2017-04-14, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Intressant info i Expressenartikeln (om sant).
De säger att det är en "SL-utredare" som hittar MGM i filmaterialet och sedan ger exakta tidsuppgifter till polisen som då "enkelt" kan plocka fram bilderna. Intressant. Det är alltså inte polisens bildanalysgrupp som *hittat* bilderna utan SL.

Står även att SL-personal sett en man springa ner i tunnelbanan och då larmat denne SL-utredare som kunde hitta bilderna. Det är - om Expressen har rätt - SL som är vittnen och hittat bilderna.

Det var ny info för mig.

Ja, som jag så ofta säger, Nej, är det sant eller har du läst det i Expressen?

Ett gammalt ordspråk inom tidningsvärlden.
Citera
2017-04-14, 12:47
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag visste inte att det fanns andra tider allra minst en Expressen artikel med tid 14: 52. Det kan vara samma larm man rapporterar. Hade jag vetat att det fanns andra tider hade jag skrivit det.

Jag vet fortfarande inte om detta är första larm. Framför allt vet jag inte när lastbilen svänger in på Drottninggatan 500 meter från Åhléns och när exakt den kör in i Åhléns där.

Åklagaren har nog mer tider. Från kameran i butiken där lastbilen kör förbi. Från folk uppe på Drottninggatan som säkert ringde. Från alla butiker som har kameror. Folk måste ha kastat sig in i butikerna längs gatan. Det blir en lång förundersökning.
Alla dessa som filmade bör ju ha tider?
Har alla lastbilar färdskrivare? Då måste man väl se när bilen körde iväg?
Citera
2017-04-14, 12:50
Medlem
Citat:
Jag har läst vidare i ditt ganska långa citat. Kan inte hitta att det skulle vara det första larmet. Eller menar du det första larmet i citatet, dvs polisen till allmänheten första rapporterade larm. I så fall är det också det enda larmet, i citatet vill säga.

Det kan ju funnits larm tidigare.

DITT CITAT INKOPIERAT

7 april 2017 14.53
Polisen får samtal via SOS Alarm om att någon person i fordon har skadat andra personer på Drottninggatan i närheten av Klarabergsgatan.

Lång diskussion om tider som är ganska förvirrande. Kl 14.53 kom larmet till polisen. Kl 14.52 till SOS Alarm. Enligt polisen hade fordonet redan skadat folk. Alltså hade det pågående brottet varit igång ett tag och vi vet inte när det påbörjades. I media har det sagts kl 14.30. Det måste vara en cirka uppgift. Om man ska tro polisens uppgifter hade fordonet redan skadat folk på Drottninggatan i närheten av Klarabergsgatan kl 14.52. Vi kan kanske anta att det var kl 14.50 för att det tog nog folk tid att samla sig, ta fram telefonen och ringa. Har för mig att brottet var fullbordat kl 14.55.
Citera
2017-04-14, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
Åklagaren har nog mer tider. Från kameran i butiken där lastbilen kör förbi. Från folk uppe på Drottninggatan som säkert ringde. Från alla butiker som har kameror. Folk måste ha kastat sig in i butikerna längs gatan. Det blir en lång förundersökning.

Transportstyrelsen Färdskrivare och färdskrivarkort
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Kor--och-vilotider/Fardskrivare/

Polisen la ju vantarna på lastbilen så dom har sekundtider.
Citera
2017-04-14, 12:56
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Det är väl det troliga, stod någonstans att han tagits av turken när han försökte resa in i Syrien för att ansluta till IS. Men blev tillbaka skickad till Sverige.
Det som talar mot att Turkiet tagit honom är att de brukar vara rätt så frispråkiga och gå ut i media när de haffat någon IS-resenär eller någon med terroristkopplingar från annat EU-land.
Citera
2017-04-14, 12:56
Medlem
Tpirs avatar
Det är massa helikoptrar som trålar runt över Stockholm och Sollentuna nu. Någon som vet om det har med detta att göra? Nya gripanden på gång?
Citera
2017-04-14, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW

Ja alla tunga fordon som används i yrkestrafik har färdskrivare. Denna har en digital, så den kommer också berätta hur fort GM körde.
Citera
2017-04-14, 12:59
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ja, som jag så ofta säger, Nej, är det sant eller har du läst det i Expressen?

Ett gammalt ordspråk inom tidningsvärlden.
Ja, man ska inte helt och fullt tro på media och kanske med än större skepsis för vissa specifika. Men jag tycker inte vi ska avfärda denna info som "mest troligen falsk" som man nästan, säger nästan, kan tolka din kommentar till.

Expressen hävdar att de publicerade bilden före polisen visade den på presskonferensen. Det borde vara möjligt att kunna verifiera, möjligen. Och skulle det stämma, så indikerar ju det en viss "direktkälla" till SL, eller möjligen polisen. Vilket skulle troliggöra deras info om vem som egentligen hittade *bilden*.

/// inget märkligt i sig att de som övervakar tunnelbanan är de som också hittar bilden. Men det var kanske inte polisens analysgrupp ... de fick den bara serverad.
Citera
2017-04-14, 13:06
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tpir
Det är massa helikoptrar som trålar runt över Stockholm och Sollentuna nu. Någon som vet om det har med detta att göra? Nya gripanden på gång?

Webbhallen blev rånad i Sollentuna?
Citera
2017-04-14, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Ja, man ska inte helt och fullt tro på media och kanske med än större skepsis för vissa specifika. Men jag tycker inte vi ska avfärda denna info som "mest troligen falsk" som man nästan, säger nästan, kan tolka din kommentar till.

Expressen hävdar att de publicerade bilden före polisen visade den på presskonferensen. Det borde vara möjligt att kunna verifiera, möjligen. Och skulle det stämma, så indikerar ju det en viss "direktkälla" till SL, eller möjligen polisen. Vilket skulle troliggöra deras info om vem som egentligen hittade *bilden*.

/// inget märkligt i sig att de som övervakar tunnelbanan är de som också hittar bilden. Men det var kanske inte polisens analysgrupp ... de fick den bara serverad.

Expressen får uppenbara problem med SOS Alarm om de publicerar annan tid än de anger till Expressen.

Frågan är vem som är Expressens källa när det gäller tidsangivelser. Den övriga delen kan vara hur vinklad som helst men 14:52 är 14:52.
Citera
2017-04-14, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tpir

Webhallen Infra city som rånats.
Klåpare, två gripna i Norrviken.
Citera
2017-04-14, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 89Spartan
för här är dom välkomna...swedistan safe haven för terrorister....headquarters liksom.
Citat:
http://www.expressen.se/nyheter/dokument/de-flydde-fran-sitt-land---hittade-hem-i-jamtland/
"Strömsundsborna Ronny Johansson och Christina Forsberg är glada över att det flyttar in nytt folk till bygden. /…/
i Strömsund har uzbekiska flyktingar skapat ett eget litet samhälle. /…/ - Bara de uzbekiska barnen motsvarar en årskull i grundskolan. /…/ Den uzbekiska gemenskapen i Strömsund lockar uzbeker från hela Sverige att flytta upp till den jämtländska bygden. Mukhiddine Shirinov har just flyttat hit från Borlänge och fått jobb som studiehandledare på skolan.
- Mina barn började tappa det uzbekiska språket, så vi flyttade hit för att det finns hemspråksundervisning för dem här"
Det är många som är som Strömsundsborna Ronny och Christina, Sverige behöver invandring, vem som kommer är oväsentligt för dem, bara det kommer fler.
Citat:
"När imamen flydde efterlyste den uzbekiska regimen honom för vapen- och terroristbrott på Interpol, men i svenska utredningar har man inte funnit stöd för att anklagelserna skulle vara sanna."
En imam som är i en fraktion som sedermera officiellt stödjer IS. Vad som ser ut att vara en religiös extremistfraktion i Strömsund beskriver Expressen i superlativa idylliska invandringsvänliga termer.

Vem eller vad GM hade kontakt med i sin mobil kanske utredningen kommer fram till (om den vill), som det verkar så kan det finnas uzbekisk IS sympatiserande fraktion i Sverige. Möjligen att man i IS kommit fram till att det är allt för negativt för denna om IS tar på sig dådet.
Senast redigerad av Efterdradd 2017-04-14 kl. 13:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in