Citat:
Ursprungligen postat av
Ikea-Kamprad
Angående tider så har Expressen en tidslinje enligt vilken brottet är fullbordat före kl 14.53.
Ok. Analysera detta. Polisen får veta om brottet då det är i praktiken fullbordat. De drar slutsatsen att det är ett klassiskt terrorbrott. De kontaktar SL och börjar samla in videos från andra övervakningskameror. SL hittar en gök som ser skum ut och meddelar polisen. Polisen gör en snabbanalys och skickar bilden till poliser på fältet, tror jag. Expressen får bilden antingen från SL eller en poliskälla. Om det är SL ringer de till polisen och bekräftar. Polisen säger kör. Om de fått bilden från en betrodd poliskälla då kör de utan bekräftelse. Polisen har eventuellt redan hittat mannens identitet, får man hoppas. Presskonferens är utlyst och Aftonbladet som varit upptagen med en serie "visst är det orättvist att tjejer har plågsamma menstruationer medan killarna slipper undan och vad vi ska göra åt det" får veta om bilden först på presskonferensen tillsammans med övriga latmedier. Alltså tror jag poliserna ute hade bilden långt innan presskonferensen. Jag hoppas att de även hade lyckats få fram hans identitet och om man ska dra några slutsatser av deras utsagor hade de redan börjat bevaka områden där Akilov hade synts till.
Polisens nya mediastrategi som ersatt den som Erik Fichtelius sålde en gång i tiden går ut på att lämna bara sådant som de redan är färdiga med. Eller hmmm-okeja sådant som de vill komma ut med. Exvis en bild som inte är färdigutrett men där man behöver allmänhetens och medias hjälp omedelbart. Inga öppna kort här inte. Strategiskt och med blicken på bollen. Vad vill vi, frågar de sig. Inte vad pressen och allmänheten vill.
Vad polisen vill visar sig i artikeln. Helst vill de övervaka alla. De tycker att de har för lite direktkoll på folk. I slutet av Expressenartikeln kör de med en klagolåt som egentligen är en beställning på hur de vill ha det. Mer bevakning. Jag är tveksam. Att SL bevakar är ok för det är inte en organisation med maktambitioner. Att polisen skulle få direktbevaka varje steg vi tar innebär en större risk än om SL gör för SL har inte ambitionen att göra Sverige till en SL-stat. Låter man polisen för stora befogenheter då får vi en polisstat.
Jag gissar, säger gissar, att det är SL själva som både initierat bildletandet och hittat MGM. SL har sedan lämnat över info till polisen. Ev. har polisen kommit med en förfrågan före SL har hittat bilden, men mest troligen har de (SL) påbörjat letandet själva. Det har nog börjat direkt efter att SL-personal larmat att de sett en man springa in/ner i tunnelbanan. Tror faktiskt att de som var på plats kommit ganska långt innan polisen var med i gemet.
Vidare gissar jag att polisen inte har kunnat identifiera mannen från dessa bilder. Han verkar inte känd av polisen och blir därmed mycket svårare att känna igen och hittad. Jag tror att han blev identifierad efter gripandet.
Mina antaganden.
Edit: förtydligande