-14, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flixnet
Bombmaterialet han hade med sig bestod av aceton och tändargas. Det kan aldrig fås att detonera utan på sin höjd blir det en hyfsad brand, vilket det också blev.
Aceton i sig är ju en udda substans för sprängning. Acetontricykloperoxid är däremot ett av aceton och ett par "vardagliga" andra ämnen lätt framställt sprängämne, dock instabilt och fruktat även av terrorister. Om man tänkt sig en resa till sällare trakter kan man se denna egenskap mera som ett hot mot operationen än mot en själv. Detta sagt utan att kunna ens spekulera om avsikten med att i ett pågående attentat medföra material för ett annat. Det enda jag kan tänka mig är att polisen avsiktligt är lite ospecifika om hans "bagage".
Citera
2017-04-14, 21:55
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Vet inte om jag ens vill snutta ner mig till din nivå, men jag gör ett försök. Om det inte lyckas så får vi andra gå vidare.

Jag tar det från början.
Även om de officiella uppgifterna är av karraktären "14:53" så kan man med hjälp av att LÄSA in sig på ämnet få en bild av om en händelse inträffat första, andra, tredje eller fjärde kvartilen av den minuten. Det är bara att analysera!
Sen handlar det också om källkritik! Om någon säger "det var några minuter innan klockan 15" så kan man ju direkt förkasta den uppgiften! Jag tror ju då t ex INTE att 112 har fel om larmtiden 14:53 (vad har det med kyrkklockor att göra?).
Jag har tagit del av annan information (som media uppenbarligen INTE har) och efter en källkritisk granskning av den informationen i kombination med övrig officiell information drar jag mina slutsatser.
Jag vet inte on du i din "snuttevärld" vet att inom kriminologi, men här "nere på jorden" så utgår man ifrån "NÅR-VAR-HUR-VEM".

Om DU i din snuttevärld tycker att det är ointressant med att utreda brott på ett akademiskt sätt så håll det för Dig själv och blanda inte in oss andra i det! I klarspråk: HÅLL KÄFT!

Vad e're för (viktig) information du har som media uppenbarligen inte har?

- Berätta! Vi vill också veta.

Vi hjälper dig med info som du vill ha - nu får du berätta för oss vad du har för info.
Citera
2017-04-14, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny-Sumo
I en artikel i DN säger ett vittne som var inne på Åhléns att det luktade "krut". Någon slags krutladdning som brann och orsakade all rök?

Alla Flashbacktuffingar brukar veta allting om vapen och sprängmedel särskilt de som varit med i hemvärnet.

När det sätts riktiga grejer i händer på folk och skall apteras, osäkras och utlösas i en stressfylld situation blir det genast lite svårare. De som efter övning har livet och alla fingrar i behåll kan säkert klara det mer eller mindre galant.

En random självmordskandidat kan säkert misslyckas med resultatet att det brinner och luktar krut utan att huvudladdningen bringas att detonera.

För jag tror inte att det var för en Hollywoodeffekt som det brann och luktade krut.
Citera
2017-04-14, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Med facit i hand, ja.

Men den facebooksida han hade öppen innan den togs ned, var långt ifrån bland de värsta ur extremistsynpunkt. Det dräller av betydligt värre.

Tror knappast man enbart kan mäta risken efter någons Facebooksida. Man får hoppas att SÄPO jobbar med samlade bedömningar av olika underrättelsematerial. Men kanske inte ändå.
Citera
2017-04-14, 21:57
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davidbrent
Vilka är faktafelen? Säger inte emot utan undrar bara uppriktigt.
Ordningen på dödsoffren verkar felaktig.
Citera
2017-04-14, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-party-with-marty
Elin Jönson måste ju vara en av dom mest extrema på SVT seriöst. Att gå ut så hårt efter en sådan händelse det är fan sjukt. Tänk om SVT plockat fram en av sina "experter" efter Brevik attacken som sagt " Nu är det jätteviktigt att inte kritisera alla nationella vi måste visa respekten mot dom som vill skydda sitt land från skumt folk utifrån etc"? Bara när det är ens eget folk som blivit slacktade är det ok att försvara fienden (el snarare kamraten).

Elin Jönsson gjorde samma intryck i Agenda. Förklarade att de stackars uzbekerna blev radikala efter att ha arbetat för låg lön i Moskva, var förtryckta osv.
Hon poängterade att många i islamistgruppen Hizb ut-Tahir som Akilov visat intresse för, var "fromma".
Citera
2017-04-14, 22:00
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeoilman
Visst är det så, man får någon känsla av tillfälligheter och planerat på en och samma gång. När man själv jobbat med distribution i 15 år så upplever jag vissa saker som antingen orimliga eller tillrättalagda.

Återfann uppgiften om att lastzonen var blockerad förresten, står inte i texten, men hörs i klippet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/no3rx/spendrups-lastbilen-blev-stulen

Låter dock som att Spendrupskommunikatören är ganska osäker på händelseförloppet, så man ska nog ta det med en nypa salt.
Citera
2017-04-14, 22:01
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
En tanke som har slagit mig efter att läst att GM åkte ArlandaExpress till Arlanda är hur betalade han den resan utom med ett kontokort? Går det att casha ens i deras kassa? Eller blev han avslängd när de kom fram? För inte kan en lätt blodig slarvigt klädd man slänga upp några hundringar i det bolagets kassabutik eller till deras konduktörer för att få resa med?

För mig ett stort frågetecken? För en nykommen invandrare, typ denne, får inte ens svenskt bankkonto utan svenskt personnummer, något Akilov bevisligen inte hade.

Han hade ett samordningsnummer: 780274-8215 (födelsedatum + 60 = 74).

Huruvida han betalade eller inte för resan med Arlanda Express känner jag inte till).
Citera
2017-04-14, 22:02
Medlem
Citat:
Om du väljer att inte tro på vad jag skriver så är det din ensak, men du behöver inte kritisera mig för det! Det leder inte framåt!

Du behöver heller inte kritisera andra. Det leder heller inte framåt.
Du kan ha en trevligare attityd i dina inlägg:

Citat:
Fantastisk artikel i Aftonbladet som kan sammanfattas i ett enda ord FLUM!
Så mycket faktafel så många felaktiga uppgifter. Vad fan är syftet från Pravdablaskan den här gången?

Jag är här för att söka fakta, inte läsa att andra användare kallar Aftonbladet för Pravdablaskan.
Citera
2017-04-14, 22:05
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Finns App för sånt.
Men en app måste väl liksom ett kontokort (slarvigt skrivet av mig) vara kopplat till ett bankkonto? Liksom alla andra betalningsmöjligheter?
Citera
2017-04-14, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Men en app måste väl liksom ett kontokort (slarvigt skrivet av mig) vara kopplat till ett bankkonto? Liksom alla andra betalningsmöjligheter?

Du har givetvis rätt. Om jag ska vara ärlig, jag vet inte.
Hoppas någon i tråden kan besvara din fråga.
Citera
2017-04-14, 22:08
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amsvartner
Betala? Finns inga spärrar dit? Det är bara att hoppa på, det kommer en konduktör eller vad dom kallas och kikar på biljetten eller om du degat med en app i nallen, har du inte det så åker du väl av första stopp, vilket är Arlanda syd om jag inte är ute på hal is..

Jag har inte testat att planka så jag vet inte rutinen här skall väl tilläggas.
Jo jag fattar det kunde varit så. Men varför tog han då inte direkt på stationen? Eller har ArlandaExpress konduktörer nollkoll när ett attentat händer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in