I filmen som Fredrik Lie tog från andra hållet vid ungefär samma tidpunkt, alltså bakifrån lastbilen, ser man i alla fall ingen som kommer ut från passagerarsidan. Tyvärr...
Kan rekommendera P3 Dokumentärs poddavsnitt "Attacken i Stockholm". Bl a uttalar sig vittnet Stig som arbetade inne på Make-Up store precis där lastbilen körde in. Han säger att föraren "flög" in i framrutan. Turligt nog fanns inga kunder just där lastbilen körde in (där är platser för sminkning av kunder).
Från 1:17 till 1:25 syn en gulklädd ordningsvakt tillsammans med mörkklädd man i upprätt ställning leda/bära ett offer i riktning mot pelaren. Ordningskvinnans huvud skymmer sikten.
Vid 1:25 syns endast mannen med blå jeans och ljusgrå tröja intill bakdelen på lastbilen. Vid 1:26 kommer en gulklädd ordningsvakt tillbaka, böjer sig ned och tar tag i ett offer som släpas till pelaren.
Det är inte så att en beväpnad livvakt överlämnar till random civila att bära iväg deras skyddspersoner. Videon och fotot på den beväpnade livvakten är tagna vid ett och samma tillfälle och plats med gulklädda ordningsvakter som hjälper offer.
Nej, texten är inte osammanhängande. Då har du problem med att förstå om du tycker det.
Så målet med denna attacken är i ett större perspektiv att ett krig ska utbryta mellan NATO och arabvärlden? Det är det som är terroristernas plan och förhoppning? Att muslimerna ska bli fullskaligt attackerade?
Jag delar inte din analys.
Krig behöver inte vara fullskaliga eller ledda av NATO och stora delar av arabvärlden är redan en konfliktzon. Att syftet med attackerna i väst är att öka på radikaliseringen och orsaka konflikt här är inte heller det min analys. Det är väl snarare något som det råder konsensus kring trodde jag.
Senast redigerad av Blundetto 2017-04-13 kl. 10:14.
Läs också texten om gripandet. Och speciellt det sista (?) stycket om poliskvinnan som sedan fortsätter sitt arbetspass och gör nya "ingripanden" i helt andra ärenden som vilken dag som helst ... liksom.
Ja, vi menar nog samma sak, jag är inne på att han tog sig ut på passagerare sidan.
Eller genom framrutan. Jag kan ha fel. Att han tog sig ut, det vet vi.
Det har framkommit uppgifter om att höger byxben var upprivet. Johan har mött honom i rulltrappan på Vasagatan och ser att han har byxbenet upprivet på höger sida. Det syns tydligt på ett av bilderna som polisen släppte, den bild där han kliver av rulltrappan.
Hur kommer det sig ?
Nu är byxbenet upprivet från skinkan ner till knäet. Det är en rejäl reva.
OM man klättrar ut från fönstret så kan han ha kommit åt något, och rivit upp byxbenet men tar det försiktigare med nästa ben.
Senast redigerad av mitthopp 2017-04-13 kl. 10:39.
Ja, vi menar nog samma sak, jag är inne på att han tog sig ut på passagerare sidan.
Eller genom framrutan. Jag kan ha fel. Att han tog sig ut, det vet vi.
Hur vet du det? Om han kraschar in i en byggnad i cirka 60 km i timmen så är han ganska omskakad minst om inte medvetslös. Eller som Lena PH sjunger: Det gör ont ..