2017-04-12, 21:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Andra intressanta länder.

Citat:
Ursprungligen postat av simson12
och de säger den inte. Om han hade varit svensk, latino whatsoever hade man kunnat avskriva honom direkt och det hade ju också varit intressant. Men det gör de inte, de nämner inte hans nationalitet fast de borde det. Det är väldigt bestickande.

Exakt. Den här uppgiften skulle faktiskt media kunna gå ut med utan att på något sätt outa denne. Detta skulle då visa på en arbetsam person som sliter och släpar med att vara ölchaffis.

Att chauffören inte skall vara från Uzbekistan säger så litet. (FB) Terrordådet på Drottninggatan i Stockholm (2017-04-07)
Det finns mängder av andra länder som också är intressanta i sammanhanget.
Citera
2017-04-12, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meskonin123
haha så jävla tragiskt med alla svenssons som tycker det är såååå hemskt helt plötsligt med folk som dör.

var har ni varit de senaste 15 åren? folk blir skjutna, knivhuggna, och gruppvåldtagna fan hela tiden med en notis i tidningen men nu när det är terrorbrott så wow, verkligen landssorg,

Man måste va ganska dum om man tycker att en gärning är värre bara för att det klassas som ett annat brott. Finns ingen jävla skillnad mot för om detta hade gjorts av en alkisgubbe som var less på livet och bara mejjade ner folk.
Men terrorbrott oj oj oj va hemskt.

Korkad var han också som erkände just terrorbrott. Han hade garanterat kunnat komma undan med mord. Vårdslöshet i trafik tror jag knappast då han ändå fortsatte gasa men ja, hade han varit påverkad så är det inte omöjligt.

Thomas Quick erkände allt möjligt som sedan visade sig vara fantasier.

Men du kan inte tala till folk som redan bestämt sig att han var IS anhängare, terrorist och djupt troende muslim (fast han inte ens visste hur man bad)

Jag tror också att han var jäkligt deprimerad över avslaget och utvisningen. Och att han var laddad med droger när han tog lastbilen. Jag tror förklaringen är så enkel.
Citera
2017-04-12, 21:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Exakt. Den här uppgiften skulle faktiskt media kunna gå ut med utan att på något sätt outa denne. Detta skulle då visa på en arbetsam person som sliter och släpar med att vara ölchaffis.

Att chauffören inte skall vara från Uzbekistan säger så litet. (FB) Terrordådet på Drottninggatan i Stockholm (2017-04-07)
Det finns mängder av andra länder som också är intressanta i sammanhanget.

Misstanken är att han bara gick med på att låta sig intervjuas om det inte kom upp var han kom ifrån. Kan finnas andra bakgrunder, men något skumt är det.
Citera
2017-04-12, 21:16
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Misstanken är att han bara gick med på att låta sig intervjuas om det inte kom upp var han kom ifrån. Kan finnas andra bakgrunder, men något skumt är det.

Eller så har han ångest och vill helst vara ifred? Hur skulle du känna dig i hans situation?
Citera
2017-04-12, 21:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Eller så har han ångest och vill helst vara ifred? Hur skulle du känna dig i hans situation?

Men han sade att det verkade som om GM väntade på honom. Polisen vet säkert väldigt mycket mer i detta fall.
Citera
2017-04-12, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Han var ju även för buddhism och Mormonkyrkan.

Att han skulle ha gjort detta för att han var religiös (vilket jag inte ens tror att han var) är knappast sannolikt. Svaret finns nog i 39-åringens mentala och sociala förhållanden - dennes tillkortakommanden i livet och dennes förmodade störda personlighet är en långt troligare förklaringsmodell än att han skulle ha mördat som en följd av religiös övertygelse.
Han var definitivt religiös, som jag skrev i ett annat inlägg det finns så extremt många olika tolkningar av islam så att diskussionen om vem som är "riktig" muslim eller ej knappast hör hemma i denna tråd.

Det är ungefär som att påstå att kristna fundamentalister som begår terrordåd mot abortklinker i USA inte är troende kristna, som drivs av religiös övertygelse, eftersom de kanske inte ens har läst hela bibeln, de kanske till och med dricker alkohol.

Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag har inte nämnt något "ateistattentat" bara tvivlat på MGMs religiösa övertygelse. Idag har det kommit fram uppgifter som visar att jag hade rätt. MGM är inte en hängiven muslim, han vet inte ens hur man ber som muslim. Visst kan han ha beundrat IS men knappast av religiösa skäl. Antagligen har de flesta som joinar IS lika dålig kunskap om islam som denna MGM. IS är ett gäng av psykopater som vill döda , förstöra och våldta i namn av en religion som de inte vet mycket om och inte heller bryr sig om att följa personligen. De liknar dig och gelikar på ett sätt. Inte för att misstänker att du vill döda och våldta men du vill inte tillägna dig kunskap om exempelvis hur det varit i Uzbekistan under Sovjettiden och därefter. Du förstår inte heller att man kan ifrågasätta att islam skulle varit drivkraften för MGM. Utan kunskap från andra källor än dem som passar din agenda raljerar du självsäkert och dumdristigt.
Haha, det har enbart kommit fram uppgifter som stärker min tes sedan igår. Han försökte för fasen ansluta till IS INNAN han sökte asyl i Sverige, men blev stoppad vid gränsen, han ska ha blivit radikalisterad i Turkiet, han deltog i hemliga möten i en källarmoské som ska ha letts av en känd IS-rekryterare. Det finns flera belägg på IS-krigare hemmahörande i mellanöstern som brukat diverse olika droger inför sina krig mot Peshmerga, Irakiska armén, Shia miliser och Syriska armén Fast du kanske menar att IS inte är en religiös grupp?

Och om du på fullt allvar vill hävda att IS inte är en islamistisk extremist-organisation vars kärna bygger till hundra procent på politisk islam, så ser jag tyvärr ingen större idé att fortsätta diskutera saken med dig.

Till skillnad från dig har jag för övrigt ingen som helst agenda, annat än att gå till botten med vad som verkligen hänt. Men som man känner sig själv känner man andra antar jag.
Citera
2017-04-12, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POTATISHACKAN
Tänker samma sak. Vi har det så bra här så vi måste grotta ner oss i andras problem. Har inget minne av att folk samlades och sjöng när de tre barnen dog i bussolyckan.

Stefan Löfven sa att hela Sverige var med er till Kinna och var där när olyckan skedde. Jag tror de anhöriga till de som dog i bussen är de enda som drog en suck av lättnad när terrordådet skedde. Nu slapp de vara belägrade i media. Kinna har fått ro att ta itu med sin sorg utan utomstående.

Om det stämmer som ni säger att belgiska kvinnan och kvinnan från västkusten umgicks i samma kretsar, vad säger att inte britten som jobbade för Spootify skulle träffa dem och kanske prata om någon typ av sponsring.

Om chauffören hade varit med på att begå detta dåd då hade inte Spendrups gått ut med att han var djupt chockad. Jag tror han är oskyldig och att han säkert mår jäkla dåligt. Hoppas han får psykisk vård.

Mycket affärer, restauranger och kontor längs gatan. Överallt där finns människor som jobbar och som blev inlåsta första timmarna och fick hålla till godo med fönster mot en brottsscen. Skulle inte förvåna mig om många av dem kommer att behöva psykologhjälp.
Citera
2017-04-12, 21:23
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Men han sade att det verkade som om GM väntade på honom. Polisen vet säkert väldigt mycket mer i detta fall.

Tror jag med. Troligen har han rekat, eventuellt har han sett att leveranser från Spendrups brukar komma på fredag em. Eller att han möjligen kan ha koll på honom sedan de bodde i varandras närhet. Personligen tror jag mer på det förstnämnda.
Citera
2017-04-12, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Thomas Quick erkände allt möjligt som sedan visade sig vara fantasier.

Men du kan inte tala till folk som redan bestämt sig att han var IS anhängare, terrorist och djupt troende muslim (fast han inte ens visste hur man bad)

Jag tror också att han var jäkligt deprimerad över avslaget och utvisningen. Och att han var laddad med droger när han tog lastbilen. Jag tror förklaringen är så enkel.

Vad vet du om hur han bad?

Han ÅKTE till Turkiet för att hans plan var att ta sig vidare till Syrien och ansluta sig till IS men blev stoppad och arresterad av den turkiska polisen.

Säger väl allt.

Och puckolandet Sverige tar emot honom från Turikiet med öppna armar. Idioter till svenskar.
Citera
2017-04-12, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaqk
I filmen som Fredrik Lie tog från andra hållet vid ungefär samma tidpunkt, alltså bakifrån lastbilen, ser man i alla fall ingen som kommer ut från passagerarsidan. Tyvärr...

https://www.youtube.com/watch?v=B_nJng8HFqQ

(Efter 1 minut ungefär.)

EDIT: Om man förstorar kan man faktiskt se en person med vita skor som springer från lastbilen ner längs Mäster Samuel. Men det verkar vara en tjej som först kommer från det hållet och sedan vänder tillbaka.

EDIT: Och man ser hur de drar ut en person under lastbilen. Så det stämmer inte riktigt att det inte finns några kroppar på filmen.

Helt rätt. Jag har en otydlig surfplatta men efter att ha gjort som du sa ser jag vid 1:30 att gulklädda ordningsvakter drar fram någon och för detta offer mot pelaren vilket stämmer överens med detta foto.
http://m.imgur.com/a/JKLiV

Också den kvinnliga ordningsvakten i finuniform finns med.

Bra video

Det är sådana här bildbevis som offrets juridiska ombud får tillgång till från förundersökningen.
Senast redigerad av Utredaren 2017-04-12 kl. 21:36.
Citera
2017-04-12, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Vad vet du om hur han bad?

Han ÅKTE till Turkiet för att hans plan var att ta sig vidare till Syrien och ansluta sig till IS men blev stoppad och arresterad av den turkiska polisen.

Säger väl allt.

Och puckolandet Sverige tar emot honom från Turikiet med öppna armar. Idioter till svenskar.

Uppgifter i media.

Vad vet du var han åkt? Uppgifter i media. Inget av det mer sant än det andra så lägg ner.

Det förekommer mycket information just nu i media och inget av det är mer sant än det andra.

Vi får avvakta polisen slutliga redovisning och bild. Den får man hoppas vara något så när trovärdig.
Citera
2017-04-12, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Fatta att Uzbekistan har en agenda. Själv tror jag mer på en random svensks spekulationer än på deras underrättelsetjänst. Du tilltalar en anonym fb:are, men struntar helt i att den källa du hellre litar på är lika anonym.
Det är bara att kontakta migrationsverket och begära ut dagsboksblad som är allmänna handlingar. Av dem framgår vilka beslut fattats i MGMS ärende. Exempelvis det påstådda beslutet att ta till tillbaka honom från Turkiet. Beslutsmotiveringar är sekretessbelagda men diarier och dagsboksblad är inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in