2017-04-12, 03:18
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Men det är ju inte helt fel att springa efter 20 meter runt hörnet för att se vart den tog vägen innan man ringer. Ligger det då en överkörd människa där kanske man omprioriterar och hjälper till, eller möjligen hellre ringer 112 och begär ambulans i första hand. Innan man hinner något av det har ju ändå lastbilen hunnit köra in i Åhléns.
Jag vet inte hur jag själv skulle gjort, men inser att jag inte skulle hunnit något av alternativen?
Men 112 om bilstöld hade i alla fall kommit längst ned på listan.

Men så var ju INTE fallet.
Kolla kartan här: http://www.expressen.se/nyheter/stockholm/lastbil-har-kort-in-i-folkmassa-i-stockholm/ (och skit i tidsangivelsen 14:30, det bör ha varit 14:51).

Problemet är ju då den extra lilla tur som tog någon minut eller två för att komma ner på Drottninggatan. Men INGET samtal till 112 om lastbilsstöld...

Jag tvivlar på att han ens ringde 112.

TÄNK TILL LITE NU!
Citera
2017-04-12, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Men det är ju inte helt fel att springa efter 20 meter runt hörnet för att se vart den tog vägen innan man ringer. Ligger det då en överkörd människa där kanske man omprioriterar och hjälper till, eller möjligen hellre ringer 112 och begär ambulans i första hand. Innan man hinner något av det har ju ändå lastbilen hunnit köra in i Åhléns.
Jag vet inte hur jag själv skulle gjort, men inser att jag inte skulle hunnit något av alternativen?
Men 112 om bilstöld hade i alla fall kommit längst ned på listan.

Det här med hur lastbilen åkte runt ett kvarter innan själva attacken har tagits upp flera ggr. Han körde först bort från Dr-gatan, svängde vänster på Holländargatan. Sedan v igen. Sedan v ner på Dr-gatan, sedan v bort fr Dr-gatan, h ner på Holländ-gatan o sedan h ut på gatan där han tog lastbilen. Sedan v ner på Dr-gatan.
Chauffören fanns kvar på gatan där stölden skedde och han sprang efter när lastbilen återkom.

Detta iaf enl uppgift från DN.
Citera
2017-04-12, 03:29
Medlem
Här bör det bli Krigsrätt gämförbart Tyskland samma som WW2, han ska omedelbart försvinna.
Sånna som han ska inte finnas i rubriker.
Sveriges rättssystem klarar inte detta, han kommer hamna på dagis eller liknande..
Citera
2017-04-12, 03:29
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Det här med hur lastbilen åkte runt ett kvarter innan själva attacken har tagits upp flera ggr. Han körde först bort från Dr-gatan, svängde vänster på Holländargatan. Sedan v igen. Sedan v ner på Dr-gatan, sedan v bort fr Dr-gatan, h ner på Holländ-gatan o sedan h ut på gatan där han tog lastbilen. Sedan v ner på Dr-gatan.
Chauffören fanns kvar på gatan där stölden skedde och han sprang efter när lastbilen återkom.

Detta iaf enl uppgift från DN.

Men han kom inte på idéen att larma 112 eller påkalla någon annans uppmärksamhet om att ringa 112...

30 sekunder senare är 4 personer döda och Åhlens har blivit en öllastbil rikare.

helt otroligt!
Citera
2017-04-12, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Men han kom inte på idéen att larma 112 eller påkalla någon annans uppmärksamhet om att ringa 112...

30 sekunder senare är 4 personer döda och Åhlens har blivit en öllastbil rikare.

helt otroligt!

Ja, jag kan bara upprepa: det finns en tidsuppgift om när någon larmade om att en lastbil körde över människor. Detta betyder inte på något vis att ingen annan innan kan ha larmat om att en lastbil stulits.

Edit: och enl uppgift (från tråden) har chauffören ej svenska som modersmål, i uppjagat tillstånd hade han kanske svårt att göra sig förstådd?
Och som du skriver, det kanske bara rörde sig om runt 30 sek från stöld till attack.
Senast redigerad av Rubar 2017-04-12 kl. 03:46.
Citera
2017-04-12, 03:45
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja, jag kan bara upprepa: det finns en tidsuppgift om när någon larmade om att en lastbil körde över människor. Detta betyder inte på något vis att ingen innan kan ha larmat om att en lastbil stulits.

Edit: och enl uppgift (från tråden) har chauffören ej svenska som modersmål, i uppjagat tillstånd hade han kanske svårt att göra sig förstådd?

Om så vore fallet så borde det ju ha framkommit i media vid det här laget!

"Lastbilschauffören med utländskt påbrå försökte larma, men 112 förstod honom inte" snyft, snyft...

Men något sådant har INTE framkommit! Alltså fel!

Sov gott!
Citera
2017-04-12, 03:46
Medlem
Alla ni som pratar om att killen som ficklastbilen stulen/kapad inte ringde direkt när han fick den stulen läs detta.

En sträcka på 550 meter på Drottninggatan kan denna lastbil köra utan problem på mindre än 30-40 sekunder.
100 kmh = 27,7 meter i sek
50 kmh = 13,85 meter i sek = 550 meter tar ca 40 sek att köra.
(Är lite trött nu men har för mig att dessa siffror stämmer)

Tror det finns någon information på internet att terroristen "snurrade" ett varv runt denna byggnad innan han körde ner på Drottninggatan. https://www.google.se/maps/place/Holl%C3%A4ndargatan+17,+111+60+Stockholm/@59.3378204,18.057247,17z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x465f9d664f9c0ded:0x64329 43448939f8d!8m2!3d59.3378204!4d18.0584612

Så kanske tog det 1 min extra.

Låt oss säga nu att Spendrups chaufförer hade 2-3 minuter på sig att ringa polisens akutnummer på 112, med tanke på hur virrig han låter i Expressen videon börjar jag tvivla på att han visste att numret man ringer är 112.

Så det är större chans att någon person på Drottninggatan larmade före Spendrupskillen garanterat.

Efter 14.53 när denna lastbil hade plöjt ner genom Drottninggatan tog det inte många sekunder innan telefonnäten var överbelastade & det inte gick att ringa ut.

Jag ringde ca 15.20 första samtalet & då kopplades jag ner, andra försöket kom jag fram till en familjemedlem.
Senast redigerad av Azimut68 2017-04-12 kl. 03:49.
Citera
2017-04-12, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Om så vore fallet så borde det ju ha framkommit i media vid det här laget!

"Lastbilschauffören med utländskt påbrå försökte larma, men 112 förstod honom inte" snyft, snyft...

Men något sådant har INTE framkommit! Alltså fel!

Sov gott!

Jomenvisst, jag inser nu till slut att du har alldeles rätt. För visst är det ju trots allt så som du skriver att det bara är det som framkommer i media som verkligen har hänt. Inget som inte står i Aftonbladet kan ha inträffat.
Jag är nog inte den ende med sömnbehov nu.
Citera
2017-04-12, 04:46
Medlem
Sunimods avatar
Allt skrivande om att riktiga chauffören av lastbilen, ja han från Spendrups.

Varför skulle han ringa 112?

Dit ringer man väl om det blir en olycka.
Nu blev lastbilen stulen.
Möjligen rånad på bilen.

Om han ringt 112 hade det verkligen varit riktigt skumt. Då hade han varit införstådd med händelseförloppet.
Jag hade nog först antagit att man ringer sin chef och därefter till polisen. Jag hade nog trott att det var en stöld där man ville ha lasten eller möjligen ha lastbilen till något helt annat än detta som hände.

Om någon snor bilen för er ringer ni då 112?

Vad säger ni då?
"-Någon har tagit min bil och kommer köra ihjäl massa folk, få hit 8 ambulanser omgående"

Därför är det helt korrekt att 112 larmades först när någon blivit påkörd och då av någon strax intill denna olycka.

Hur svårt kan det vara?
Citera
2017-04-12, 05:23
Medlem
Har inte hängt med teorierna kring chauffören men jag kan inte släppa att han inte har ett finger i det hela men inte vetat att det skulle handla om ett terrorbrott.

Min teori är att man kontaktat chauffören och gjort en deal med honom att ställa lastbilen redo på ett bestämt område och för det skulle han få lite pengar. Antingen har man sagt att man velat få tag på ölen för att sälja det vidare eller använda bilen till vad de än nu de kunnat komma på.
Citera
2017-04-12, 06:04
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuttarn
Har inte hängt med teorierna kring chauffören men jag kan inte släppa att han inte har ett finger i det hela men inte vetat att det skulle handla om ett terrorbrott.

Min teori är att man kontaktat chauffören och gjort en deal med honom att ställa lastbilen redo på ett bestämt område och för det skulle han få lite pengar. Antingen har man sagt att man velat få tag på ölen för att sälja det vidare eller använda bilen till vad de än nu de kunnat komma på.
Jag tror att det var en ren tillfällighet att just den lastbilen blev stulen. Är nog inte alldeles ovanligt att chaufförerna lämnar nycklarna kvar när de ska lasta in (speciellt en stressig fredag) och det har säkert terroristen haft koll på. Nu var han i området och såg sin chans när nyckeln satt kvar i lastbilen. Hade det inte hänt i fredags så hade han förmodligen gjort samma sak inom en snar framtid, när rätt tillfälle kom. Chauffören verkar aningen förvirrad, befinner sig förmodligen i chock fortfarande. Inte konstigt kanske. Han lär väl tänka för resten av livet: "om jag bara inte hade lämnat nycklarna kvar i bilen".
Citera
2017-04-12, 06:10
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hx
Saxat från Oak Grove Churchill på Facebook: (gissar att inte Göran har förlorat sin man utan att det ska stå Marie där)
Would you please pray for "Mar*e K*de" who is a friend and neighbor of my father Göran and his wife Görel. She is in critical condition after the terror attack in Sweden (her friend died under the truck). Göran recently buried her husband and they have five children who needs their mother. Thank you!
#prayforSweden 🙏🏻🇸🇪💒

Oak Grove Churchill dyker inte upp på facebook sök, kan du länka nåt istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in