Citat:
Ursprungligen postat av
Jaqk
Och efter 8:40 ser du exakt den bild som du och jag har debatterat tidigare. Gatan är tom och killen i grå munkjacka och blå keps är på väg från höger till vänster i bild. (För övrigt samma kille som föser bort han som bankar med järnröret alldeles i början av reza ck:s film.)
Ja, det är samma bild. Man ser förmodligen han som tar det fotot också. Civilpolisen (?) i grå tröja går dock fram och tillbaka konstant så en liknande bild skulle ha kunnat tas vid flera tillfällen.
Man hör en knall strax efteråt, följt av en rökpuff. Detta är inte den högre dova smäll som man hör och ser på filmen från andra hållet. Uppenbarligen detonerade brandbomben i flera steg.
Menar du att denna film skulle ha filmats efter att dom fått bort alla de människor som filmade i den andra filmen som man ser från andra hållet (den som länkats massa gånger)? Jag betvivlar det.
Däremot så verkar polisen ha varit på plats väldigt snabbt. De där tiderna med 14:57 som anges eller vad det var som när första polispatrullen var på plats är, kan det verkligen stämma? Det måste syfta på den första bilen som anländer efter att ha blivit ditkommenderad via radion. Civilpolis tycks dock vara på plats väldigt, väldigt snabbt. Det kan också ha varit så att de i princip redan var på platsen. Det är väl förmodligen inte ovanligt med civilpoliser som rör sig på denna plats. Om han i grå tröja nu verkligen är polis (vilket man dock får förmoda med tanke på den rollen han ikläder sig). Han har dock inte dragit upp den polisbricka han har kring halsen. Civilpoliser har, vad jag förstått, ett polis-ID i en rem runt halsen som de döljer innanför tröjan. Detta polis-ID kan de snabbt dra fram i sådana här situationer så kollegor kan skilja dom från civilister.