Citat:
Ursprungligen postat av
Axis.bold.as.love
Han var ju även för buddhism och Mormonkyrkan.
Att han skulle ha gjort detta för att han var religiös (vilket jag inte ens tror att han var) är knappast sannolikt. Svaret finns nog i 39-åringens mentala och sociala förhållanden - dennes tillkortakommanden i livet och dennes förmodade störda personlighet är en långt troligare förklaringsmodell än att han skulle ha mördat som en följd av religiös övertygelse.
Han var definitivt religiös, som jag skrev i ett annat inlägg det finns så extremt många olika tolkningar av islam så att diskussionen om vem som är "riktig" muslim eller ej knappast hör hemma i denna tråd.
Det är ungefär som att påstå att kristna fundamentalister som begår terrordåd mot abortklinker i USA inte är troende kristna, som drivs av religiös övertygelse, eftersom de kanske inte ens har läst hela bibeln, de kanske till och med dricker alkohol.
Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Jag har inte nämnt något "ateistattentat" bara tvivlat på MGMs religiösa övertygelse. Idag har det kommit fram uppgifter som visar att jag hade rätt. MGM är inte en hängiven muslim, han vet inte ens hur man ber som muslim. Visst kan han ha beundrat IS men knappast av religiösa skäl. Antagligen har de flesta som joinar IS lika dålig kunskap om islam som denna MGM. IS är ett gäng av psykopater som vill döda , förstöra och våldta i namn av en religion som de inte vet mycket om och inte heller bryr sig om att följa personligen. De liknar dig och gelikar på ett sätt. Inte för att misstänker att du vill döda och våldta men du vill inte tillägna dig kunskap om exempelvis hur det varit i Uzbekistan under Sovjettiden och därefter. Du förstår inte heller att man kan ifrågasätta att islam skulle varit drivkraften för MGM. Utan kunskap från andra källor än dem som passar din agenda raljerar du självsäkert och dumdristigt.
Haha, det har enbart kommit fram uppgifter som stärker min tes sedan igår. Han försökte för fasen ansluta till IS INNAN han sökte asyl i Sverige, men blev stoppad vid gränsen, han ska ha blivit radikalisterad i Turkiet, han deltog i hemliga möten i en källarmoské som ska ha letts av en känd IS-rekryterare. Det finns flera belägg på IS-krigare hemmahörande i mellanöstern som brukat diverse olika droger inför sina krig mot Peshmerga, Irakiska armén, Shia miliser och Syriska armén Fast du kanske menar att IS inte är en religiös grupp?
Och om du på fullt allvar vill hävda att IS inte är en islamistisk extremist-organisation vars kärna bygger till hundra procent på politisk islam, så ser jag tyvärr ingen större idé att fortsätta diskutera saken med dig.
Till skillnad från dig har jag för övrigt ingen som helst agenda, annat än att gå till botten med vad som verkligen hänt. Men som man känner sig själv känner man andra antar jag.