2017-04-14, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
WOW vilken sakkunsakp du har!
När jag var barn i början på 70-talet var det bara ett 10-tal nedgångar! Fan vad det har utvecklats!
Jag menade att det är inte så intressant exakt hur han tog sig ner i tunnlarna, men om du har sakkunsap om det, vilket du verkar ha, så dela gärna med dig!

Det är relevant för GM och för polisen i synnerhet.
Jag är övertygad om att polisen vet vilken nedgång han tog. Dem går inte ut med det.
Citera
2017-04-14, 06:13
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Det är relevant för GM och för polisen i synnerhet.
Jag är övertygad om att polisen vet vilken nedgång han tog. Dem går inte ut med det.

Men du har ju en teori. Så varför inte gå ut med den? Med källhänvisningar! Istället för att käbbla och anklaga folk för att inte veta om geografin i det aktuella området!

Lite bättre kan du!
Citera
2017-04-14, 06:51
Medlem
Enligt vittne så åkte han alltså buss, där vittnet Per säger att han var blodig i ansiktet. Det förklarar att bilderna sannolikt är före och efter. Dessutom det som kan tänkas vara någon form av skäggväxt är troligen blod. Han har ingen skada i ansiktet vad man kan se när han sitter i baksätet vilket då får mig att tro att polis tvättat av honom och att han inte skadat ansiktet.
Citera
2017-04-14, 06:58
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeoilman
Det förklarar att bilderna sannolikt är före och efter.

Va?

Före?

Ja, dpm andra bilderna, ja! Men bilderna i T-banan är tagna efteråt! 14:55 och sannolikt 14:57.
Senast redigerad av Juristakuten 2017-04-14 kl. 07:00.
Citera
2017-04-14, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Va?

Före?

Ja, dpm andra bilderna, ja! Men bilderna i T-banan är tagna efteråt! 14:55 och sannolikt 14:57.

Okej okej, jag uppfattade det som att tiden inte var fastställd men såg nu att du själv skrivit tiderna i ett tidigare inlägg. Kan ju då tycka att det är konstigt att det på ena bilden inte finns spår av blod i ansiktet, vilket vore väldigt konstigt om han smetat dit senare. Och bedömer man de två bilderna så bör han fått dit blodet mellan 1455 och 1457
Citera
2017-04-14, 07:30
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuttarn
Att han åkt på ett lejon innan och tappat kontrollen verkar det inte stämma överens med en konspirations video som visar att lejonen inom 150 m av åhlens är intakta. Lejonet som böjt stolpen måste åkt med ett bra tag med andra ord. Ska försöka kolla upp vilka lejon som blev träffade.

Det lutar åt att krukan är hjälten om nu åhlens inte var hans mål.

------

Edit: Efter att ha kollat närmre på det så var det dumt av mig att lita på en foliehatt.

Vid minut 1.54 kan man se att lejonet på vänstersidan är borta vilket stämmer överens med vart lastbilen körde: https://www.youtube.com/watch?v=B_nJng8HFqQ&app=desktop.

Det är ca 80 m från lejonet vid Indiska till åhlens, så det är fullt möjligt att han började tappa kontrollen där och medan han försöker få tillbaka kontrollen dyker blomkrukan som ligger 1-2 sekunder fram och orsakar kraschen.

Här kan ni se att det ska vara två lejon innan: https://www.google.se/maps/@59.3335463,18.0617378,3a,75y,152.33h,74.29t/data=!3m7!1e1!3m5!1smHlG4hvqNjF3ICemiahRAg!2e0!3e2 !7i13312!8i6656!6m1!1e1

Det var nån som undrade om airbagen blev utlöst i lastbilen innan åhlens, kanske att det var därför han kraschade, och då svarade jag att det kanske hände av att han körde in i krukan.
Men om man följer spåren, ser det ut som att han börjat högersvängen redan innan stenlejonen så det ser inte ut som att det har påverkat körbanan så att säga....

Frågan är ju varför har han kört så långt till höger precis innan krukan och den vita skåpbilen? Det gör ju att han måste svänga vänster kraftigt och sen höger igen för att pricka emellan stenlejonen för att komma vidare....

Men jag tycker det ser ut som han tappat kontrollen innan, styrningen kanske var rejält påverkad redan?

https://www.youtube.com/watch?v=B_nJng8HFqQ&app=desktop
Citera
2017-04-14, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Min huvudvärk just nu är hur han tog sig ut från lastbilen.

I alla brott jag har följt steg för steg, har polisen gått ut med exakt hur GM gjort och gått till väga.
Men inte i det här fallet. Polisen har gått ut med sina teorier och Media har skrivit spaltmeter om detta. Men inte i det här fallet.

Har du märkt att polisen har en helt annan strategi med informationsgivning denna gång? Istället för öppna kort håller de korten nära bröstet. De viftar med ett kort "vi kan binda GM till förarhytten" men säger inte hur. De låter folk och media spekulera vilt. Förarhytten var demolerad, bränd och vattenskadad så de kan ha ett ögonvittne som har yppandeförbud och som kan berätta hur det gick till då GM tog sig ut.

Man håller en massa presskonferenser där Eliasson i princip sig bara säger vi har rätt man, tro mig. Sedan släpper de lite sånt som är färdigutrett för att hålla media och folk nöjda. Som det heroiska gripandet av GM.
Citera
2017-04-14, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Har du märkt att polisen har en helt annan strategi med informationsgivning denna gång? Istället för öppna kort håller de korten nära bröstet. De viftar med ett kort "vi kan binda GM till förarhytten" men säger inte hur. De låter folk och media spekulera vilt. Förarhytten var demolerad, bränd och vattenskadad så de kan ha ett ögonvittne som har yppandeförbud och som kan berätta hur det gick till då GM tog sig ut.

Man håller en massa presskonferenser där Eliasson i princip sig bara säger vi har rätt man, tro mig. Sedan släpper de lite sånt som är färdigutrett för att hålla media och folk nöjda. Som det heroiska gripandet av GM.

Japp, på Polisens presskonferens igår, gjorde dem en Kovändning.
Det är säkert som du skriver, dem har ett ögonvittne, jag tror även dem har det på kamera.
Citera
2017-04-14, 08:32
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad

Jag får också en känsla att polisen har bra "bevis" på att MGM var i förarhytten vid dådet. Troligen vittnen som sett han gå ut, troligen blod på dörr eller i hytt som är hans, troligen glassplitter i hans tröja, etc. Erkännande. Polis anser därmed att det är klarlagt.

Men, de kan nog inte bevisa att han var ensam i hytten. (Spekulation.)

På pressträffen igår så användes polisen formuleringar "mycket säkra" eller nåt. Iaf på ett sätt som var lägre än "helt klarlagt, utan tvivel". Jag tror, säger tror, polisen fortfarande saknar 100% vattentäta bevis på att *MGM var i hytten och var ensam i hytten*.

Skulle MGM få för sig att ta tillbaka erkännandet och istället hävda att han satt "bredvid" och om advokaten accepterar detta samt vill och vågar driva försvaret så, tror jag det kan bli en "intressant" rättegång. (Baserat på den info som är publik just nu.)

/// detta bygger på mina tolkningar av hur polis och åklagare har presenterat bevisen och situationen.
Citera
2017-04-14, 08:45
Medlem
dainsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Det var nån som undrade om airbagen blev utlöst i lastbilen innan åhlens, kanske att det var därför han kraschade, och då svarade jag att det kanske hände av att han körde in i krukan.
Men om man följer spåren, ser det ut som att han börjat högersvängen redan innan stenlejonen så det ser inte ut som att det har påverkat körbanan så att säga....

Frågan är ju varför har han kört så långt till höger precis innan krukan och den vita skåpbilen? Det gör ju att han måste svänga vänster kraftigt och sen höger igen för att pricka emellan stenlejonen för att komma vidare....

Men jag tycker det ser ut som han tappat kontrollen innan, styrningen kanske var rejält påverkad redan?

Hytten är ganska intakt.
http://resize.indiatvnews.com/en/centered/newbucket/750_533/2017/04/1-1491614784.jpg

Mer bilder som visar hytten.
https://i.ndtvimg.com/i/2017-04/stockholm-truck-crash-afp_650x400_81491622795.jpg

Styrstaget ser inte ut att vara helt och det högre hjule ser ut att peka i riktning rakt fram.
https://i.ndtvimg.com/i/2017-04/stockholm-truck-crash-afp_650x400_51491622919.jpg
Citera
2017-04-14, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon

I Fredrik Lies video ser man klart och tydligt från hjulspåren att föraren svänger vänster och rundar de två stenlejonen genom att svänga höger kraftigt innan han kraschar in i Åhléns.

Trots det ser man ett stenlejon ligga "till vänster om" övergångsstället. Antingen fanns det ett stenlejon till vid övergångsstället eller så har lastbilen "puschat" det stenlejonet framför sig och i högersvängen blev det liggande "till vänster om" övergångsstället

Terror attack in Stockholm, Sweden https://imgur.com/gallery/xqVli

EDIT såg just att Svennemelon skrev att det vänstra stenlejonet vid Indiska/Salt är borta. Det måste vara det som "puschats" framför lastbilen och hamnade "till vänster om" övergångsstället.

Föraren försökte alltså bli av med det stenlejonet genom att svänga höger sedan vänster för att svänga höger och runda de två stenlejonen. Hastigheten måste ha gått ner på grund av dessa manövrar.
Senast redigerad av Utredaren 2017-04-14 kl. 09:17.
Citera
2017-04-14, 08:49
Medlem
Varför utgår alla från att han satt i lastbilen när den kraschade? Han kanske hoppade ut innan själva smällen.

Läste om hans barn idag i Tidningen. Barnen är helt övergivna. Yngsta var 9 år. Pappa i häktet och mamman i Turkiet. Vilket jävla liv. Synd att han inte körde ihjäl sig. Lämna 4 barn och dra och döda folk i det nya landet för att sedan få stanna. Skicka hem honom till Samarkand. Det stod att genomsnittsinkomsten där var 1000kr / mån. De nästan 3000 han får i fängelset/ mån ger en bra inkomst till barnen om han nu skickar dom pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in