2017-04-14, 17:29
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Borde gå att kontrollera.

Uzbekistans utrikesminister idag:

http://news.uzreport.uz/news_2_e_150686.html

Skulle förvåna om Uzbekistan fabricerar de här uppgifterna.
Ord står mot ord får man säga i detta läge. Personligen betraktar jag uppgifter från uzbekiska myndigheter med skepsis.

Den svenske terrorexperten Magnus Ranstorp uttalar sig i dag i en ny artikel hos Sveriges radio:
Citat:

Terrorexperten Magnus Ranstorp säger att han är tveksam till de nya uppgifterna från Uzbekistan.

– Det finns inga detaljer i uppgifterna, så jag är mycket skeptisk till att det här stämmer.

Vad är det som gör att du tycker att man ska vara skeptisk?

– Det finns inga uppgifter kring vilka kopplingar och relationer som skulle finnas, säger han.

Ranstorp bedömer även uppgiften om att information om 39-åringen skulle ha lämnats från Uzbekistan till ett annat västligt land, som mindre trovärdig.

– Det är inte speciellt troligt, för de går nu ut med det här offentligt. Sedan tror jag inte heller att det stämmer, för jag är ganska övertygad om att Sverige inte har någon koppling till Uzbekistan på underrättelsesidan. Sedan har vi inga detaljer kring vilket land det är, när informationen skulle ha förmedlats och genom vem, samt vad den omfattar. Det här är väldigt vaga uppgifter som jag inte sätter så mycket tilltro till, fortsätter Magnus Ranstorp.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6674549
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-04-14 kl. 17:32.
Citera
2017-04-14, 17:48
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Övervakningskameran visar 14:53:06 i början, sen försvinner den ur bild, jag klockade tiden från 06 till lastbilen passerade. Diff kanske +- 1 sek.

Det kan INTE stämma p g a den övriga information jag har. 14:53:35 skulle kunna stämma, men var kom den uppgiften ifrån?
Det är mycket information och desinformation just nu.
Citera
2017-04-14, 17:52
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Min kommentar skrev jag innan jag läst inlägget om att lastbilen passerar övervakningskameran 14:53:35.
Jag byggde det då på en sammanställning av en massa uppgifter. Jag jobbar med en uppdatering av min sammanfattning som behöver revideras på några punkter.
Jag hoppas verkligen att tidsangivelsen 14:53:35 är korrekt. Jag skulle dock gärna få in uppgift om första samtalet till 112 som jag antar skedde någonstans 14:53:25-14:53:40.

Jag förstår. Och vet att du skrev detta före varseblivningen om kamerans (ej nödvändigtvis verklighetens) tid visar 14:53:35. (Har du kollat detta själv? Vad jag hastigt kan notera så ser man klockan i början av filmen och den är då typ 14:53:09 eller nåt. Men i te senare. Så du måste tidmäta själv fram till fordonspassage. För att veta att det är :35 den passerar.)

Men - jag undrade (och kanske undrar) hur du kan ange med så snävt intervall som +/-5 sek. Jag tror inte du har någon (tidigare) känd uppgift att gå på annat än andras uppgifter med minutprecision, ej sekundprecision.
Men skit i det nu. Det kan anses passerat.

Om du kan a) fastställa position för övervakningsfilmen och b) säkra dess klocka så borde du kunna pricka in kollisionstidpunkt på några sekunder när.

Kan nämna att jag just kollade på några av mina internetkopplade enheter och läste av följande sekundtider:

- iPad: 35
- Android telefon: 36-37
- PC: 40

Så även om enhet får tid uppdaterad automatiskt från enhet kopplad till internet så är det inte exakt sekundprecision vi kan anta.
Citera
2017-04-14, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rampljus-horan
Är mannen som står till vänster på bilden (vid Nilson shoes) samma man som höll i pistolen? Han har något i handen.

https://www.gangrapesweden.com/stockholm/swedishmigration99.jpg

Ser ut som en utvikt polislegitimation... Zooma.
Citera
2017-04-14, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
I dag har bland annat uppgifterna om att Akilov skulle ha försökt ansluta sig till IS i Syrien och sedan skickats tillbaka till Sverige från Turkiet ifrågasatts i media: http://www.svt.se/nyheter/utrikes/svt-s-elin-jonsson-uzbekistan-anvander-akilov-for-sin-propaganda

Notera även att uppgifterna att han skulle ha varit efterlyst för terrorbrott i hemlandet bör tas med försiktighet: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=83&grupp=23893&artikel=66 73479

Hmm. Den där Elin Jönsson ger jag inte mycket för.

Reuters:

Citat:
The source added that Uzbekistan authorities had in February put him on a wanted list of people suspected of religious extremism.

http://www.reuters.com/article/us-sweden-attack-uzbekistan-idUSKBN17G0J1

Det ska läsas som att Uzbekistan vill inte ha honom tillbaka. Det är inte terrorbrott. Elin hävdar också att man inte kan hitta Akilov på Interpols wanted list. Så klart inte. Interpol efterlyser inte folk för politiska brott av den här sorten. Hade det varit terrorism genom mord så hade det varit en annan sak.

Saxat från Interpols hemsida:

Citat:
It is strictly forbidden for INTERPOL to undertake any activities of a political, military, religious or racial character.

https://www.interpol.int/About-INTERPOL/Legal-materials
Elin Jönsson, SVT.

Citat:
Elin Jönsson framhåller att för att man ska kunna lita på uppgifterna om att Akilov blivit rekryterad av IS sedan han bosatt sig i Sverige, så måste det finnas någon dokumentation som kan bevisa det.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/svt-s-elin-jonsson-uzbekistan-anvander-akilov-for-sin-propaganda

Uzbekerna säger till Reuters att de hämtat sin information från sociala medier där Akilov varit aktiv. Att de gör en dragning och säger att han radikaliserats i Sverige kan man kanske strunta i eller så inte med tanke på ansamling av uzbekiska muslimer som inte verkar vara demokratiskt sinnade här i Sverige. Han har enligt andra artiklar som figurerat och som jag inte orkar leta fram jobbat i Ryssland så han kan ha blivit radikaliserad där. Eller i Uzbekistan, eller i Turkiet eftersom han tydligen reste dit ofta.

Väntar fortfarande på en intervju med exfrun. Konstigt att latmedia inte orkat skaffa fram något än. Därmed inte sagt att det finns garantier att intervjun ger något, eller att Elin klarar av att hantera materialet.
Citera
2017-04-14, 18:07
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Jag förstår. Och vet att du skrev detta före varseblivningen om kamerans (ej nödvändigtvis verklighetens) tid visar 14:53:35. (Har du kollat detta själv? Vad jag hastigt kan notera så ser man klockan i början av filmen och den är då typ 14:53:09 eller nåt. Men i te senare. Så du måste tidmäta själv fram till fordonspassage. För att veta att det är :35 den passerar.)

Men - jag undrade (och kanske undrar) hur du kan ange med så snävt intervall som +/-5 sek. Jag tror inte du har någon (tidigare) känd uppgift att gå på annat än andras uppgifter med minutprecision, ej sekundprecision.
Men skit i det nu. Det kan anses passerat.

Om du kan a) fastställa position för övervakningsfilmen och b) säkra dess klocka så borde du kunna pricka in kollisionstidpunkt på några sekunder när.

Kan nämna att jag just kollade på några av mina internetkopplade enheter och läste av följande sekundtider:

- iPad: 35
- Android telefon: 36-37
- PC: 40

Så även om enhet får tid uppdaterad automatiskt från enhet kopplad till internet så är det inte exakt sekundprecision vi kan anta.

Tack för ditt intressanta inlägg!
Jag har så dålig Internet anslutning att det hackar varje gång jag försöker titta på någon videosnutt.

Men om jag uppfattar dig rätt så är din analys att lastbilen passerar ca 14:53:35. Korrekt?

Låt mig uttrycka mig så här. Jag har en del ytterligare information som jag bygger mina slutsatser på.
Citera
2017-04-14, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Är det fortfarande så att man måste blippa/betala för att gå hela vägen under jord mellan Åhléns och Centralstationen

Svar Ja.
Citera
2017-04-14, 18:13
Medlem
Rampljus-horans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jihadjones

Jag tänker inte på civilaren i förgrunden utan på mannen till vänster i bakgrunden (vid Nilson shoes).
Citera
2017-04-14, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jihadjones

Det hoppas jag faktiskt på. Att i en sådan situation visa upp en polislegitimation och vara klädd som en "first responder" som kan synas när de drar ett offer i säkerhet är att be om att bli förhörd.
Citera
2017-04-14, 18:18
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Tack för ditt intressanta inlägg!
Jag har så dålig Internet anslutning att det hackar varje gång jag försöker titta på någon videosnutt.

Men om jag uppfattar dig rätt så är din analys att lastbilen passerar ca 14:53:35. Korrekt?

Låt mig uttrycka mig så här. Jag har en del ytterligare information som jag bygger mina slutsatser på.
Nej, jag har inte kontrollmätt fram till :35.
Men ser nu att en annan några inlägg tidigare gjort det och anser tiden kunna vara :35 +/-1 sek. Och det känns väl trovärdigt.

- Så du bör kunna anta att bilen passerar kamerapositionen vid kameraenhetens tid 14:53:35 +/-1 sek.
Men vi vet ju egentligen inte hur väl kameraenhetens tid överensstämmer med verklighetens tid.
Senast redigerad av JonasFB 2017-04-14 kl. 18:20.
Citera
2017-04-14, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Man hör en knall strax efteråt, följt av en rökpuff. Detta är inte den högre dova smäll som man hör och ser på filmen från andra hållet. Uppenbarligen detonerade brandbomben i flera steg.
eller däcken exploderar...
Citera
2017-04-14, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Scenariot är rimligt.

Han lossar ölkaggar fulla med öl. Sen? Har han lastat tomma ölkaggar? Så borde det vara med fasta leveranser. Slutligen på med pallyften. Sedan stänger han liften. Lastbilen blir kapad.

Kan då lasten se ut på detta sätt sedan de skurit upp sidan på lastbilen som många säger med hög hastighet kraschat in i Åhléns?

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2017/04/08/21/3F0F339A00000578-4392736-This_is_the_truck_which_was_used_to_kill_at_least_ four_people_an-a-3_149168 2109210.jpg

Den mest oroande frågan är dock om han medvetet/omedvetet lastat ölkaggar med explosiva ämnen i som myndigheterna inte vill delge allmänheten?

Eller som min far brukade säga: Bollen är rund, allt kan hända.

Ja så går det till. Lämna 4 hämta 4 typ. Kan ju skilja något i antal.
Tveksamt om kaggarna står kvar vid en krasch. Dom spänns ju fast för att klara normal färd, om man inte är jätte noga.

Det som jag finner mest intressant är att liften var lite öppen på bilderna efter kraschen. Det innebär att chauffören stått någonstans och fällt upp liften, troligen vid knapparna för att fälla upp sista biten. Det är fredag han vill hem. Hur kan han då inte sett RA tydligare? Hur kan han inte hunnit fram till hytten? Varför ställa sig framför bilen, jag hade slitit upp dörren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in