2017-04-14, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tpir
Det är massa helikoptrar som trålar runt över Stockholm och Sollentuna nu. Någon som vet om det har med detta att göra? Nya gripanden på gång?

tidigare vid kl 7.20 så var det elfel på röda linjen, tunnelbanan stod still från fruängen till mörby centrum i ett tiotal minuter

När jag var klar inne i stan kl 10. så såg jag flera som arbetade uppe på spåret 2minuter från slussen.

Iaf när tuben stod still så kom först en ambulans vid 7.20... efter det som kom snuten farandes över bron slussen - gamlastan.

Så något har hänt. Terrorbrott igen tror jag inte. De hade vi hört om.

Men man kände hur många var väldigt rädda.
Citera
2017-04-14, 13:09
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeoilman
Ja alla tunga fordon som används i yrkestrafik har färdskrivare. Denna har en digital, så den kommer också berätta hur fort GM körde.

Digital. Betyder det att informationen går att rädda? För det brann ju i hytten. Spars det lokalt i hytten eller skickas det till en server någonstans?
Citera
2017-04-14, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
Digital. Betyder det att informationen går att rädda? För det brann ju i hytten. Spars det lokalt i hytten eller skickas det till en server någonstans?

Det går sannolikt att rädda, han har ju stoppat i sitt färdskrivar kort som säkert klarat sig tillräckligt för att läsa av.
Citera
2017-04-14, 13:18
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Expressen får uppenbara problem med SOS Alarm om de publicerar annan tid än de anger till Expressen.

Frågan är vem som är Expressens källa när det gäller tidsangivelser. Den övriga delen kan vara hur vinklad som helst men 14:52 är 14:52.
För att undanröja ev. missförstånd.

Jag pratar om hur och vem som hittade *bilden*, det skrevs det om i Expressenartikeln, förutom tidsangivelser. Det var min poäng.

(De exakta tidsuppgifter på sekunder när, eller t.o.m. minut lägger jag mig inte i.)

Frid.
Citera
2017-04-14, 13:19
Medlem
Citat:
Det går sannolikt att rädda, han har ju stoppat i sitt färdskrivar kort som säkert klarat sig tillräckligt för att läsa av.
Kan färdskrivaren ha satts ur funktion av lastbilskaparen?
Citera
2017-04-14, 13:22
Medlem
Citat:
Kan färdskrivaren ha satts ur funktion av lastbilskaparen?

Det ser jag som extremt osannolikt. Möjligen att han plockat ut förarkortet men ser inte betydelse av det.

Att sabba färdskrivaren i en sådan situation skulle vara obegripligt, då det knappast fyller någon funktion. Sen är det inte säkert att han ens vet att det är en färdskrivare i bilen, ser mer ut som en radio.
Citera
2017-04-14, 13:24
Medlem
Citat:
Det ser jag som extremt osannolikt. Möjligen att han plockat ut förarkortet men ser inte betydelse av det.

Att sabba färdskrivaren i en sådan situation skulle vara obegripligt, då det knappast fyller någon funktion. Sen är det inte säkert att han ens vet att det är en färdskrivare i bilen, ser mer ut som en radio.

Tack, jag har inte ens sett en färdskrivare. Så med stor sannolikhet har Polisen sekundtider för färden.
Citera
2017-04-14, 13:29
Medlem
Körningen efter kapningen enl. AB, totalt 1,14 km:
http://www.gmap-pedometer.com/?r=7056012
snittfarten på 1,14 km:
1,5 min 46 km/t
2 min 34 km/h
3 min 23 km/h
Enl. något vittnen kom han fel och backade någonstans, det tar förstås lite tid. Har för mig att det var det vittnet som beskrev det som att han verkade ovan med att köra lastbil.

Men fort kom han på Drottninggatan, så pass att han inte klarade att väja för betonglejonen. Som troligen gjorde att framvagnen demolerades och gjorde det omöjligt att styra och han kraschade in i Åhléns, vilket nog inte ingick i ”planen”. Han var nog inte en "van" lastbilsförare.
Senast redigerad av Efterdradd 2017-04-14 kl. 13:35.
Citera
2017-04-14, 13:39
Medlem
Idag i papperstidningen Aftonbladet Är det Dokument Attacken i Stockholm.
Fylld av vittnesuppgifter och klockslag, vad som hände alla människor. Hur allt gick till.
Är det någon som har hittat länken på AB ?
Vittnen berättade hur han tog sig fram med lastbilen steg för steg.
Det jag saknade i papptidningen är hur han tog sig ur bilen, var han har gått, vilken linje på gröna han tänkte ta.
GM är skadad. Han blöder. Han springer genom perrongen. Kl är ca 14.55. Höger byxben trasigt.
Citera
2017-04-14, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
snittfarten på 1,14 km:
1,5 min 46 km/t
2 min 34 km/h
3 min 23 km/h
Enl. något vittnen kom han fel och backade någonstans, det tar förstås lite tid. Har för mig att det var det vittnet som beskrev det som att han verkade ovan med att köra lastbil.

Men fort kom han på Drottninggatan, så pass att han inte klarade att väja för betonglejonen. Som troligen gjorde att framvagnen demolerades och gjorde det omöjligt att styra och han kraschade in i Åhléns, vilket nog inte ingick i ”planen”. Han var nog inte en "van" lastbilsförare.

Raksträckan ner till Åhléns är 500 meter. Jag vill inte vara ofin men om du kunde komplettera med tidsangivelser för detta så ger det merinfo. Tack på förhand. Innan de 500 meter inga hinder under de 500 meter betonghinder.

Mycket bra sammanställning tack
Citera
2017-04-14, 13:42
Medlem
Citat:
Tack, jag har inte ens sett en färdskrivare. Så med stor sannolikhet har Polisen sekundtider för färden.

Nja alltså det går inte att se precis vad som helst. Det är inte som att bilen följs av en gps. Färdskrivaren registrerar kör-tider, rast-tider , annat arbete.. hastighet går också att se vid specifika tider. Så- polis bör ju utifrån färdskrivar infon kunna lista ut när den åker från restaurangen. Sen kan dom se vilken hastighet han hållt fram till krocken. Förutsatt att färdskrivaren fungerade.
Citera
2017-04-14, 13:43
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
snittfarten på 1,14 km:
1,5 min 46 km/t
2 min 34 km/h
3 min 23 km/h

Jag har hela tiden uppfattat det som att han fastnade/släpade med en betongsugga under L-bilen och därav fick problem med styrningen..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in