2017-04-13, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Uppgifterna från Uzbekistan har inte så hög trovärdighet med tanke på vad det är för land. Det anser även de svenska och internationella experterna på Uzbekistan.

Samma bedömning gjorde man om de ryska uppgifterna om Boston-bombarna. Efteråt anklagade man Ryssland för att de inte informerat tillräckligt. Det handlar om politik. Och i amerikanernas fall även inkompetens. I anslutning till bombningen i Boston sköt FBI eller om det var polisen en kille som de tagit in i förhör. Vet inte vad som hände med det caset efteråt. Riktig sörja.
Citera
2017-04-13, 18:32
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/881440-sa-flydde-misstankte-terroristen-till-tunnelbanan-efter-attacken-stockholm

Titta på denna bild, den ser konstig ut, vad står det ovanför GM ? Det är en text.
Det ser ut som en vägg på höger sida ( när du tittar på bilden )
Var är den tagen ?
Han går ut från en rulltrappa.

Var är alla tuben åkare, vi som är där varje dag och åker, nog måste ni känna igen platsen.
Jag känner inte igen platsen.
Nu är det ett tag sedan jag åkte tuben där. Men det ser ut som text från kameran.
När man (förr iaf) skulle upp med utgång tog man vanliga rulltrappan upp och den har svart och svart rullband att hålla i grå betong med reklam på väggar. Sen tror jag att han gått upp vid Hotell Terminus. För den andra uppgången har försvunnit i byggnaden av nya bygget http://www.strabag.se/databases/internet/_public/content30.nsf/web30?Openagent&id=2803F618F5C26EE9C1257FA9003F5E2 A&men1=5&men2=undefined&sid=500&h=undefined http://www.trafikverket.se/nara-dig/Stockholm/projekt-i-stockholms-lan/Citybanan/Omradesinformationdeletapperdelprojekt/

http://cdn01.nyheter24.se/259938cf01d8020000/2017/04/07/1388786/terror-stockholm.jpg
Här ser han sotig och skitig ut.
Nyss klivit ur Lastbilen?
Här ser man varför han gått på röd/grön perrong. Mycket rulltrappor och gång annars http://arenastaden.se/Nyheter/Kommunikationer-Arenastaden/ scrolla ner så ser ni
Det ljusblåa är helt nytt.
Citera
2017-04-13, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeoilman
Om nu som vittnet stig säger, att GM flyger in i rutan med ansiktet vid krocken, bör ge en skada i ansiktet. Säg att det går i 50km/h vid krocktillfället så skulle det åtminstone skapa en bula, men mer sannolikt en skada med blodvite. Bilden som är tagen vid gripandet i bilen finns inte tillstymmelse till skada i ansiktet.

Ja, man tycker det, men Stig sa om du lyssnar på länken som diva59 la in. Den är mycket fakta i den.
Stig säger: "föraren flög mot rutan."
Kanske han fick en smäll i magen, eller handen kom i kläm, det innebär inte att huvudet fick en smäll.
Nu vet jag inte hur det ser ut i den bilen men jag kan bara drömma om hur en lastbil är konstruerad.
På bilderna som polisen gått ut med ser man tydligt att GM har en skada på handen.
Citera
2017-04-13, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
]

http://cdn01.nyheter24.se/259938cf01d8020000/2017/04/07/1388786/terror-stockholm.jpg
Här ser han sotig och skitig ut.
Nyss klivit ur Lastbilen? .
Det är verkligen något skumt med den här bilden, det är säkert som du skriver.
Citera
2017-04-13, 18:42
Medlem
Citat:
Ja, man tycker det, men Stig sa om du lyssnar på länken som diva59 la in. Den är mycket fakta i den.
Stig säger: "föraren flög mot rutan."
Kanske han fick en smäll i magen, eller handen kom i kläm, det innebär inte att huvudet fick en smäll.
Nu vet jag inte hur det ser ut i den bilen men jag kan bara drömma om hur en lastbil är konstruerad.
På bilderna som polisen gått ut med ser man tydligt att GM har en skada på handen.

Jag jobbar själv mycket med lastbilar och har han inte haft bälte så ser jag risken som oerhört stor att ansiktet flyger in i rutan vid den hastigheten. Bilarna för distribution är alltid (iallafall i de verksamheter jag varit i) spärrade vid 90km/h för att kommentera tidigare hastighetsbeskrivningar. Många bilar måste dessutom vara igång för att följa miljö och hälsas föreskrifter för kyla ( vid lev av mat). Oftast drivs kylagrigatet av motorn, ganska sällsynt av en separat diesel motor. Generellt ganska vanligt att chaufförer håller bilen igång.
Citera
2017-04-13, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Nej, jag vet faktiskt inte. Det var mest bara ett antagande jag gjorde.

Jag tror lastbilen är en Mercedes. Någon som är mer påläst kring lastbilar får gärna uppge huruvida det är standard på den specifika modell som kördes in i Åhléns eller hur vanligt det är med airbags på lastbilar överlag.
Det är en Mercedes Actros automat, och den borde ha airbag i ratten.

Jag kör just nu en Volvo FH 2012 som har en switch som aktiverar en immobilizer (startspärr). Nej, jag ska inte tala om för er var den sitter. Kan vara en snabb lösning, kanske med eftermontering, så att inte bilar stjäls med nycklarna i eller om nån kommer över nycklarna genom att råna chauffören. Då kan man som chaufför faktiskt lämna ifrån sig nycklarna och springa från platsen och känna en viss trygghet över att terroristen förmodligen inte kommer att kunna köra ifrån platsen.

Enda problemet är att det kan ta några minuter att få igång bilen efter att man aktiverat startspärren, och då gäller det att ha tålamod så att man inte struntar i att aktivera startspärren - för det händer ju aldrig mig... Vill inte berätta mer än jag vet så de som kan får titta på om en sån teknisk lösning är möjlig.
Citera
2017-04-13, 18:45
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Det är verkligen något skumt med den här bilden, det är säkert som du skriver.
Jag har fått för mig att det är näsblod han kletat ut åt sidan, eller blod från handen
Citera
2017-04-13, 18:48
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Jag jobbar själv mycket med lastbilar och har han inte haft bälte så ser jag risken som oerhört stor att ansiktet flyger in i rutan vid den hastigheten. Bilarna för distribution är alltid (iallafall i de verksamheter jag varit i) spärrade vid 90km/h för att kommentera tidigare hastighetsbeskrivningar. Många bilar måste dessutom vara igång för att följa miljö och hälsas föreskrifter för kyla ( vid lev av mat). Oftast drivs kylagrigatet av motorn, ganska sällsynt av en separat diesel motor. Generellt ganska vanligt att chaufförer håller bilen igång.

Hur är det då med körbarheten? Alltså, om motorn är igång hela tiden för kylans skull, kan man då också köra iväg med fordonet, eller finns någon spärr för det?

Men här var den en bil med ölfat, eller hur? Ölfat transporteras väl inte kylda? Ölet kyls i slangen fram till pumpen vid baren, så i detta fallet kan väl inte kylning av lasten vara aktuell?
Citera
2017-04-13, 18:53
Medlem
Citat:
De flesta bilar som kör kyl-och frystransporter har ett aggregat på framsidan av skåpet, som kan drivas av diesel och egen motor. De har tom egna dieseltankar. Så motorn behöver inte vara igång. Jag har själv kört såna bilar. Många kunder kräver faktiskt att motorn stängs av vid lossning och lastning.
Citera
2017-04-13, 18:53
Medlem
Citat:

Men du som jobbar mycket med lastbilar, när du tittar på den här bilen.
Vad är det för bil, årsmodell, har den kylaggregat ?
För jag som inte kan något om lastbilar, ser jag bara en tom lastbil där några öl är uppställda på kanten.
Årsmodell och vad det är för bil får du gärna svara på, för någon i tråden har frågat tidigare.
Citera
2017-04-13, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Hur är det då med körbarheten? Alltså, om motorn är igång hela tiden för kylans skull, kan man då också köra iväg med fordonet, eller finns någon spärr för det?

Men här var den en bil med ölfat, eller hur? Ölfat transporteras väl inte kylda? Ölet kyls i slangen fram till pumpen vid baren, så i detta fallet kan väl inte kylning av lasten vara aktuell?

Som svar på det fetmarkerade: Det beror på. Jag kan, i bilen jag kör, lämna motorn igång vid leverans - men ändå låsa bilen - genom att jag jag tar ur nyckeln ur nyckeln. I bilnyckeln (som man sätter in och startar bilen) så finns det en vanlig, gammal hederlig, nyckel av metall som man kan låsa och låsa upp bildörren med. Tar man ur den så går det fortfarande att ha motorn igång och då låsa dörren utifrån. Detta är något som i princip aldrig görs (av mig) för jag har för mig att det kan bli riktigt klurigt i ett eventuellt försäkringsärende vid händelse av stöld etc.
Citera
2017-04-13, 18:57
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Jag jobbar själv mycket med lastbilar och har han inte haft bälte så ser jag risken som oerhört stor att ansiktet flyger in i rutan vid den hastigheten.
(...)
Men han satt väl ändå inte bara rakt upp och ner och inväntade smällen? Det är troligare att han åtminstone försökte ta betäckning, krypa ihop eller kasta sig åt sidan typ. Kanske flög han genom (den krossade?) rutan med ryggen eller höften före?

Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det är en Mercedes Actros automat, och den borde ha airbag i ratten.
(...)
Ok, intressant. Kan det tänkas att airbagen utlöstes redan tidigare i så fall, när han körde på något betonglejon? Då kan ju det vara orsaken till att han tappade kontrollen över bilen (vilket man kan anta att han gjorde).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in