2017-04-12, 06:48
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marodant
Ok, har nämligen hört från nån som känner nån som känner nån som känner henne, lite långsökt källa men enligt denna källa är hon helt döv!

Ebba var inte döv. Gick i samma klass som en väns barn.
Så förvirringen kommer ifrån att hon gick på Manilla Campus, men det är en vanlig skola.
- Manillaskolan för döva har flyttat från Djurgården tror det var 3-4 år sedan.

Så på Djurgårdens i dessa vackra lokaler huserar en högstadieskola dvs en vanlig skola sedan 3 år. Den skolan heter Manilla Campus.
Citera
2017-04-12, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Det är så man gör!
Man ringer sin chef först. Sedan fattar chefen och den anställde ett beslut om att ringa polis. / 112.
Det är stöld / rån av bil.

Jag var inne på denna linje redan i söndags och debatterade med att Spendrups chauffören var inblandad men blev " nedröstad " av användare i tråden. Men det kvittar för han fick prata med polis i alla fall, dem måste kartlägga hela händelsen från början.

Att ringa sin chef först om det är ett pågående rån /kapning av lastbil vore ju väldigt dumt. Det gör man om man kommer ut på morgonen och bilen stulits nån gång under natten. Inte när nån snor den mitt framför en.

" Vid pågående brott ring 112."
Citera
2017-04-12, 06:51
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Ta er en titt: https://s3.postimg.org/8xptj51c3/lastbil.jpg

Av de bilder som finns kan vi glömma att skottljudet (om det nu fanns sådant) skulle komma från lastbilen. Ett punkterande lastbilsdäck smäller fan så mycket högre än ett pistolskott, och tittar man på bifogad bild ser man att hålet i framdäcken på vänster framhjul är extremt stort, man kan typ stoppa in ett strykjärn i det hålet. Sen ser man att vänster styrstag slagits av.

Den här lastbilen hade alltså ingen styrning kvar de sista metrarna, så jag misstänker att det sista betonglejonet helt enkelt slog av både styrstag och slet sönder vänster framdäck och eftersom rattutslaget på det högra däcket pekar på max höger, var uzbeken i färd med att göra en högersväng in på Mäster Samuelsgatan, när han förlorade kontrollen över lastbilen och for in i skyltfönstret. Skyddsbalken under motorn är också helt bortslagen liksom mycket annat. Ingen brand i motorrummet syns utan de var i förarhytten som det tog fyr ( hans hemmagjorda vad det nu var..).

Frågan är varför krimtekniker har tejpat täckpapp över förardörren och sen skurit ut där handtaget är.
Ser vi till uzbekens handskar och rånarluva, är det något som självmords-terrorister helt skiter i, så de är mycket som inte stämmer i denna soppa.
Kanske för att inte skada ev fingeravtryck de tejpat över?
Citera
2017-04-12, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja, jag kan bara upprepa: det finns en tidsuppgift om när någon larmade om att en lastbil körde över människor. Detta betyder inte på något vis att ingen annan innan kan ha larmat om att en lastbil stulits.

Edit: och enl uppgift (från tråden) har chauffören ej svenska som modersmål, i uppjagat tillstånd hade han kanske svårt att göra sig förstådd?
Och som du skriver, det kanske bara rörde sig om runt 30 sek från stöld till attack.

Svar NEJ, inte 30 sekunder. Ett par minuter är mer rätt.

Jag vet inte var du sitter i Sverige men jag sitter i sthlm.

- han snor först bilen på Adolf fredriks kyrkogata, sedan kör han minst 3 gator, Kammakargatan, vallingatan ( där står för en bil och blockerar hans framfart så han får BACKA, ev kör han på bilen som är parkerad på gatan, han rycker hans backspegel ) och sedan svänger han in på Drottninggatan.

Han körde runt ( med en avstickare på vallinggatan ) kvarteret innan han kom in på Drottninggatan.

Allt tyder på att han inte hittade runt kvarter.

Nu drog jag den snabbaste versionen av vägbeskrivningen. Jag var först ute på att han var ute på Sveavägen men där var han aldrig enligt tidningarna. Hårt trafikerad i övrigt.

Om du inte är en van lastbilschaufför kan du backa på några sekunder från platsen på vallingatan.
Citera
2017-04-12, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaqk
Det här att föraren skulle ha sprungit efter längs Drottninggatan har jag svårt att tro på. Möjligen ett stycke längs Holländargatan men sen borde han ha blivit avhängd ganska snart, och när Akilov drar iväg mot Åhléns i ett hav av förstörelse kan man liksom inte se föraren komma springande långt bakom för att få tillbaka sin lastbil.

Detta är något som dem också har diskuterat hårt. Herregud chauffören hjälpte till och med till att rädda liv.
Citera
2017-04-12, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siasoss
Att ringa sin chef först om det är ett pågående rån /kapning av lastbil vore ju väldigt dumt. Det gör man om man kommer ut på morgonen och bilen stulits nån gång under natten. Inte när nån snor den mitt framför en.

Man kan ringa 112 men även måste du meddela din chef, om du gör det före eller efter, ja, det är ditt val eller i detta fall chaufförens val.
Citera
2017-04-12, 07:00
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropiica420
Nej, det gör dom verkligen inte.

Vad baserar du ditt nekande på?

Uzbekistaniern Jafar al-Tayyar som lipade så mycket innan sitt självmordsbombade hade ju inget skägg.

http://www.mirror.co.uk/news/world-news/suicide-bomber-bursts-tears-comforted-6497847
Citera
2017-04-12, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siasoss

Ja, precis. Det är ju alldeles sanslöst att det finns de som tycker att tågordningen att först försöka sätta sig i kontakt med 'en chef' för att brainstorma lite är den korrekta när man precis har blivit rånad (och nästan överkörd) på sin lastbil av en maskerad GM.
Skulle gärna vilja se den manualen.
Citera
2017-04-12, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hx
Sök på kvinnans namn så dyker det upp i ett inlägg som är gjort av dem! Vet inte riktigt hur jag länkar från Facebook appen...

Jag ber om ursäkt för skrivelsen om hjärndöd, blir ju fan själv irriterad på att folk gör en höna av en fjäder pga ett endaste påstående i tråden.

Jag hoppas innerligt att hon tillfrisknar!!!

Det är ganska lätt att verifiera Trollhättekvinnans identitet mot namnet. Boendes i Sjuntorp, inte långt från Ljungskile faktiskt. Åldern stämmer också. Det som saknas är bättre trovärdighet än Facebook rörande skadeläget.

Från hennes Facebook :
Citat:
Jag är medlem i "Integrationsforum mot rasism" sedan flera år tillbaka, f.d styrelsemedlem och arbetar aktivt mot rasism och mina egna fördomar.

Hon har läxhjälp för elever på sin egen fritid. Hon är lärare för nyanlända...

Sitter i skolnämnden för MP.

Har gjort en snigelpinne som finns på fotografi på Svensk Trädgård.

Tänk vad Internet innehåller information om folk, detta var bara en bråkdel. Jag finns inte på Internet jag, sånär på offentliga register som inte går att komma undan... :-)
Citera
2017-04-12, 07:18
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
flickan dog redan utanför bikbok, Kungsgatan 54 - om det är designtorget till höger där i bild och det där övergångstället är Kungsgatan, inte Apelbergsgatan, så kan det vara flickan.
Korrekt. Ebba låg på övergångsstället Kungsgtan Drottning. Jag stor där under händelsen och är helt säker. Även Chris låg där, cirka 1m in på Drottning, riktning mot Centralbadet.
Senast redigerad av Pandalina4 2017-04-12 kl. 07:44.
Citera
2017-04-12, 07:25
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Allt skrivande om att riktiga chauffören av lastbilen, ja han från Spendrups.

Varför skulle han ringa 112?

Dit ringer man väl om det blir en olycka.
Nu blev lastbilen stulen.
Möjligen rånad på bilen.

Om han ringt 112 hade det verkligen varit riktigt skumt. Då hade han varit införstådd med händelseförloppet.
Jag hade nog först antagit att man ringer sin chef och därefter till polisen. Jag hade nog trott att det var en stöld där man ville ha lasten eller möjligen ha lastbilen till något helt annat än detta som hände.

Om någon snor bilen för er ringer ni då 112?

Vad säger ni då?
"-Någon har tagit min bil och kommer köra ihjäl massa folk, få hit 8 ambulanser omgående"

Därför är det helt korrekt att 112 larmades först när någon blivit påkörd och då av någon strax intill denna olycka.

Hur svårt kan det vara?

Vid pågående brott är det väl korrekt att ringa 112. Tror inte du ringer din fru om någon snor din bil med dig på plats.
Citera
2017-04-12, 07:26
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Korrekt. Ebba låg på övergångsstället Kungsgtan Drottning. Jag stor där under gändelsen och är helt säker. Även Chris låg där, cirka 1m in på Drottning, riktning mot Centralbadet.

jaha, såg inte honom. Ja då förstår jag hur kropparna ligger. Det är definitivt flickan på övergångsstället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in