2017-04-14, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
Kan han slängt sig ner på sätet bredvid när han inser han inte kan styra? Då blir det logiskt att han kryper ur på passagerarsidan och skär sig på baklåret.

Jo allt är ju möjligt, men frågan är ju om man reagerar så? Försökte han hålla ordning på bilen? Eller insåg han att han snart krockar och då hade tid att krypa ihop? Han har ju bevisligen blod i ansiktet, kommer det från hans händer?

Ibland känns det som det är två personer, kanske med identiska kläder?
Citera
2017-04-14, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Först vill jag påpeka att detta inte är något jag nödvändigtvis hävdar ska ha hänt utan jag vill bara utreda möjligheten. Om han gick ut på passagerarsidan (jag har tidigare länkat en bild där man ser att passagerardörren är öppen när de drar loss lastbilen) så bör han rimligtvis ha gått bakåt längs med lastbilen och sen rundat den och sen ned i den tunnelbanenedgång som ligger precis intil: http://imgur.com/a/jEVga

Var verkligen gatan full av folk direkt efter kraschen? På denna bild ser man lastbilen innan den börjat brinna och det är väldigt tomt på folk: https://www.gangrapesweden.com/stockholm/swedishmigration99.jpg

Efter att den börjat brinna är det ju massor med rök och efter att den släckts är det massor med vitt skum. Bilden ovan bör alltså vara tagen efter kraschen men innan den börjat brinna och innan alla filmande och skrattande tonåringar kommit fram som man ser på filmen där en man slår på passagerardörren. Notera även att inga avspärrningsband finns.

För tredje gången, nej Bilden är tagen efter att en skadad har släpats från lastbilen bort till Åhléns ingång. Hon ligger fortfarande kvar och tas om hand, den lilla gruppen syns i bilden om du zoomar in. Precis intill (mer till vänster i bild) står den civila polisbilen positionerad. Den anländer efter 3:10 i filmen av reza ck, alltså 2:10 efter att lastbilen fattar eld. Du ser ju också att det ryker på bilden. Säg att du ser vad jag menar!

/// Killen i grå luvjacka och blå keps är med och motar bort killen som bankar med järnrör på förarsidan alldeles i början av samma film. Han syns i korsningen hela tiden på olika filmer, verkar ha tagit rollen som insatsledare på platsen i inledningsskedet.
Senast redigerad av Jaqk 2017-04-14 kl. 17:08.
Citera
2017-04-14, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Uzbekistans utrikesminister: Varnade Sverige för Rakhmat Akilov.

Uzbekistans säkerhetstjänst varnade svenska myndigheter för Rakhmat Akilov före terrordådet i Stockholm. Det uppger Uzbekistans utrikesminister för Reuters.

Ministern uppger också att svenska myndigheter fått information om 39-åringen före terrordådet. Uppgifterna ska ha kommit från Uzbekistans säkerhetstjänst via ett annat västerländskt land.

Kommer vi få veta hela sanningen i detta om Svenska myndigheter har gjort bort sig?

MGM är tadjik som radikaliserats i Turkiet . Undrar om inte Uzbekistan försöker ta åt sig lite av äran nu?
Citera
2017-04-14, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Hela artikeln är knepig. Om det inte är den "förvirrade" lastbilschauffören som larmat 14:52 så är det helt uteslutet att ett larm kommit in 14:52.

Inte alls uteslutet, vem som helst som bevittnade kapningen kan ju ha ringt.
Citera
2017-04-14, 16:16
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
T-centralen där går tunnelbanan - alla tåg går förbi där.
Centralstationen ligger på Vasagatan - där går alla tåg till andra städer.

Ja, när man går ner till T-centralen i den nedgång som är närmast lastbilen / Åhlens.
( det är T-centralen Norra ) kan man gå igenom hela perrongen och komma till andra sidan. Det är T-centralen södra.

(...)

Om man går från T- centralen Norra biljetthall, tar du rulltrappan ( där är GM fotad )
kommer du ner till alla tåg. Om du inte vill åka tåg, kan du gå genom perrongen till andra biljetthallen - dvs T-centralen södra. ( det vet man att GM har gjort )

Du blippar bara ditt kort när du ska in i tunnelbanan. Inte vid utgång eller för att kliva på eller kliva av rulltrappan.

Superpedagogiskt förklarat.

Vill bara lägga till att borta vid Centralstationen och fjärrtågen går Pendeltågen också. Där kan man än så länge åka till exempelvis Märsta eller Spånga. (I juli kommer det dock att öppna nya stationer för Pendeltågen ännu längre ner i underjorden.)

Inget tyder väl på det, men GM kan ha haft i åtanke att ta pendeln till Märsta när han började springa ditåt.

Är det fortfarande så att man måste blippa/betala för att gå hela vägen under jord mellan Åhléns och Centralstationen, eller är det omgjort nu?
Borde kanske inte yttra mig, är så sällan i city numera och det byggs som bara den.
Citera
2017-04-14, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Enligt expressens uppgifter var hos ju handelsresande och åkte av den anledningen ofta till Turkiet. Vad hon "handlade" med framgick dock inte

Undrar hur reste han? Det är långt i mellan Turkiet och Uzbekistan. Man måste åka via flera mer eller mindre farliga länder flera tusen kilometer. Nej, svårt att tro att detta stämmer.
Citera
2017-04-14, 16:22
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Tack.
Jag kan inte de exakta tiderna, men 500 m på 50, 60 eller 70 km/h tar resp. 25 - 29 – 36 sek.
50 km är fort på en gata full med folk, möjligen man skulle kunna klocka hastigheten på den videon där han kör förbi en affär. Uppskatta den synliga delen i meter och den tid det tar att passera. Det lämnar jag med varm hand till den som känner sig manad.
Klickar man på OSM kartan i länken är där utsatt en hel del butiker.

Finns ett antal hundra sidor bakåt i tråden flera som uppskattat hastigheten där genom bildanalys.
Då lastbilen passerar affären (sannolikt strax efter Kungsgatan) håller den sannolikt en hastighet på ca 65 km/h (d v s den förflyttar sig ca 18 meter på 1 sekund).
Citera
2017-04-14, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Superpedagogiskt förklarat.

Vill bara lägga till att borta vid Centralstationen och fjärrtågen går Pendeltågen också. Där kan man än så länge åka till exempelvis Märsta eller Spånga. (I juli kommer det dock att öppna nya stationer för Pendeltågen ännu längre ner i underjorden.)

Inget tyder väl på det, men GM kan ha haft i åtanke att ta pendeln till Märsta när han började springa ditåt.

Är det fortfarande så att man måste blippa/betala för att gå hela vägen under jord mellan Åhléns och Centralstationen, eller är det omgjort nu?
Borde kanske inte yttra mig, är så sällan i city numera och det byggs som bara den.

Japp, blippa måste du.

Expressen och pendeltågen ligger på helt olika spår. Olika nedgångar så att säga. Pendeln till Märsta går på nått av spår 17-19. Mellan spår 1-2 där Expressen går och pendeltågen måste du antingen gå tunneln i Centralstationen eller upp via Kungsgatan.
Citera
2017-04-14, 16:25
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Angående tider så har Expressen en tidslinje enligt vilken brottet är fullbordat före kl 14.53.

Ok. Analysera detta. Polisen får veta om brottet då det är i praktiken fullbordat. De drar slutsatsen att det är ett klassiskt terrorbrott. De kontaktar SL och börjar samla in videos från andra övervakningskameror. SL hittar en gök som ser skum ut och meddelar polisen. Polisen gör en snabbanalys och skickar bilden till poliser på fältet, tror jag. Expressen får bilden antingen från SL eller en poliskälla. Om det är SL ringer de till polisen och bekräftar. Polisen säger kör. Om de fått bilden från en betrodd poliskälla då kör de utan bekräftelse. Polisen har eventuellt redan hittat mannens identitet, får man hoppas. Presskonferens är utlyst och Aftonbladet som varit upptagen med en serie "visst är det orättvist att tjejer har plågsamma menstruationer medan killarna slipper undan och vad vi ska göra åt det" får veta om bilden först på presskonferensen tillsammans med övriga latmedier. Alltså tror jag poliserna ute hade bilden långt innan presskonferensen. Jag hoppas att de även hade lyckats få fram hans identitet och om man ska dra några slutsatser av deras utsagor hade de redan börjat bevaka områden där Akilov hade synts till.

Polisens nya mediastrategi som ersatt den som Erik Fichtelius sålde en gång i tiden går ut på att lämna bara sådant som de redan är färdiga med. Eller hmmm-okeja sådant som de vill komma ut med. Exvis en bild som inte är färdigutrett men där man behöver allmänhetens och medias hjälp omedelbart. Inga öppna kort här inte. Strategiskt och med blicken på bollen. Vad vill vi, frågar de sig. Inte vad pressen och allmänheten vill.

Vad polisen vill visar sig i artikeln. Helst vill de övervaka alla. De tycker att de har för lite direktkoll på folk. I slutet av Expressenartikeln kör de med en klagolåt som egentligen är en beställning på hur de vill ha det. Mer bevakning. Jag är tveksam. Att SL bevakar är ok för det är inte en organisation med maktambitioner. Att polisen skulle få direktbevaka varje steg vi tar innebär en större risk än om SL gör för SL har inte ambitionen att göra Sverige till en SL-stat. Låter man polisen för stora befogenheter då får vi en polisstat.

Tidslinjen är TOTALT FELAKTIG. Kraschen inträffade sannolikt 14:53:50-14:54:00.
Citera
2017-04-14, 16:27
Medlem
http://www.expressen.se/nyheter/kamerorna-avslojade-rakhmat-akilovs-flykt/

"Genomgången av det omfattande videomaterialet från T-centralen visade hur den misstänkte terroristen gått ned vid t-banenedgången vid Sergels torg."

Den skrivningen är ju otillfredsställande och förvirrande. Det finns nedgångar vid Sergels Torg, men den nedgången de egentligen menar ligger vid Åhléns huvudingång, i korsningen Drottningatan - Klarabergsgatan. Det framgår också av den här skrivningen i samma artikel.

"Minuten därpå kunde en av SL:s trygghetspatruller rapportera att en lastbil kört in i en folksamling. De såg också en springande man som gav sig ned i tunnelbanesystemet vid T-centralen, nedgången vid Sergels torg, bara ett tiotal meter ifrån den brinnande Spendrupslastbilen som lämnat döda och skadade människor efter sig."

Det är väl en bekräftelse på att han tog nedgången vid Åhléns huvudingång, som vi trodde.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonny crocket
Är det dessa övningar du syftar på?

Polisens/säpos/militärens övning:
http://www.sakerhetspolisen.se/ovrigt/pressrum/aktuellt/aktuellt/2017-04-06-polismyndigheten-forsvarsmakten-och-sakerhetspolisen-ovade-terroristbekampning.html
Landstingets övning:
http://www.expressen.se/nyheter/ovade-dagen-fore--ahlens-var-ett-av-malen/

Kan du på nåt vis bekräfta att de inte samövade? Landstingets övning gick andra dagen av polisen/säpo/militärens övning, alltså samtidigt, och scenariot innefattade en attack mot Åhléns City.

Kan inte bekräfta mer än att jag läste det i någon tidning häromdagen. Tyckte inte det var så märkvärdigt eftersom vad jag hört har Landstinget övat själv inför katastrofer. Och vad jag hört fixade de den här katastrofen bra utom att någon vanlig patient skickades hem och dog. Återigen tidningsuppgifter.
Citera
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Uzbekistans utrikesminister: Varnade Sverige för Rakhmat Akilov.

Uzbekistans säkerhetstjänst varnade svenska myndigheter för Rakhmat Akilov före terrordådet i Stockholm. Det uppger Uzbekistans utrikesminister för Reuters.

Ministern uppger också att svenska myndigheter fått information om 39-åringen före terrordådet. Uppgifterna ska ha kommit från Uzbekistans säkerhetstjänst via ett annat västerländskt land.

Kommer vi få veta hela sanningen i detta om Svenska myndigheter har gjort bort sig?

Källa? Är det är sant det du skriver, borde det komma upp i msm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in