2017-04-11, 21:30
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Det var ganska tydligt att det var en islamist med tanke på tillvägagångssättet. Om islamisten sedan är Afghan, Uzbek, Syrier, Saudier, Tunisier eller Marockan är av underordnad betydelse. Islamister visar ingen lojalitet mot några världsliga stater.

Hur är tillvägagångssättet islamistiskt, just checking? Nån källa?
Citera
2017-04-11, 21:30
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jo, kvinnan från Ljungskile. Hon var inte död när de drog fram henne.

Kan detta verkligen stämma? Hon kilades alltså fast under lastbilen under vansinnesfärden och det var först då de kunde lyfta upp den, efter klockan 23, som hon kunde tas loss.

Då skulle hon alltså ha överlevt att bli påkörd av en lastbil, fastna i dess underrede och klara sig då denna kolliderar med en vägg. Sedan ska hon även ha klarat rökutvecklingen, branden, allt skummet som de formligen dränkte in lastbilen i? Även om hon slapp brännskador så är ju röken mycket farlig att andas in.

Och efter allt detta var hon då kvar under bilen som kunde lyftas första gången efter 23.00. Hon har då alltså varit fast därunder i nio timmar och under de första timmarna efter attentet
Citera
2017-04-11, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rOjter
Hastigheten var knappast 90 km/h.

(lång fin uträkning bortklippt)

men knappast 90 km/h

Jag är inte lika duktig på framerates och matte som du är, men jag är hyfsad på lastbilar, det finns ingen standardlastbil som kan komma upp i 90 på den sträckan, inte ens om den slipper zickzacka och utan betonglejon under oljetråget.

Jag tror du har fullständigt rätt.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Waltteri
Förutom öl kör bryggeribilar gasflaskor med kolsyra och nitrogen, så då lastbilen brann och förmodligen elsystemet tillbakgavellyften var ur funktion så sågade brandkåren förmodligen upp skåpet för att få bort dessa och minimera explotionsrisken. Och långt bak på skåpet för att man fyller längst fram först
Och har man krockat rakt in i en vägg ligger nog allt i framändan hur man än lastat...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waltteri
Förutom öl kör bryggeribilar gasflaskor med kolsyra och nitrogen, så då lastbilen brann och förmodligen elsystemet tillbakgavellyften var ur funktion så sågade brandkåren förmodligen upp skåpet för att få bort dessa och minimera explotionsrisken. Och långt bak på skåpet för att man fyller längst fram först
Låter väldigt rimligt.
Citera
2017-04-11, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divinebaal
Så många ggr man knatat den stritan upp och ner. Jag fattar fortfarande inte hur uzbeken misslyckades så kopiöst i sin galenskap. Det ska vi vara jävligt tacksamma för.

Att rådda vem som dog vart är egalt. Men det är konstigt bara fyra personer dör. Av dem, hur många bar hörlurar och därför inte hörde lastbilen? Tre vuxna och ingen nollåtta är förvånande. Varför blev stockholmarna bara skadade? Förutom knodden som då är undantaget.

Det var någon som upptäckte lastbilen och körde före och tutade för att varna folk, det kan ha räddat många. http://www.expressen.se/tv/nyheter/han-korde-fore-lastbilen--tutade-och-varnade/
Citera
2017-04-11, 21:33
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag såg just det här. Någon annan som sett eller läst annorstädes? En kille som kör sin van för att blockera terroristen! Är det sant är det en skandal utan dess like att han inte hyllats dagligen sedan attacken. Invandrare från Ecuador dessutom.

https://www.thesun.co.uk/news/3293565/brave-security-van-driver-stops-truck-stockholm/

Ja, och gissa var??? I DEN HÄR TRÅDEN!!!
Citera
2017-04-11, 21:34
Medlem
Marodants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
De sa på TV4-nyheterna att hon var hörselskadad. Jag förutsätter att de fått detta bekräftat.

Ok, har nämligen hört från nån som känner nån som känner nån som känner henne, lite långsökt källa men enligt denna källa är hon helt döv!
Citera
2017-04-11, 21:35
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Vet vi mer om varför skåpet sågats upp? För att släcka eller inspektera?

Bild på hålet:
https://z.cdn-expressen.se/images/0b/3b/0b3bcf2171694577a865d1b1a4c9cae5/16x9/680.jpg

Edit: Tror ni bilen skrotas eller kommer den att sparas som ett slags monument över det första terroristdådet med dödlig utgång?

Jag såg någon live-sändning från när lastbilen sågades upp, det var på kvällen (natten?) straxt innan den bogserades bort. Branden var då släckt sedan länge.
Citera
2017-04-11, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Och har man krockat rakt in i en vägg ligger nog allt i framändan hur man än lastat...

Är det lastsäkrat ska det klara hela vikten framåt, och står godset mot framstammen har du förstärkning framåt. Då är det inget som rör sig bara den kinetiska energin
Citera
2017-04-11, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag såg just det här. Någon annan som sett eller läst annorstädes? En kille som kör sin van för att blockera terroristen! Är det sant är det en skandal utan dess like att han inte hyllats dagligen sedan attacken. Invandrare från Ecuador dessutom.

https://www.thesun.co.uk/news/3293565/brave-security-van-driver-stops-truck-stockholm/

http://www.expressen.se/nyheter/santiago-27-forsokte-blockera-terrorlastbilen/ 👏 👏
Citera
2017-04-11, 21:36
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DietCoke
Ni som trodde Spendrups-chauffören var inblandad:
http://www.expressen.se/nyheter/akilov-bodde-30-meter-fran-spendrups-chauffor/

"Akilov bodde 30 meter från Spendrups chaufför"

Hata slumpen. Har namn framkommit på chauffören?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in