2017-04-12, 20:43
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Helt säker ska man inte vara. Det enda rätta i ett sådant här läge är att arbeta på bred front och INTE snöa in tvärsäkert på bara en person.
Tänk om scenariot egentligen är att personen som tagit på sig detta inte egentligen körde men tar på sig detta för att den riktiga gärningsmannen ska hinna lämna landet. När den riktiga är i säkerhet så hävdar den gripne att han tog på sig detta för att han befann sig i en psykos och DNA visar tydligt att han inte befann sig i lastbilen.
Ja, ungefär så tänkte jag att det kan vara.

Citat:
Ursprungligen postat av TjuckaTjuck
1. Han har erkänt
2. Han lämnade DNA i form utav blodspår i bilen och längst flyktvägen.
Just att han erkänner dådet, tar jag som en intäkt för att det mycket väl kan vara fejk. Om det inte är medvetet för att skydda den verkliga GM, kan det också röra sig om en psykiskt störd och nerdekad Nisse som sett på TV om dådet och vill spela Allan. Det är väldigt vanligt att knäppskallar tar på sig dåd i tid och otid.
Angående DNA och blodspår, har jag inte hört om det från någon säker källa. Polisen sa att de hade fotografier, hans erkännande och tekniskt bevisning. Men vad det sista innebar gick de inte in på.

Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
det finns en bild vid gripandet från polisbilen där är det ingen tvekan att det är samma som på t-bana bilden
https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/images/a2dd090d-dda5-486e-9df9-c74853462446?fit=crop&h=464&w=900&809ad328
Tyvärr funkar inte den länken för mig. Det hade såklart varit toppen att få detta bekräftat.

Edit: Att han erkänner dådet utan omsvep kan tyda på fejk även i så motto, att han låtsas vara islamistisk terrorist men i själva verket har en annan agenda. Det var ju som bekant inget självmordsdåd ...
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2017-04-12 kl. 20:55.
Citera
2017-04-12, 20:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ej från Uzbekistan.

Citat:
Ursprungligen postat av Hkext
Han är inte uzbek. Han har inte någon känd islamistkoppling.
Källa: journalisten som gjorde intervjun

Tack för den informationen.

Då är det bara att hoppas att denna överensstämmer med verkligheten.
Citera
2017-04-12, 20:45
Medlem
-den belgiska kvinnan som omkommit var "migrant aktivist".
-hjälpte "flyktingar" som riskerade utvisning.
-berättar en ungersk tidning som citerar nån engelsk tidningsartikel.
Citera
2017-04-12, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaqk
I filmen som Fredrik Lie tog från andra hållet vid ungefär samma tidpunkt, alltså bakifrån lastbilen, ser man i alla fall ingen som kommer ut från passagerarsidan. Tyvärr...

https://www.youtube.com/watch?v=B_nJng8HFqQ

(Efter 1 minut ungefär.)

Intressant att man inte kan se några påkörda offer på videon. Väcker en hel del frågor om massmedia rapporteringen.

Mannen i blå jeans med ljus "tröja" som står bakom lastbilen har svaret på vilka offer som fanns utanför ramen för det som filmas. Andra måste också ha sett offer.

Man ser att lastbilen svängt åt vänster och träffar den någon där med sidan/bakdelen så skulle det inte förvåna mig om det offret landade vid pelaren utanför Nilson Shoes.
Senast redigerad av Utredaren 2017-04-12 kl. 20:59.
Citera
2017-04-12, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barba201
-den belgiska kvinnan som omkommit var "migrant aktivist".
-hjälpte "flyktingar" som riskerade utvisning.
-berättar en ungersk tidning som citerar nån engelsk tidningsartikel.

Kvinnan från Ljungskile var ordförande i Amnesty. Hennes väninna från Trollhättan var lärare för nyanlända flyktingar.
Citera
2017-04-12, 20:54
Medlem
har det kommit fram om det liksom kan vara relaterat till skulderna det talades om??
Citera
2017-04-12, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Intressant att man inte kan se några påkörda offer på videon. Väcker en hel del frågor om massmedia rapporteringen.

Mannen i blå jeans med ljus "tröja" som står bakom lastbilen har svaret på vilka offer som fanns utanför ramen för det som filmas. Andra måste också ha sett offer.

Man ser att lastbilen svängt åt vänster och träffar den någon där med sidan/bakdelen så skulle det inte förvåna mig om det offret landade vid pelaren utanför Nilson Shoes.

Förklara gärna hur du menar.
Citera
2017-04-12, 21:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Visst är det så.

Vilken etnicitet Spendrups chaufför har kan vara av allra största betydelse.

och de säger den inte. Om han hade varit svensk, latino whatsoever hade man kunnat avskriva honom direkt och det hade ju också varit intressant. Men det gör de inte, de nämner inte hans nationalitet fast de borde det. Det är väldigt bestickande.
Citera
2017-04-12, 21:04
Medlem
Citat:
During court hearings, the fanatic said that he came from a wealthy family and that his wife and children were still in his home country.

His journey to Sweden took place by truck via Denmark and was arranged by his brother, he said, but the court found that this was also not reliable.

In conclusion, the court decided that there was no reason to grant him asylum or citizenship in Sweden and ruled that he should be deported. His story cannot be seen as something he has experienced himself and therefore he is not in need of asylum,' the court's verdict said.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-4400644/Rakhmat-Akilov-confesses-terror-truck-attack-Stockholm.html

Hur vet man at han fyra barn?
Citera
2017-04-12, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Förklara gärna hur du menar.

Den levande kraften av en lastbil i den farten slungar iväg en människokroppen flera meter. Jag har själv blivit "pårullad" av en buss vid en hållplats och kunde inte hålla mig på benen utan åkte iväg 2-3 meter ner i ett dike. För mig behövs inga beräkningar eller fysikaliska utläggningar om rörelseenergi. Jag vet hur det känns.
Citera
2017-04-12, 21:09
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
och de säger den inte. Om han hade varit svensk, latino whatsoever hade man kunnat avskriva honom direkt och det hade ju också varit intressant. Men det gör de inte, de nämner inte hans nationalitet fast de borde det. Det är väldigt bestickande.

Mycket diskussion kring lastbilschaffisen. I intervjun går det att höra att han bryter, arabiska och spanska har varit uppe i tråden. Att han skulle vara medskyldig känns osannolikt, borde inte han varit häktad nu om så var fallet. Självklart kollar polisen upp om han har kopplingar till gm och islamism. Att de råkade bo i närheten av varandra tillskriver jag slumpen, möjligen att gm kan rekat hans turer med lastbilen. Media kommer givetvis inte skriva ut hans etnicitet.
Citera
2017-04-12, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Kvinnan från Ljungskile var ordförande i Amnesty. Hennes väninna från Trollhättan var lärare för nyanlända flyktingar.

Det vore inte märkligt om den belgiska kvinnan skulle träffa Amnestykvinnan från Ljungskile.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in