Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Den misstänkte terroristen var skriven på en adress i Hjulsta. Han hade skrivit sig där för att inte kunna nås för avvisning. Den enda koppling som jag känner till mellan den misstänkte terroristen och kvinnan som bor i lägenheten i Hjulsta är att dom kände varandra därför att dom båda var från Uzbekistan. Hon "hjälpte honom" genom att låta honom skriva sig i hennes lägenhet bara för att hjälpa en landsman, som jag uppfattat kvinnans uppgifter.
Terroristen bodde dock inte i Hjulsta. Han bodde i Vårberg (Ängsholmsgränd i Skärholmen). Där bodde också, enligt Aftonbladet chauffören som körde för Spendrups. Den misstänkte hade använt sitt internet i bostaden i Vårby kort innan han for till city.
Kopplingen till Märsta är oklar för mig. Den misstänkte tog tåget till Arlanda. Kanske hade han hoppats kunna hitta ett sätt att lämna landet? Från Arlanda åkte han buss till Märsta där han kändes igen på en mack. Han greps i Märsta ca 20.00 i fredags kväll. Kopplingen till Märsta är oklar för mig, utöver att det lär finnas många islamister/terrormisstänkta i Märsta.
–
Människor är vanedjur... Jag tror att det är rätt osannolikt att han skulle fly till en helt okänd plats, enligt mig måste det finnas någon personlig koppling till Märsta. Någon föreslog att han först anlänt där när han kom till Sverige. Det är inte helt omöjligt. Eller kanske var den omnämnda källarmoskén belägen i Märsta, eller kanske bodde någon han kände (kanske lärt känna i källarmoskén?) i Märsta.... I nuläget går det bara att spekulera.
Citat:
Ursprungligen postat av
lespaul80
Japps man ser en man med grå huvtröja spring genom mobben ungefär 1:59 i filmen. Som styrker mitt påstånde att han inte kan ha gått igenom Åhléns pga att bilen är kraschad in i stenen och ser inte ut att vara inne i butiken på något direkt sätt.
Stämmer väl överens med han beskrivning. Och han har då gått medsols runt bilen och folkmassorna och springer sen rakt mot huvudentrén utifrån och nedgången till t-banan.
Intressant, jag ser också den kutande personen, men kan inte avgöra vad personen har för kläder på sig då den är för skymd och det går för snabbt. Har du en skärmdump på en läglig pausning kanske?