2017-04-12, 22:37
Avslutad
Det slog mig ikväll att jag på rak arm inte kan komma på någon enda judisk idrottare som är riktigt bra på någon form av idrott. Efter att ha funderat på saken en stund och letat i minnet så lyckades jag skaka fram två namn som åtminstone tävlat på någorlunda hög nivå. Båda är fotbollsspelare. Ben Sahar och Adel Taraabt. Båda har spelat i Queens Park Rangers i Premier League.

När jag skulle dubbelkolla årtalen på Wikipedia insåg jag att Adel Taraabt inte alls är jude, tvärt emot mina minnesbilder. Han är istället marockan. Jag väljer att nämna honom här i tråden likväl eftersom det på ett bra sätt illustrerar min poäng. Jag är idrottsintresserad och inbillar mig att jag har hyfsat koll på åtminstone de stora sporterna. Efter att ha funderat länge och väl kan jag bara komma på två hyggligt skickliga judiska idrottare och sen visar det sig att en av dem inte ens är jude. Återstår då Ben Sahar som var en lovande talang som spelat i klubbar som Chelsea, QPR och Espanyol. Idag är han 27 år gammal och borde vara i sin absoluta prime, istället spelar han i något skitlag i Israel.

En snabbkoll på det israeliska fotbollslandslaget ger samma besked. En eller annan spelar i belgiska ligan, en i Celtic och en i Championshiplaget Brighton, men det är också allt.

Samma sak när det gäller andra idrotter. Jag kan inte på rak arm nämna någon framgångsrik jude som simmar, skjuter båge, boxas eller kastar spjut. Jag antar att det finns enstaka judar i NHL-hockeyn och en snabb Wikipediakoll visar att så är fallet. Det handlar om trettiotalet namn allt som allt och då är ändå två tredjedelar av spelarna antingen 40+ eller redan döda.

Så... Hur kommer det sig att judar, som ju helt uppenbart är oerhört framträdande på andra plan, så totalt saknas i den organiserade idrotten?
Senast redigerad av Saccard 2017-04-12 kl. 22:40.
Citera
2017-04-12, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
Det slog mig ikväll att jag på rak arm inte kan komma på någon enda judisk idrottare som är riktigt bra på någon form av idrott. Efter att ha funderat på saken en stund och letat i minnet så lyckades jag skaka fram två namn som åtminstone tävlat på någorlunda hög nivå. Båda är fotbollsspelare. Ben Sahar och Adel Taraabt. Båda har spelat i Queens Park Rangers i Premier League.

När jag skulle dubbelkolla årtalen på Wikipedia insåg jag att Adel Taraabt inte alls är jude, tvärt emot mina minnesbilder. Han är istället marockan. Jag väljer att nämna honom här i tråden likväl eftersom det på ett bra sätt illustrerar min poäng. Jag är idrottsintresserad och inbillar mig att jag har hyfsat koll på åtminstone de stora sporterna. Efter att ha funderat länge och väl kan jag bara komma på två hyggligt skickliga judiska idrottare och sen visar det sig att en av dem inte ens är jude. Återstår då Ben Sahar som var en lovande talang som spelat i klubbar som Chelsea, QPR och Espanyol. Idag är han 27 år gammal och borde vara i sin absoluta prime, istället spelar han i något skitlag i Israel.

En snabbkoll på det israeliska fotbollslandslaget ger samma besked. En eller annan spelar i belgiska ligan, en i Celtic och en i Championshiplaget Brighton, men det är också allt.

Samma sak när det gäller andra idrotter. Jag kan inte på rak arm nämna någon framgångsrik jude som simmar, skjuter båge, boxas eller kastar spjut. Jag antar att det finns enstaka judar i NHL-hockeyn och en snabb Wikipediakoll visar att så är fallet. Det handlar om trettiotalet namn allt som allt och då är ändå två tredjedelar av spelarna antingen 40+ eller redan döda.

Så... Hur kommer det sig att judar, som ju helt uppenbart är oerhört framträdande på andra plan, så totalt saknas i den organiserade idrotten?

Mark Spitz?
https://en.wikipedia.org/wiki/Mark_Spitz
Mark Andrew Spitz (born February 10, 1950) is an American former competitive swimmer, nine-time Olympic champion, and former world record-holder in seven events. He won seven gold medals at the 1972 Summer Olympics in Munich, an achievement surpassed only by Michael Phelps, who won eight golds at the 2008 Summer Olympics in Beijing. Spitz set new world records in all seven events in which he competed in 1972. Spitz holds more medals than any other Jewish athlete in the history of the Olympics.
Citera
2017-04-12, 22:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Mark Spitz?
Förvisso, men han är nästan sjuttio år gammal. Återväxten efter den där dundersuccén i München-OS är noll och ingen.
Citera
2017-04-12, 22:45
Bannlyst
Dom är klena till sin natur
Citera
2017-04-12, 22:47
Medlem
Semiter överlag är har inte så bra idrottsresultat? Araber är väl inte heller riktigt bra på någon sport?
Citera
2017-04-12, 22:47
Medlem
Är de så dåliga, då? Möjligtvis om man jämför med deras intellektuella bedrifter, men i ett internationellt perspektiv är de väl inte uppseendeväckande dåliga?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_Jews_in_sports

Citat:
Semiter överlag är har inte så bra idrottsresultat? Araber är väl inte heller riktigt bra på någon sport?

Kanske det som spökar? Att många jämför med centraleuropéer - som ju är den miljön de flesta judar här i Europa kommer från - i ett sammanhang där faktiskt genetik kan vara rejält avgörande. Vita jamaicaner är ju inte heller skitheta på 100 meter...
Senast redigerad av Gorm Den Gamle 2017-04-12 kl. 22:52.
Citera
2017-04-12, 22:50
Bannlyst
Citat:
Nej det är sant, varken någon av dom. Juden för dom är klena och föredrar att hålla sig i skuggorna och manipulera saker och ting samt klena. Araberna har ej intelligensen för att bli duktiga på en sport.
Citera
2017-04-12, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stureplansmannen
Nej det är sant, varken någon av dom. Juden för dom är klena och föredrar att hålla sig i skuggorna och manipulera saker och ting samt klena. Araberna har ej intelligensen för att bli duktiga på en sport.

OK, men det har svarta?
Citera
2017-04-12, 22:56
Bannlyst
Citat:
OK, men det har svarta?
Nej, det har dom inte. Dom svarta är fysiskt mer överlägsna på idrott än andra alla raser. Araben är underlägsen i fysiken samt iq.
Citera
2017-04-12, 22:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Är de så dåliga, då? Möjligtvis om man jämför med deras intellektuella bedrifter, men i ett internationellt perspektiv är de väl inte uppseendeväckande dåliga?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_Jews_in_sports
Intressant lista, den hade jag missat. De fetade namnen är, efter vad jag förstår, idag aktiva idrottare. Nästan inga av namnen är några som man hade känt igen bara sådär rakt av. Fördela dessutom namnen på ett folk bestående av 24 miljoner individer så blir antalet aktiva idrottare ännu magrare. Jämför med exempelvis holländare, ett folk av samma storlek.

Jämför också med hur många journalister som å andra sidan är judar.

Nej, det känns fortfarande som att det måste ligga någon slags hinder i vägen, kulturellt eller på annat sätt, som gör att lille Schlomo väljer (eller pressas av familjen) att börja skriva istället för att sparka boll.
Citera
2017-04-12, 22:59
Medlem
Dofternas avatar
Andrew Calof lyckades ta en plats i Skellefteå AIK. Går det att nå längre inom sport?
Citera
2017-04-12, 23:05
Medlem
Det är väl till stor del helt enkelt en omvändning av "negereffekten": judar tillhör i regel välbärgad medelklass, och behöver inget idrottsrelaterat "scholarship stipendium" för att få gå på college och erhålla en bluffexamen...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in