2017-04-12, 15:16
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
En brandman berättar..

"När vi anländer till Slöjdgatan ser vi en väldigt svårt skadad person i en port som blivit omhändertagen av civila människor, de har burit upp henne från lastbilen in i skydd. När jag kliver in och säger att jag är brandman och att de bör kliva åt sidan, så tittar den man som håller i det svårt sargade benet på den skadade personen upp och säger att han är läkare. En kvinna som behandlar en svår sårskada i huvudet på den skadade säger att hon är sjuksköterska."

"Vi inser ganska snabbt att personen inte kommer att klara sig om hon är kvar på platsen. Det kommer läkare springande från Cityakuten, som har stängt för att bistå skadade med sjukvårdsinsats. En läkare ger personen morfin på plats och sedan lastar vi henne i en av våra dykbilar. Det går inte att få fram ambulans, det är trafikkaos i stan, så vi kör över Hötorget till Karolinska sjukhuset och lastar av henne. Samtidigt med oss kommer ytterligare ambulanser in med skadade. Sjukhuspersonalen står beredda att ta emot de skadade. Vi lastar av snabbt och beger oss omgående tillbaka till stan, där en styrka från Brännkyrka brandstation har kommit på plats och påbörjat arbetet att försöka få fram personen som ligger under lastbilen."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zp5w5/brandmannen-stefans-egna-ord-om-attacken

Aha då fanns det trots allt en person under lastbilen trots allt, vilket någon här i tråden ganska tidigt hävdat

"...påbörjat arbetet att försöka få fram personen som ligger under lastbilen."
Citera
2017-04-12, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Lol finns ingen pendel till Hjulsta. Jag tror att gm ville bort långt från centrum, Märsta med express för att det går snabbt .

Enligt media hade han sprungit först ner till gröna linjen men den avgick precis när han anlände till perongen. Därefter lunkade han upp igen. Detta enligt kamerorna.

Gröna linjen går i riktning NW och inte direkt mot Märsta.
Citera
2017-04-12, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Nu har jag en lucka här som jag inte förstår. Du kanske har mer info.

GM bodde väl i Märsta, var på besök i Vårberg innan han körde in i Åhlens.

Bodde GM i Hjulsta ?

Hoppas du kan reda ut mina frågetecken.

Som jag har förstått det bodde han i Vårberg men var skriven på en adress i Hjulsta, hos en bekants bekant. I närheten av den adressen har chauffören bott, och de här två epokerna verkar ha överlappat i fyra månader. Kopplingen till Märsta tror jag inte har kommit fram.

EDIT: Eller bor chauffören i Vårberg? Verkar ju mer rimligt eftersom Spendrups ligger där. Å andra sidan var det väl tidigare, "länge sen"?
Senast redigerad av Jaqk 2017-04-12 kl. 16:21.
Citera
2017-04-12, 15:32
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Aha då fanns det trots allt en person under lastbilen trots allt, vilket någon här i tråden ganska tidigt hävdat

"...påbörjat arbetet att försöka få fram personen som ligger under lastbilen."

Den där brandmannens berättelse har publicerats tidigare
http://www.storstockholm.brand.se/aktuellt/en-brandmans-berattelse
(och blivit postad i denna tråd)
tror den är identisk med Aftonbladets version nu senast.
Dessutom har han förekommit i olika filmklipp också.

Vet inte om folk pratat om något offer under lastbilen ännu tidigare än brandmannen gick ut med infon?
Citera
2017-04-12, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Här är en film där man ser hur en civilist slår med ett föremål på förardörren för att få ut föraren: https://www.youtube.com/watch?v=eP6JyHiogdE

Från vilket håll sprang föraren efter att han hoppat ut? Åt vilket håll ligger närmaste nedgång till T-banan?

Tack. Här ser det ju ut som om det kanske inte ens går att komma ut på förarsidan, det är något material som har tryckts ihop framför dörren. På nån bild med den bärgade lastbilen ser man också att förardörren är stängd medan passagerardörren står öppen. Kanske var det den vägen han gick ut.

Man kan ta sig ner i tunnelbanan antingen åt det håll kameramannen i den här filmen rör sig, alltså ett kvarter längre bort längs Drottninggatan. Men man kan också ta sig ner via bakdörren till Åhléns, ett halvt kvarter längre ner på Mäster Samuelsgatan. Vilket väl passar bättre om man kliver ur bilen på högra sidan.

EDIT: Ja, okej, eller möjligen att han klev rätt ut i parfymavdelningen, som sägs ovan. Skulle gärna se en bild på lastbilen inifrån varuhuset.
Senast redigerad av Jaqk 2017-04-12 kl. 16:23.
Citera
2017-04-12, 15:47
Medlem
Kanske OT men undrar om han hade en baktanke och medvetet planerade in den här dagen? Kan det vara så utstuderat? Vi vet ju att terrorister ofta har en tanke om datum, årsdagar eller halvårsdagar för sina brott. Exempelvis så utfördes terrorattacken i Madrid 2004 exakt 911 dagar efter 9/11.

Det skrivs på olika bloggar/sidor på nätet att Koranen då och då hänvisar till terror i sina suror och är man islamist så är det nog enkelt att ta det som står i surorna på orden. En sura som alltid nämns i sammanhanget är 7:4. Det fick mig att haja till lite han har ändå varit i Sverige så pass länge att han vet hur vi skriver datum.

Sura 7:4
And a great number of towns (their population) We destroyed (for their crimes). Our torment came upon them (suddenly) by night or while they were sleeping for their afternoon rest.
http://www.noblequran.com/translation/surah7.html

How many a township have We destroyed! As a raid by night, or while they slept at noon, Our terror came unto them.
http://corpus.quran.com/translation.jsp?chapter=7&verse=4

Eller om man tänker sig att datumet skrivs 4/7 så finns 4:74 som alternativ:

So let those fight in the cause of Allah who sell the life of this world for the Hereafter. And he who fights in the cause of Allah and is killed or achieves victory - We will bestow upon him a great reward.
http://corpus.quran.com/translation.jsp?chapter=4&verse=74

Medger att det är långsökt.
Citera
2017-04-12, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Den där brandmannens berättelse har publicerats tidigare
http://www.storstockholm.brand.se/aktuellt/en-brandmans-berattelse
(och blivit postad i denna tråd)
tror den är identisk med Aftonbladets version nu senast.
Dessutom har han förekommit i olika filmklipp också.

Vet inte om folk pratat om något offer under lastbilen ännu tidigare än brandmannen gick ut med infon?
Jo, en man berättade på bruten svenska i live-sändningen på SvD (kanske en halvtimme efter det hänt) att två personer låg döda/skadade efter att lastbilen kört in i Åhléns. Den ena var död och den andra hade inga ben kvar (jag tror han uttryckte det så).
Citera
2017-04-12, 15:52
Medlem
Citat:
Citat:
Jag "bombar Sverige för att vi bombar hans land" och att "bombningarna i Syrien måste upphöra". – Jag har kört på otrogna

Det där fattar jag inte riktigt. Sedan när bombar Sverige Uzbekistan? Ja, han syftar tydligen på Syrien, men hur är det hans land? Menar han kalifatet?
Senast redigerad av Jaqk 2017-04-12 kl. 16:25.
Citera
2017-04-12, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geigerzehler
Han var inspirerad av IS precis som tunisiern i Nice, och var för jihadism och islamism och blev radikaliserad (antagligen hjärntvättad av någon) under sin vistelse i Turkiet.

Båda tunisiern och Akilov begick dåden p.g av religiös övertygelse, huruvida de hade koll på hur man ber, eller läste koranen är egentligen en helt annan diskussion. Det finns massor av exempel på folk som har blivit jihadister utan att ha någon "skolad" bakgrund inom islam, eller ha fått en religiös uppfostran hemifrån.
Många svenska tidningar gillar dock i allmänhet att trycka på motiven att de som gör detta inte är "riktiga" troende och liknande (som att journalister i Sverige skulle sitta på nåt slags facit över vilka som kvalificerar sig som riktigt troende och liknande).

Personligen tycker jag att denna typ av diskussion egentligen är ganska ointressant, eftersom det finns så otroligt många olika religiösa och politiska tolkningar av islam.
Senast redigerad av Geigerzehler 2017-04-12 kl. 16:00.
Citera
2017-04-12, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
http://www.expressen.se/nyheter/vannen-akilov-visste-inte-ens-hur-man-ber/

"Expressen kan avslöja att Akilovs kontakter med våldsbejakande islamister fortsatte i Stockholm.
Akilov besökte en hemlig källarmoské i en Stockholmsförort där IS-rekryterare varit verksamma – och ska ha träffat flera personer där två veckor innan dådet."

Vilken straffskala gäller för de där IS-rekryterarna?...
Citera
2017-04-12, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaqk
Som jag har förstått det bodde han i Vårberg men var skriven på en adress i Hjulsta, hos en bekants bekant. I närheten av den adressen har chauffören bott, och de här två epokerna verkar ha överlappat i fyra månader. Kopplingen till Märsta tror jag inte har kommit fram.

Jag skrev i natt att jag tror att han har bott i Märsta, när han kom till Sverige. Där finns Migrationsverkets ankomstboende. Där finns även ett förvar för de som skulle avvisas. Där finns även en tolk som kan uzbekinska. Så troligtvis känner han till området. Från Migrationsverket är det ca en halv kilometer på fågelvägen till Circle K macken där han var och handlade. Området heter Arlandastaden, som ligger mellan Märsta och Arlanda.

https://www.migrationsverket.se/Kontakta-oss/Hitta-till-oss/Orter-besoksadresser/Stockholmsomradet.html

"På Maskingatan 4 E, hittar du även Migrationsverkets ankomstboende för asylsökande som precis har kommit till Sverige. Ankomstboendet är öppet dygnet runt. Här kan du få mat och en tillfällig sovplats."

"Här kan du få hjälp med frågor om exempelvis boende, dagersättning och LMA-kort under tiden du väntar på ett beslut. Kontoret hjälper även dig som har fått ett avslag på din ansökan om asyl och som ska återvända till ditt hemland.
Om du har möjlighet, besök oss gärna en annan dag än måndag och en annan tid än mellan 11.00 och 13.00, då det kan bli långa väntetider."
Citera
2017-04-12, 16:08
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jo, en man berättade på bruten svenska i live-sändningen på SvD (kanske en halvtimme efter det hänt) att två personer låg döda/skadade efter att lastbilen kört in i Åhléns. Den ena var död och den andra hade inga ben kvar (jag tror han uttryckte det så).

Usch, så vidrigt. Känner att jag nog snart bör ägna mig åt något annat än att grotta ner mig för mycket i det här.
Men då kanske det var något sådant som den där brandmannen åsyftade med att vissa prioriterade att ge det hela ett värdigt avslut (eller hur det nu formulerades), att de inte räknade jobbet som avklarat innan de fått loss samtliga kroppsdelar under lastbilen.

Usch, stackars alla offren! Vissa av dem kommer kanske att tvingas leva vidare amputerade alltså(?), och/eller även med mindre skador som ständigt påminner dem om detta. Krossad hand eller trasig fot, kanske med ständiga smärtor hur kul är det på en skala? Har de tur drabbas de enbart av PTSD...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in