2017-04-13, 17:54
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/886449?programid=2519

Kan rekommendera P3 Dokumentärs poddavsnitt "Attacken i Stockholm". Bl a uttalar sig vittnet Stig som arbetade inne på Make-Up store precis där lastbilen körde in. Han säger att föraren "flög" in i framrutan. Turligt nog fanns inga kunder just där lastbilen körde in (där är platser för sminkning av kunder).
Åh, fan...

Föraren flög alltså in i framrutan. Han körde antagligen utan bälte. Om han flög in i framrutan så har ju inte heller airbagen utlösts.

Jag antar att Stig inte kan uppge vad föraren gjorde därnäst?
Citera
2017-04-13, 18:02
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granddanoise
Bilden på GM i rulltrappan är tagen med en kamera MOT en datorskärm. Texten i överkant är text på datorskärmen/monitorn - det är ingen skylt. Alltid svårt att fotografera en datorskärm, blir randigt och dåligt - men bilden skulle ut SNABBT, och man gjorde det som gick snabbast. Polisen har samma bilder, men 10 ggr bättre kvalité.

2:a på bollen...😱
Skumt att man inte kan skärmdumpa övervakningskameror, det är väl digitalt för hela slanten?
Citera
2017-04-13, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Åh, fan...

Föraren flög alltså in i framrutan. Han körde antagligen utan bälte. Om han flög in i framrutan så har ju inte heller airbagen utlösts.

Är det fastställt att lastbilen hade airbag?
Citera
2017-04-13, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Åh, fan...

Nej han nämnde inget om att han sett vart föraren tog vägen. Han, tillsammans med en kund, drog därifrån så snabbt de kunde, fullt förståligt.
Citera
2017-04-13, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Skumt att man inte kan skärmdumpa övervakningskameror, det är väl digitalt för hela slanten?

Var väl en Polis som ville ha bilden snabbt till pressträffen, då fick han ett MMS och vidarebefordrade den på plats - till en kollega med laptop, så de fick upp bilden på duken. Media på plats fick alltså se dåliga bilderna..
Citera
2017-04-13, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Klart det går. Gissar att de bedömde att det var det snabbaste sättet att få ut bilden till allmänheten. Exporterar man bilden till ett lagringsmedium och sen laddar upp den tar det några extra minuter.
Citera
2017-04-13, 18:06
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granddanoise
Är det fastställt att lastbilen hade airbag?
Nej, jag vet faktiskt inte. Det var mest bara ett antagande jag gjorde.

Jag tror lastbilen är en Mercedes. Någon som är mer påläst kring lastbilar får gärna uppge huruvida det är standard på den specifika modell som kördes in i Åhléns eller hur vanligt det är med airbags på lastbilar överlag.
Citera
2017-04-13, 18:07
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Jag håller med dig.

Hur tog han sig ut från lastbilen ?

Om Polisen fick info av åhlens personalen om att en man sprungit ner till tuben:
1. flera vittnen.
2. någon hängde efter honom för att se var han tog vägen.
3. vilken riktning han tog. Det finns flera nedgångar till tuben.
" ut genom huvudentren ner i t-bana "
Är det helt fastslagit att han gick ner via Sergels torg nu ?

Jag är även inne på att om det fanns vittnen till att han tog sig ner till tuben, bör det finnas vittnen hur han tog sig ut från lastbilen.
btw jag var där idag, det fanns en övervakningskamera precis mellan parfymavdelningen och huvudingången, så han borde ju fångats på vägen ut

sen åkte jag ner till t-bana gröna linjen söderut nergång. det finns en kamera där direkt som filmade första bilden som spreds,
Citera
2017-04-13, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Vi får inte glömma att terroristen även var efterlyst av Uzbekistan, misstänkt för brott kopplade till religiös extremism. Man kan vara både knäppgök och terrorist, det spekulerades om det i Breivik fallet.
Uppgifterna från Uzbekistan har inte så hög trovärdighet med tanke på vad det är för land. Det anser även de svenska och internationella experterna på Uzbekistan. I Uzbekistan är det religiös extremism att utöva islam på annat än att gå på statligt kontrollerade moskéer, där imamerna är statligt anställda angivare, på tider som bestämts av staten. Med tanke på att MGM ska ha efterlysts redan 2015 för någonting som det får antas han gjort i Uzbekistan är det lite märkligt att han lyckades lämna landet med ett eget pass. Låt oss inte glömma att det framkommit att han har ett uzbekist pass. Han kan inte ha skaffat detta pass i Sverige då det inte finns någon uzbekisk ambassad här. Det har också framkommit att han använde sig av en annan identitet när han sökte asyl i Sverige. Rakhmat Akilov är uppenbarligen hans rätta identitet. Frågan är när och hur migrationsverket fick reda på detta. Personligen tror jag att han plockade upp sitt pass efter att hans asylansökan avslagits av migrationsverket. Då ville han "byta spår" och få uppehållstillstånd pga arbete i stället, han hade ju haft ett arbete redan när han inte hade tillstånd att arbeta. Om någon arbetsgivare hade gett honom fast anställning och kollektivavtalsenlig lön, efter att han, genom visa upp sitt pass fick rätt att arbeta i Sverige under asylprocessen, så hade han kanske lyckats med att att uppehållstillstånd. Jag säger inte det skulle ha fått honom att avstå från våldshandlingar för all framtid men antagligen skulle han inte genomfört just detta attack. Jag säger inte heller att han borde ha fått uppehållstillstånd även om han hade ett arbete, efter att ha uppgett falsk identitet under en lång tid. Jag vill bara säga att inte är ovanligt att uzbeker och även andra som bara vill få ett bättre liv, först ansöker om asyl med falsk identitet och falska asylskäl och sedan, när de inser att det inte kommer att funka, lägger sitt pass på bordet hos Migrationsverket. Det kan löna sig i de fall där den asylsökande har en chans att få en fast anställning, eller har en fästmö som är svensk medborgare och som fött eller snart föder hans barn.
Citera
2017-04-13, 18:12
Medlem
SvartEks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
På mitt företag så går till och med 112 och 11414 till företagets växel, även när jag ringer dessa nummer från mobiltelefonen!

Det där har jag EXTREMT svårt att tro (kolla upp det igen och revidera din uppfattning).

Ringer man 112 så fick du förr (på 90000-tiden) till och med egna fasta trådar mellan kopplingsstationerna ute i samhället, hela vägen till LAC så att de i princip aldrig kunde fastna av överbelastning. Jag tror inte säkerheten på 112-larm är sämre idag när vi har helt annan kapacitet i linjenätet.

Fast jobbar du på LAC (112) så går förvisso ditt larm till er egen växel
Citera
2017-04-13, 18:13
Medlem
SkepticalHippos avatar
Massvis med inlägg som avhandlar konspirationsteorier raderade. Jag trodde vi varit tydliga med att sådant avhandlas här: (FB) Lastbilsattack, Stockholm - terrorattack / konspiration?

De som inte fått en varning nu kan vara säkra på att få det om de ens nämner något konspiratoriskt.

/Mod
Senast redigerad av SkepticalHippo 2017-04-13 kl. 18:15.
Citera
2017-04-13, 18:15
Medlem
Om nu som vittnet stig säger, att GM flyger in i rutan med ansiktet vid krocken, bör ge en skada i ansiktet. Säg att det går i 50km/h vid krocktillfället så skulle det åtminstone skapa en bula, men mer sannolikt en skada med blodvite. Bilden som är tagen vid gripandet i bilen finns inte tillstymmelse till skada i ansiktet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in