Citat:
Ursprungligen postat av
Axis.bold.as.love
Nej, jag vet faktiskt inte. Det var mest bara ett antagande jag gjorde.
Jag tror lastbilen är en Mercedes. Någon som är mer påläst kring lastbilar får gärna uppge huruvida det är standard på den specifika modell som kördes in i Åhléns eller hur vanligt det är med airbags på lastbilar överlag.
Det är en Mercedes Actros automat, och den borde ha airbag i ratten.
Jag kör just nu en Volvo FH 2012 som har en switch som aktiverar en immobilizer (startspärr). Nej, jag ska inte tala om för er var den sitter. Kan vara en snabb lösning, kanske med eftermontering, så att inte bilar stjäls med nycklarna i eller om nån kommer över nycklarna genom att råna chauffören. Då kan man som chaufför faktiskt lämna ifrån sig nycklarna och springa från platsen och känna en viss trygghet över att terroristen förmodligen inte kommer att kunna köra ifrån platsen.
Enda problemet är att det kan ta några minuter att få igång bilen efter att man aktiverat startspärren, och då gäller det att ha tålamod så att man inte struntar i att aktivera startspärren - för det händer ju aldrig mig... Vill inte berätta mer än jag vet så de som kan får titta på om en sån teknisk lösning är möjlig.