2017-04-12, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Huvudingången ligger på Klarabergsgatan som korsar Drottninggatan. Det finns dock en ingång till Åhléns precis där lastbilen stannade, och där ligger också en nedgång till tunnelbanan.

Nej, den nedgången är ju ett kvarter längre bort. I den hörnan där lastbilen fick stopp finns varken ingång eller nedgång till T-banan, eller hur? Däremot finns det en ingång till Åhléns längre nmer på Mäster Samuel, och man kan komma ner i tunnelbanan inifrån Åhléns utan att först gå ut genom huvudingången borta vid Klarabergsgatan.
Citera
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Daily mail har båda fotona och med fotot med den beväpnade mannen och den svarta Volvon är dramatisk med mycket folk och "ordningsvakter" så är fotot där de bär bort kvinnan förvånansvärt folktomt och Volvon saknas.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-4394760/Stockholm-terror-suspect-named-Rakhmat-Akilov.html

Varför ser man inte läkaren Pernilla i det första fotot?

Om det nu handlar om samma situation?

Kvinnans juridiska ombud har nog några frågor till polisen om detta.

Nåt är skumt.

De bär in henne på Slöjdgatan från Mäster Samuelsgatan. Läkaren är lite skymd. Du ser hennes glasögon. De bär henne alltså bakåt till en gata som går parallellt med Drottninggatan. Varför skulle det vara folk där? De har väl motats bort?! Den andra kvinnan (som inte visar magen) är buren på gatan (Klara Norra kyrkogata) på andra sidan Drottninggatan. Det är alltså tre gator som följer varandra. Lastbilen landade i korsningen Mäster Samuelsgatan/Drottninggatan.
Citera
Medlem
Har det framkommit något mer om den fotlösa, påstått hjärndöda damen idag?
Citera
2017-04-12, 16:15
Medlem
christallqhulaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Ca 2:00-2:02 i klippet går en man förbi i hög fart från vänster till höger i mörkgrön jacka, jeans och ljusa skor. Samt kanske nått vitt på huvudet?

Hur väl det stämmer med publicerade övervakningsbilder vet jag inte. (Dessutom springer en man förbi längre bort sekunderna före.)

- Andra får kolla och analysera!

Edit: personen går från höger till vänster. (Mitt fel)
Och passerar i bakgrunden precis hitom den yttersta pelaren till åhlenshuset.
Dock, är det möjligen en tjej.

nej han har svart jacka och blåa jeans som gick förbi snabbt,inte ens i närheten av övervakningsbilderna.man ser inte mannen gå ut och lämna fordonet..därför att det inte fanns nån förare eller så dog han inne i vraket.
Citera
2017-04-12, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Ca 2:00-2:02 i klippet går en man förbi i hög fart från vänster till höger i mörkgrön jacka, jeans och ljusa skor. Samt kanske nått vitt på huvudet?

Hur väl det stämmer med publicerade övervakningsbilder vet jag inte. (Dessutom springer en man förbi längre bort sekunderna före.)

- Andra får kolla och analysera!

Edit: personen går från höger till vänster. (Mitt fel)
Och passerar i bakgrunden precis hitom den yttersta pelaren till åhlenshuset.
Dock, är det möjligen en tjej.

Tyvärr, den personen verkar ha svart jacka och vit huva, medan GM har grön jacka och svart eller grå huva. Är det inte så?
Citera
2017-04-12, 16:16
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Innan lastbilen krashar in i Åhléns så kör han in i ett av lejonen som kastas ut på mäster Samuelsgatan. Den smällen måste ha förstört både styrning och ändrat lastbilen färdriktning. Lejonen väger över 1 ton. Hans plan var aldrig att krasha in i åhlens.

Länk till bild på lastbilen och lejonet.
https://www.arcgis.com/apps/MapTour/index.html?appid=53213bb5aaa544638110ff8e73555f69# info

Edit: klicka på händelse 13 på kartan.
ja, jag är övertygad oxå att det tappra lejonet räddade MÅÅÅÅÅnga fler! Säkert sabbade hjulen/styrningen.
Om det inte var så skulle han fortsätta mot T-bane ingången och vidare tvärs över Klarabergsgatan vidare Drottninggata söderut.

Då skulle det varit en massaker.
Citera
2017-04-12, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
ja, jag är övertygad oxå att det tappra lejonet räddade MÅÅÅÅÅnga fler! Säkert sabbade hjulen/styrningen.
Om det inte var så skulle han fortsätta mot T-bane ingången och vidare tvärs över Klarabergsgatan vidare Drottninggata söderut.

Då skulle det varit en massaker.
Det var väl det lejonet som krossade fotleden på en tiggare. Fast han körde ju in i fler lejon, bl.a. det som flög in i Stadiums skyltfönster men det sista kanske var det som pajade styrningen helt.
Citera
2017-04-12, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
De bär in henne på Slöjdgatan från Mäster Samuelsgatan. Läkaren är lite skymd. Du ser hennes glasögon. De bär henne alltså bakåt till en gata som går parallellt med Drottninggatan. Varför skulle det vara folk där? De har väl motats bort?! Den andra kvinnan (som inte visar magen) är buren på gatan (Klara Norra kyrkogata) på andra sidan Drottninggatan. Det är alltså tre gator som följer varandra. Lastbilen landade i korsningen Mäster Samuelsgatan/Drottninggatan.

Tack för ditt förklarande inlägg. Jag förstår att du är från Stockholm med den lokalkännedom du visar. Det är enklare då att orientera sig. Efter att ha läst ditt inlägg så blir enkelt att få samma uppfattning som du har utan att för den sakens skull ha varit på platsen. Om en stund kommer jag att posta ett inlägg som delvis handlar om detta. Tack igen.
Citera
2017-04-12, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Har det framkommit något mer om den fotlösa, påstått hjärndöda damen idag?

Inte något mer idag, nej.

Edit: Om initiala vittnesuppgifter stämmer så saknar hon nog bägge benen...
...men det är info från SvDs live-sändning...
Senast redigerad av Pisseman 2017-04-12 kl. 16:21.
Citera
2017-04-12, 16:20
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fille277
Det var väl det lejonet som krossade fotleden på en tiggare. Fast han körde ju in i fler lejon, bl.a. det som flög in i Stadiums skyltfönster men det sista kanske var det som pajade styrningen helt.
ja flera lejon slungades
tiggaren satt längre upp

lejonen jag tänker på var i korsningen m.sam.gatan och d.gata
precis meter inna kraschen
den syns på bilderna mitt på m.sam.gatan bredvid den svarta volvon, alltså 5-6 meter bort från platsen den var placerad
https://www.gangrapesweden.com/stockholm/swedishmigration65.jpg
Senast redigerad av autostoperka 2017-04-12 kl. 16:23.
Citera
2017-04-12, 16:23
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Du blev alltså vittne till attacken?
1. Hur mår du?
2. Hördes lastbilen alls innan den kom?

Mår sådär, värst är mardrömmarna efter de sargade kropparna. Man hörde något högljut, men Kungsgatan i sig är väldigt trafikerad och diverse ljus förkommer. Han uppfatta skrik å buller.
Citera
2017-04-12, 16:23
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Antar att det kommer bli en knepig tid för media just nu.. Attentatet chockar medelsvensson vilket gör att media får svårt att veta vilket ben de ska stå på när massorna går ut och demonstrerar.. Täcka upp så mycket det går av hotbilden eller ge med sig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in