2017-04-14, 14:28
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeoilman
Fjärrkontrollen har du alltid på dig. Det är inget som sitter monterat i hytten.
Hur sparas info på fjärrskrivaren? Med skivor som lämnas in eller finns det på sticka?
Citera
2017-04-14, 14:28
Medlem
sonny crockets avatar
Citat:
Fjärrkontrollen har du alltid på dig. Det är inget som sitter monterat i hytten.
Jaha jag trodde det var en sån där sladdkontroll som brukar hänga där bak vid luckan.
Citera
2017-04-14, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
Hur sparas info på fjärrskrivaren? Med skivor som lämnas in eller finns det på sticka?

På chaufförens förarkort. På lite omoderna bilar har man färdskrivarblad som man måste spara. Men det är inte aktuellt på denna lastbil.
Citera
2017-04-14, 14:31
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Angående tider så har Expressen en tidslinje enligt vilken brottet är fullbordat före kl 14.53.

Ok. Analysera detta. Polisen får veta om brottet då det är i praktiken fullbordat. De drar slutsatsen att det är ett klassiskt terrorbrott. De kontaktar SL och börjar samla in videos från andra övervakningskameror. SL hittar en gök som ser skum ut och meddelar polisen. Polisen gör en snabbanalys och skickar bilden till poliser på fältet, tror jag. Expressen får bilden antingen från SL eller en poliskälla. Om det är SL ringer de till polisen och bekräftar. Polisen säger kör. Om de fått bilden från en betrodd poliskälla då kör de utan bekräftelse. Polisen har eventuellt redan hittat mannens identitet, får man hoppas. Presskonferens är utlyst och Aftonbladet som varit upptagen med en serie "visst är det orättvist att tjejer har plågsamma menstruationer medan killarna slipper undan och vad vi ska göra åt det" får veta om bilden först på presskonferensen tillsammans med övriga latmedier. Alltså tror jag poliserna ute hade bilden långt innan presskonferensen. Jag hoppas att de även hade lyckats få fram hans identitet och om man ska dra några slutsatser av deras utsagor hade de redan börjat bevaka områden där Akilov hade synts till.

Polisens nya mediastrategi som ersatt den som Erik Fichtelius sålde en gång i tiden går ut på att lämna bara sådant som de redan är färdiga med. Eller hmmm-okeja sådant som de vill komma ut med. Exvis en bild som inte är färdigutrett men där man behöver allmänhetens och medias hjälp omedelbart. Inga öppna kort här inte. Strategiskt och med blicken på bollen. Vad vill vi, frågar de sig. Inte vad pressen och allmänheten vill.

Vad polisen vill visar sig i artikeln. Helst vill de övervaka alla. De tycker att de har för lite direktkoll på folk. I slutet av Expressenartikeln kör de med en klagolåt som egentligen är en beställning på hur de vill ha det. Mer bevakning. Jag är tveksam. Att SL bevakar är ok för det är inte en organisation med maktambitioner. Att polisen skulle få direktbevaka varje steg vi tar innebär en större risk än om SL gör för SL har inte ambitionen att göra Sverige till en SL-stat. Låter man polisen för stora befogenheter då får vi en polisstat.

Jag gissar, säger gissar, att det är SL själva som både initierat bildletandet och hittat MGM. SL har sedan lämnat över info till polisen. Ev. har polisen kommit med en förfrågan före SL har hittat bilden, men mest troligen har de (SL) påbörjat letandet själva. Det har nog börjat direkt efter att SL-personal larmat att de sett en man springa in/ner i tunnelbanan. Tror faktiskt att de som var på plats kommit ganska långt innan polisen var med i gemet.

Vidare gissar jag att polisen inte har kunnat identifiera mannen från dessa bilder. Han verkar inte känd av polisen och blir därmed mycket svårare att känna igen och hittad. Jag tror att han blev identifierad efter gripandet.

Mina antaganden.

Edit: förtydligande
Senast redigerad av JonasFB 2017-04-14 kl. 14:38.
Citera
2017-04-14, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonny crocket
Jaha jag trodde det var en sån där sladdkontroll som brukar hänga där bak vid luckan.

Nope en lite dosa man har på sig, knapparna sitter på förarsidan bak.

Men vet vad du menar med sladdkontroll
Citera
2017-04-14, 14:32
Medlem
Pandalina4s avatar
Expressens uppgifter -Det första samtalet till SOS Alarm om terrordådet kom 14.52 på fredagseftermiddagen.
Minuten därpå kunde en av SL:s trygghetspatruller rapportera att en lastbil kört in i en folksamling. De såg också en springande man som gav sig ned i tunnelbanesystemet vid T-centralen, nedgången vid Sergels torg, bara ett tiotal meter ifrån den brinnande Spendrupslastbilen som lämnat döda och skadade människor efter sig.
Trygghetspatrullen kontaktade via sin radio SL:s så kallade trygghetscentral på Lindhagensgatan på Kungsholmen i Stockholm. Patrullen kunde lämna ett signalement på den springande mannen och vart han sprungit.
http://www.expressen.se/nyheter/kamerorna-avslojade-rakhmat-akilovs-flykt/
Citera
2017-04-14, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Tack! Nu fattar jag. Jag trodde att T-Centralen och Centralstationen var samma sak.

Nu klarnar det ju dock...alla Stockholms tunnelbanelinjer knyts alltså samman rakt under den plats där han kraschar. Kan han ha kraschat medvetet i anslutning till en tunnelbanenedgång? Jag tror mer på att han förlorade kontrollen, men ändå.

När man går ned i T-Centralen i den nedgång som är närmast lastbilen efter kraschen ( http://imgur.com/a/jEVga ) då kan man alltså sedan gå upp igen på Vasagatan? Hur långt är det sen från Vasagatan till Arlanda-expresstågen och varifrån avgår Arlanda-expresstågen?

Är det inte så att det står spärrvakter även när man går ut från tunnelbanesystemet? Måste man blippa sitt kort även när man åker rulltrappan upp och ska gå ut?

Här ser man en film där det är biljettkontroll på väg ut ur tunnelbanesystemet (börjar 3 minuter in i filmen): https://www.youtube.com/watch?v=HUw_rQilEuc

Nej, inget blipp utåt.

Arlanda express ligger på spår 1 och 2. Första spåren närmast Vasagatan så att säga. Precis bakom Max.

Går du ner vid Åhléns eller Sergel så kan du på andra änden av plattformen komma upp vid Vasagatan.
Röda och gröna linjerna går åt motsatta håll på olika våningsplan. Detta för att man ska slippa byta våningsplan om man byter mellan röd och grön linje.

Gissar att han är på våningsplanet där röda linjen går mot Fruängen. Då stämmer min spegelvända bild, på honom påväg upp, tidigare i tråden ganska så fint.
Senast redigerad av CrAcKmAn 2017-04-14 kl. 14:37.
Citera
2017-04-14, 14:36
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Kommer du ihåg vilken hastighet man kom fram till att han höll utanför optikaffären?
Typ 45, eller om det var 60. Sedan påpekade någon att man inte tagit hänsyn till "annorlunda" antal bildrutor vid nån konvertering av youtube eller nåt.

Jag tror att bilen körts i 40-60 km/h. Det är ganska fort det med.
Ställ dig nära en körbana och titta rakt tvärs körbanan (och inte snett eller längs körbanan) så ska du märka att bilarna kör förbi i en jäkla fart. Så, har nog de som var närmast på plats också upplevt det.
Citera
2017-04-14, 14:36
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
På chaufförens förarkort. På lite omoderna bilar har man färdskrivarblad som man måste spara. Men det är inte aktuellt på denna lastbil.

Ursäkta jag frågar så mycket, förarkortet, satt det kvar i lastbilen eller hade riktiga föraren det på sig?
Är det som ett passerkort där man markerar början på jobb och sedan använder för att logga ut för dagen?
Citera
2017-04-14, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Uzbekistans utrikesminister: Varnade Sverige för Rakhmat Akilov

Finns inte så många som Uzbekistan har samarbete med. USA är en viktig samarbetspartner som så sent som 2015 ville försäkra landet om deras relationer.

Diplomatic visits

Jag delar Magnus Ranstorps syn på att man ska ta Uzbekistans uppgifter med nypa salt.

"Magnus Ranstorp, forskningschef vid Centrum för assymetriska hot- och terrorismstudier vid Försvarshögskolan i Stockholm, är mycket skeptisk till uppgifterna från Uzbekistans utrikesminister."

– Uzbekistan har ett intresse av att göra den här kopplingen, säger han.

– Kan de inte precisera vad de grundar bedömningen på är de här uppgifterna inte värda mycket, säger Magnus Ranstorp till SvD

https://www.svd.se/terrorexpert-uzbekistan-vill-sla-sverige-pa-nasan/om/terrordadet-i-stockholm
Citera
2017-04-14, 14:43
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Nu såg jag inte blåvitt, men om vi går på din teori, var tar GM vägen senare ?
Om han går längs med bilen bakåt, var går han senare, går han ut på Drottninggatan ?
Det pinntjockt med folk där. Alla tror det är en olycka.
ELLER: går han Mäster Samuelsgatan ner ?
Om han går mäster Samuels gatan, tar han sig ner till tuben till Vasagatan, vid Klara kyrka.
Först vill jag påpeka att detta inte är något jag nödvändigtvis hävdar ska ha hänt utan jag vill bara utreda möjligheten. Om han gick ut på passagerarsidan (jag har tidigare länkat en bild där man ser att passagerardörren är öppen när de drar loss lastbilen) så bör han rimligtvis ha gått bakåt längs med lastbilen och sen rundat den och sen ned i den tunnelbanenedgång som ligger precis intil: http://imgur.com/a/jEVga

Var verkligen gatan full av folk direkt efter kraschen? På denna bild ser man lastbilen innan den börjat brinna och det är väldigt tomt på folk: https://www.gangrapesweden.com/stockholm/swedishmigration99.jpg

Efter att den börjat brinna är det ju massor med rök och efter att den släckts är det massor med vitt skum. Bilden ovan bör alltså vara tagen efter kraschen men innan den börjat brinna och innan alla filmande och skrattande tonåringar kommit fram som man ser på filmen där en man slår på passagerardörren. Notera även att inga avspärrningsband finns.
Citera
2017-04-14, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Typ 45, eller om det var 60. Sedan påpekade någon att man inte tagit hänsyn till "annorlunda" antal bildrutor vid nån konvertering av youtube eller nåt.

Jag tror att bilen körts i 40-60 km/h. Det är ganska fort det med.
Ställ dig nära en körbana och titta rakt tvärs körbanan (och inte snett eller längs körbanan) så ska du märka att bilarna kör förbi i en jäkla fart. Så, har nog de som var närmast på plats också upplevt det.
Det är rimlig hastighet, det är som du säger fort nog. Troligen svårt att komma upp i högre hastighet i de omständigheterna. Vet inte om övervakningskameror har någon liten time laps funktion för att spara utrymme/minne. Men det borde finnas korrekt tidsangivelse i originalfilmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in