Citat:
Ursprungligen postat av
Feuer
Kärleken är ju en så kraftfull grej så jag tror att det är biologiskt. Jag t.ex. vill bara vara tillsammans med min tjej - det finns ingen annan för mig. Jag förstår inte hur sociala normer kan få mitt hjärta att bulta av lycka så fort jag ser min tjej, eller hur hela jag fylls av lycka när vi träffas. Det är uppenbart för mig att kärlek finns, att det är inprogrammerat i min biologi. Men å andra sidan kanske inte alla har förmågan att känna kärlek. Det är synd i så fall, då det inte är en floskel att kärleken är störst av allt

Jag undrar om alla dessa biologer sett världen från ett annat perspektiv än just det vetenskapliga.
Jag tycker det verkar logiskt att Man + Kvinna, inte Man + Man + Kvinna, eller Man + Kvinna + Kvinna. Äktenskapet fungerade ju som en slags enhet som utgjorde fundamentet för varje utvecklat samhälle, och jag anser att mänsklighetens öde är att ta sig ifrån barbarism, primitivitet och resa oss upp ur det djuriska vi befunnit oss i, och till stor del befinner oss i även denna dag.
Vi bör skydda och förespråka äktenskapet. Äktenskapet är det första som urholkas innan en stor nation faller.
Fast kärlek är ju mycket större än enbart den mellan parter. Den är ju sexuell, men du har ju kärlek till barn, föräldrar, familj, vänner etc.
Och bevisligen så har du ju par som varit minst lika förälskade som du är nu som tappat denna kärlek efter 1-2 år och separerar, så stark? Stark där och då, men inte alltid så långlivad skulle jag säga, då vinner nog kärlek till sina barn med hästlängder.
Visst parbildning av alla de slag: samboskap, äktenskap etc. är viktigt, men för mig är det bara en variant av vår sociala flockbildning och tillit. Är dessa grundläggande saker som verkligen är av vikt för homo sapiens och vår krävande reproduktion, inte exakt HUR det görs.
Så bättre fokusera på mänsklig tillit och social samvaro människor emellan än just institutionen äktenskapet med stor Ä.