Citat:
Ursprungligen postat av
clutchshooter
Kom igen, nu länkar du till fake news. Kom ihåg att jag har läst HELA FN-rapporten.
Där står följande: Av tolv faciliteter där kemvapen tillverkas har elva förstörts. Den tolfte kamvapenfabriken är i rebellernas händer och det är för farligt för FN-personalen att vistas i rebell-område så dom kan inte förstöra den.
Behållarna som användes vid samtliga attacker var av civil karaktär och inte alls svåra att få tag på. Jag litar mer på FN-rapporten än HRW på den punkten, så du kan ta HRW-rapporten och skrota den då den ljuger.
Enligt FN så har följande grupper blivit utsatta för kemattacker - syriska militären och civila. Inte rebellerna och inte ISIS. Det höjer några frågor som:
-Varför har inte rebellerna och ISIS blivit attackerade av kemvapen?
-Varför skulle Assad använda kemvapen mot civila men inte mot rebellerna eller ISIS?
Jag svarade dig att den tolfte hade kloringas, inte saringas.
Jag vet inte varför du skulle påstå att det är "fake news". Har du något annat som motsäger rapporten? Behållarna var faktiskt i regimens förvar, inte rebellernas, och har endast setts användas av regimen. Därutöver indikerar mängden på att regimen låg bakom den.
Rapporten går grundligt igenom material som hittats på plats och mängden sarin. Inget av det som HRW slutsatser står i motsats till FN-rapporten (förutom att HRW skuldbelägger regimen, vilket FN inte hade mandat, du kanske kan gissa varför).
Kemvapen används inte för att tillskansa rebeller förluster, utan för att sprida skräck, eller terrorism. Du kanske ogillar att termen terrorism förknippas med en regim som du stödjer, men den kemvapenattacker är främst avsedda att ha en psykologisk inverkan genom dödandet. Exempelvis, när IS begår terrordåd är ju målet inte att minska antalet otrogna i världen, utan faktiskt att sprida skräck, eller terror.