2017-04-12, 16:24
Medlem
christallqhulaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det är väl t-baneingången inne i Åhléns där man kommer rakt in i blijetthallen?
Den vägen är ju klart bäst om han gick ut på passagerarsidan. Eller helt sonika hoppade ut genom framrutan, som verkar ha krossats under färden eller när han prickade Åhléns.

javisst han hoppade rakt ur framrutan direkt som en terminator och försvann.
Citera
2017-04-12, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
För icke-stockholmare om Centralen och tunnelbanan:
Det här har jag tagit från https://sv.wikipedia.org/wiki/T-Centralen
hoppades hitta en skiss åtminstone, men måste kanske göra en själv

"T-Centralen har tre biljetthallar.
Den norra är belägen vid Sergels torg, med entré från torget, från Drottninggatan omedelbart norr och söder om Klarabergsgatan samt från Åhléns Citys undre plan. Från den norra biljetthallen finns nedgångar till alla tre tunnelbanelinjerna. Biljetthallen har nyligen blivit helt ombyggd och fått nya ingångar.

Den södra är belägen i förbindelsen mellan tunnelbanestationen och Stockholms centralstation. Gångtunneln till Centralstationen öppnades den 1 december 1958. Ingång finns även från Vasagatan 20. Från denna biljetthall når man gröna och röda linjens plattformar, och via dessa också blå linjen.

Den tredje biljetthallen ("krysset") är belägen under Vasagatan med tre nedgångar från gatuplanet. Den har endast direkt förbindelse med blå linjens plattformar.

Ett system av rulltrappor, rullband och ramper förbinder stationens olika nivåer."

Notera att det alltså är ett enda jättelångt stationsområde för tunnelbanan, som sträcker sig från Centralen till Sergels torg. Det finns plattformar i två plan; båda sträcker sig hela vägen och det är möjligt att komma från Åhléns till Centralen genom att promenera/springa från den ena uppgången till den andra. På så vis slipper man gå utomhus och korsa gator och trafik Det är en mycket snabb flyktväg.

PS
Genom Centralhallens norra sida når man Arlanda Express; man kan alltså komma till den utan att irra runt på Vasagatan, Kungsgatan eller på Norra Bantorget, vilket skulle förlänga flykttiden med dyrbara minuter.
Men jag tror han var ganska desorienterad, så han kan ha rört sig lite hur som helst.

Dessutom öppnas det en hel ny pendetågstation under Vasagatan. Den öppnas nu i mitten av juli.

http://www.trafikverket.se/nara-dig/Stockholm/projekt-i-stockholms-lan/Citybanan/Citybanans-stationer/Stockholm-City/
Citera
2017-04-12, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Usch, så vidrigt. Känner att jag nog snart bör ägna mig åt något annat än att grotta ner mig för mycket i det här.

Samma här. Men det är väl ännu ett sätt att bearbeta den här katastrofen...
Citera
2017-04-12, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Inte något mer idag, nej.

Edit: Om initiala vittnesuppgifter stämmer så saknar hon nog bägge benen...
...men det är info från SvDs live-sändning...

Ok. Tack för snabbt svar.
Citera
2017-04-12, 16:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det tappra betonglejonet.

Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
ja, jag är övertygad oxå att det tappra lejonet räddade MÅÅÅÅÅnga fler! Säkert sabbade hjulen/styrningen.
Om det inte var så skulle han fortsätta mot T-bane ingången och vidare tvärs över Klarabergsgatan vidare Drottninggata söderut.

Då skulle det varit en massaker.

Precis vad jag också tror. Det tappra lejonet räddade många.

Tror också att meningen var att köra tvärs över Klarabergsgatan och fortsätta vidare på Drottninggatan.
Citera
2017-04-12, 16:31
Medlem
Dynamiks avatar
Citat:
Källor inom Uzbekistans säkerhetstjänst uppger för Reuters att Rakhmat Akilov försökte ta sig över gränsen till Syrien från Turkiet 2015. Han ska dock ha gripits i samband med gränspassagen och deporterats till Sverige.
Varför deporteras han till Sverige när han inte ens är medborgare där? Världens papperskorg.
Citera
2017-04-12, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Den misstänkte terroristen var skriven på en adress i Hjulsta. Han hade skrivit sig där för att inte kunna nås för avvisning. Den enda koppling som jag känner till mellan den misstänkte terroristen och kvinnan som bor i lägenheten i Hjulsta är att dom kände varandra därför att dom båda var från Uzbekistan. Hon "hjälpte honom" genom att låta honom skriva sig i hennes lägenhet bara för att hjälpa en landsman, som jag uppfattat kvinnans uppgifter.

Terroristen bodde dock inte i Hjulsta. Han bodde i Vårberg (Ängsholmsgränd i Skärholmen). Där bodde också, enligt Aftonbladet chauffören som körde för Spendrups. Den misstänkte hade använt sitt internet i bostaden i Vårby kort innan han for till city.

Kopplingen till Märsta är oklar för mig. Den misstänkte tog tåget till Arlanda. Kanske hade han hoppats kunna hitta ett sätt att lämna landet? Från Arlanda åkte han buss till Märsta där han kändes igen på en mack. Han greps i Märsta ca 20.00 i fredags kväll. Kopplingen till Märsta är oklar för mig, utöver att det lär finnas många islamister/terrormisstänkta i Märsta.

Människor är vanedjur... Jag tror att det är rätt osannolikt att han skulle fly till en helt okänd plats, enligt mig måste det finnas någon personlig koppling till Märsta. Någon föreslog att han först anlänt där när han kom till Sverige. Det är inte helt omöjligt. Eller kanske var den omnämnda källarmoskén belägen i Märsta, eller kanske bodde någon han kände (kanske lärt känna i källarmoskén?) i Märsta.... I nuläget går det bara att spekulera.

Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Japps man ser en man med grå huvtröja spring genom mobben ungefär 1:59 i filmen. Som styrker mitt påstånde att han inte kan ha gått igenom Åhléns pga att bilen är kraschad in i stenen och ser inte ut att vara inne i butiken på något direkt sätt.

Stämmer väl överens med han beskrivning. Och han har då gått medsols runt bilen och folkmassorna och springer sen rakt mot huvudentrén utifrån och nedgången till t-banan.

Intressant, jag ser också den kutande personen, men kan inte avgöra vad personen har för kläder på sig då den är för skymd och det går för snabbt. Har du en skärmdump på en läglig pausning kanske?
Citera
2017-04-12, 16:35
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Precis vad jag också tror. Det tappra lejonet räddade många.

Tror också att meningen var att köra tvärs över Klarabergsgatan och fortsätta vidare på Drottninggatan.
om han bara kommit till huvudentré skulle många fler krossats, för det är tätast med folk
Citera
2017-04-12, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaqk
Nej, den nedgången är ju ett kvarter längre bort. I den hörnan där lastbilen fick stopp finns varken ingång eller nedgång till T-banan, eller hur? Däremot finns det en ingång till Åhléns längre nmer på Mäster Samuel, och man kan komma ner i tunnelbanan inifrån Åhléns utan att först gå ut genom huvudingången borta vid Klarabergsgatan.
Ja du har rätt, jag var i fel hörn av huset.
Citera
2017-04-12, 16:41
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
De bär in henne på Slöjdgatan från Mäster Samuelsgatan. Läkaren är lite skymd. Du ser hennes glasögon. De bär henne alltså bakåt till en gata som går parallellt med Drottninggatan. Varför skulle det vara folk där? De har väl motats bort?! Den andra kvinnan (som inte visar magen) är buren på gatan (Klara Norra kyrkogata) på andra sidan Drottninggatan. Det är alltså tre gator som följer varandra. Lastbilen landade i korsningen Mäster Samuelsgatan/Drottninggatan.
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2017/04/09/20/3F0D164000000578-4394760-A_man_is_carried_away_by_officers_wearing_suits_as _a_policewoman-a-26_14917 65085555.jpg
Här syns att läkaren med glasögon är med.
tjejen i fråga saknar högerhand/ svart skadat, precis som läkaren sagt
Citera
2017-04-12, 16:43
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Tack för ditt förklarande inlägg. Jag förstår att du är från Stockholm med den lokalkännedom du visar. Det är enklare då att orientera sig. Efter att ha läst ditt inlägg så blir enkelt att få samma uppfattning som du har utan att för den sakens skull ha varit på platsen. Om en stund kommer jag att posta ett inlägg som delvis handlar om detta. Tack igen.

Jag antar att de bärs iväg åt olika håll så ambulans kan plocka upp de skadade så fort som möjligt. På Slöjdgatan finns även City Hälsocentral som har akutvård (Slöjdgatan 9) ifall de behövde mer material/medicin? Jag gissar att Ambulans tog sig fram över Hötorget från Kungsgatan.
Jo det är "mina kvarter" som blivit våldtaget! Gick morgon och kväll, i många år, just där lastbilen landade. Även min mors, hon arbetade på PUB dagen när WW2 tog slut.
Citera
2017-04-12, 16:45
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hkext
Fast om man ser sin lastbil bli stulen ska man självklart ringa 112. Det är ju ett pågående brott

Så om du får din bil eller cykel stulen, ringer du då 112?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in