2017-04-12, 23:07
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stureplansmannen
Han har inte varit bra för dom, time to go!

Han var bra de två första åren men inget varar för evigt. Inte ens en jude i Skellefteå AIK.
Citera
2017-04-12, 23:12
Medlem
Det ger nog för dålig utdelning. För att bli riktigt bra på en idrott måste man börja i ung ålder och lägga ner mycket tid och sedan är det inte alls säkert att man får en lång och bra karriär. Så rent affärsmässigt är idrott alltid en usel ide.
Citera
2017-04-12, 23:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Han var bra de två första åren men inget varar för evigt. Inte ens en jude i Skellefteå AIK.
Haha nej. Han har aldrig impat mig. Tror någon av juniorerna skulle kunna ha utvecklats bättre om han hade fått chansen. Till och med jag skulle vara bättre på isen än Caloff känns det som ibland, aldrig vass som folk sa i början.
Citera
2017-04-12, 23:14
Bannlyst
Dom är lata också, dom vill ha det enkelt genom att fuska till sig resultat. Dom kämpar inte som en idrottsman.
Citera
2017-04-12, 23:24
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stureplansmannen
Haha nej. Han har aldrig impat mig. Tror någon av juniorerna skulle kunna ha utvecklats bättre om han hade fått chansen. Till och med jag skulle vara bättre på isen än Caloff känns det som ibland, aldrig vass som folk sa i början.

Han såg verkligen inte mycket ut för världen men han satte strutar och kostade i princip ingenting de första två åren. Blir inte bättre än så.
Citera
2017-04-12, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
Intressant lista, den hade jag missat. De fetade namnen är, efter vad jag förstår, idag aktiva idrottare. Nästan inga av namnen är några som man hade känt igen bara sådär rakt av. Fördela dessutom namnen på ett folk bestående av 24 miljoner individer så blir antalet aktiva idrottare ännu magrare. Jämför med exempelvis holländare, ett folk av samma storlek.

Jämför också med hur många journalister som å andra sidan är judar.

Nej, det känns fortfarande som att det måste ligga någon slags hinder i vägen, kulturellt eller på annat sätt, som gör att lille Schlomo väljer (eller pressas av familjen) att börja skriva istället för att sparka boll.

Tja, det som skapar starka idrottsnationer är kultur och genetik, så det är väl troligt att det är förklaringen här också? Gissar på att den judiska intellektuella traditionen gör att man prioriterar idrott lägre än många européer gör? I Europa har väl judarna i modern tid också varit rätt medelklass, vilket innebär ett mindre intresse för några av våra populäraste sporter (som ju har en viss knegarprägel).

Vad gäller genetiken så får någon annan rota i hur europeiska/semitiska judar i allmänhet är, men om det skulle vara så att många judar genetiskt är mer lika araber är det kanske relevant att se hur arabiska idrottsprestationer ser ut och vilka grenar de är starka/svaga i? Att jämföra med holländare känns lite orättvist med tanke på att de är ett av världens största folkslag, och antalet idrottsgrenar där det är en fördel att vara stor är rätt hyfsat.
Senast redigerad av Gorm Den Gamle 2017-04-12 kl. 23:41.
Citera
2017-04-12, 23:37
Medlem
Adel Taarabt är förfan inte jude.
Citera
2017-04-13, 00:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av imsofancy
Adel Taarabt är förfan inte jude.
Jag hade bestämt för mig att så var fallet. Jag vet inte var jag har hört eller läst det, men jag har ett distinkt minne av att han ska ha varit jude. Så var däremot inte fallet när jag kollade upp honom, så det är helt enkelt så att jag har fått för mig fel.
Citera
2017-04-13, 06:38
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
Det slog mig ikväll att jag på rak arm inte kan komma på någon enda judisk idrottare som är riktigt bra på någon form av idrott. Efter att ha funderat på saken en stund och letat i minnet så lyckades jag skaka fram två namn som åtminstone tävlat på någorlunda hög nivå. Båda är fotbollsspelare. Ben Sahar och Adel Taraabt. Båda har spelat i Queens Park Rangers i Premier League.

När jag skulle dubbelkolla årtalen på Wikipedia insåg jag att Adel Taraabt inte alls är jude, tvärt emot mina minnesbilder. Han är istället marockan. Jag väljer att nämna honom här i tråden likväl eftersom det på ett bra sätt illustrerar min poäng. Jag är idrottsintresserad och inbillar mig att jag har hyfsat koll på åtminstone de stora sporterna. Efter att ha funderat länge och väl kan jag bara komma på två hyggligt skickliga judiska idrottare och sen visar det sig att en av dem inte ens är jude. Återstår då Ben Sahar som var en lovande talang som spelat i klubbar som Chelsea, QPR och Espanyol. Idag är han 27 år gammal och borde vara i sin absoluta prime, istället spelar han i något skitlag i Israel.

En snabbkoll på det israeliska fotbollslandslaget ger samma besked. En eller annan spelar i belgiska ligan, en i Celtic och en i Championshiplaget Brighton, men det är också allt.

Samma sak när det gäller andra idrotter. Jag kan inte på rak arm nämna någon framgångsrik jude som simmar, skjuter båge, boxas eller kastar spjut. Jag antar att det finns enstaka judar i NHL-hockeyn och en snabb Wikipediakoll visar att så är fallet. Det handlar om trettiotalet namn allt som allt och då är ändå två tredjedelar av spelarna antingen 40+ eller redan döda.

Så... Hur kommer det sig att judar, som ju helt uppenbart är oerhört framträdande på andra plan, så totalt saknas i den organiserade idrotten?

Hur vet du att en idrottare är jude eller ej?
Citera
2017-04-13, 07:15
Medlem
ekerilars avatar
Jag har aldrig tänkt så mycket på det.
Israels enda olympiska guld hittills tog man i segling. (Atén 2004)

Man har flera medaljer inom Judo, verkar vara någon slags nationanlport i där.
Citera
2017-04-13, 07:25
Medlem
RiverStyxs avatar
TS har en poäng. Family Guy har tagit upp detta vid ett par tillfällen. Här går Stewie i judisk skola:

https://www.youtube.com/watch?v=hdaj6QfshyU

Här startar Mort en judisk Fight Club:

https://www.youtube.com/watch?v=9YpCpV4YMIU
Citera
2017-04-13, 09:45
Medlem
TheChains avatar
Tror det är kulturellt i hög mån, när skulle de få tid till att satsa på en idrott när de är så ambitiösa akademiskt och inom företagande? Hade judar haft starka incitament idag till att bli duktiga idrottare hade vi säkert sett mycket mer av det.

förr i tiden var judar väldigt aktiva inom basket innan det blev en "svart" sport och diverse författare efterkonstruerade genetiska förklaringar. Judar ansågs smarta att läsa spelet bland annat. Sen när negrerna tog över blev förklaringen att negrer dominerar för de är naturligt atletiska.

Judar var även mycket bättre på och mer delaktiga i boxningsringen under 20-30 talet än efter kriget. Sen när andra möjligheter dök upp försvann de.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hindsight_bias
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias

med det inte sagt att det inte finns genetiska förklaringar till idrottsprestationer inom/mellan folkgrupper, eller att det skulle vara ovetenskapligt eller moraliskt fel med sådana förklaringar, men de är även lätta att efterkonstruera eller överdriva vikten av när man inte har tillräckligt med fakta.
Senast redigerad av TheChain 2017-04-13 kl. 09:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in