2017-04-12, 12:37
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harbard
Bear grylls knivar och prylar är SKIT. Det finns tillräckligt många reviews om dem på Youtube.
De är gjorda av det billigaste kinaskitet. Köp aldrig produkter som bär någons namn, det är bara reklam.
+1
Tänk om alla kunde inse detta. Kändisknivar,kändisvin,kändisöl och så vidare....
Rent skräp.
Citera
2017-04-13, 09:49
Medlem
Peter77s avatar
Det känns lite som att det är populärt och inne att rata allt Bear Grylls kommer med. Folk hakar på för de vill ju va med i klubben

Att många grejer han visar inte är praktiskt nödvändiga i svensk natur innebär inte att det är skit.
Att många grejer han gör eller visar går att göra på andra sätt innebär inte heller att det för den sakens skull är skit.

Nästa gång vill jag gärna se en motivering till VARFÖR man anser som man gör.
Kan börja: Har inte sett den aktuella kniven i trådstarten, men är det inte den där svart/orange fastbladaren med sågtänder? Sågtänder har väl sin plats när man enkelt vill kapa rep, men en kniv utan, är bättre på typ allt annat. Dela mjuka saker osv. Spänta ved.

Såg däremot ett överlevnadskit på clas ohlsson.

http://m.clasohlson.com/se/Överlevnadsset-Bear-Grylls/31-2153

Innehållandes följande
Fällkniv
Visselpipa
Tändstål
Tändstickor
Tråd till snara
Snöre
Bomullstuss
Vattentät väska

Håll i er nu. Vikt på alltsammans: (exkl förpackning) 119gr. Då känner iaf inte jag att det kan vara nån vidare kvalitet på kniven (som såklart har sågtänder).

Kniven kommer: inte kunna spänta ved eftersom fällknivar av ens bra kvalitet går sönder rätt fort vid de hårda påfrestningarna och då en kniv som väger, vaddå, 60gram? HahaHhahaha, dagens. Halva bladet med sågtänder vilket lämnar ca 3cm att faktiskt skära med.

Nej vafan. Ska det vara en överlevnadskniv får det fan va lite material i den. Spela roll om den väger 50gram eller 300gram, det är kanske inte de grammen som sinkar en i en tuff situation menar jag. Men allt ska vara så jävla UL nuförtiden.
Jag späntar ved dagligen i pannrummet så vet lite vad som krävs av en kniv för att klara att bli bankad på med ett ekträ ideligen, bryta och bända osv utan att fucking gå av direkt.

Min har 5mm tjockt blad, 15cm långt blad som klarar lite grova trä, bra stål som håller skärpa ett bra tag(trots vad jag gör med den så rakar den nackhåren så ni skulle fan pissa ner er om ni fick känna hur vass den är). Dessutom är den vacker att se på och underbar att hålla i, du kan jobba i timmar utan bli trött i händerna. Kvalitet väger, närmare bestämt 340gram.

Och alla mora som folk prisar nuförtiden (också pga det är inne, garanterat.). Fulare kniv får man leta efter för det första, sen en sk bushcraftkniv med 2.5mm blad, hahahhaa
Har tyvärr knäckt ett antal och det var innan jag började använda knivar till småved.
Dock är de bra på att tälja och till annat lättare jobb som kartonger och dylikt. Men för lite tuffa tag litar jag inte på den. De är docn även prisvärda.

Köp kvalitet. Grovt, bra stål. Slipning efter hur du mest anhänder den. Skall det va en bushcraftkniv vill du ha något som inte rostar, inte knäcks så lätt dvs fungera lite som kofot, skönt att hålla i med bra grepp även i fuktiga förhållanden. Var inte rädd för recurveblad, folk tror att de är svårslipade och på platra stenar stämmer det, vad du istället slipar med är ett runt t.ex keramiskt bryne. Då är det inga problem.

Fan, nu blev det en roman igen.
Senast redigerad av Peter77 2017-04-13 kl. 09:54.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in