Citat:
Ursprungligen postat av
peheis666
Inflationen mäts på helårsbasis, ej stickprover månader som passar ens syften. Trenden är solklar jämfört om vi backar bandet 18-20 månader.
På helårsbasis har inflationen sjunkit till 1.3% Dvs, de senaste 12 månaderna 1.3%.
http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/statistiknyhet/konsumentprisindex-kpi-mars-2017/
Trenden är långt ifrån solklar. Från mitt perspektiv har deflationskrafterna varit solklara senaste 5 åren. Hur riksbanken, flashback och andra analytiker kommit fram till att vi ska få inflation har jag aldrig lyckats begripa.
Citat:
Ursprungligen postat av
peheis666
Det står ingen ko på isen as we speaking, men man måste vara gode dum eller godtrogen om man tror att vi lever i en evig sangri-la liknande högkonjuktur. Den har redan varat i över 8 år och behöver absolut kylas av...
Skulle vi få en lågkonjunktur nu så lär inflationen dyka från dagens låga nivåer. Är du med på det? En lågkonjunktur kommer innebära en
deflations-tsunami när
sedelbränderna står som spön i backen.
För att få upp inflationen behövs en eller flera av följande
- En mycket kraftig högkonjunktur, stigande money velocity
- En kraftigt fallande krona ("importerad inflation")
- Gigantiska statliga/kommunala investeringar eller utökande av anställda
- Kraftiga skatteökningar
Men inget av detta känns speciellt troligt i närtid. Det starkaste kortet är väl att betta på att konjunkturen blir ännu starkare och hoppas på att vi får inflation den vägen alternativt att riksbanken driver ner kronan. Men det är tveksamt.
Citat:
Ursprungligen postat av
peheis666
nyfiken.. du är inte en bolånetorsk va??
De lån jag har är mina studielån. Från och till har jag lån på de aktieinnehav jag har. Dock inte just nu. Annars inga lån, inte ens kreditkort.
Men jag skulle såklart drabbas av räntehöjning ändå, tillsammans med alla andra svenskar. Men perspektivet är inte egen-intresset. Jag tror på låg inflation och låga räntor helt enkelt därför att de krafter som driver inflation saknas på spelplanen. De finns lika många eller fler krafter som driver deflation.
En liten historia följer: En grej slutade fungera på bilen som verkstaden kunde fixa för 2500 kr. Tack vare uppfinningen internet och google kunde jag snabbt skaffa mig kunskap om problemet och hittade ett företag i england som sålde en lättmonterad detalj som löste problemet. Jag beställde denna detalj som kostade 150 kr + 50 kr frakt. 5 dagar efter jag beställt den trillade den ner i brevlådan. Jag bytte detaljen och problemet med bilen var fixat. Istället för att betala 2500 kr, så betalade jag 200 kr.
Denna deflations-kraft kallas teknikutveckling (internet) och globalisering (global pålitlig blixtsnabb postgång utan tullar m.m.).