2017-04-14, 13:44
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Den övriga delen kan vara hur vinklad som helst men 14:52 är 14:52.
Vad är klockan när det visar 14.52.49? (Fejkat klockslag)
14.52 eller 14.53?
Avrundat eller inte?
Citera
2017-04-14, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeoilman
Nja alltså det går inte att se precis vad som helst. Det är inte som att bilen följs av en gps. Färdskrivaren registrerar kör-tider, rast-tider , annat arbete.. hastighet går också att se vid specifika tider. Så- polis bör ju utifrån färdskrivar infon kunna lista ut när den åker från restaurangen. Sen kan dom se vilken hastighet han hållt fram till krocken. Förutsatt att färdskrivaren fungerade.

Tack, det krävs nog lite utredning.

En annan fråga jag har är uppgiften från Aftonbladet att den legitime chauffören står bakom lastbilen och lastar av ölfaten. Då borde liften var nedsänkt och vid Åhléns är den uppe. En ovan förare är väl inte expert på liften. Klart han kunde ju kapat lastbilen innan liften var nere.

http://editorialtools.aftonbladet.se/lastbilsattacken/

Har du någon tanke om det.
Senast redigerad av Utredaren 2017-04-14 kl. 13:56.
Citera
2017-04-14, 13:51
Medlem
PapaEmeritus99s avatar
Jag tror att chauffören har något med detta att göra. Eller vad tror ni?
Citera
2017-04-14, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Jag har hela tiden uppfattat det som att han fastnade/släpade med en betongsugga under L-bilen och därav fick problem med styrningen..?

Det var vid Bryggargatan / Drottninggatan som föraren förlorar kontrollen över fordonet.
Vad som exakt hände, får utredningen visa.
Dessa betongsuggor slungades, flög eller kastades åt sidan när han dundrade förbil.
Citera
2017-04-14, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandpa
Vad är klockan när det visar 14.52.49? (Fejkat klockslag)
14.52 eller 14.53?
Avrundat eller inte?

Vet inte. Min tanke är att SOS Alarm ringer larmet till Polis 14:53 (dvs 14:53:01 till 14:53:59).

Larmtiden hos SOS Alarm är inte offentliga uppgifter så Polis ger sin larmtid av utredningstekniska skäl. Inget fel tycker jag. Mer vet vi inte.
Citera
2017-04-14, 13:58
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Vet inte. Min tanke är att SOS Alarm ringer larmet till Polis 14:53 (dvs 14:53:01 till 14:53:59).

Larmtiden hos SOS Alarm är inte offentliga uppgifter så Polis ger sin larmtid av utredningstekniska skäl. Inget fel tycker jag. Mer vet vi inte.
Jag tänkte mest på att det kan vara den felkällan som tar upp ett par sidor här...
Från 14.52.01 till 14.53.59 går det nästan 2 minuter.
Senast redigerad av Grandpa 2017-04-14 kl. 14:01.
Citera
2017-04-14, 14:04
Medlem
Citat:
Raksträckan ner till Åhléns är 500 meter. Jag vill inte vara ofin men om du kunde komplettera med tidsangivelser för detta så ger det merinfo. Tack på förhand. Innan de 500 meter inga hinder under de 500 meter betonghinder.

Mycket bra sammanställning tack
Tack.
Jag kan inte de exakta tiderna, men 500 m på 50, 60 eller 70 km/h tar resp. 25 - 29 – 36 sek.
50 km är fort på en gata full med folk, möjligen man skulle kunna klocka hastigheten på den videon där han kör förbi en affär. Uppskatta den synliga delen i meter och den tid det tar att passera. Det lämnar jag med varm hand till den som känner sig manad.
Klickar man på OSM kartan i länken är där utsatt en hel del butiker.
Citera
2017-04-14, 14:05
Medlem
Citat:
Tack, det krävs nog lite utredning.

En annan fråga jag har uppgiften från Aftonbladet att den legitime chauffören står bakom lastbilen och lastar av ölfaten. Då borde liften var nedsänkt och vid Åhléns är den uppe. En ovan förare är väl inte expert på liften. Klart han kinden ju kapat lastbilen innan liften var nere.

Har du någon tanke om det.

Det har jag faktiskt funderat på.
Liften styrs av en fjärrkontroll alternativt av knapparna bak. Så skulle liften varit nere så har han stannat och gått ur och fällt upp liften. Chauffören kan ju levererat klart och fällt upp liften. Men det känns som RA haft lite för mycket tur för att jag ska känna mig helt tillfreds.

Moderna bilar har också funktionen att liften interna stängas sista biten med fjärren utan det måste göras manuellt med knapparna. Säkerhetsåtgärd. Så liften har stängts med fjärren skulle jag gissa på. Vilken man kan ägna några tankar åt för då har chauffören stått bredvid bilen och fällt upp så mycket det går med fjärren. Men inte stängt igen sista biten.
Citera
2017-04-14, 14:06
Medlem
Angående tider så har Expressen en tidslinje enligt vilken brottet är fullbordat före kl 14.53.

Citat:
14.52: SOS Alarm får in första samtalet om terrordådet.
14.53: En trygghetspatrull från SL ser en springande man som tar sig ned i T-centralens t-bana vid Sergels torg. Patrullen anropar SL:s trygghetscentral.
Ca 14.55: Den springande mannen fångas på bild nere i tunnelbanan. Efter att ha sprungit förbi gröna linjens och blåa linjens perronger tar han sig ut på Vasagatan.
Ca 15.00: Inom fem tio minuter från trygghetspatrullens anrop börjar en utredare på SL:s trygghetscentral spola tillbaka videomaterialet från T-centralen i jakt på den eftersökte mannen. SL ger sedan tidsangivelserna till polisens bildanalysgrupp som kan plocka ut bilderna.
17.18: Expressen kan publicera bilden från tunnelbanan.
17.50: Polisen går ut med bilden med uppmaningen att de vill komma i kontakt med mannen på bilden.
19.55: Rakhmat Akilov grips i Märsta. De första poliserna på plats har vittnat om att allmänhet som sett bilden hört av sig till myndigheten.

Ok. Analysera detta. Polisen får veta om brottet då det är i praktiken fullbordat. De drar slutsatsen att det är ett klassiskt terrorbrott. De kontaktar SL och börjar samla in videos från andra övervakningskameror. SL hittar en gök som ser skum ut och meddelar polisen. Polisen gör en snabbanalys och skickar bilden till poliser på fältet, tror jag. Expressen får bilden antingen från SL eller en poliskälla. Om det är SL ringer de till polisen och bekräftar. Polisen säger kör. Om de fått bilden från en betrodd poliskälla då kör de utan bekräftelse. Polisen har eventuellt redan hittat mannens identitet, får man hoppas. Presskonferens är utlyst och Aftonbladet som varit upptagen med en serie "visst är det orättvist att tjejer har plågsamma menstruationer medan killarna slipper undan och vad vi ska göra åt det" får veta om bilden först på presskonferensen tillsammans med övriga latmedier. Alltså tror jag poliserna ute hade bilden långt innan presskonferensen. Jag hoppas att de även hade lyckats få fram hans identitet och om man ska dra några slutsatser av deras utsagor hade de redan börjat bevaka områden där Akilov hade synts till.

Polisens nya mediastrategi som ersatt den som Erik Fichtelius sålde en gång i tiden går ut på att lämna bara sådant som de redan är färdiga med. Eller hmmm-okeja sådant som de vill komma ut med. Exvis en bild som inte är färdigutrett men där man behöver allmänhetens och medias hjälp omedelbart. Inga öppna kort här inte. Strategiskt och med blicken på bollen. Vad vill vi, frågar de sig. Inte vad pressen och allmänheten vill.

Vad polisen vill visar sig i artikeln. Helst vill de övervaka alla. De tycker att de har för lite direktkoll på folk. I slutet av Expressenartikeln kör de med en klagolåt som egentligen är en beställning på hur de vill ha det. Mer bevakning. Jag är tveksam. Att SL bevakar är ok för det är inte en organisation med maktambitioner. Att polisen skulle få direktbevaka varje steg vi tar innebär en större risk än om SL gör för SL har inte ambitionen att göra Sverige till en SL-stat. Låter man polisen för stora befogenheter då får vi en polisstat.
Citera
2017-04-14, 14:07
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Raksträckan ner till Åhléns är 500 meter. Jag vill inte vara ofin men om du kunde komplettera med tidsangivelser för detta så ger det merinfo. Tack på förhand. Innan de 500 meter inga hinder under de 500 meter betonghinder.

Mycket bra sammanställning tack
"Jag vill inte vara ofin" men nog hade han problem med lejon även vid rundturen.
Kammarkargatan x Drottninggatan söderut: https://www.google.se/maps/@59.33783,18.0573917,3a,75y,152.14h,80.69t/data=!3m6!1e1!3m4!1sqrkEOs9WM55VrZLHMbkPBw!2e0!7i1 3312!8i6656
Citera
2017-04-14, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Tack.
Jag kan inte de exakta tiderna, men 500 m på 50, 60 eller 70 km/h tar resp. 25 - 29 – 36 sek.
50 km är fort på en gata full med folk, möjligen man skulle kunna klocka hastigheten på den videon där han kör förbi en affär. Uppskatta den synliga delen i meter och den tid det tar att passera. Det lämnar jag med varm hand till den som känner sig manad.
Klickar man på OSM kartan i länken är där utsatt en hel del butiker.

Tack. Det finns en analys bak i tråden men skulle ta lång tid att hitta. Det verkar vara komplicerat med bildrutor mm också.
Citera
2017-04-14, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeoilman
Det har jag faktiskt funderat på.
Liften styrs av en fjärrkontroll alternativt av knapparna bak. Så skulle liften varit nere så har han stannat och gått ur och fällt upp liften. Chauffören kan ju levererat klart och fällt upp liften. Men det känns som RA haft lite för mycket tur för att jag ska känna mig helt tillfreds.

Moderna bilar har också funktionen att liften interna stängas sista biten med fjärren utan det måste göras manuellt med knapparna. Säkerhetsåtgärd. Så liften har stängts med fjärren skulle jag gissa på. Vilken man kan ägna några tankar åt för då har chauffören stått bredvid bilen och fällt upp så mycket det går med fjärren. Men inte stängt igen sista biten.

Tack. En del av det som du skriver förstår jag av ett tidigare arbete jag haft. Helt klart finns det obesvarade frågor om det här.
Senast redigerad av Utredaren 2017-04-14 kl. 14:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in