2017-04-14, 09:11
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Jag är snart övertygad om att du aldrig satt din fot på Adolf fredriks kyrkogata eller gatorna GM körde på eller varit på Drottninggatan.
Jag kan garantera dig att det tar inte 90 sek ( lite mer än en minut ) att hoppa in i en lastbil,
Köra nästan 2 hela kvarter, han har kört mot trafiken, svänger in på Drottninggatan och sedan kör på folk överallt. I vissa fall var han nere i bara 40 -60 km / timme.
Drottninggatan är inte en liten gata om du nu tror det.

Det vi på ett ungefär vet - lastbilen blir kapad ca 14.30 och lastbilen är en rullning 14.53 för då ringer en kvinna som står på Drottninggatan och är vittne till lastbilens framfart.

Det är hela 20 minuter och inte 90 sekunder.

Det fetade är väl knappast troligt? Det tar 1 minut att köra 500m i 30 km/h, resten kan du räkna ut själv. Tror du att han suttit och väntat i 15-20 minuter i eh kapad lastbil? Borde inte lastbilschauffören hunnit ikapp honom då?

//BB
Citera
2017-04-14, 09:13
Medlem
retepm.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Varför utgår alla från att han satt i lastbilen när den kraschade? Han kanske hoppade ut innan själva smällen.

Läste om hans barn idag i Tidningen. Barnen är helt övergivna. Yngsta var 9 år. Pappa i häktet och mamman i Turkiet. Vilket jävla liv. Synd att han inte körde ihjäl sig. Lämna 4 barn och dra och döda folk i det nya landet för att sedan få stanna. Skicka hem honom till Samarkand. Det stod att genomsnittsinkomsten där var 1000kr / mån. De nästan 3000 han får i fängelset/ mån ger en bra inkomst till barnen om han nu skickar dom pengarna.

Ja man kan ju som i en Bondrulle bara hoppa ut oskadd ur ett fordon i hög hastighet. Så fungerar ju verkligheten. Eller inte.
Senast redigerad av retepm. 2017-04-14 kl. 09:15.
Citera
2017-04-14, 09:14
Medlem
Har någon visat foto på den man som siter i häktet här för barnen i uzbekistan?
Så vi vet att det är rätt namn på rätt gubbe.
Citera
2017-04-14, 09:16
Medlem
Citat:
Nu såg jag inte blåvitt, men om vi går på din teori, var tar GM vägen senare ?
Om han går längs med bilen bakåt, var går han senare, går han ut på Drottninggatan ?
Det pinntjockt med folk där. Alla tror det är en olycka.
ELLER: går han Mäster Samuelsgatan ner ?
Om han går mäster Samuels gatan, tar han sig ner till tuben till Vasagatan, vid Klara kyrka.
Det sista stycket du skriver här är vad jag tror också. Så snabbt han kan ut höger från passagerarsidan och ner Mäster Samuels och vidare oklart hur till t-banesystemet vid Vasagatan. Som jag minns brukar det vara lite mindre med folk baksidan Åhléns (Mäster Samuelsgatan).

Tror han är borta från scenen sedan någon minut eller ett par när den tidigare länkade youtube-filmen startar. 1.38 in hör man sirener och vad jag har förstått är man enligt polisen på plats 14.57. Men det är så många tidsangivelser hit och dit så man vet inte vad man ska tro.

Något som är svårt att få ordning på är att Ebbas mamma sagt att hon pratade med dottern 14.56. Man får anta att det har blivit något fel någonstans här.
Citera
2017-04-14, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Det fetade är väl knappast troligt? Det tar 1 minut att köra 500m i 30 km/h, resten kan du räkna ut själv. Tror du att han suttit och väntat i 15-20 minuter i eh kapad lastbil? Borde inte lastbilschauffören hunnit ikapp honom då?

//BB

Det finns väl färdskrivare i lastbilen som kan ge "sekundsvar" på detta.
Citera
2017-04-14, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Detta är ju innan lastbilen börjat brinna. Efter att den är släckt så är det ju skum överallt. Du ser ju också att det ej finns några avspärrningsband. https://www.gangrapesweden.com/stockholm/swedishmigration99.jpg

Nej, jag är helt säker, för en gångs skull. Förstora och titta igen. Kolla på Reza ck:s film så ser du att gatan töms rätt snabbt. Civilbilen som kommer i filmen står där på bilden. Man ser ju också på bilden att det ryker från lastbilen, så allt stämmer.
Citera
2017-04-14, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong

//BB

Tidsangivelserna har jag fått från kvällstidningarna - ligger i länken.
Citera
2017-04-14, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Det sista stycket du skriver här är vad jag tror också. Så snabbt han kan ut höger från passagerarsidan och ner Mäster Samuels och vidare oklart hur till t-banesystemet vid Vasagatan. Som jag minns brukar det vara lite mindre med folk baksidan Åhléns (Mäster Samuelsgatan).

Tråden har ju "etablerat" att GM antagligen inte kunde eller behövde komma ut på gatan alls, och första bilden på GM är från nedgången till Gröna Linjen söderut vid Sergels Torg, alltså precis vid nedgången från Åhléns, inte Vasagatan. Polisen säger att han går ner där, rör sig över plattformen och upp vid Vasagatan.
Citera
2017-04-14, 09:43
Medlem
Citat:
Varför utgår alla från att han satt i lastbilen när den kraschade? Han kanske hoppade ut innan själva smällen.

Jag har tänkt den tanken, det finns flera frågor kring detta då.

Vittnet Stig på parfymavd, Åhlens säger att han satt i lastbilen när den kraschade, vi utgår från att han satt i bilen.
Citera
2017-04-14, 09:51
Medlem
kato85s avatar
Citat:

Det vore nästan omöjligt i den hastigheten, om han nu inte hoppat ut före han körde nedför Drottninggatan, men hur har han då kunnat köra slalom? Och vad med alla vittnen som såg en man i förarhytten?

Nej, det vore alltför otroligt att han som in en bond-rulle hoppat ut i 200 knyck, han skulle aldrig kunnat klarat sig såpass att han tagit sig bort från platsen om han hoppat ut
Citera
2017-04-14, 09:52
Medlem
Citat:
Jag har tänkt den tanken, det finns flera frågor kring detta då.

Vittnet Stig på parfymavd, Åhlens säger att han satt i lastbilen när den kraschade, vi utgår från att han satt i bilen.

Så en enda person påstår det? Det var massor med folk både i Åhléns och utanför. Ingen har sagt att de sett honom förutom detta vittne. Jag är väldigt tveksam, ingen har sett honom kliva ur mm. Jag undrar om polisen verkligen kan placera honom i lastbilen vid detta tillfälle. Tänkbara scenario han säger att han efteråt gick in i hyttan för att hitta förövaren? Han säger att han visst stal den men att någon hoppade in och han hoppade ur. Han kanske säger att han varit i lastbilen tidigare osv. Jag är mer och mer tveksam.
Citera
2017-04-14, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaqk
Tråden har ju "etablerat" att GM antagligen inte kunde eller behövde komma ut på gatan alls, och första bilden på GM är från nedgången till Gröna Linjen söderut vid Sergels Torg, alltså precis vid nedgången från Åhléns, inte Vasagatan. Polisen säger att han går ner där, rör sig över plattformen och upp vid Vasagatan.

Alla rulltrappor i tuben ser likadana ut.
Att polisen har sagt: " han går ner i tunnelbanan och upp på Vasagatan " är för att dem hittat blodspår. Säkra bevis. Dem vill inte uppge exakt position.
Ett vitten säger att han var ner på gröna linjen. Sprang över perrongen till och med. Polis har inte bekräftat detta.
Polisen har hittat mängder med blodspår på Vasagatan, till Kungsgatan, trappen ner till Arlanda express. Detta är långt efter dådet och " han går ner i tunnelbanan "

Logiskt sett:
Du blöder mycket i början, alltså finns det mängder av blod i tuben, senare avtar blodflödet.
Eller så har han bundit om såret och det har lossnat och på Vasagatan brydde han sig inte om bandaget, han bara ville komma framåt.

Platserna för blodfläckarna är också en gåta. I ett hörn av en vägg tillex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in