2017-04-14, 02:01
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Missat att tanka ner den länken från Expressen (det var redan på sen eftermiddag tidig kväll som dom angav att bild 1 är tagen 14:55 och den andra "några minuter" senare).
Ursprungskälla är Polisens presskonferens ca 17:45 20170407.

"Skäggväxten" på bilden tagen 14:55 är med all sannolikhet skuggbildning. Om man skall vara riktigt teknisk så har alltså inte vitbalansen ställts in rätt på den första bilden (i kameran).
Såå, har du fått tidsangivelserna från polisen eller Expressen? Det är lite skillnad vilket, om man ska kunna sätta trovärdighet till uppgifterna. Jag minns inte att polisen på presskonferensen, angav vilken tid dessa bilder tagits ...
Jag håller med dem som föreslagit, att den ena bilden kan vara tagen före vansinnesfärden. I så fall kan det mycket väl vara en Starbuck's mugg med kaffe som han håller i. Jag hävdar också att föremålet på bilden var vitt då den först släpptes, och blivit blått i ett senare skede.
Det borde dock gå att se, om man gräver fram den tidigaste publiceringen av bilderna.
Citera
2017-04-14, 02:13
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Varför skulle han försöka ta sig ut i Åhléns (med en massa folk) om han kunde ta sig ut på den tomma gatan?

Håll dig till fakta. Gatan var tom direkt efter kraschen. Han har inte längre till T-banan inne från Åhléns än om han går ut bak längs med lastbilen.

Du behöver inte bemöda dig med att svara. Du är en idiot och kommer i fortsättningen ignoreras av mig.

Man får tacka för omdömet att JAG ÄR EN IDIOT! Tack!

Du har besudlat hela den här tråden (nej, jag har inte läst alla inlägg, men jag har läst de senaste 300 sidorna och några hundra sidor till) med dina imse-vimse teorier som är helt horribla. Efter några timmar har du skickat in samma inlägg igen inte en, inte två, inte tre, inte fyra gånger... jag vet faktiskt inte hur många gånger.

Jag har hela tiden försökt att efterlysa fakta för att föra det här framåt. Du påstår att jag INTE håller mig till fakta? Que?
Du skrev för ett antal timmar sen att första larmet kom 14:52 (när jag försökte utreda vilken sekund 14:53 larmet inkom), Håller du dig till fakta då? Du tyckte att min utredning av den exakta tidpunkten var ointressant! Du tycks alltså sakna grundläggande kunskaper inom kriminologi. Trots detta sprutar du ut inlägg till höger och vänster om helt horribla händelseförlopp! HÅLL DIG TILL FAKTA!

OK. Tillbaka till ämnet.
Fråga 1 som du ställde"Varför skulle han försöka ta sig ut i Åhléns"?
Svar: Det var där han hamnade och då är det väl logiskt att den vägen fly ner i T-banan tillsammans med alla andra vettskrämda människor inne på Åhléns. Snabbaste vägen från brottsplatsen!
Fråga 2 som du ställde"Varför skulle han försöka ta sig ut i Åhléns (med en massa folk) om han kunde ta sig ut på den tomma gatan?"
Svar: Det är tomt inne på Åhléns eftersom folk flyr. Hur vet GM att gatan bakom lastbilen är tom (om den nu var det)? Varför skulle han då välja den omvägen? Hur vet du att gatan var "tom" på folk? Du kanske, trots ditt bombardemang av filmer (många publicerade mer än 3 gånger) kanske sitter inne på en video som visar att det var helt folktomt och att GM sprang runt lastbilen på den "tomma" gatan? Länka gärna till den videon!
Problemet är att om GM hade tagit den vägen så hade han fastnat både på bild och video som (bl a DU) har lagt ut länk till. Men han finns INTE med där! Alltså FEL!

När argumenten tar slut...

Så slutsatsen blir:
BESKYLL INTE NÅGON ANNAN FÖR ATT VARA EN IDIOT BARA FÖR ATT DU HAR SNORFEL! TÄNK TILL NU! OCH BE OM URSÄKT!
Senast redigerad av Juristakuten 2017-04-14 kl. 02:41.
Citera
2017-04-14, 02:17
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jag känner inte till Stockholm så väl. Tunnelbanan t-c...du menar att han tagit sig till T-Centralen och tagit ett tunnelbanetåg därifrån? Eller missförstår jag nu?

Enligt SVT gick han ned i tunnelbanenedgången precis vid lastbilen: http://imgur.com/a/jEVga

Sen gick han igenom tunnelbanesystemet och upp på Vasagatan och sen vidare mot Arlanda-tåget.

Kan det ha varit i Veckans brott?

Va falls?

Du sprider alltså dina expertutlåtanden och sen säger du att du inte känner till Stockholm?
Citera
2017-04-14, 02:22
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Såå, har du fått tidsangivelserna från polisen eller Expressen? Det är lite skillnad vilket, om man ska kunna sätta trovärdighet till uppgifterna. Jag minns inte att polisen på presskonferensen, angav vilken tid dessa bilder tagits ...
Jag håller med dem som föreslagit, att den ena bilden kan vara tagen före vansinnesfärden. I så fall kan det mycket väl vara en Starbuck's mugg med kaffe som han håller i. Jag hävdar också att föremålet på bilden var vitt då den först släpptes, och blivit blått i ett senare skede.
Det borde dock gå att se, om man gräver fram den tidigaste publiceringen av bilderna.

Expressen hävdar att tidsangivelserna kommer från Polisen på presskonferensen sent eftermiddag 20170407.
Att någon av bilderna skulle vara tagna före attacken faller på sin egen orimlighet.
Hur skulle Polisen hittat en bild så snabbt när man inte ens vet var och när man skall leta?
Bilderna tagna 14:55 och sannolikt 14:57 hittade man relativt snabbt tack vara att man hade ett oerhört snävt tidsspann och några få alternativa platser att leta på.
Senast redigerad av Juristakuten 2017-04-14 kl. 02:30.
Citera
2017-04-14, 03:51
Medlem
Juristakutens avatar
Hur lång är sträckan som han snurrar uppe vid Adolf Fredriks kyrka?
500 meter, 600 meter, eller längre?
Citera
2017-04-14, 03:57
Medlem
Citat:
Bilden är tagen ca 14:57 då han åker upp från tunnelbanan.
Texten i överkant är ingen skylt utan en plats och tidsstämpel som hade varit väldigt intressant att ta del av.

Problemet är redan löst med bilden av lasternassumma.

Citat:
*Ursprungligen postat av lasternassumma
Bilden är ett foto av en bildskärm.
Längst upp på skärmen står ett tal följt av "Mbit/s".
I högra kanten på bilden ser man kanten på skärmen och lite bakgrund.

http://cdn02.nyheter24.se/700380ec03..._stockholm.jpg
Citera
2017-04-14, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QWER12340987
Det rimliga enligt mig är att han gått ned i tunnelbanan t-c, eller nedför mot vasagatan till t-c.
Men aldrig att han gick ut direkt där han kraschade. Möjligtvis igenom åhlens nedåt vasagatan.

Det är extremt rimligt men gjorde GM just det ? Vad hade han att vinna på att ta sig ner på Sergel i stället för borta vid klara kyrka eller nere på Vasagatan ?
Citera
2017-04-14, 04:03
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Problemet är redan löst med bilden av lasternassumma.

Japp, läste det. Hade som sagt var varit intressant med en tidsstämpel, men icke...
Citera
2017-04-14, 04:09
Medlem
Hur långt efter kraschen estimerar ni att klippet startar?: https://www.youtube.com/watch?v=eP6JyHiogdE

Man hör sirener 2 minuter in i klippet. Läste här att första polisbilen kom fram 14.55. Kan det stämma? Det betyder då att klippet är 10-30 sekunder efter kraschen vilket väcker en del tankar kring agerandet av civilaren och väktarna på plats.
Citera
2017-04-14, 04:14
Medlem
Citat:
ABSOLUT!

I en händelsesekvens som totalt tar ca 90 sekunder, kanske mindre, från det att lastbilen blir kapad till det att den kraschar in i Åhléns så är det högst väsentligt att ha åtminstone en exakt händelseuppgift att utgå ifrån..

Jag är snart övertygad om att du aldrig satt din fot på Adolf fredriks kyrkogata eller gatorna GM körde på eller varit på Drottninggatan.
Jag kan garantera dig att det tar inte 90 sek ( lite mer än en minut ) att hoppa in i en lastbil,
Köra nästan 2 hela kvarter, han har kört mot trafiken, svänger in på Drottninggatan och sedan kör på folk överallt. I vissa fall var han nere i bara 40 -60 km / timme.
Drottninggatan är inte en liten gata om du nu tror det.

Det vi på ett ungefär vet - lastbilen blir kapad ca 14.30 och lastbilen är en rullning 14.53 för då ringer en kvinna som står på Drottninggatan och är vittne till lastbilens framfart.

Det är hela 20 minuter och inte 90 sekunder.
Citera
2017-04-14, 04:15
Medlem
Citat:
Japp, läste det. Hade som sagt var varit intressant med en tidsstämpel, men icke...

Du kan inte få ut en tidsstämpel för det är ev. LC som gjort bilden. Den är tagit i tuben.
Kan även vara polisen som har plockat ut bilden från övervakningsfilmerna.
Citera
2017-04-14, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zuttarn
Hur långt efter kraschen estimerar ni att klippet startar?: https://www.youtube.com/watch?v=eP6JyHiogdE

Man hör sirener 2 minuter in i klippet. Läste här att första polisbilen kom fram 14.55. Kan det stämma? Det betyder då att klippet är 10-30 sekunder efter kraschen vilket väcker en del tankar kring agerandet av civilaren och väktarna på plats.

14.57. Polis anländer
14.53. kvinnan larmade från Drottninggatan.

Om du tittar på filmerna i länken ser du väktare knallar runt och vet inte vad dem ska göra.
OV är inte heller säker på vad dem ska ta sig till men försöker bringa ordning i kaos.
Det är inte förrän polis anländer som det blir någorlunda ordning och OV får klara direktiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in