2017-04-14, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
---
Notera även att uppgifterna att han skulle ha varit efterlyst för terrorbrott i hemlandet bör tas med försiktighet: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=83&grupp=23893&artikel=66 73479

Borde gå att kontrollera.

Uzbekistans utrikesminister idag:

Citat:
Department of internal affairs of the Samarkand region filed a suit against him ( Akilov ) and investigated a criminal case for offences under articles 127, 244 and 244-1 of the Criminal code of the Republic of Uzbekistan. He, in particular, is accused of involving minors in antisocial behaviour, production or dissemination of materials containing threat to public security and public order, creation, guidance, participation in religious extremist, separatist, fundamentalist or other banned organizations.
http://news.uzreport.uz/news_2_e_150686.html

Skulle förvåna om Uzbekistan fabricerar de här uppgifterna.
Citera
2017-04-14, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Övervakningsfilmen från butiken är en film på filmen. Någon har alltså filmat en skärm med sin mobiltelefon. Antagligen ville den som ägde eller jobbade i butiken så fort som möjligt sälja filmen till Aftonbladet/Expressen eller bara lägga ut den på nätet.

Jag misstänker att klockslag i sådana där kameror anges via nätet eller på annat digitalt vis så jag tror de alltid har rätt tid. Eller?

Man bör kunna räkna ut tidpunkten för kraschen rätt så exakt med utgångspunkt från när lastbilen passerade butiken. Exakt vilken butik det är kan man se på andra filmer. Man känner igen klädesplaggen som står ute på gatan.
Man kan nog anta att det är kopplat till en nätansluten dator som ger tiden till kameran. Såg att det var filmat på skärm och la till det ”omedelbart”, men du hann svara innan dess.
Citera
2017-04-14, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeoilman
Så ett troligt scenario när bilen stjäls:
* chauffören lossar det han ska lossa. Han har garanterat en palldragare eller någon form av pirra, denna ska tillbaka in i bilen så han lämnar garanterat liften nere.
* han går tillbaka med palldragaren, går ur bilen och stänger liften med fjärren. (Då det lämnas en lucka, för det går inte stänga hela vägen med fjärren av de säkerhet. Bilen ska stå still vid stängning. )
* precis i ögonblicket mellan fjärr stängning och manuell stängning så stjäls bilen.

Scenariot är rimligt.

Han lossar ölkaggar fulla med öl. Sen? Har han lastat tomma ölkaggar? Så borde det vara med fasta leveranser. Slutligen på med pallyften. Sedan stänger han liften. Lastbilen blir kapad.

Kan då lasten se ut på detta sätt sedan de skurit upp sidan på lastbilen som många säger med hög hastighet kraschat in i Åhléns?

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2017/04/08/21/3F0F339A00000578-4392736-This_is_the_truck_which_was_used_to_kill_at_least_ four_people_an-a-3_149168 2109210.jpg

Den mest oroande frågan är dock om han medvetet/omedvetet lastat ölkaggar med explosiva ämnen i som myndigheterna inte vill delge allmänheten?

Eller som min far brukade säga: Bollen är rund, allt kan hända.
Senast redigerad av Utredaren 2017-04-14 kl. 17:18.
Citera
2017-04-14, 17:04
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Om klockan var rätt inställd på övervakningskameran i butiken som filmade när lastbilen körde förbi, passerade den där 14:53:35.
Nog ingen kamera av nyare modell, bildkvalitén är låg. Kan iofs även vara den som lagt ut videon som använt förmycket förstörande komprimering, de har även zoomat in i original sekvensen så tidsstämpeln bara stämpeln syns bara i början. Ser ut som om någon filmat av övervakningsmonitorn med mobil.

Stort tack!
Det var en MYCKET intressant uppgift som ligger väl i linje med det scenario jag tror på.
Det implicerar en kraschtidpunkt som ligger närmare 14:53:45 kanske t o m någon sekund tidigare.
Citera
2017-04-14, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Bilden bör vara tagen 14:53:50-14:54:10. Intressant!

Nej, det är ett missförstånd. Se min invändning här: (FB) Terrordådet på Drottninggatan i Stockholm (2017-04-07)
Citera
2017-04-14, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rampljus-horan
Är mannen som står till vänster på bilden (vid Nilson shoes) samma man som höll i pistolen? Han har något i handen.

https://www.gangrapesweden.com/stockholm/swedishmigration99.jpg

Det är nog den slutsatsen som den som publicerat fotot vill att vi skall dra. Det är däremot alltför långt mellan de två ögonblicksmomenten för att objektivt och okritiskt dra den slutsatsen.

Däremot är det fullständigt klart att de av polisen tillåts att posera eftersom allmänheten hålls undan i bakgrunden.
Citera
2017-04-14, 17:12
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Vilken är den bäst bestämda tiden du använder för att säga detta?

Finns det över huvud taget någon tidsangivelse som kan kopplas så exakt som +/-5 sekunder i denna händelse?

Nyfiken!

Min kommentar skrev jag innan jag läst inlägget om att lastbilen passerar övervakningskameran 14:53:35.
Jag byggde det då på en sammanställning av en massa uppgifter. Jag jobbar med en uppdatering av min sammanfattning som behöver revideras på några punkter.
Jag hoppas verkligen att tidsangivelsen 14:53:35 är korrekt. Jag skulle dock gärna få in uppgift om första samtalet till 112 som jag antar skedde någonstans 14:53:25-14:53:40.
Citera
2017-04-14, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaqk
Och efter 8:40 ser du exakt den bild som du och jag har debatterat tidigare. Gatan är tom och killen i grå munkjacka och blå keps är på väg från höger till vänster i bild. (För övrigt samma kille som föser bort han som bankar med järnröret alldeles i början av reza ck:s film.)

Bilden du nämner är alltså inte tagen tidigt, utan sent i förloppet, men ändå innan brandmännen var på plats.

Håller med. Man ska se att civilaren som stoppar killen med röret börjar gå ut mot övergångsstället och skrika efter 30 sekunder. Igår kom vi överens att Reza ck videon startar efter 10-30 sekunder efter kraschen.

Med dessa saker i åtanke så tas bilden mellan 40-70 sekunder efter kraschen.
Citera
2017-04-14, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Min kommentar skrev jag innan jag läst inlägget om att lastbilen passerar övervakningskameran 14:53:35.
Jag byggde det då på en sammanställning av en massa uppgifter. Jag jobbar med en uppdatering av min sammanfattning som behöver revideras på några punkter.
Jag hoppas verkligen att tidsangivelsen 14:53:35 är korrekt. Jag skulle dock gärna få in uppgift om första samtalet till 112 som jag antar skedde någonstans 14:53:25-14:53:40.
Övervakningskameran visar 14:53:06 i början, sen försvinner den ur bild, jag klockade tiden från 06 till lastbilen passerade. Diff kanske +- 1 sek.
Citera
2017-04-14, 17:19
Medlem
Smegmas avatar
Någon insatt som kan svara på följande;

Eftersom att det sägs att utredningen mot denna avskyvärda barbaren kan komma att ta upp till ETT ÅR och skitkuken har ett utvisningsbeslut mot sig, är det då vi svenska skattebetalare som under denna tiden ska betala dennes uppehälle?

Han kostar ju lätt 6000 kronor om dygnet. Ta det ggr antalet dagar han ska sitta bara för väntan på rättegång, man blir fan mörkrädd.

Vore inte en ståplats i Nybroviken ett billigare alternativ?

Citera
2017-04-14, 17:22
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaqk
Och efter 8:40 ser du exakt den bild som du och jag har debatterat tidigare. Gatan är tom och killen i grå munkjacka och blå keps är på väg från höger till vänster i bild. (För övrigt samma kille som föser bort han som bankar med järnröret alldeles i början av reza ck:s film.)
Ja, det är samma bild. Man ser förmodligen han som tar det fotot också. Civilpolisen (?) i grå tröja går dock fram och tillbaka konstant så en liknande bild skulle ha kunnat tas vid flera tillfällen.

Man hör en knall strax efteråt, följt av en rökpuff. Detta är inte den högre dova smäll som man hör och ser på filmen från andra hållet. Uppenbarligen detonerade brandbomben i flera steg.

Menar du att denna film skulle ha filmats efter att dom fått bort alla de människor som filmade i den andra filmen som man ser från andra hållet (den som länkats massa gånger)? Jag betvivlar det.

Däremot så verkar polisen ha varit på plats väldigt snabbt. De där tiderna med 14:57 som anges eller vad det var som när första polispatrullen var på plats är, kan det verkligen stämma? Det måste syfta på den första bilen som anländer efter att ha blivit ditkommenderad via radion. Civilpolis tycks dock vara på plats väldigt, väldigt snabbt. Det kan också ha varit så att de i princip redan var på platsen. Det är väl förmodligen inte ovanligt med civilpoliser som rör sig på denna plats. Om han i grå tröja nu verkligen är polis (vilket man dock får förmoda med tanke på den rollen han ikläder sig). Han har dock inte dragit upp den polisbricka han har kring halsen. Civilpoliser har, vad jag förstått, ett polis-ID i en rem runt halsen som de döljer innanför tröjan. Detta polis-ID kan de snabbt dra fram i sådana här situationer så kollegor kan skilja dom från civilister.
Citera
2017-04-14, 17:28
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuttarn
Håller med. Man ska se att civilaren som stoppar killen med röret börjar gå ut mot övergångsstället och skrika efter 30 sekunder. Igår kom vi överens att Reza ck videon startar efter 10-30 sekunder efter kraschen.

Med dessa saker i åtanke så tas bilden mellan 40-70 sekunder efter kraschen.

Aha. Så bilden är egentligen helt ointressant. OK. Tar tillbaka min datering då!
Ja det verkade ju knepigt att den skulle vara tagen direkt efter kraschen. Lastbilen började brinna ca 14:55:20-14:55:40 enligt den information jag har.
Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in