Citat:
Ursprungligen postat av
henkess
Vi får inte glömma att terroristen även var efterlyst av Uzbekistan, misstänkt för brott kopplade till religiös extremism. Man kan vara både knäppgök och terrorist, det spekulerades om det i Breivik fallet.
Uppgifterna från Uzbekistan har inte så hög trovärdighet med tanke på vad det är för land. Det anser även de svenska och internationella experterna på Uzbekistan. I Uzbekistan är det religiös extremism att utöva islam på annat än att gå på statligt kontrollerade moskéer, där imamerna är statligt anställda angivare, på tider som bestämts av staten. Med tanke på att MGM ska ha efterlysts redan 2015 för någonting som det får antas han gjort i Uzbekistan är det lite märkligt att han lyckades lämna landet med ett eget pass. Låt oss inte glömma att det framkommit att han har ett uzbekist pass. Han kan inte ha skaffat detta pass i Sverige då det inte finns någon uzbekisk ambassad här. Det har också framkommit att han använde sig av en annan identitet när han sökte asyl i Sverige. Rakhmat Akilov är uppenbarligen hans rätta identitet. Frågan är när och hur migrationsverket fick reda på detta. Personligen tror jag att han plockade upp sitt pass efter att hans asylansökan avslagits av migrationsverket. Då ville han "byta spår" och få uppehållstillstånd pga arbete i stället, han hade ju haft ett arbete redan när han inte hade tillstånd att arbeta. Om någon arbetsgivare hade gett honom fast anställning och kollektivavtalsenlig lön, efter att han, genom visa upp sitt pass fick rätt att arbeta i Sverige under asylprocessen, så hade han kanske lyckats med att att uppehållstillstånd. Jag säger inte det skulle ha fått honom att avstå från våldshandlingar för all framtid men antagligen skulle han inte genomfört just detta attack. Jag säger inte heller att han borde ha fått uppehållstillstånd även om han hade ett arbete, efter att ha uppgett falsk identitet under en lång tid. Jag vill bara säga att inte är ovanligt att uzbeker och även andra som bara vill få ett bättre liv, först ansöker om asyl med falsk identitet och falska asylskäl och sedan, när de inser att det inte kommer att funka, lägger sitt pass på bordet hos Migrationsverket. Det kan löna sig i de fall där den asylsökande har en chans att få en fast anställning, eller har en fästmö som är svensk medborgare och som fött eller snart föder hans barn.