2017-04-12, 07:29
Medlem
Bernt-Bennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Vid pågående brott är det väl korrekt att ringa 112. Tror inte du ringer din fru om någon snor din bil med dig på plats.

Citat:
112 är nödnumret du ska ringa för akut hjälp, pågående brott och när det är fara för liv, egendom eller miljö.

Ring telefonnummer 114 14 för alla ärenden som inte är akuta. Exempelvis för att tipsa, komma i kontakt med någon inom polisen eller anmäla ett brott

https://polisen.se/Kontakta-oss/

Jag skulle säga att en stöld av en lastbil inte går under akut händelser utan som ett "anmäla ett brott"-typ av ringning. Alltså skulle han inte ringa 112.
Citera
2017-04-12, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Vid pågående brott är det väl korrekt att ringa 112. Tror inte du ringer din fru om någon snor din bil med dig på plats.
De flesta större företag har regler om att man skall ringa företaget och låta dem göra anmälan. Mitt företag har till och med 112 kopplat till sin växel oavsett vart i världen jag befinner mig...
Citera
2017-04-12, 07:34
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
jaha, såg inte honom. Ja då förstår jag hur kropparna ligger. Det är definitivt flickan på övergångsstället.

Med kunskap om hur offren låg, så måste lastbilen ha haft en hög hastighet från början tänker jag. Visserligen gågata, men man har väl koll även där? Alla kan inte ha haft hörlurar och stått mitt i gatan.

Tänkte på flickan som förmodligen var på väg över Kungsgatan nedåt mot Åhléns. Bussen tvärstoppade och sedan kom lastbilen. Bussen borde stannat för att folk gick över gatan.

Så tröttsamt ledsamt att tolka otur i händelseförloppet... men det känns så med offren
Citera
2017-04-12, 07:35
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bernt-Benny

Jag skulle säga att en stöld av en lastbil inte går under akut händelser utan som ett "anmäla ett brott"-typ av ringning. Alltså skulle han inte ringa 112.

För att en lastbil inte är egendom?
Citera
2017-04-12, 07:49
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Men han kom inte på idéen att larma 112 eller påkalla någon annans uppmärksamhet om att ringa 112...

30 sekunder senare är 4 personer döda och Åhlens har blivit en öllastbil rikare.

helt otroligt!

Det stjäls en del fordon - lastbilar, skåpbilar, hjullastare, grävskopor. En del av dessa har sista året används bl a som murbräckor för smash-and-grabb inbrott inte långt från Drottninggatan. Andra har hittas tömda på sin last. Åter andra har rullat utomlands för att aldrig mer återkomma.

Att chaffören vid en stöld skulle misstänka att hans stulna fordon med öl i just skulle användas som mordverktyg i ett massmord några hundra meter bort, är inte så troligt (om han inte är inblandad.)

Skulle tro att man först försöker stoppa stölden, därefter kanske springer efter för att se vart bilen åker. Efter det svär man en stund, checkar av sina skador och ringer kanske först ägaren dvs arbetsgivaren. Efter det ringer man polisen. Om han nu inte såg påkörda personer som han sprang fram till, för då gör man detta först. Att han inte inom någon minut sätter sig telefonledes i väntekön för inrapporterade stölder hos 112 - ja det är ofta kö där - är kanske inte så konstigt.
Senast redigerad av Solglittret 2017-04-12 kl. 08:04.
Citera
2017-04-12, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Korrekt. Ebba låg på övergångsstället Kungsgtan Drottning. Jag stor där under händelsen och är helt säker. Även Chris låg där, cirka 1m in på Drottning, riktning mot Centralbadet.

Du blev alltså vittne till attacken?
1. Hur mår du?
2. Hördes lastbilen alls innan den kom?
Citera
2017-04-12, 07:54
Medlem
Bilden på en kapad manskropp... Är det bekräftat att det var Chris eller var det nån random bild från nåt annat tillfälle?
Citera
2017-04-12, 07:56
Medlem
Igår kväll visade SVT bilder på de avlidna från attacken, på alla utom den lilla flickan. Annars när man pratar " flyktingar. " är det alltid barn med i reportagen. Har man en agenda eller ????
Citera
2017-04-12, 07:56
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jourhavande.svensk
Bilden på en kapad manskropp... Är det bekräftat att det var Chris eller var det nån random bild från nåt annat tillfälle?

Vilken bild syftar du på?
Citera
2017-04-12, 07:58
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volojo
Igår kväll visade SVT bilder på de avlidna från attacken, på alla utom den lilla flickan. Annars när man pratar " flyktingar. " är det alltid barn med i reportagen. Har man en agenda eller ????
Visad omsorg kanske
Citera
2017-04-12, 07:59
Medlem
Dricksglas55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Allt skrivande om att riktiga chauffören av lastbilen, ja han från Spendrups.

Varför skulle han ringa 112?

Dit ringer man väl om det blir en olycka.
Nu blev lastbilen stulen.
Möjligen rånad på bilen.

Om han ringt 112 hade det verkligen varit riktigt skumt. Då hade han varit införstådd med händelseförloppet.
Jag hade nog först antagit att man ringer sin chef och därefter till polisen. Jag hade nog trott att det var en stöld där man ville ha lasten eller möjligen ha lastbilen till något helt annat än detta som hände.

Om någon snor bilen för er ringer ni då 112?

Vad säger ni då?
"-Någon har tagit min bil och kommer köra ihjäl massa folk, få hit 8 ambulanser omgående"

Därför är det helt korrekt att 112 larmades först när någon blivit påkörd och då av någon strax intill denna olycka.

Hur svårt kan det vara?
Vad yrar du om? Vill man ha polishjälp eller ambulanshjälp så ringer man 112. Du får ju snacka med en telefonist som skickar antingen polis eller ambulans till platsen du befinner dig, beroende på behov. 112 är ett nödnummer för polis och ambulans. Så, nu vet du det också. Bättre sent än aldrig 🙂

Alltså, med andra ord, om nån hijackar din lastbil och nästan håller på att köra över dig, så begås med andra ord ett brott och du ska då tillkalla polis och ringer då 112 och berättar vad som har hänt, så skickar dom en patrull direkt.
Senast redigerad av Dricksglas55 2017-04-12 kl. 08:19.
Citera
2017-04-12, 08:06
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bernt-Benny

Det kan möjligen gälla när man på morgonen upptäcker att någon under natten stulit fordonet. Då kanske man t o m kan anmäla via webben. Men här snackar vi ju om färsk gärning, nån som mer eller mindre rycker lastbilen ur händerna på föraren. Tjuven är i detta nu på väg bort från en känd plats. Klart som fan att man ska ringa 112. Om nån sticker med din bil från macken medan du tankar den så ringer du inte 112?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in