2017-04-11, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Nej slasken är inte inräknad i förundersökningen.
Och slasken för ju inte vi i allmänheten del av , den kan ju försvarsadvokaterna få ut om de vill.
En slask innehåller tips bla och annat.

Ok. Har övergripande koll på vad en slask är och hur det funkar med en sån men tänkte bara som så att slasken trots allt är en konsekvens/ett resultat av förundersökningsarbetet och därför kanske i detta sammanhang kan tänkas inbegripas i uttrycket 'förundersökningsmaterial'.

Men det handlar nog mest om önsketänkande; kommer ej att ha tid/ork med 7000 s fup..
Citera
2017-04-11, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
vlt.se
Plusartikel

Den 42-åriga eskilstunakvinnan, som misstänks för mord och mordförsök på sina föräldrar och drunkningsmordet på sin make, har hela tiden nekat till alla anklagelser. Men i polisförhören har hon inte svarat entydigt på förhörsledarnas frågor. VLT kan i dag avslöja delar ur förhören.

Förhören måste ha varit otroligt frustrerande för förhörsledarna när de har fått höra liknande dravel som citatet här nedanför.

Förhörsledaren: Du har tidigare angett att du var i Katrineholm, att du var i Kungsör och att du satt i bilen på Willys parkering i Eskilstuna?
(I ett tidigare förhör hade nämligen 42-åringen svarat att hon besökte Willys i Eskilstuna och blev sittande i sin bil på parkeringen.)
–Jag skulle handla men hade glömt mitt bankkort och när jag blev varse det satte jag mig i bilen på parkeringen.
Förhörsledaren: Hur länge satt du där?
–Ja, det blev väl ett par timmar.

Inget som höjer hennes trovärdighet. Förhörsledaren spinner nog som en katt.
Citera
2017-04-11, 11:48
Medlem
Pethuglins avatar
Åtalet ska väckas 28 april.

Som det ser ut just nu kommer vi att kunna väcka åtal den 28 april för de brott där det fortfarande bedrivs förundersökning, säger Johan Fahlander.
42-åringen kan därmed räkna med att åtalas för följande:
• Mord på sin pappa den 3 augusti 2016• Mordförsök på sin mamma den 3 augusti 2016 • Mord på sin exmake den 7-8 augusti 2015• Grovt försäkringsbedrägeri riktat mot AFA försäkring• Försök till grovt försäkringsbedrägeri riktat mot If• Förberedelse till grovt försäkringsbedrägeri riktat mot Folksam.• Tre fall av stämpling till mord.• Hot mot tjänsteman.
Citera
2017-04-11, 12:00
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Åtalet ska väckas 28 april.

Som det ser ut just nu kommer vi att kunna väcka åtal den 28 april för de brott där det fortfarande bedrivs förundersökning, säger Johan Fahlander.
42-åringen kan därmed räkna med att åtalas för följande:
• Mord på sin pappa den 3 augusti 2016• Mordförsök på sin mamma den 3 augusti 2016 • Mord på sin exmake den 7-8 augusti 2015• Grovt försäkringsbedrägeri riktat mot AFA försäkring• Försök till grovt försäkringsbedrägeri riktat mot If• Förberedelse till grovt försäkringsbedrägeri riktat mot Folksam.• Tre fall av stämpling till mord.• Hot mot tjänsteman.

Spännande, det verkar bli en rejäl blandning den driftiga damen ska få förklara sig i, ska bli mycket intressant hur försvaret läggs upp.
Citera
2017-04-11, 12:51
Medlem
Vlt skriver hur hon svängde i beskrivningen till sin far.
I ett förhör sa hon att det var harmoniskt :
- ”jag älskade min far”.
I ett annat raka motsatsen
-Jag hatade min far.

Fredagen den 7 augusti 2015,
Säger hon att hon slutade tidigare än ex maken, att hon och de båda tvillingbarnen blev upphämtade av exmaken i bil och åkte till sommarstugan.
Mellan 2100-2130 åt dom kräftor på bryggan och exmaken var missnöjd
– Han tyckte jag köpt för lite skaldjur och var missnöjd över det, säger 42-åringen.

Hon påstod att hon hade skickat 10-15 sms till maken men tyckte inte att det var märkligt att inte få svar.
-Det var hans sätt att bedriva psykisk terror mot mig, sa 42-åringen.

Den 7 augusti 2015, i ett skede när paret inte längre bodde ihop, ägde inte exmaken någon bil.
I bouppteckningen efter exmaken framgår nämligen att han sålde sin bil redan den 3 augusti, alltså fem dagar innan han påträffades drunknad nedanför bryggan. Likviden från bilförsäljningen sattes, enligt bouppteckningen, in på exmakens konto. Bouppteckningen är signerad av 42-åringen och hennes 25-årige svärson som tidigare suttit häktad, misstänkt för mordet på exmaken.
Citera
2017-04-11, 13:17
Medlem
Sommarstugemorden: Grundlurat försäkringsbolag kräver 42-åringen på hundratusentals kronor

– Hon ansökte om pengarna och fick de utbetalda av försäkringsbolaget på ett underlag som var falskt, säger åklagaren Johan Fahlander.
Allt pekar nu på att den 42-åriga eskilstunakvinnan, som misstänks för bland mord respektive mordförsök på sina föräldrar och drunkningsmordet på sin exmake, kommer att åtalas fredagen den 28 april.
Under tisdagen begärde kammaråklagarna Johan Fahlander och Jessica Wenna hos Västmanlands tingsrätt att de båda misstänkta ska vara fortsatt häktade fram till just den 28 april.

Vlt
Citera
2017-04-11, 14:17
Medlem
Pethuglins avatar
JM säger att hon och tvillingarna den 7 augusti blev upphämtade av AP i bil och att de tillsammans åkte till sommarstugan.

Då är min fråga var fanns bilen när polisen kom på plats den 8 augusti. Vems bil var det. AP hade ju sålt sin bil några dagar tidigare.

Vidare så säger JM att hon och tvillingarna gick från bryggan kl 21:00-21:30. Hon skulle då lägga barnen. Hon ska ha under kvällen skickat 15-20 sms till AP. Det som är konstigt är att hon började sms:a honom redan kl. 20 då de fortfarande satt tillsammans på bryggan. Det förklarar hon att hon tagit fel på tiden.

Hon har också låtit sin dotter ljuga för Folksam angående AP:s hälsoundersökning i samband med försök att teckna livförsäkring för AP.

JM säger till förhörsledarna att de vill att hon ska erkänna något som hon inte har gjort och förhörsledarna kontrar med "nej, vi vill bara att du ska erkänna det du faktiskt har gjort.
Citera
2017-04-11, 14:31
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
JM säger att hon och tvillingarna den 7 augusti blev upphämtade av AP i bil och att de tillsammans åkte till sommarstugan.

Då är min fråga var fanns bilen när polisen kom på plats den 8 augusti. Vems bil var det. AP hade ju sålt sin bil några dagar tidigare.

Vidare så säger JM att hon och tvillingarna gick från bryggan kl 21:00-21:30. Hon skulle då lägga barnen. Hon ska ha under kvällen skickat 15-20 sms till AP. Det som är konstigt är att hon började sms:a honom redan kl. 20 då de fortfarande satt tillsammans på bryggan. Det förklarar hon att hon tagit fel på tiden.

Hon har också låtit sin dotter ljuga för Folksam angående AP:s hälsoundersökning i samband med försök att teckna livförsäkring för AP.

JM säger till förhörsledarna att de vill att hon ska erkänna något som hon inte har gjort och förhörsledarna kontrar med "nej, vi vill bara att du ska erkänna det du faktiskt har gjort.
"Vems bil var det", frågar du. Vilken bil menar du? Enligt Räddningstjänsten fanns ingen bil vid sommarstugan när den kom fram 8 augusti.
Citera
2017-04-11, 14:34
Medlem
Pandalina4s avatar
[quote=Pethuglin|60427651]JM säger att hon och tvillingarna den 7 augusti blev upphämtade av AP i bil och att de tillsammans åkte till sommarstugan.

Är VLT källan till all ny info? Ser att VLT läst förhören enligt deras rubrik, men låst plus artikel. Jag hittar inte informationen någon annanstans.
Senast redigerad av Pandalina4 2017-04-11 kl. 14:37.
Citera
2017-04-11, 16:55
Medlem
Pethuglins avatar
[quote=Pandalina4|60427807]
Citat:

Är VLT källan till all ny info? Ser att VLT läst förhören enligt deras rubrik, men låst plus artikel. Jag hittar inte informationen någon annanstans.

VLT är källan. Rubriken i gårdagens artikel är VLT har läst förhören. Artikeln som publicerades idag har rubriken Grundlurat försäkringsbolag kräver 42 åringen på hundratusentals kronor.

http://www.vlt.se/taggat/Sommarstugemorden
Citera
2017-04-11, 17:15
Medlem
Vågar man hoppas att det drar ihop sig verkligen? Surt att gammelmedia kan köpa info från polisen, och vi sitter här! Kan vi hoppas på någon polis som har lust att "ge tillbaka" lite till fb?

Har polisen påbörjat eller tänkt att ge sig i kast med de misshandlade sexutnyttjade afghanerna nu när man inte verkar komma längre med jm vad gäller mordet på föräldrarna?

Åklagaren bör ju verkligen vilja att samtliga åtalade eller figurerande i utredning framstår som de råa och hänsynslösa personer de är. Eller? Ligger åklagaren så risigt till att hon inte vill framställa afghanen i än sämre dager? Är det så illa att de bara har en ensamkommande afghans vittnesmål? En afghan som påstår sig vara 18 år vid brottet och lyckats med bedriften att sitta i fängelse såväl som i Iran och Turkiet, bägge gångerna för våldsbrott? Inte mycket till trovärdighet i den personen lär ju försvaret anse. Har personen dessutom utöver mordet dessutom gjort sig skyldig till synnerligen rå och brutal misshandel i Sverige så är det ju svårt att ignorera försvarets synpunkter.

Så vad tror ni alla trådföljare, kanske dags att lägga fram teorier kring vad de 7000 sidorna kommer innehålla?
Citera
2017-04-11, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Vågar man hoppas att det drar ihop sig verkligen? Surt att gammelmedia kan köpa info från polisen, och vi sitter här! Kan vi hoppas på någon polis som har lust att "ge tillbaka" lite till fb?

Har polisen påbörjat eller tänkt att ge sig i kast med de misshandlade sexutnyttjade afghanerna nu när man inte verkar komma längre med jm vad gäller mordet på föräldrarna?

Åklagaren bör ju verkligen vilja att samtliga åtalade eller figurerande i utredning framstår som de råa och hänsynslösa personer de är. Eller? Ligger åklagaren så risigt till att hon inte vill framställa afghanen i än sämre dager? Är det så illa att de bara har en ensamkommande afghans vittnesmål? En afghan som påstår sig vara 18 år vid brottet och lyckats med bedriften att sitta i fängelse såväl som i Iran och Turkiet, bägge gångerna för våldsbrott? Inte mycket till trovärdighet i den personen lär ju försvaret anse. Har personen dessutom utöver mordet dessutom gjort sig skyldig till synnerligen rå och brutal misshandel i Sverige så är det ju svårt att ignorera försvarets synpunkter.

Så vad tror ni alla trådföljare, kanske dags att lägga fram teorier kring vad de 7000 sidorna kommer innehålla?

Det intressanta är att gammelmedia lyckats med att köpa inte bara en del av ett förhör utan att man kommit över flera eller rentutav alla förhör när förundersökningssekretess råder. Tydligen var priset värt intäkterna men rent rättsligt pratar vi om en katastrof. Hoppas Wenna och Fahlander tar tag i problemet för det ger inte förundersökningen och dess ledare direkt stort förtroende. Vad har mer läckt under året kan man fråga? Och hur har detta påverkat vittnen? Intressanta frågor för försvaret att reda ut eftersom trovärdighet och hörsägen är just en stor del av åtalspunkterna. En teori skall jag bjuda dig på om minst 3000 sidor, det är lögner från tiden när MR ännu inte erkänt och utredningen kring allt detta och man skulle överbevisa dessa. Frågan är hur många sidor som handlar om erkännandet och vad har ens gjorts i den delen för att bevisa hans påstående om detta? För så är det (tänker på Quick) att ett erkännande måste bevisas fulllt ut och var är ens mordvapnet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in