2017-04-12, 10:50
Medlem
Hej !
Jag har lite funderingar. Min man har epilepsi & har fått et antal stora krampanfall , senast oktober 2015. Han tar levetiracetam (3 tabl morgon & kväll). Det verkar fungera bra mot just krampanfallen men han får då och då typ frånvaroattacker, sk partiella komplexa anfall, där han inte är medveten om vad han säger eller gör.. vilket gör mig lite rädd ibland då vi ha en liten bebis här hemma också. Och jag vill inte att han gör något dumt.

Oftast händer det just på morgonen.
hans läkare bara ökar på hans medicin hela tiden men vi tycker inte att det hjälper riktig..

Någon som har erfarenhet med detta? och kan dela med sig ?
Vad kan man göra ?
Citera
2017-04-12, 11:03
Medlem
Det här är ett sådant läge där jag verkligen tror att neurologen har bättre koll än gemene man på flashback. Epilepsi kan vara svårt att få bukt med, men är du missnöjd med din läkare, be att få träffa en annan neurolog för en "second opinion". Det är inga konstigheter och är ganska vanligt.
Citera
2017-04-12, 12:06
Medlem
Visst men jag ville bara höra hur andra i samma sits blir behandlade osv då vi inte känner till någon som har just denna typ av epilepsi. Och det hade varit skönt att veta hur andra gör.
Citera
2017-04-12, 12:47
Medlem
Kolla in CBD olja.
Citera
2017-04-12, 12:49
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riverdalexd
Visst men jag ville bara höra hur andra i samma sits blir behandlade osv då vi inte känner till någon som har just denna typ av epilepsi. Och det hade varit skönt att veta hur andra gör.

Har dålig koll på specifikt epilepsi, men jag antar att det existerar patient-och anhöriggrupper, där man kan få bra återkoppling på just såna här funderingar!

Denna kanske? http://epilepsi.se/
Citera
2017-04-12, 17:23
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Hej !
Jag har lite funderingar. Min man har epilepsi & har fått et antal stora krampanfall , senast oktober 2015. Han tar levetiracetam (3 tabl morgon & kväll). Det verkar fungera bra mot just krampanfallen men han får då och då typ frånvaroattacker, sk partiella komplexa anfall, där han inte är medveten om vad han säger eller gör.. vilket gör mig lite rädd ibland då vi ha en liten bebis här hemma också. Och jag vill inte att han gör något dumt.

hans läkare bara ökar på hans medicin hela tiden men vi tycker inte att det hjälper riktig..

Vad kan man göra ?

Jag får Lamotrigin för mina frånvaroattacker. De är också värst på morgonen.
Precis som din man så ökas bara dosen när jag påtalar att de inte fungerar. Visst har det blivit bättre, men jag har fortfarande frånvaroattacker åtminstone varannan dag.
De förvärras om jag dricker kaffe, röker eller har druckit alkohol, men även nu när jag haft en "ren" period på över 3 månader så får jag dom.

Min läkare ska nu lägga till Topimax utöver Lamotriginet. Börjar i mitten på maj, om du påminner mig så kan jag uppdatera er sen om hur det fungerar..
Citera
2017-04-12, 21:34
Medlem
Låter som en psykos enligt mig!!
Jag är sj Schizofren och jag kan inbilla mig saker och jag undrar ibland vad jag varit med om!!
sluta upp med cannabis i 5+ år så ska du se att det blir bättre!
Citera
2017-07-31, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strode
Jag får Lamotrigin för mina frånvaroattacker. De är också värst på morgonen.
Precis som din man så ökas bara dosen när jag påtalar att de inte fungerar. Visst har det blivit bättre, men jag har fortfarande frånvaroattacker åtminstone varannan dag.
De förvärras om jag dricker kaffe, röker eller har druckit alkohol, men även nu när jag haft en "ren" period på över 3 månader så får jag dom.

Min läkare ska nu lägga till Topimax utöver Lamotriginet. Börjar i mitten på maj, om du påminner mig så kan jag uppdatera er sen om hur det fungerar..

Hur har det gått för dig?
Citera
2017-07-31, 22:10
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Citat:
Hej !

Vad kan man göra ?

I princip om det är fokala anfall så kan ju lakosamid eller gabapentin vara goda tillägg, men det där är din neurolog expert på. Då han redan tar keppra så är ju gabapentin klädsamt då ingen av dem interagerar speciellt mycket med andra mediciner. Innan man ska fundera på att lägga till något mer så bör man ju dock göra sig varse att det inte finns några triggers. Om det alltid är på morgonen kan det t ex finnas en sömnapné (snarkningar med andningsuppehåll) som spökar eller dålig sömnkvalitet av annan orsak.
Citera
2017-08-10, 20:16
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Hur har det gått för dig?

Jag sköt upp det lite och började med det för en månad sen. Har faktiskt bara haft 2 anfall sedan dess! Brukar ju ha nästan varje dag annars så det känns fantastiskt bra.
Biverkningarna jag känt av är att jag är lite avtrubbad och deppig, men eftersom att jag vet att det (antagligen) beror på Topimaxen så känns det hanterbart.
Citera
2017-08-11, 09:02
Träffade ett trevligt par på Christiania, för några veckor sedan. Hon var ekonom och rökte inte. Han hade svår epilepsi, och rökte pga. att det hjälpte honom.
Citera
2018-03-29, 05:25
Medlem
Puffar då jag får frånvaroattacker och går på tegretol retard. Kämpat för att få dos utredd men ingen chans till det då neuro inte ens har tid att träffa mig trots att jag tagit blodprov på vårdcentral. Recept skrivs ut ”automatiskt”.

Får frånvaroattack när vilar efter stress eller mitt i stress. Sonen och alla runt mig på lekland blev rädda igår. Har även hänt att jag blivit av med jobb pga det. Flera ggr. Men vad göra. Kan inte bli sjukskriven utan fast jobb så har nu det mest stressiga jobbet av alla. Inte läge berätta antar jag. Någon som vikarierar som gjort det och fått ok respons?

Hur gör ni andra med samma problem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in