2017-04-12, 06:13
Medlem
För att klargöra tågförbindelserna:

Märsta och Arlanda ligger parallelt med varandra, likså spåren. Det finns alltså ingen spårväg mellan dessa Märsta och Arlanda. Spåret förgrenar sig efter Upplands Väsby - ett mot Märsta och ett mot Arlanda. Därefter går spåren ihop igen innan Knivsta.

De två spåralternativen till Arlanda är alltså;
Arlanda Express, Spår 1 och 2 (tar ca 20 minuter i restid). 15.05 och 15.20

SL/UL Pendeln mot Uppsala, Spår 17-19 (går via Arlanda). 15.09 och 15.39, avgångarna 15.01 och 15.16 går med slutstation Märsta. Alltså varannan avgång Märsta/Arlanda.
Citera
2017-04-12, 06:16
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Är inte det britten och den 11 åriga flickan, eller har jag fel?

flickan dog redan utanför bikbok, Kungsgatan 54 - om det är designtorget till höger där i bild och det där övergångstället är Kungsgatan, inte Apelbergsgatan, så kan det vara flickan.
Citera
2017-04-12, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja, jag kan bara upprepa: det finns en tidsuppgift om när någon larmade om att en lastbil körde över människor. Detta betyder inte på något vis att ingen annan innan kan ha larmat om att en lastbil stulits.

Edit: och enl uppgift (från tråden) har chauffören ej svenska som modersmål, i uppjagat tillstånd hade han kanske svårt att göra sig förstådd?
Och som du skriver, det kanske bara rörde sig om runt 30 sek från stöld till attack.

Det är kvinnan som larmar 14:53 när lastbilen börjat köra och hon säger att det är för sent. Chauffören blev ju nedslagen så han lär ha varit medvetslös/groggy och därför inte kapabel att ringa. Däremot kan det ha varit någon annan i närheten som såg chauffören bli nedslagen och ringde för att berätta att en lastbil stulits och var och sen givit regnummer.

Jag har försökt ringa 112 när jag blivit vittne till pågende misshandel och då tog det några sekunder innan de svarade. Jag skulle tippa att han hann köra runt in på Drottninggatan innan eventuellt första samtal angående bilstölden var färdigt.
Citera
2017-04-12, 06:36
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Varför skulle det annars finnas en bild när han går ner och en där han går upp?

Han åkte ner tulltrappa vid Åhléns till tcentealen, sen rulltrappa ner till perongen.
Sen rulltrappa upp på centralen sidan. Alt är den ena
bilden innan dådet och han rakade av sig skägget senare. Brukar inte IS raka sig innan dåd, något religiöst inför att de skall möta de 74 oskulderna?
Citera
2017-04-12, 06:38
Medlem
Citat:
Om så vore fallet så borde det ju ha framkommit i media vid det här laget!

"Lastbilschauffören med utländskt påbrå försökte larma, men 112 förstod honom inte" snyft, snyft...

Men något sådant har INTE framkommit! Alltså fel!

Sov gott!

Lyssnar man på videon från expressen:
http://www.expressen.se/nyheter/akilov-bodde-30-meter-fran-spendrups-chauffor/

Så skulle väl misstanken om att föraren kommer från ett spansktalande land ligga närmast.
Uttalet av "kabinen".

Tvivlar stort på samröre dem emellan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Allt skrivande om att riktiga chauffören av lastbilen, ja han från Spendrups.

Varför skulle han ringa 112?

Dit ringer man väl om det blir en olycka.
Nu blev lastbilen stulen.
Möjligen rånad på bilen.

Om han ringt 112 hade det verkligen varit riktigt skumt. Då hade han varit införstådd med händelseförloppet.
Jag hade nog först antagit att man ringer sin chef och därefter till polisen. Jag hade nog trott att det var en stöld där man ville ha lasten eller möjligen ha lastbilen till något helt annat än detta som hände.

Om någon snor bilen för er ringer ni då 112?

Vad säger ni då?
"-Någon har tagit min bil och kommer köra ihjäl massa folk, få hit 8 ambulanser omgående"

Därför är det helt korrekt att 112 larmades först när någon blivit påkörd och då av någon strax intill denna olycka.

Hur svårt kan det vara?

Det är samma nummer man ringer till oavsett om man vill kalla på en ambulans ELLER vill anmäla ett pågående brott. Personen som svarar i telefonen frågar dig "vad är det som har hänt?" Beroende på om det handlar om en olycka eller ett pågående brott kopplas du vidare till instans.

Du har uppenbarligen inte drabbats av varken det ena eller det andra i det verkliga livet. Bra för dig. Det är ändå bra att veta VART man ska ringa ifall exempelvis någon skulle attackera dig/din kompis på gatan. Du ringer du inte till din "arbetsgivare först" ;-) och sen 11414 (polisen) utan just 112, eftersom det då handlar om ett pågående brott. 11414 gäller för ICKE akuta fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Jag hade nog först antagit att man ringer sin chef och därefter till polisen. Jag hade nog trott att det var en stöld där man ville ha lasten eller möjligen ha lastbilen till något helt annat än detta som hände.

Därför är det helt korrekt att 112 larmades först när någon blivit påkörd och då av någon strax intill denna olycka.

Hur svårt kan det vara?

Det är så man gör!
Man ringer sin chef först. Sedan fattar chefen och den anställde ett beslut om att ringa polis. / 112.
Det är stöld / rån av bil.

Jag var inne på denna linje redan i söndags och debatterade med att Spendrups chauffören var inblandad men blev " nedröstad " av användare i tråden. Men det kvittar för han fick prata med polis i alla fall, dem måste kartlägga hela händelsen från början.
Citera
2017-04-12, 06:39
Medlem
Tropiica420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Han åkte ner tulltrappa vid Åhléns till tcentealen, sen rulltrappa ner till perongen.
Sen rulltrappa upp på centralen sidan. Alt är den ena
bilden innan dådet och han rakade av sig skägget senare. Brukar inte IS raka sig innan dåd, något religiöst inför att de skall möta de 74 oskulderna?

Nej, det gör dom verkligen inte.
Citera
2017-04-12, 06:41
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Därför att första larmet inkom 14:53 efter att en person hade påkörts och det var INTE chauffören som ringde in!

Om du lyssnar på p3 dokumentär så har dom en minidokumentär från lördagen och där pratar något annat vittne som såg kapningen av lastbilen. Vet inte om han ringde heller.
Citera
2017-04-12, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Oak Grove Churchill dyker inte upp på facebook sök, kan du länka nåt istället?

Sök på kvinnans namn så dyker det upp i ett inlägg som är gjort av dem! Vet inte riktigt hur jag länkar från Facebook appen...

Jag ber om ursäkt för skrivelsen om hjärndöd, blir ju fan själv irriterad på att folk gör en höna av en fjäder pga ett endaste påstående i tråden.

Jag hoppas innerligt att hon tillfrisknar!!!
Citera
2017-04-12, 06:45
Medlem
Det här att föraren skulle ha sprungit efter längs Drottninggatan har jag svårt att tro på. Möjligen ett stycke längs Holländargatan men sen borde han ha blivit avhängd ganska snart, och när Akilov drar iväg mot Åhléns i ett hav av förstörelse kan man liksom inte se föraren komma springande långt bakom för att få tillbaka sin lastbil.
Citera
2017-04-12, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melodramatica
Lyssnar man på videon från expressen:
http://www.expressen.se/nyheter/akilov-bodde-30-meter-fran-spendrups-chauffor/

Så skulle väl misstanken om att föraren kommer från ett spansktalande land ligga närmast.
Uttalet av "kabinen".

Tvivlar stort på samröre dem emellan.

Detta var jag också inne på i söndags och debatterade om. Att han väntade på honom eller rättare sagt bilen och sno den.

Desto mer jag får veta om denna spedrups chaufför desto mer säker blir jag på min sak.

Det är något skumt över honom.

Citat:
Något bekant
Samtidigt säger Spendrupschauffören att även om han inte kände igen den misstänkte terroristen så var det något bekant över hans gestalt.
– På något sätt, ja. Jag vet inte om han väntade på mig, säger chauffören.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in